Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Famakoilla TAAS herneet nenään mainoksesta

Vierailija
29.04.2015 |

Tais kalikka kolahtaa. Tunnistivat itsensä.

http://nyt.fi/a1305951009902?ref=tf_iHStsboksi&utm_campaign=tf-hs&utm_source=taloussanomat.fi&utm_medium=tf-desktop

"naiset ovat huonoja työntekijöitä, pelkkiä koristeita ja heidät voi korvata yhdellä ainoalla miesmyyjällä. "

Kommentit (51)

Vierailija
21/51 |
29.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 16:23"]

[quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 11:29"]

Enpä itse ole ainakaan nähnyt niissä kreemejä ja meikkejä mainostavissa L'Orealin Because I'm worth it-mainoksissa yhtäään ainutta miestä. Järkyttävä vanhakantaisuutta, stereotypiaa, sortoa sekä miesten tylytystä kaikki muutkin vastaavat. Minkälaista kuvaa halutaan antaa miehistä vuonna 2015? Miehet eivät mainoksen mukaan ole, eivätkä edes voi olla, minkään arvoisia. Ei edes semmosen purkin. Nyt alko boikotti ja nimien keruu.

[/quote] 

Miksiköhän minä olen nähnyt paljonkin miehiä mainostamassa miesten kosmetiikkaa? Jopa L'Oréalilla on miehille suunnattuja tuotteita joita mainostavat miehet. Sen sijaan sellaista mainosta, jossa kerrotaan kuinka me emme tuotekehittelyämme turhiin miesten kotkotuksiin tuhlaa vaan käytämme senkin rahan mieluummin vaikka yhden uuden (naisille suunnatun) huulipunan lanseeraukseen, en ole nähnyt...

[/quote]

Se, ettei miehille samalla tavalla mainosteta ripsiväriä ja huulipunaa on tietenkin samalla tavalla syrjivää ja seksististä. Lisäksi mainos on selvästi hieman sarkastinen.

Tutkija: "Se nojaa traditionaaliseen käsitykseen siitä, että rakennustarvikekauppa (meikkaus) on miesten (naisten) tila. Onhan se aika vanhanaikaista."

Nyt kun niitä sukupuolirooleja pyritään purkamaan niin miksei sitten tässäkin tapauksessa. Kun erot sukupuolten välillä ovat naisasialiikkeen mukaan kulttuurieroja eivätkä biologisia niin ihan muutamalla mainoksella luulisi saavutettavan merkittävästi suurempi markkina eli miksi jättää tilaisuus käyttämättä. Varsinkin kun on suuri raha kyseessä.

Vierailija
22/51 |
29.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä tämä on niin naurettavaa, että nyt taas tartutaan asiaan kuinka mainos antaa naisista sen kuvan, että ovat miestä arvottomattomampia ja pelkkiä koristeita. Silti monet naiset itse alistuvat miehen edessä. Koko ajan osalla on hirveä tarve näyttää MIEHEN silmissä hyvältä ja kerskua sillä kuinka kaikesta huolimatta KELPAA miehelle. Miksei voi opetella kelpaamaan vain itselleen ja näyttämään omissa silmissään hyvältä? Aika ristiriitaista puhua naisten alistetusta asemasta, jos itse alistamalla alistaa itsensä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/51 |
29.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ees tajunnut, että tuosta pitäisi naisena jotenkin loukkaantua. Tyhmä minä.

Vierailija
24/51 |
29.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä on famakko?

Vierailija
25/51 |
29.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 11:01"]

Mikä on famakko?

[/quote]

Fasisti.

Vierailija
26/51 |
29.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 10:22"]

Mitäs tosta?! Sitäpaitsi ihan totta, ei naisella tee mitään rautakaupassa myyjänä, kuten ei tee miehelläkään vaikka kangaskaupassa (ellei ole homo). Mikä siinä on, että aina pitää ottaa niin vakavasti nämä asiat. Totta on taas se, että naisille sopii paremmin naisten hommat ja miehille miesten hommat, thats it!

[/quote]

Aivan. Jos mies on vuosia ompelua harrastanut tai työkseen tehnyt, on varmasti petävä eurokankaaseen myyjäksi. Samoin jos nainen aidosti tietää rakentamisesta, voi hän olla rautakaupan myyjä. Kuten tietysti mieskin, mutta kyllä se vaan niin että melko harvoin ne K-raudan typyt oikeasti mitään siellä tietää.

