En tiedä voinko flunssaisena osallistua hautajaisiin - sukulaiset painostavat.
Minulla on kurkku ja pää kipeänä jo kolmatta päivää. Vähän yskää muttei muuta. Mieheni on ollut jo viikon kunnon räkätaudissa, kotitestissä ei näkynyt koronaa. Kaksi rokotetta olen saanut, maanantaina kolmas rokotus.
Seurakunnan ohjeistus hautajaisista on vain "tilassa maskisuositus, jos olet oireinen ja rokottamaton vältä seurakunnan tilaisuuksia" ja toisaalta alueemme terveydenhoito ohjeistaa "vältä kaikkea kanssakäymistä riskiryhmäläisten ja ikäihmisten kanssa mikäli olet oireinen".
Tahtoisin mennä tärkeisiin hautajaisiin, mutta siellä kaikki muut vanhuksia ja riskiryhmää - tulkitsen ohjeita niin ettei todellakaan kannata riskeerata. Toisaalta sukulaiseni soittelevat syyllistävästi "kyllähän sinun nyt on tultava".
Hitto vie kun mistään ei saa selkeitä toimintaohjeita ja kaikilla vaan jotain mututuntuman mielipiteitä. Tämä korona-aika raastaa hermoja. En jaksa enää tsempata. Suututan kaikki jos en mene, mutta pelkään että tapan kaikki influenssalla jos menen 😭
Kuinka muut toimineet hautajaisissa korona-aikana?
Kommentit (32)
Vierailija kirjoitti:
Naurettavaa hysteriaa ihmisillä jostain flunssasta.
Minä menen ensi viikolla hautajaisiin, joiden vainaja on kuollut tähän "johonkin flunssaan".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Totta kai menet. On hautajaisiin ennenkin flunssassa menty. Koronahysteerikot voi pitää turpansa kiinni. Hautajaisiin osallistutaan aina.
No ei kyllä menty sairaana ennenkään. En ainakaan minä mennyt.
Kunnolla sairaana ei. Pienissä oireissa on ennen koronaa tyypillisesti menty tällaisiin tilaisuuksiin. Mutta "olen sairaana enkä pääse tulemaan" on ihan asiallinen vastaus kutsuun, eikä siihen saisi kukaan alkaa kyselemään, että onko ihan kuumettakin vai yskittääkö vain.
No et tietenkään mene. Meidän suvussa on myös hautajaiset huomenna. Iso suku, mutta kokoontumisrajoitusten ja koronatartuntojen vuoksi kaikki halukkaat eivät pääse mukaan. Muistotilaisuus on peruttu.
Olemme jo sopineet, että kunhan koronatilanne helpottaa, pidämme sen muistotilaisuuden isolla porukalla esim. ensi kesänä. Kyllä se täti kuolleena pysyy siihen asti, joten hyvin voidaan häntä sittenkin vielä muistella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Totta kai menet. On hautajaisiin ennenkin flunssassa menty. Koronahysteerikot voi pitää turpansa kiinni. Hautajaisiin osallistutaan aina.
Samaa mieltä. Voit olla vähän syrjemmässä mutta sinulla on oikeus mennä hautajaisiin vaikka hysteerikot vinkuvatkin.
Anteeksi, mutta mikä "oikeus" ???
Minua niin kyllästyttää nämä "minulla on OiKEUS!!!" -vinkujat.
Elämä ei ole vain omien oikeuksiensa täyttämistä ja puolustamista.
Varsinkaan nyt kenenkään ei tule mennä minnekään lenssuisena. Jokainen joka saa tartunnan sinulta kuormittaa terveydenhoitoa ja on omalta osaltaan lumipallona vaikuttamassa siihen, että päädymme etäkouluun ja yhteiskunnan lockdowniin!!!
Ap, oletko valmis elämään sen kanssa, että sinulla kuitenkin on covid ja tapat pari sukulaista, koska sinulla "täytyy olla oikeus" osallistua hautajaisiin???
Kysy heiltä, että kaipaavatko tosiaan lisää hautajaisia. Vaikka kotitesti näyttää negaa, voi se silti olla koronaa.
Tekisin koronan kotitestin, ja jos se on negatiivinen menisin ffp2-maskin kanssa siunaukseen, pitäisin väliä ihmisiin ja jättäisin kahvittelut väliin
Jos et halua enemmänkin sukulaisia haudattavaksi niin älä mene
Mikäli joku aikoo mennä oireisena hautajaisiin, niin ilmoittakoon osallistuvansa sairaana, niin terveet voivat jäädä kotiin.
Valkoinen valhe: sait kotitestistä positiivisen, et voi tulla.
Myöhemmin voit kertoa että virallinen testi oli negatiivinen.
Kannattaisi kyllä oikeasti hakeutua viralliseen testiin kun kerran ootte kipeitä...
Se tavallinen flunssakin voi olla ikäihmisille hengenvaarallinen eikä kotitestin negatiivinen tulos tarkoita etteikö voisi olla silti koronaa. Saattaa tulla vielä lisää hautajaisia jos menet sinne nyt tartuttamaan riskiryhmään kuuluvia.
Minä ainakin jättäisin mielelläni hautajaiset väliin, ne eivät ole mieleisiäni juhlia. Ei se vainaja siitä ainakaan pahastu. Ei edes, vaikka katsoisi pilven reunalta, koska hän tietää, että hautajaiset ja sureminen ovat aivan turhia.
Se on oman harkintasi varassa. Jos päätät mennä, käytä nyt ainakin maskia siellä ja huolehdi käsihygieniasta. En välttämättä itse menisi.