Muita, jotka eivät uskalla lukea lääkärin kertomuksia Omakannasta?
Ahdistun, jos siellä kommentoidaan esim. ulkonäköäni tai olemustani.
Kommentit (41)
Onko nämä omituiset kirjaamiset jotain kaupunkilegendaa? Vai kirjoitetaanko noita jaaritteluja ainoastaan usein käyville tai mielenterveysasiakkaille?
Mulla lukee hammaslääkärikäyntien yhteydessä ihan vaan toimenpiteet, ei sanaakaan olemuksesta tai ulkonäöstä.
Luomenpoistossa oli kirjattu: perusterve, keski-ikäinen nainen...
Vierailija kirjoitti:
En halua lukea, onneksi ei ole pakko. En ole ikinä lukenut mitään lääkärin kirjoituksia.
Samoin, ei kiinnosta mitä ovat minusta mieltä.
Vierailija kirjoitti:
Älkää niitä kommentteja pelätkö. Lääkärin tehtävä on arvioida kokonaisuutta ja esimerkiksi mielenterveyden ongelmissa ulkonäöstä ja hygieniasta huolehtimisesta tulee joillekin vaikeaa, joten lääkärin tehtävänä on arvioida miten voit ja jos käyt huoliteltuna lääkärissä nyt ja kahden kuukauden päästä todella homsuisena ja likaisena, niin tekstien perusteella huomataan että jokin on muuttunut tässä välissä. Myös ne ei mielenterveysasioissa tulevat potilaat arvioidaan ja joskus noi asiat myös lukee siellä tekstissä. Ja jos siellä lukee jotain aivan asiatonta ja loukkaavaa tai jopa väärää tietoa, niin sen tekstin voi pyytää korjaamaan.
- sairaanhoitaja
Eipä tekstejä todellakaan korjata, vaikka pyytäisi! Tästä useampi kokemus, mm. täysin virheellisiä tietoja, jotka pyysin oikaisemaan useampaan kertaan. Hah, siitä se soppa sitten tulikin (ja lisää ilkeää tekstiä XD). Ei korjattu, sentään lisättiin 1.5 vuoden (!) päästä OSA asioista uutena tekstinä. Grr. Miettikää todella, mitä
a) sanotte vastaanotolla
b) miltä näytätte
c) lukekaa ennen vastaanotolle menoa KAIKKI tekstit varmuuden vuoksi... eli tarkistakaa, mikä lääkitys teille on merkitty ja mitä OIKEASTI käytätte!
t. ex-osastosihteeri, jota riipii vieläkin pentulääkärin sohlaaminen
En minäkään mitään kommentteja löydä,pelkästään labrat diagnoosit suostumukset reseptit lähetteet. Missä ne lausunnot on?
Sehän on aina päivän naurut kun sieltä lukee lääkärin kommentin. Yleensä sitä lääkäriä ei edes näe vaan on jokin resepti kirjoitettu, jos sitäkään, kun verikokeissa tms käy. Niitä sitten lääkäri kommentoi, jos kommentoi. Itseltäni vaihdettiin eräs lääke josta sain hankalia sivuoireita. Seuraava lääkäri oli tiukasti sitä mieltä että pitää ehdottomasti aloittaa tämä kyseinen poistettu lääke. No enpä aloittanut. Ihan täyttä soopaa siellä usein lukee, ei saa muuta kuin pahan mielen kun ei pääse korjaamaan eikä kommentoimaan mitään.
omakantavinkit kirjoitti:
Sieltä saa vinkkiä jos olemus on homssuinen tms eikä ole itse huomannut..
”Potilaalla pitkä maantienvärinen tukka, joka näyttäisi vaaleiden raitojen ja polkkapituuteen leikkaamisen jälkeen tyylikkäämmältä. Tehdään lähete kampaajalle.”
Vierailija kirjoitti:
En minäkään mitään kommentteja löydä,pelkästään labrat diagnoosit suostumukset reseptit lähetteet. Missä ne lausunnot on?
Kohta Terveystiedot, sieltä käyntipäivämäärien kohdalta klikkaat auki.
Ihmettelen kyllä, miksi toisia kommentoitu noin tarkkaan.
Minulla ei yleensä ole mitään ulkoisesta, tai muutenkaan mitään lääkärin ylimääräisiä havaintoja. Korkeintaan olen ollut "asiallinen" x-vuotias nainen.
Vierailija kirjoitti:
Onko nämä omituiset kirjaamiset jotain kaupunkilegendaa? Vai kirjoitetaanko noita jaaritteluja ainoastaan usein käyville tai mielenterveysasiakkaille?
Mulla lukee hammaslääkärikäyntien yhteydessä ihan vaan toimenpiteet, ei sanaakaan olemuksesta tai ulkonäöstä.