Vierailija
27/51 |
29.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo asiakas on niin epämiellyttävän näköinen löllerö etten halua mennä kyseiseen liikkeeseen asioimaan. En ole tuommoinen pallero. 

Vierailija
28/51 |
29.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen nainen ja asioin varsin paljon rautakaupoissa. Myyjinä on tosi avuttomia, joita pitää kädestä auttaa ja sitten sellaisia, jotka vaikuttavat joka alan asiantuntijoilta. Huonoon naismyyjään en ole törmännyt. Siihen kyllä, että vaikeassa asiassa haetaan naismyyjä paikalle. Byggmaxiin en muuten ainakaan vähään aikaan mene. Olen järkinainen.

Vierailija
29/51 |
29.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 17:38"]

[quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 16:23"]

Enpä itse ole ainakaan nähnyt niissä kreemejä ja meikkejä mainostavissa L'Orealin Because I'm worth it-mainoksissa yhtäään ainutta miestä. Järkyttävä vanhakantaisuutta, stereotypiaa, sortoa sekä miesten tylytystä kaikki muutkin vastaavat. Minkälaista kuvaa halutaan antaa miehistä vuonna 2015? Miehet eivät mainoksen mukaan ole, eivätkä edes voi olla, minkään arvoisia. Ei edes semmosen purkin. Nyt alko boikotti ja nimien keruu.

[/quote] 

Miksiköhän minä olen nähnyt paljonkin miehiä mainostamassa miesten kosmetiikkaa? Jopa L'Oréalilla on miehille suunnattuja tuotteita joita mainostavat miehet. Sen sijaan sellaista mainosta, jossa kerrotaan kuinka me emme tuotekehittelyämme turhiin miesten kotkotuksiin tuhlaa vaan käytämme senkin rahan mieluummin vaikka yhden uuden (naisille suunnatun) huulipunan lanseeraukseen, en ole nähnyt...

[/quote]

Se, ettei miehille samalla tavalla mainosteta ripsiväriä ja huulipunaa on tietenkin samalla tavalla syrjivää ja seksististä. Lisäksi mainos on selvästi hieman sarkastinen.

Tutkija: "Se nojaa traditionaaliseen käsitykseen siitä, että rakennustarvikekauppa (meikkaus) on miesten (naisten) tila. Onhan se aika vanhanaikaista."

Nyt kun niitä sukupuolirooleja pyritään purkamaan niin miksei sitten tässäkin tapauksessa. Kun erot sukupuolten välillä ovat naisasialiikkeen mukaan kulttuurieroja eivätkä biologisia niin ihan muutamalla mainoksella luulisi saavutettavan merkittävästi suurempi markkina eli miksi jättää tilaisuus käyttämättä. Varsinkin kun on suuri raha kyseessä.

[/quote]

Tämä saattaa tulla sinulle yllätyksenä, mutta jokainen mainos maksaa ihan oikeaa rahaa mainostajalle. Näin ollen on rahan tuhlausta mainostaa sellaisia tuotteita ja sellaisella tavalla, joille ei ole riittävää kohderyhmää. Suurin osa miehistä ei meikkaa, joten siksi miehiä ei löydy mainostamasta meikkejä miehille. Olkoon se tosiasia sitten miesten itsensä valitsema vanhanaikaisuus. Mainostajan ensisijainen tavoite tuskin on sukupuoliroolien murtaminen, vaikka sellaisen idean toki voi mainokseen sisälle rakentaakin.

Tämän mainoksen loukkaava osuus ei mielestäni ole se, että suurin osa rautakaupan asiakkaista on miehiä. Loukkaavaa on se, että naispuoliset myyjät esitetään turhakkeena, jotka yksi miesmyyjä näppärästi korvaa. Mikäli mainoksessa ei olisi esiintynyt yhtään ainutta naista, vaan sen sijaan olisi kuvattu neljää turhaa (mies) myyjää, jotka korvautuvat yhdellä asiansa osaavalla miesmyyjällä, ei tällaista polemiikkia olisi syntynyt ja mainos olisi silti saavuttanut sen viestin, mitä se nytkin tavoitteli: yksi pätevä myyjä on parempi ja myös asiakkaan kannalta taloudellisempi kuin neljä asiantuntematonta myyjää, sukupuoleen katsomatta. Byggmaxin ei tarvitse mainoksissaan lähteä murtamaan sukupuolirooleja. Tämänkin aivan saman mainoksen olisi voinut tehdä ilman että antaa ymmärtää juuri naisten olevan miehiä turhempia työntekijöitä.

