Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Esimies vaatii tietoonsa työkoneeni salasanan

Vierailija
29.04.2015 |

En ole aiemmissa työpaikoissa törmännyt siihen, että mun käytössä olevan tietokoneen salasana pitäisi luovuttaa muille kuin it-henkilöille ja verotarkastajille tms. Nyt esimies vaatii saada tietoonsa salasanan. En tiedä mitä se sillä tekee, eikä mulla ole mitään salaista työkoneella, mut silti kummastuttaa. Onko normaali käytäntö?

Kommentit (67)

Vierailija
41/67 |
29.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhdessä firmassa meillä ei ollut salasanaa ollenkaan. Olin kerran saikulla ja takaisin palatessani huomasin että omalla nimelläni olevaa työsähköpostia oli käytetty mun poissaollessani sujuvasti. Ei tuntunut kivalta että mun nimissä läheteltiin posteja kun itse olin poissa

Vierailija
42/67 |
29.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 12:46"]

Ei ole. Meillä salasanaa ei tiedä kukaan muu, ei edes it-tuki. Pyydä esimiehen esimieheltä lausunto.

[/quote]

Anna mä arvaan: Ap:n firmassa esimies on samalla joko toimitusjohtaja (tai vastaava) tai sitten hänestä heti seuraava. Ja se käsky pyytää salasanat on tullut siltä tj:ltä, joka on ihan pihalla it-asioista, eikä firmassa ole ketään, joka niistä oikeasti mitään ymmärtäisi.

t. 2

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/67 |
29.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikissa firmoissa, joissa minä olen työskennellyt, on ollut sääntö ettei omaa salasanaa saa antaa kenellekään, ei edes IT-tuelle. IT-tuella on omat tunnarinsa, joilla pääsevät kyllä käsiksi koneelle kuin koneelle, ei siihen minun tunnareita edes tarvita.

Vierailija
44/67 |
29.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kuulu salasanaa antaa kenellekään, ei edes it tuelle. Veikkaanpa minäkin, että ap on jossain pienessä firmassa, jossa esimies on yhtä kuin koko johto ja henkilöstöosasto. Isoissa firmoissa ei ole ikinä tällaisia ongelmia. Ota ap yhteys liittoosi ja pyydä sieltä lausunto. Ja älä anna salasanaasi kellekään.

Vierailija
45/67 |
29.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä työnantajalla lienee salasana, jolla pääsee kenen koneelle haluaa. Jokaisella on omat salasanansa joita käyttävät ja niitä EI SAA luovuttaa muille.

Varmaan joku pikkufirma, jossa ei ole mitään IT-tukea ja pomo haluaa säilyttää mahdollisuuden päästä työntekijöidensä koneille, "jos sattuu tulemaan tarvetta". Vähän sama asia kuin vuokrantajat jotka vaatii että heillä on avaimet vuokralaisen asuntoon, vaikka hänellä ei ole lain mukaan mitään asiaa asuntoon omin nokkinensa.

Ap. Anna salasana ja vaihda se sen jälkeen heti toiseksi. Sitte odotat että missä vaiheessa pomo tulee kysymään uudestaan salasanaa ja millä verukkeella.

Vierailija
46/67 |
29.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei saa antaa kenellekään. IT-tuki pääsee tarvittaessa sisään koneelle ja sen jälkeen pitää vielä varalta vaihtaa salasana.

Moneen kertaan painotettu että salasanoja ei saa kertoa kenellekään.

Olen ison työnantajan palveluksessa ja tietoturvaan panostetaan

Vierailija
47/67 |
29.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaisiko ilmoittaa poliisille? 

Vierailija
48/67 |
29.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 12:58"]Kannattaisiko ilmoittaa poliisille? 
[/quote]
Millä perusteella? Olen työnantajan tiloissa, työajalla ja käytän työnantajan omistamaa laitetta? Ap

Vierailija
49/67 |
29.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kasin ehdotus on hyvä jos teillä ei töissä it-tukea tms

9

Vierailija
50/67 |
29.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teillä on vissiin aika IT-kömpelö työnantaja. Ehdotappa, että sellaiset työt, joilla on merkitystä firman hyvinvoinnille, tallennetaan yhteiseen tiedostokansioon tai ihan vanhanaikaisesti levykkeelle. Salasanaasi et anna kenellekään, sillä voi tehdä paljon vahinkoa sinun nimissäsi ja sinun laskuusi.

Meillä on käytössä yhteinen asema, jonne laitetaan keskeneräiset sopparit ym. , joissa ei ole sinällään mitään luottamuksellista käsittelyä vaativaa tietoa. Näihinkin tiedostoihin voidaan antaa salasana, jolla vain sen tuntevat henkilöt pääsevät niihin käsiksi.