Luomenpoistossa oli kirjattu: perusterve, keski-ikäinen nainen...
Ei ne mitään legendaa ole. Voi lukea esim. "Pekka tulee vastaanotolle kipeän käden takia....blaa blaa."
Vierailija kirjoitti:
Musta kirjoitettiin 26-vuotiaan "ikäistään nuoremman oloinen" mitä tuo tarkoittaa? :DD
Teinimäinen olemus ja käytös.
Mä luen aina ja yleensä ihan asiallisia tekstejä on ollut. Kuvattu hoikaksi, rauhalliseksi, asialliseksi, orientoituneeksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kohta Terveystiedot, sieltä käyntipäivämäärien kohdalta klikkaat auki.
Ihmettelen kyllä, miksi toisia kommentoitu noin tarkkaan.
Minulla ei yleensä ole mitään ulkoisesta, tai muutenkaan mitään lääkärin ylimääräisiä havaintoja. Korkeintaan olen ollut "asiallinen" x-vuotias nainen.
Varmaan lähinnä psykiatrian puolella tuota olemusta ja käytöstä kuvataan enemmän. Esim. itkuinen ja alavireinen, sekava, väsyneen näköinen tms.
Vierailija kirjoitti:
En todellakaan lue. Ei tulisi mieleenkään ja inhottaa nykyään aina lääkärissä ja mietin, mitenköhän kuvailevat minua kantaan.... 😬
Sama.
Lääkärit ja hoitohenkilöt tekevät ISON virheen kommentoidessaan ihmisten ulkonäköä ja muita itsetunnolle vaikeita aiheita. He eivät lainkaan tajua sitä, että tämä on monille, kuten itselleni, jopa syy vältellä lääkärissäkäyntiä.
Eli se ihmisten ulkomuodon kommentointi voi jopa haitata hoitamista, kun ihminen ei sen takia hakeudu hoitoon! Tätä asiaa ei ole ajateltu loppuun, ei lainkaan.
Vielä kerran: en uskalla lukea lausuntoja, koska pelkään, mitä niissä minusta sanotaan. Niinpä moni tärkeä asia menee minulta ohi, koska kynnyksestä on tehty tuon olemuskommentoinnin takia niin iso. Lisäksi välttelen aktiivisesti lääkärissäkäyntiä, koska pelkään tätä kommentointa.
Ja meitä samanlaisia on PALJON.
Olemuskommentointi on hengenvaarallista. Lopettakaa hyvät ihmiset se ajoissa. Ettekö ymmärrä, että kaltaisillani ujoilla, itsensä suhteen jo muutenkin tarpeettoman ylikriittisillä ihmisillä se tosiaan ehkäisee hoitoon hakeutumista.
Tämä on oikeasti vakava asia.
Niin saako koko oman potilasrekisterinsä salaiseksi, jotta lääkärit eivät enää pääse lukemaan näitä toistensa tulkintoja ihmisen ulkomuodon ja käytöksen mahdollisista syistä?
Haluaisin omat tietoni kokonaan pois. Päätellen joidenkin lääkäreiden kommenteista minusta on jotain tavattoman epämiellytäviä tulkintoja omakannassa. En kuitenkaan uskalla mennä edes lukemaan, mitä on sanottu, koska riskinä on, että herkkäunisena ja muutenkin stressiherkkänä ihmisenä jään vatvomaan näitä sanottuja asioita niin, etten saa unta ja stressaan vielä enemmän kuin nyt.
Helpointa olisi, jos saisi estää kokonaan nuo vanhat lausunnot näkymästä ja jokainen lääkäri tekisi minusta päätelmänsä ihan vain sen perusteella, mitä sillä hetkellä edessään näkevät. Onnistuuko se?
Haluaisin tosiaan mennä taas lääkäriin niin, etten joudu miettimään, miksi lääkäri kyselee minulta kautta rantain outoja kysymyksiä. Menen tuollaisesta aivan takalukkoon, minkä seurauksena tulen hyvin varautuneeksi ja loukkaantuneeksi. Mitkä ikinä "synnit" minulle onkaan kirjattu, ne selvästikin vaikuttavat lääkärien suhtautumiseen minuun. Ennen vanhaan oli niin ihanaa, kun ei tarvinnut ajatella, että lääkäri kyttää ihan kaikkea minussa, kun menen hoidattamaan jotain vaivaa. Nyt kun on tietoinen siitä, ei muuta ajattelekaan kuin sitä, että mitähän sinne Omakantaan taas veistellään ulkonäöstäni ja luonteestani.
Mikä järki tällaisessa suorastaan epäinhimillisessä "haukkumiskulttuurissa" on?