Edelleenkään en muista minkään kosmetiikkajätin mainonnassaan esittäneen miehiä naisiin verrattuna turhina tyyppeinä sen enempää asiakkaan kuin myyjänkään roolissa. Kosmetiikkamainoksissa vain naiset mainostavat tuotteita joita naiset eniten käyttävät ja miehet vastaavasti sellaisia, joita miehet eniten käyttävät. Minä en pidä loukkaavana sitä, että rautakaupat eivät mainosta erillisiä vaaleanpunaisia ja söpöjä mutterisarjoja naisille. Vastaavasti en myöskään näe ongelmaa siinä, että miehille ei mainosteta omaa ripsaria tai huulikiiltoa.

Vierailija
30/51 |
29.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 11:00"]En ees tajunnut, että tuosta pitäisi naisena jotenkin loukkaantua. Tyhmä minä.
[/quote]

Niinpä, blondi tässä pähkäilee samaa ja on vaan tosi tyytyväinen ettei tartte mieheks ruveta

Vierailija
31/51 |
29.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 11:01"]

Mikä on famakko?

[/quote]

Se on sövistien keksimä termi, jolla leimataan kaikki, jotka ovat eri mieltä heidän kanssaan.

Vierailija
32/51 |
29.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
33/51 |
29.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 11:11"]

Tuo asiakas on niin epämiellyttävän näköinen löllerö etten halua mennä kyseiseen liikkeeseen asioimaan. En ole tuommoinen pallero. 

[/quote]

Katsoin kans, että on ruma läski valkattu mainokseen.

Vierailija
34/51 |
29.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 09:08"]

No kyse on edelleen rakenteellisesta alistamisesta. Itse olen rautakaupoissa viihtyvä remonttitaitoinen nainen ja onhan tuossa mainoksessa ihan selvä viesti naisten huonommuudesta ja miesten ylivallasta. Nainen on turha koriste ja miehet tekevät, näin en opeta omille tyttärilleni kuten ap taitaa tehdä.

[/quote]

Uskotteko oikeasti noihin luuloihin? Miltä tuntuu olla mielisairas? Ei kukaan normaali ihminen edes huomaa tuollaista, saati välitä.

Vierailija
35/51 |
29.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Lisäksi kyse ei ole yksittäistapauksesta vaan vuosia jatkuneesta kampanjasta. Silti ketään ei hetkauta. Joillekin on tosin tullut jo mitta täyteen!

https://www.radioclash.com/wp-content/uploads/2013/03/LaurelHardy2.gif

Vierailija
36/51 |
29.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nro. 46 jatkaa vielä miehille suunnatusta kosmetiikkamainonnasta. Suuret kosmetiikkajätit kuten esimerkiksi L'Oréal, ovat aikanaan jo murtaneet perinteisiä sukupuolirooleja mainonnassaan ja tuotekehittelyssään tuomalla markkinoille nimenomaan miehille suunnattuja ihonhoitosarjoja ja palkkaamalla suosittuja miesnäyttelijöitä (mm. George Clooney ja Patrick Dempsey) mainostamaan niitä. Vielä pari vuosikymmentä sitten miehille ei Suomessa ollut markkinoillakaan muuta kuin suihkugeelejä, dödöjä ja partavesiä. Sittemmin on tullut omat ihonhoitosarjat putsareineen, naamioineen, kuorinta - ja kosteusvoiteineen. Miehille löytyy joka Prismasta nykyisin omat silmänympärysvoiteet, huulirasvat ja jopa hammastahnaakin niiden perinteisten Rexona Men dödöjen ja suihkusaippuoiden lisäksi.

Ehkä parin vuosikymmenen kuluttua miehille on jo omat ripsarit ja huulipunatkin? Ainakin miehille suunnatut sävyttävät kosteusvoiteet tai meikkivoiteet, peitepuikot ja puuterit tulleevat isoille markkinoille ihan piankin, muutaman vuoden sisällä. Myös miehet kärsivät esim. aknesta yms. ihon virheistä, joten uskoisin että on vain ajan kysymys, kun hekin alkavat enemmän käyttämään finnejä ja muita iho-ongelmia peittämään tarkoitettuja tuotteita.

Vierailija
37/51 |
29.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 12:08"]

Voi nyt hyvää päivää. En oo femakko, vaan mies ja feministi ja kyllä mulle eka reaktio tosta mainoksesta oli se että onpa tää nyt ihan helvetin vastenmielinen. Kyllä meni mulla heti Byggmax boikottiin. Kun jotain rautakauppa-tavaraa tartten niin muualta haen.