Vierailija
51/67 |
29.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luepa täältä: http://www.tyosuojelu.fi/fi/tietosuoja

Kohta Työnantajalle kuuluvien sähköpostiviestien hakeminen ja avaaminen

Aika tiukat säännöt siitä, milloin esim. sinulle lähetettyjä, työhön liittyviä sähköposteja saa työnantaja mennä lukemaan.

Vierailija
52/67 |
29.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos teillä on virallinen IT - henkilö niin käy kysymässä häneltä politiikkaa ennenkuin annat salasanaasi kenellekään. Firmalla on omistajana oikeus päästä koneellesi, mutta pitää olla tarkkana että tässä noudatetaan oikeaa tapaa hoitaa asia.

Pyydä esimiestäsi laittamaan itsellesi tuosta pyynnöstä sähköposti, jotta salasanan luovuttamispyyntö on dokumentoitu. Älä lähetä salasanaa sähköpostitse vaan paperilla.

Pidä huoli että kun salasanan luovutat niin sama salasana ei ole sinulla käytössä missään muualla firman ulkopuolella. Tarvittaessa muuta salasana ennenkuin sen luovutat.

Vierailija
53/67 |
29.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omassa työpaikassani kaikkien tietokoneiden kovalevyt kryptataan kokonaan heti siinä vaiheessa, kun se kone otetaan työntekijän toimesta käyttöön ekan kerran. Jokaisella on siis omat salasana (kovalevy- ja käyttäjäsalasanat) , jota ei todellakaan saa luovuttaa kenellekään.

IT-tuki pääsee toki etänäkin sille koneelle, mutta silloin niiden pitää pyytää käyttäjältä ekaks lupa. Ja kun luvan ovat saaneet, niin pääsevät sitten koneelle vain guestina eli eivät näe käyttäjän suojattua osaa (jossa on mm. sähköpostit) koneesta.

Esimiehellä ei pitäisi olla mitään asiaa koneelle.

Vierailija
54/67 |
29.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 13:13"][quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 13:01"]

[quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 12:58"]Kannattaisiko ilmoittaa poliisille?  [/quote] Millä perusteella? Olen työnantajan tiloissa, työajalla ja käytän työnantajan omistamaa laitetta? Ap

[/quote]

Olet työnantajan tiloissa, monessa työpaikassa käytetään myös työnantajan määräämää ja/tai kustantamaa vaatetusta ja työnantaja maksaa sinulle palkkaa annettujen tehtävien suorittamisesta. Otatko siis vaatteesi pois ja työntantajan kikulin suuhun, em. syiden varjolla?
[/quote]
Otan vaatteeni pois, jos työsopimuksessa vaaditaan käytettävän työnantajan toimittamaa säällistä työasua. En ole prostituoitu eikä työsopimuksessa lue poskihoitoa, joten suuhun menee vain miehen vehje. Ap

Vierailija
55/67 |
29.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensisijainen ratkaisu esim. siihen, että vaikkapa asiakkailta tulevat viestit luetaan ja käsitellään viivytyksettä, vaikka joku olisi poissa, on se, että perustetaan yhteinen sähköpostilaatikko tietyille asioille ja siihen laatikkoon on siten käyttöoikeudet useammalla henkilöllä. Ei se, että salasanat on kaikkien käytettävissä. Sun sähköpostiosoitteesta ei tarvitse kenenkään muun päästä lähettelemään mitään. Samoin dokumentit, joihin useamman henkilön on päästävä käsiksi, tallennetaan johonkin sellaiseen paikkaan, josta ne on useamman henkilön luettavissa.

Vierailija
56/67 |
29.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ainakin on ohjeena, että henkilökohtaisia salasanoja ei saa antaa kenellekään. Ei työkavereille ym ja meillä ollaan noista todella tarkkoja!

Vierailija
57/67 |
29.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asiantunteva it-tuki ei tarvitse työntekijöiden salasanoja yhtään mihinkään. Kaiken saa tehtyä ylläpitotunnareilla. Työkoneella nyt ei muutenkaan kannata tehdä mitään henkilökohtaisia salaisia hommia koska it-tuki pääsee niihin (halutessaan) käsiksi.

Pomo joka vaatii salasanoja kuulostaa joltain harrastelijalta. 

Vierailija
58/67 |
29.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vastaajille! Kyseessä on tosiaan pieni firma, jonka pääjohtaja/omistaja, 60+ ukko huitelee jossain tekemässä taiteellisia linjauksia, ja lankoja pitelee käsissään kaksi 55+ matamia. Kaikkien it-osaaminen rajoittuu s-postiin, ja kaikki kuvittelevat, että pomoina ovat oikeutettuja mihin vaan, jopa väärentämään yt-neuvotteluiden pöytäkirjoja. Ap

Vierailija
59/67 |
29.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ja it-tukea ei tässä firmassa ole (paitsi varmaan sitten minä, kun osaan käyttää wordia, tulostinta ja pdf-tiedostoja...). Ap

Vierailija
60/67 |
01.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

PORVOOSSA vaatii