Eivätkö lääkärit oikeasti tajua, miten herkkiä ihmiset ovat itseensä kohdistuvan arvostelun suhteen? Ja ei, ei sitä pysty järkeistämään sillä, että nythän ollaan lääkärissä.... Ihan yhtä pelottavaa ja ahdistavaa on kuulla lääkärin antamaa kritiikkiä itsestään kuin kenen tahansa muun antamaa. Juuri siksi me ihmiset emme hauku toistemme luonteita tai ulkonäköjä päin naamaa muutenkaan.
Olen varma, että jokainen lääkäri suuttuisi sydänjuuriaan myöden, jos joku alkaisi heistä itsestään avautumaan samalla tavalla kuin he potilaista.
Aika moni lääkäri on muuten itsekin vähän niin ja noin niin ulkonäöltään kuin etenkin luonteeltaan, ja kyllä me potilaat sen näemme ihan samalla tavalla kuin lääkärit näkevät nuo asia meistä. Ylipäänsäkin me kaikki ihmiset kyllä näemme toistemme viat ihan pelottavan tarkasti.
Minä en halua lukea omakannasta kritiikkiä ulkonäöstäni. Sen sijaan haluaisin käydä omakannassa kertaamassa siitä tekstistä, mitä hoidosta ja vaivasta puhuttiin. Lääkärin tapaaminen on jo sen ainaisen kiireisyyden takia hämmentävä tilanne. Niinpä mielelläni kertaisin omakannasta kotona sen, mistä puhuttiin. Nyt tämä mahdollisuus jää käyttämättä, kun pelottaa se, että samalla joutuu törmäämään itsestä tehtyihin ulkonäkö- ja luonnearvosteluihin.
Ihan järjetöntä.
Jos sinne on kirjattu asiattomia juttuja ja paikkansa pitämättömiä, niin tuskin kukaan uskaltaa lukea niitä. Ja miksi ne ovat arkistoon tallennettu, eikä poistettu. Ihmisistä halutaan antaa hullu kuva?
Ihan erilaisen kohtelun saa nyt lihavana eläkeläisenä kuin aikaisemmin arvostettuna sairaanhoitajana mennessään lääkärin vastaanotolle. Nuoret mieslääkärit eivät arvosta ihmisenä, vaan ihmettelevät että minkä takia ylipäätään olen vastaanotolle tullut. Poikkeuksena on terkkari hammaslääkärit, jotka asiallisia, myös tekstit asiallisia. Mutta saa nähdä, miten on ensi kerralla. Kyllä olen välttänyt "vaivaamasta" lääkäreitä näiden huonojen kokemusten jälkeen.
Minun työtoveri oli välillä eri pisteessä töissä vaihtelun ja oppimisen vuoksi. Siellä hän oli sattunut käsittelemään ja lukemaan minun tietojani. Ihmeteliin yhdessä miten tiedoissani luki :Ollut yksihuoltajana jo 7 vuotta. Enkä minä ole ollut yksinhuoltajana päivääkään. En koskaan. Yritin saada asiaa korjatuksi tai lausetta pois. Ei onnistunut. Olin ollut silloin jo 10 naimisissa saman miehen kanssa. Ettäsemmosia oli oma lääkäri minusta sinne valehdellut, eikä niitä kukaan osannut korjata. Me molemmat ystäväni ja minä olemme HUS´` in henkilökuntaa . En enää jaksa sitä ajatella. kerron usein mitä soopaa siellä on.
Kerroin yhdellle ulkomaaalaiselle läääkärille ihan tahallleen väääriä suhteessa asioista ja kirjoitti ne juuuri niiinkuin olin ennalta arvioinut etttä tarttuu niiihin mjärjellisten kokonaisuuuksien pohjalta eikä arvioi niiitä . Kun ei ressukka ymmmärrä suomea ja tekee tulkintojaaan ihan siltä pohjallta kuin ymmärtäää asiat.
Vierailija kirjoitti:
Kerroin yhdellle ulkomaaalaiselle läääkärille ihan tahallleen väääriä suhteessa asioista ja kirjoitti ne juuuri niiinkuin olin ennalta arvioinut etttä tarttuu niiihin mjärjellisten kokonaisuuuksien pohjalta eikä arvioi niiitä . Kun ei ressukka ymmmärrä suomea ja tekee tulkintojaaan ihan siltä pohjallta kuin ymmärtäää asiat.
Siiis ulkomailla psykiatriaaa käytetään vallankäytön välineenä, suomessa etttä voi ostaa itsellleen farmarivolvon.
Musta kirjoitettiin 26-vuotiaan "ikäistään nuoremman oloinen" mitä tuo tarkoittaa? :DD