Esimies vaatii tietoonsa työkoneeni salasanan
En ole aiemmissa työpaikoissa törmännyt siihen, että mun käytössä olevan tietokoneen salasana pitäisi luovuttaa muille kuin it-henkilöille ja verotarkastajille tms. Nyt esimies vaatii saada tietoonsa salasanan. En tiedä mitä se sillä tekee, eikä mulla ole mitään salaista työkoneella, mut silti kummastuttaa. Onko normaali käytäntö?
Kommentit (67)
[quote author="Vierailija" time="30.04.2015 klo 11:59"]
[quote author="Vierailija" time="30.04.2015 klo 11:54"]
Ap, jos kyseessä on noin pieni firma, nuo omistajat voivat tarvita konetta ihan mihin tahansa käyttöön. Ja ap hautoo salasanoja ja vänkyy, ettei anna. Huoh.
Totta kai omistaja myös vastaa siiitä, että koneessa ei ole henkilökohtaista lukitusta. Tärkeisiin ohjelmiin sinullakin varmaan on vielä erilliset salasanat ja pankkitunnukset ovat aina henkilökohtaisia.
[/quote]
Jokaiselle voi hankkia ihan omat tunnukset vaikka olisi yhteinen kone.
[/quote]
Niin voi. Mutta jos työnantaja ei sitä jostain syystä tee, sinä käytät konetta kuten kassakonetta tai pöytää tai tuolia.
Miten esimies voi olla myös luottamusmies?
Sain soiton tyttäreltä et ilmeisesti meidän pikku "mirkku" keskustelee pahasta olosta vauvapalstalla.
Varattiin me kaksi matamia sinulle kehityskeskustelu maanantaille, no mut hei hyvää vappua sinulle.
[quote author="Vierailija" time="30.04.2015 klo 12:12"]Sain soiton tyttäreltä et ilmeisesti meidän pikku "mirkku" keskustelee pahasta olosta vauvapalstalla.
Varattiin me kaksi matamia sinulle kehityskeskustelu maanantaille, no mut hei hyvää vappua sinulle.
[/quote]
Jee. Tätä mä oon jo pitkään oottanut! Varatkaa samantien kaikille.
[quote author="Vierailija" time="30.04.2015 klo 12:09"]Miten esimies voi olla myös luottamusmies?
[/quote]
Nii...
[quote author="Vierailija" time="30.04.2015 klo 12:49"][quote author="Vierailija" time="30.04.2015 klo 12:09"]Miten esimies voi olla myös luottamusmies?
[/quote]
Nii...
[/quote]
Nii... Tai luottamusmies voi olla myös esimies?
[quote author="Vierailija" time="30.04.2015 klo 12:48"][quote author="Vierailija" time="30.04.2015 klo 12:12"]Sain soiton tyttäreltä et ilmeisesti meidän pikku "mirkku" keskustelee pahasta olosta vauvapalstalla.
[/quote]
[/quote]
Minusta tuntuu et te tarvitsette enemmän työnantajaa kuin se teidänpalveluja , T: työtön
[quote author="Vierailija" time="30.04.2015 klo 12:09"]Miten esimies voi olla myös luottamusmies?
[/quote]
Tietääks muuten kukaan tästä, et miten nää luottamusmiesjutut menee?
[quote author="Vierailija" time="30.04.2015 klo 12:54"][quote author="Vierailija" time="30.04.2015 klo 12:48"][quote author="Vierailija" time="30.04.2015 klo 12:12"]Sain soiton tyttäreltä et ilmeisesti meidän pikku "mirkku" keskustelee pahasta olosta vauvapalstalla.
[/quote]
[/quote]
Minusta tuntuu et te tarvitsette enemmän työnantajaa kuin se teidänpalveluja , T: työtön
[/quote]
Menisit töihin sinäkin lusmu.
[quote author="Vierailija" time="30.04.2015 klo 12:54"][quote author="Vierailija" time="30.04.2015 klo 12:48"][quote author="Vierailija" time="30.04.2015 klo 12:12"]Sain soiton tyttäreltä et ilmeisesti meidän pikku "mirkku" keskustelee pahasta olosta vauvapalstalla.
