Puhuminen hankaloittaa parisuhdetta
Miesystäväni on huono puhumaan. Hän ei saa sanotuksi tarpeitaan ja ajatuksiaan mielestäni tarpeeksi selkeällä tavalla. Olen itse kova väittelemään ja keskustelemaan (en riitelymielessä) ja tämä hämmentää miestäni. Kärjistetty ja fiktiivinen esimerkkitilanne:
Minä: Sinulla on mustat hiukset.
Hän: Ei, ne ovat vaaleat.
Minä: Mielestäni ne ovat mustat. Näemmeköhän värin eri tavalla vai olenko väärässä. Olen varma, että ne ovat mustat.
Hän: Kai ne sitten ovat mustat.
Millaisiin asioihin tällaisessa tilanteessa kannattaisi kiinnittää huomiota, että
1. ...saisin mieheni keskustelemaan avoimemmin ja kertomaan omia mielipiteitään, tarpeitaan ja ajatuksiaan selkeämmin
2. ... tai muuttamaan omia opittuja käyttäytymistapojani niin, ettei mieheni kokisi väittelytarvettani uhkaksi ja rohkenisi liittymään sanailuun ilman pelkoa siitä, että se johtaa riitaan.
Ilmeisesti tällainen on miehille kovin yleinen tapa. Ettei "puhu eikä pussaa". Mieheni kyllä pussaa ja positiiviset asiat ovat helppoja puhua, mutta negatiivisista asioista ja erimielisyyksistä en saa hänen kanssaan kunnon keskustelua aikaiseksi. Syyksi omaan puhumattomuuteensa ja siihen, ettei hän halua antaa kritiikkiä on hän kertonut, että pelkää tosiaan sitä riitaa ja että menettää minut tms.
Onko kellään av-palstalaisella kokemusta tällaisesta?
Kommentit (51)
Miksi väität miehelle että hänellä on mustat hiukset jos ne on vaaleat?
On kokemusta. Teillä on erilaiset persoonallisuustyypit ettekä taida ihan ymmärtää toistenne toimintatapoja. Ehkä kannattaisi molempien tehdä joku persoonallisuustesti ja sitten keskustella siitä mikä niissä tuloksissa on ominta. Tulevaisuutta varten kannattaa yrittää ymmärtää miksi se kumppani toimii niin kuin toimii, meidät on kaikki rakennettu vähän eri lailla.
Useimmat miehet yleensä välttävät sellaista keskustelua, jossa vaimo voisi ärsyyntyä tai jopa suuttua. Jos haluat vängätä asioista jonkun kanssa, valitse sellainen henkilö, jonka kanssa et asu saman katon alla.
[quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 10:52"]
Useimmat miehet yleensä välttävät sellaista keskustelua, jossa vaimo voisi ärsyyntyä tai jopa suuttua. Jos haluat vängätä asioista jonkun kanssa, valitse sellainen henkilö, jonka kanssa et asu saman katon alla.
[/quote]
Entäpäs sitten ihan arkiset asiat, joista joutuu jokatapauksessa "vänkäämään". Kuka vie koiran? Kuka imuroi? Kuka kastelee kukat? Kuka vaihtaa autonrenkaat? Ei näistä tietenkään aina tarvitse kinastella, mutta inhottaa joutua sellaiseen tilanteeseen, jossa luovutusvoitto on käytännössä ainoa vaihtoehto. Toinen kun ei jaksa/viitsi keksiä tai esittää perusteluja omalle mielipiteelleen.
Persoonallisuustesti hyvä idea, luulenpa, että sen avulla ainakin saisimme keskustelun auki hieman helpommin.
Ap ensimmäinen virhe on se että yrität saada miestäsi muuttumaan. Ei kannata siitä ongelmat vasta alkaaki joko hyväksyt sen millainen hän on tai eroat.
Mies25
[quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 10:58"]
[quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 10:52"]
Useimmat miehet yleensä välttävät sellaista keskustelua, jossa vaimo voisi ärsyyntyä tai jopa suuttua. Jos haluat vängätä asioista jonkun kanssa, valitse sellainen henkilö, jonka kanssa et asu saman katon alla.
[/quote]
Entäpäs sitten ihan arkiset asiat, joista joutuu jokatapauksessa "vänkäämään". Kuka vie koiran? Kuka imuroi? Kuka kastelee kukat? Kuka vaihtaa autonrenkaat? Ei näistä tietenkään aina tarvitse kinastella, mutta inhottaa joutua sellaiseen tilanteeseen, jossa luovutusvoitto on käytännössä ainoa vaihtoehto. Toinen kun ei jaksa/viitsi keksiä tai esittää perusteluja omalle mielipiteelleen.