Ja joo mä oon feministi siks että mä oon ajatteleva, tasa-arvoa kannatava ihminen joka on huomannut kuinka järkyttävän paljon tota sukupuoleen perustuvaa vähättelyä naiset joutuu kohtaamaan. Ihan vaan sillä että oon avannu silmäni ja käyttäny semmosta jännää asiaa kuin empatiakykyä. Olen feministi, koska kun tasa-arvoa haluan niin käy järkeen olla sen sorretun, about 50% puolella jota sorretaan. Enkä voi sietää näitä miesviha-huutelijoita.

Ymmärrän täysin miks tosta mainoksesta nostetaan kohua ja se on mielettömän hyvä ja hieno asia.

[/quote]

Runkkari ja valkoritari sinä olet. Ei ne feministit sulle pillua anna, vaikka kuinka netissä puolustelisit.

Vierailija
38/51 |
29.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Tämä saattaa tulla sinulle yllätyksenä, mutta jokainen mainos maksaa ihan oikeaa rahaa mainostajalle. Näin ollen on rahan tuhlausta mainostaa sellaisia tuotteita ja sellaisella tavalla, joille ei ole riittävää kohderyhmää. Suurin osa miehistä ei meikkaa, joten siksi miehiä ei löydy mainostamasta meikkejä miehille. Olkoon se tosiasia sitten miesten itsensä valitsema vanhanaikaisuus. Mainostajan ensisijainen tavoite tuskin on sukupuoliroolien murtaminen, vaikka sellaisen idean toki voi mainokseen sisälle rakentaakin."

Sukupuoliroolien, minkälaisten tahansa, ylläpitäminen on kriitikoiden mukaan se vanhanaikainen osuus mainoksessa. Siksi feministien kannattaisi pillastua siitä, ettei miehille mainosteta huulipunaa ja meikkejä siinä kuin naisillekin ja täten sukupuolirooleja ei edes pyritä murtamaan. Mikäli erot johtuvat pelkästään kulttuurista (niin kuin naisasiliikkeen mukaan on) niin ihan muutamalla mainoksella pääsisi käsiksi merkittävästi suurempaan markkinaan. Mainos on markkinointia jonka tarkoitus on lisätä myyntiä samalla tavalla on kohderyhmä sitten kumpaa sukupuolta tahansa. Maksaa siis itsensä takaisin ja kyllä niitä miehiä rahalla saa mainostamaan siinä kuin naisiakin. Tuo em. on tietty sarkasmia jonka tarkoitus on tuoda esiin ettei kukaan oikeasti luule, että sukupuolten erot johtuvat vain kulttuurista.

Muuten mainos tietty herättää huomiota ja keskustelua ja se harvoin on itse mainostajalle haitaksi. Mainos on selvästi myös sarkastinen, toisin kuin meikkimainokset.

Vierailija
39/51 |
29.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 10:09"]

[quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 09:33"]Jos siinä olis irvailtu speden malliin rautakaupan huonoille ja laiskoille miesmyyjille, kukaan ei olsi pahoittanut mieltään. Oltaisiin vaan saatu nauraa. Mutta jos femakoista puolisekunttia, lähes huomaamattomasti sanotaan puolikas sanaa niin johan alkaa valitus ja hammastenkiristys. Naurettavaa. Onko naisilla tosiaan noin huono itsetunto? [/quote] Ei ole itsetunnon kanssa mitään tekemistä. Naisena törmään nimenomaan sukupuoleen perustuvaan vähättelyyn jatkuvasti.

[/quote]

Tiedätkö yhtään miten paljon vähättelyä miehet kokee? Esimerkiksi huoltavuus- ja lapsiasiat, miehellä ei ole käytännössä mitään mahdollista saada edes 50/50 huoltavuutta jos nainen sitä vastustaa ja nainen ei ole huumehörhö tai rikollinen. Mies joutuu automaattisesti lompakoksi ja syrjityksi etäisäksi. Lisäksi nainen voi hyvin huijata miehen isäksi, mutta auta kun niin yrittäisi mies tehdä naiselle niin tappotuomiota huudeltaisiin.

Lisäksi kaikki seksistiset stereotypiat jossa mies on likainen sika runkatessaan, nainen sen sijaan aikuisen eroottinen. Ja miehen syytä on sekä naisen että miehen ongelmat varsinkin seksissä.

Vierailija
40/51 |
29.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mites se harpic-mainos, jossa on se palomies? Kumpaas sukupuolta se teidän femakoiden mielestä halveeraa?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme neljä kaksi