Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Näin minusta tuli alkoholisti

Vierailija
28.04.2015 |

Seurustelin aikoinaan todella ihanan miehen kanssa jota rakastin kamalasti. Hän kuitenkin jätti mut sanomatta mitään, häipyi vaan toisen naisen matkaan. Sen jälkeen aloin käyttää opiaatteja, kannabista ja rauhoittavia lääkkeitä parantaakseni oloani. En ollut vielä 17-vuotiaana tai ennen sitä käyttänyt juurikaan alkoholia, erilaiset huumeet olivat kuitenkin tuttuja. Jotenkin siirryin sitten alkoholiin, sillä paha oloni turtui paremmin, muuttui iloksi eikä valve uneksi. Tapasinkin melko pian pojan, joka oli ikäiseni ja ihastuin häneen. Olin epävarma, en tiennyt onko tunne molemminpuolista. Se aiheutti surua ja epätietoisuutta. Join siihen. Aloimme seurustella mutta paha oloni jatkui, mulla ei ollut hyvä itseluottamus ja en uskonut tämän pojan tykkäävän musta joten join ja join. Lopulta juomiseni pilasi suhteen. Sitten vasta joinkin. Siitä alkoi putki joka on jatkunut yli vuoden jo. Olin juuri kaksi päivää juomatta, mutta tänään oli taas pakko saada kaljaa. Rahani ovat loppu ja keräsin useita tunteja pulloja ulkoa jotta saan kaljaa. Olen 19-vuotias ja tässä jamassa. Jos joku jaksoi lukea koko tekstin niin kiitos! Oli vain pakko avautua.

Kommentit (29)

Vierailija
1/29 |
28.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin eli sinusta tuli alkoholisti koska et jostain syystä selviä normaaleista (tapauksessasi jopa pienistä) vastoinkäymisistä?

Vierailija
2/29 |
28.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nimenomaan. Lapsuuteni oli todella rankka, olen menettänyt suurimman osan läheisistäni ja pelkään hylätyksi tulemista sekä yksin jäämistä. Olin myös koulukiusattu. Kärsin mielenterveysongelmista myös, se tuskin tulee yllätyksenä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/29 |
28.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli sinun elämäsi lähti raiteiltaan kannabis-huumeen seurauksena. Onneksi sinulla on vielä mahkut nousta tuosta suosta, olet vasta 19v. Nauru on parasta huumetta, positiivisuutta ja toivoa kehiin niin alkaa elämäkin hymyillä takaisin :)

Vierailija
4/29 |
28.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mene katkolle, auttavat siellä! Tsemppiä!

Vierailija
5/29 |
28.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aidon alkoholistin tekstiä, syy on muissa ihmisissä ja olosuhteissa.

Vierailija
6/29 |
28.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
7/29 |
28.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä lopetin juomisen eikä se mun elämääni ole miksikään ikuiseksi päivänpaisteeksi muuttannut mutta kuitenkin paremmaksi.elämässä tapahtuu ikäviäkin asioita eikä niitä voi muutta tai pääse karkuun juomallakaan ne on vaan kestettävä niinkuin kaikkien muidenkin.itsesäälille on turha antaa siaa se ei vie sua eteenpäin.

Vierailija
8/29 |
28.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voitko jutella kenenkään järkevän ihmisen kanssa? Sun pitäisi käsitellä traumojasi ja tajuta, että tunteesi kumpuavat niistä, eikä oikeasti ole mitään hätää. Se, mitä joku poika ajattelee tai ei ajattele susta, on samantekevää. Paha olo ei voi sua kaataa, eikä siihen kannata jäädä rypemään.

Vierailija
9/29 |
28.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 23:19"]

Aidon alkoholistin tekstiä, syy on muissa ihmisissä ja olosuhteissa.

[/quote]Lueppa uudestaan ap:n viesti. Hän ei syyttänyt ketään, vaan kertoi olosuhteista joiden takia päätyi turruttamaan omia ahdistavia tunteitaan.

Jokaisella meistä on selviytysmiskeinomme vastoinkäymisiä kohdatessa. Ikävä kyllä joillekin se tapa on sama kuin ap:lla.

Tsemppiä ap! Kelailet jo asioitasi ongelmasi suhteen, ja toivottavasti jaksat uskoa siihen, että sulle on vielä toisenlainen elämä tiedossa kunhan vain pääset alkoholista eroon. Yksin se on vaikeaa, katkolla ymmärtävät ja tukevat!