Persoonallisuustesti hyvä idea, luulenpa, että sen avulla ainakin saisimme keskustelun auki hieman helpommin.
[/quote]
Juuri siksi, että tuota arjen vänkäämistä on joka tapauksessa ihan riittävästi, ylimääräinen vänkääminen on täysin tarpeetonta.
Aanna miehen alistua? Jos hän ei viitsi väittää vastaan niin tehköön itse kaiken.
[quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 11:03"]
Ap ensimmäinen virhe on se että yrität saada miestäsi muuttumaan. Ei kannata siitä ongelmat vasta alkaaki joko hyväksyt sen millainen hän on tai eroat. Mies25
[/quote]
Tarkoitukseni ei ole muuttaa häntä. Kai.
Eikö avoin keskustelu ole kuitenkin aina perusta hyvälle parisuhteelle?
[quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 10:48"]
Miksi väität miehelle että hänellä on mustat hiukset jos ne on vaaleat?
[/quote]
Täh? Miksi mies väittää, että ne ovat vaaleta jos ne kerran on mustat? Miksi oletat, että mies on oikeassa?
[quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 11:06"]
[quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 11:03"]
Ap ensimmäinen virhe on se että yrität saada miestäsi muuttumaan. Ei kannata siitä ongelmat vasta alkaaki joko hyväksyt sen millainen hän on tai eroat. Mies25
[/quote]
Tarkoitukseni ei ole muuttaa häntä. Kai.
Eikö avoin keskustelu ole kuitenkin aina perusta hyvälle parisuhteelle?
[/quote]
Tarkoitan siis, että eihän hänellekään hyvää tee pidemmän päälle, ettei hän saa sanottua asioita tai kerrottua omista tarpeistaan? Ap
[quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 11:06"]
[quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 11:03"]
Ap ensimmäinen virhe on se että yrität saada miestäsi muuttumaan. Ei kannata siitä ongelmat vasta alkaaki joko hyväksyt sen millainen hän on tai eroat. Mies25
[/quote]
Tarkoitukseni ei ole muuttaa häntä. Kai.
Eikö avoin keskustelu ole kuitenkin aina perusta hyvälle parisuhteelle?
[/quote]
Ei se muuten ole. Olen samanlainen kuin sinä ja olen mieheni kanssa huomannut, että hän tekee fiksusti kun ei ala keskustelemaan kanssani. Mutta silti asiat hoituu. Kai se mies sitten alistuu, mutta hän tekee sen tarkoituksella. Jaksaa siis mua.
[quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 11:08"]
[quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 11:06"]
[quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 11:03"]
Ap ensimmäinen virhe on se että yrität saada miestäsi muuttumaan. Ei kannata siitä ongelmat vasta alkaaki joko hyväksyt sen millainen hän on tai eroat. Mies25
[/quote]
Tarkoitukseni ei ole muuttaa häntä. Kai.
Eikö avoin keskustelu ole kuitenkin aina perusta hyvälle parisuhteelle?
[/quote]
Ei se muuten ole. Olen samanlainen kuin sinä ja olen mieheni kanssa huomannut, että hän tekee fiksusti kun ei ala keskustelemaan kanssani. Mutta silti asiat hoituu. Kai se mies sitten alistuu, mutta hän tekee sen tarkoituksella. Jaksaa siis mua.
[/quote]
Kyllä kai minunkin mieheni jaksaa. Kuinka pitkään olette olleet yhdessä? Meillä siis tilanne, että yhdessäoloa vielä ehkä hieman harjoitellaan, vasta pari vuotta seurusteltu...
Miksi keskustelu ei voisi kulkea näin.
Sinä: minusta hiuksesi näyttävät mustilta
Mies: ne ovat kyllä vaaleat
Sinä: jaa näen ne varmasti sitten jotakin eritavalla, mutta eihän tämä asia ole sellainen josta kannataisi väitellä.
Tosin en ymmärrä miksi alunperin lähtisin kommentoimaan sitä minkä väriset hiukset keskustelu kummpanillani on.
[quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 11:08"]
[quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 11:06"]
[quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 11:03"]
Ap ensimmäinen virhe on se että yrität saada miestäsi muuttumaan. Ei kannata siitä ongelmat vasta alkaaki joko hyväksyt sen millainen hän on tai eroat. Mies25
[/quote]
Tarkoitukseni ei ole muuttaa häntä. Kai.
