Pitäisikö tuo lapsi käyttää jo lääkärissä?
Helvetti kun ei terveysneuvontakaan enää meidän kuntalaisia palvele :(
Eli kouluikäisellä lapsella alkoi raju eipuli ja oksentelu la-su välisenä yönä ja niin sujui su-iltaan asti. Ma ei enää oksentelua, ripulointeja pari, aamoin tänään. Mutta ruokahalua ei ole nimeksikään, tänään sentään söi leipäpalan ja suolakeksejä, eilen hieman melonia suolakeksien lisäksi. Nestettä olen yrittänyt tuputtaa ripulijuoman lisäksi mutta en ole varma onko sitäkään saatu tarpeeksi alas :(
Lapsi nukkuu paljon, aamupvä meni nukkuessa oltuaan aamulla ehkä 1h hereillä, iltapvällä nukkui taas ja nyt meni yöunille tuossa 45min sitten. Kuumemittari näyttää 37.3. Ja kun ei nuku niin sitten lepäilee ja on pitkällään.
Voisko tässä vielä seurata asiaa kotona, esim huomisen? Ei kyllä yhtään hotsittaisi mennä töihin, mutta pakko on, tänään olin palkattomalla lapsen kanssa ja eilen mies oli kotona hänen kanssaan. Huomenna mies pystyy olemaan etäpäivällä niin että lähtee puolitapäivin töihin ja sitten lapsen on oltava melkein 3h täällä itsekseen...Huoh :( sitten olisi vielä torstai..
Kommentit (16)
Katselisin vielä, mikäli lapsi kuitenkin juo.
Missä työssä ei muka saa hoitaa sairasta lasta kotona?
Voi seurata kotona. Kunhan juo, ruoka ei ole niin tärkeää. Oksentelu on nyt ohi ja ripulointikin vähäistä. Lapsi on varmasti toipumassa nyt ja huomenna syö ja juo paremmin.
Mitä se lääkäri tekisi? Mahatauti on jo paranemaan päin, eikä siihen ole lääkettä. Tyrkytä sitkeästi floridralia ja juotavaa. Nesteytyskin virkistää.
Toinen asia on, jos lapsen yleiskunto on mielestäsi aidosti huono ja epäilet sairaalahoidon tarvetta.
kelpaako mehut, mehujäät, jogurtit.... mikä tahansa vähänkin kosteampi syöminen?
Anna ihan mitä tahansa juotavaa mitä lapsi vaan suostuu juomaan. Minä en muuten osta koskaan sokerimehuja, paitsi kun lapsi on kipeä. Pillimehut ja mehukatintapaiset on ainoat jotka menee alas. Lisäksi vaikka sipsejä, että saa suolaa.
Kyllä mä veisin. Noinkin pitkää ollut noin huono voi olla aika raskasta jo sydämmellekin
Tuleeko pissaa? Jos pissaa tulee niin lapsi saa riittävästi juotavaa.
[quote author="Vierailija" time="31.03.2015 klo 20:58"]Missäpäin on oksutautia?
[/quote]
Ihan kuule ympäri suomea.
[quote author="Vierailija" time="31.03.2015 klo 20:50"]
Kyllä mä veisin. Noinkin pitkää ollut noin huono voi olla aika raskasta jo sydämmellekin
[/quote]
No eikä ole tervesydämiselle lapselle. Älkää hitto viekö terkkariin perusterveitä lapsia kun niillä on normaali mahatauti, tartuttamaan kaikkia muita.
[quote author="Vierailija" time="31.03.2015 klo 21:00"]
[/quote]
No eikä ole tervesydämiselle lapselle. Älkää hitto viekö terkkariin perusterveitä lapsia kun niillä on normaali mahatauti, tartuttamaan kaikkia muita.
[/quote]
Siis täh! Eikö terveyskeskus ole sairaita varten? Ei kai terveitä sinne viiä?
[quote author="Vierailija" time="31.03.2015 klo 21:03"]
[quote author="Vierailija" time="31.03.2015 klo 21:00"]
[/quote]
[/quote]
Siis täh! Eikö terveyskeskus ole sairaita varten? Ei kai terveitä sinne viiä?
[/quote]
Terveyskeskukseen ei tarvitse viedä lasta, jota pystyy hoitamaan kotona. Tavalliset infektiotaudit eivät yleensä vaadi lääkärin hoitoa. Perusterve tarkoittaa ihmistä, jolla ei ole kroonista sairautta kuten vaikka reuma tai astma tai diabetes.
Sattaa olla kuivunut..tai sitten raju tauti uuvuttaa :( Pidä huolta, että juo mahdollisimman paljon (kun kuumettakin on). Syömisellä ei niin väliä. Onko tullut pissaa, onko pissa tummaa? Mites suu, onko kuiva? Ainut minkä takia lähtisin viemään päivystykseen, on tuo mahdollinen kuivuminen..mutta jos on juonut, niin ei huolta. Itse mahataudille lääkäri ei voi mitään.
En veisi tk:hon, perus mahatautia kuulostaa olevan, sitä on nyt liikkeellä. Huolehditte vaan nesteytyksestä ja annat odmodalia/spesialyttiä, näitä nestetasapainoliuoksia, kyllä se siitä.
Kannattaa tarkkailla, miten lapsi juo. Jos juo kunnolla ettei tule nestehukkaa ni ei välttämättä tarvii heti mennä. Tietty jos ei millään mene ohi niin sitte...