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Niinpä, työntekijät luulee aina olevansa korvaamaton T YRITTÄJÄ
[quote author="Vierailija" time="30.04.2015 klo 13:01"][quote author="Vierailija" time="30.04.2015 klo 12:54"][quote author="Vierailija" time="30.04.2015 klo 12:48"][quote author="Vierailija" time="30.04.2015 klo 12:12"]Sain soiton tyttäreltä et ilmeisesti meidän pikku "mirkku" keskustelee pahasta olosta vauvapalstalla.
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Niinpä, työntekijät luulee aina olevansa korvaamaton T YRITTÄJÄ
[/quote]
Yrittäjät kuvittelee aina olevansa jumalasta seuraavia.
[quote author="Vierailija" time="30.04.2015 klo 12:55"][quote author="Vierailija" time="30.04.2015 klo 12:54"][quote author="Vierailija" time="30.04.2015 klo 12:48"][quote author="Vierailija" time="30.04.2015 klo 12:12"]Sain soiton tyttäreltä et ilmeisesti meidän pikku "mirkku" keskustelee pahasta olosta vauvapalstalla.
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Olen kyllä ollut useassakin työssä, mut ain tulee kenkää
[quote author="Vierailija" time="30.04.2015 klo 13:03"][quote author="Vierailija" time="30.04.2015 klo 12:55"][quote author="Vierailija" time="30.04.2015 klo 12:54"][quote author="Vierailija" time="30.04.2015 klo 12:48"][quote author="Vierailija" time="30.04.2015 klo 12:12"]Sain soiton tyttäreltä et ilmeisesti meidän pikku "mirkku" keskustelee pahasta olosta vauvapalstalla.
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Jännä
[quote author="Vierailija" time="30.04.2015 klo 13:03"][quote author="Vierailija" time="30.04.2015 klo 12:55"][quote author="Vierailija" time="30.04.2015 klo 12:54"][quote author="Vierailija" time="30.04.2015 klo 12:48"][quote author="Vierailija" time="30.04.2015 klo 12:12"]Sain soiton tyttäreltä et ilmeisesti meidän pikku "mirkku" keskustelee pahasta olosta vauvapalstalla.
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Miten saadaan kenkää töistä?
Molopäät yrittävät pilata keskustelun.
Siis tyhjennän kone sit voit antaa salasanan. Ei muuten .
Olen ollut kansainvälisessä suuryrityksessä töissä (Suomen 100 suurimman yrityksen joukossa) sekä pikkufirmoissa, kokemusta molemmista päistä. Usein pikkufirmoissa kone ei ole työntekijän henkilökohtainen, vaan sillä samalla koneella saattaa olla monta käyttäjää ihan resurssien niukkuudesta johtuen.
Tuolla suuryrityksessä sen sijaan it-osasto pysytyi kyllä ottamaan etäyhteyden henkilökohtaiselle koneelleni, joten en tiedä miksi olisivat edes tarvinneet salasanaani. Mutta tarvittaessa siis pääsivät kyllä koneeseen käsiksi. Sen sijaan s-postien lukemisessa oltiin tosi tarkkoja ja mikäli meiliin oli tarpeen tunkeutua, se tehtiin protokollan mukaisesti ja todistajien läsnä ollessa ja otsikot huomioiden pyrittiin tarkistamaan vain työasioihin liittyvät viestit.
Ei ole normaali käytäntö, mutta itsekin olen törmännyt samaan yhdessä firmassa. Kertoo lähinnä pienestä firmasta, jossa it-asioiden hoito on jollain amatöörillä eikä niitä osata tehdä oikein ja muutenkin it-puoli on retuperällä. Näkyy muissakin asioissa.
Ei ole. Meillä salasanaa ei tiedä kukaan muu, ei edes it-tuki. Pyydä esimiehen esimieheltä lausunto.
[quote author="Vierailija" time="30.04.2015 klo 11:54"]
Ap, jos kyseessä on noin pieni firma, nuo omistajat voivat tarvita konetta ihan mihin tahansa käyttöön. Ja ap hautoo salasanoja ja vänkyy, ettei anna. Huoh.
Totta kai omistaja myös vastaa siiitä, että koneessa ei ole henkilökohtaista lukitusta. Tärkeisiin ohjelmiin sinullakin varmaan on vielä erilliset salasanat ja pankkitunnukset ovat aina henkilökohtaisia.
[/quote]
Jokaiselle voi hankkia ihan omat tunnukset vaikka olisi yhteinen kone.