Eikö avoin keskustelu ole kuitenkin aina perusta hyvälle parisuhteelle?
[/quote]
Tarkoitan siis, että eihän hänellekään hyvää tee pidemmän päälle, ettei hän saa sanottua asioita tai kerrottua omista tarpeistaan? Ap
[/quote]
Oletko varma, ettei saa? Jospa hän on nyt riittävän tyytyväinen vallitsevaan tilanteeseen ja ilmoittaa sitten, jos ei enää ole? Mä olin nuorena kova kerjäämään rakkaudentunnustuksia kunnes mieheni kyllästyi ja sanoi, että hän kyllä ilmoittaa, jos lakkaa rakastamasta mua. Yhteiseloa takana jo 18 vuotta.
Hyvä pointti. Tuo "minun mielestäni" puuttunee liian usein. En ole sellainen, joka tykkää "luovuttaa" väittelyssä, mutta ehkä minun vain täytyy harjoitella, jotta saan sitä vähennettyä.
[quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 11:13"]
[quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 11:08"]
[quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 11:06"]
[quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 11:03"]
Ap ensimmäinen virhe on se että yrität saada miestäsi muuttumaan. Ei kannata siitä ongelmat vasta alkaaki joko hyväksyt sen millainen hän on tai eroat. Mies25
[/quote]
Tarkoitukseni ei ole muuttaa häntä. Kai.
Eikö avoin keskustelu ole kuitenkin aina perusta hyvälle parisuhteelle?
[/quote]
Tarkoitan siis, että eihän hänellekään hyvää tee pidemmän päälle, ettei hän saa sanottua asioita tai kerrottua omista tarpeistaan? Ap
[/quote]
Oletko varma, ettei saa? Jospa hän on nyt riittävän tyytyväinen vallitsevaan tilanteeseen ja ilmoittaa sitten, jos ei enää ole? Mä olin nuorena kova kerjäämään rakkaudentunnustuksia kunnes mieheni kyllästyi ja sanoi, että hän kyllä ilmoittaa, jos lakkaa rakastamasta mua. Yhteiseloa takana jo 18 vuotta.
[/quote]
Voit olla oikeassa, jospa ylianalysoin tilannetta. ap
[quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 10:38"]
1. ...saisin mieheni keskustelemaan avoimemmin ja kertomaan omia mielipiteitään, tarpeitaan ja ajatuksiaan selkeämmin
2. ... tai muuttamaan omia opittuja käyttäytymistapojani niin, ettei mieheni kokisi väittelytarvettani uhkaksi ja rohkenisi liittymään sanailuun ilman pelkoa siitä, että se johtaa riitaan.
[/quote]
Mieshän kertoi mielipiteensä että hiukset on hänestä vaaleat. Miksi et voi hyväksyä hänen mielipidettään vaikka se poikkeaisi omastasi?
[quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 11:15"]
Hyvä pointti. Tuo "minun mielestäni" puuttunee liian usein. En ole sellainen, joka tykkää "luovuttaa" väittelyssä, mutta ehkä minun vain täytyy harjoitella, jotta saan sitä vähennettyä.
[/quote]
Ei ole luovuttamista jos hyväksyy että maailmaan mahtuu erilaisia mielipiteitä. Minun mielestäni asia voi hyvin olla näin, jonkun toisen mielestä se voi olla toisin.
[quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 11:16"]
[quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 10:38"]
1. ...saisin mieheni keskustelemaan avoimemmin ja kertomaan omia mielipiteitään, tarpeitaan ja ajatuksiaan selkeämmin
2. ... tai muuttamaan omia opittuja käyttäytymistapojani niin, ettei mieheni kokisi väittelytarvettani uhkaksi ja rohkenisi liittymään sanailuun ilman pelkoa siitä, että se johtaa riitaan.
[/quote]
Mieshän kertoi mielipiteensä että hiukset on hänestä vaaleat. Miksi et voi hyväksyä hänen mielipidettään vaikka se poikkeaisi omastasi?
[/quote]
Hmm.. Jopas jotakin, kai olisi vaan mukava saada joitain perusteluja sille, miksi hiukset ovat hänen mielestään vaaleat... Tämä tyttö lopettaa turhan vänkäämisen ja väittelyn (kotona) tähän. ap
Voisit esimerkiksi mennä hoitoon