minkälaisia tukia saa opiskelija, jolla on vauva
Hei, täältä varmasti löytyy apua! Meillä ei ole vauvaa vielä, eikä olla edes yritetty. Kuitenkin vauvakuumetta alkaa ollaja ns puitteet on kunnossa. Mietin, minkälaisia tukia vauvan omistaja saa, eli minkälaiseksi taloudellinen tilanne muuttuisi käytännössä.
Tällä hetkellä mies on vakitöissä ja tienaa noin 3-4 k€ kuussa (nettona). Itse opiskelen korkeakoulussa toista vuotta, mutta olen ajatellut tehdä vain kandin verran tätä tutkintoa ja vaihtaa toiseen alaan sitten eli opiskelua on minulla edessä vielä luultavasti lähemmäs kymmenen vuotta. En vaihda heti, koska käytännössä tämän toisen alan opiskelemaan pääseminen vie minulta pari kolme vuotta. Kun pääsen toista alaa opiskelemaan, voin alkaa tehdä töitä muutaman opiskeluvuoden jälkeen, töitä on varmasti.
Minä saan nyt siis opintotukea ja lisäksi teen töitä todella vaihtelevasti: joinain kuukausina tienaan vain 500 euroa ja joinain 2000 (nettona). Työni ovat pääsääntöisesti etätöitä vapaalla aikataululla.
Asunto on suurimmaksi osaksi miehen omistama ja maksan siitä vuokraa. Näin saan asumistukea. Itse omistan pienen prosentin.
Emme ole avioliitossa, mutta haluan naimisiin ennen lapsen saamista. Miten avioliitto vaikuttaa tulo- ja tukiasioihin? Saako kaikki suomalaiset lapsilisää? Mikä on se kodinhoidontuki, mistä olen kuullut puhuttavan? Tuleeko sellaiset opintotukien lisäksi, vai miten?
Kommentit (25)
[quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 14:35"]Kuinka paljon opintotukikiikausia on?
[/quote]
Muistaakseni 37. Minulla on nyt käytettynä muistaakseni 14
Jokapäiväinen aloitus av:lla:
Tilanteeni on X. Mitä tukia saan?
En tajua miks ihmisten pitää vastailla tollasella vittuilu tyylillä, mielestäni aloitus oli ihan asiallinen . Itse luen just pääsykokeisiin 1 v 4 kk pojan kaa , alaa vaihtamassa . Poika hoidossa 8-14 , ei siitä lukemisesta muuten mitää tulis . Ihan hyvältä sun suunnitelmat musta kuulostaa , ainut vaa että huomioi että niihin pääsykokeisiin luku tosiaan paljon helpompaa lapsettomana . Itse oon ainaki silti iloinen lapsestani vaikka opiskelun ja perhe-elämän yhdistämisessä omat haasteensa .
Kuinka paljon opintotukikiikausia on?