Vierailija
10/29 |
29.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitoksia kaikille kannustavista ja ihanista viesteistä! <3 Täytyy ottaa selvää tuosta katkolle pääsemisestä. Haluaisin kovasti alkoholista eroon, mutta se on hyvin vaikeaa. Tuntuu ettei vastoinkäymiset lopu ollenkaan.. Mutta tiedostan sen, että ryyppäämällä vaan siirtää jatkuvasti ongelmia jotka on kuitenkin käsiteltävä vielä joskus. Jokainen joka on ryypännyt murheisiinsa tietää se voi oikeasti helpottaa hetkellisesti. Kiitos vielä kerran kaikille viesteistänne. Olette ihania! Kunpa vain olisi teidänlaisianne ihmisiä ympärillä :) ap

Vierailija
11/29 |
29.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 23:11"]

Nimenomaan. Lapsuuteni oli todella rankka, olen menettänyt suurimman osan läheisistäni ja pelkään hylätyksi tulemista sekä yksin jäämistä. Olin myös koulukiusattu. Kärsin mielenterveysongelmista myös, se tuskin tulee yllätyksenä.

[/quote]

Mulla kaikki samat ongelmat paitsi mielenterveyspuoli kunnossa. Ei se tee ihmisestä alkoholistia.

Tiedän asiasta tavallista enemmän, sillä olen päihdetyöntekijä.

Hankit nyt apua. Tiedät varmaan mistä, kun olet jo huumeitakin käyttänyt.

Vierailija
12/29 |
29.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluatko siis lopettaa? Kannattaa mennä katkon kautta, samalla jos onnistuisi terapiakontaktin solmiminen ym. Kannattaa myös tsekata paikkakuntasi aa tai na, siellä saa puhua asioistaan ja siellä on saman kokeneita ihmisiä. Ei ole kristillinen paikka/käännytysmesta vaikka henkevistä siellä puhutaankin.

Olen ollut vähän samassa tilanteessa. Mies jätti ja mopo lähti käsistä, psyyke toki oli säpäleinä jo alunperinkin (juopot mt-ongelmaiset vanhemmat, psykoottista masennusta, osastoa, lastenkotia, syrjintää ja porukasta eristämistä, kiusaamista, runsasta lintsaamista, ei juuri sosiaalista elämää paitsi sitten kun löysin teininä alkoholin). Sain lopetettua juomisen ilman katkoa. Ensin luin Päihdelinkin keskusteluja ja sitten löysin aa:n. Kävin siellä ja puhuin pahaa oloani pois. Jossain vaiheessa tulin ns oikeasti uskoon ja arvomaailma, elämän sävy ym muuttui sen ansiosta ja kykenin mm. antamaan anteeksi joitain asioita ja sain toivon. Käyn aa:ssa vieläkin joskus, lähinnä siksi kun ei oikein ole muita kavereita enää, loput jäi ryyppäämään tai hylkäsi erotilanteessa (jäi miehen puolelle).

Älä pelkää hakea apua, mitä laajempi verkosto sitä parempi. Ja puhu. Se auttaa. Tsemppiä <3

Vierailija
13/29 |
29.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lämpimästi tervetuloa ryhmään. <3

Olen itse raitistunut AA:ssa ja käyn säännöllisesti myös NA-ryhmässä, vaikken muita huumeita kuin alkoholia ole käyttänytkään. Aineet vaihtelee mutta tauti on kaikilla sama. Ja aivan kuten edellä on mainittu, toveriseurat eivät ole millään tavalla uskontoon sidottuja.12 askeleen ohjelma on hengellinen, ei uskonnollinen, ja jokainen käsittää sen omalla tavallaan.

Ryhmässä kuulee paljon kokemuksia siitä miten kukakin on alkoholisoitunut ja raitistunut ja saa vertaistukea. Kukaan ei voi auttaa ja ymmärtää addiktia kuten toinen addikti, tällainen on oma kokemukseni. Kaikillehan ryhmät eivät sovi, mutta suosittelen lämpimästi kokeilemaan.

Paikkakuntaai ryhmien kokoontumisajat löytyvät:

http://www.aa.fi
http://www.nasuomi.org

T: Alkoholisti 31v. Raittiina nyt yli kaksi vuotta, mitä en entisessä elämässäni olisi ikinä kuvitellekaan.

Vierailija
14/29 |
29.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

15, selitä kun en ymmärrä, miksi käyt narkomaanien tukiryhmässä (NA), vaikket ole käyttänyt huumeita?

Vierailija
15/29 |
29.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei ap! Mulla itselläni ei ole päihdetaustaa, joten siltä osin en voi tarjota vertaistukea. Kuitenkin sulla on isona plussana elämässäsi se, että olet vielä tosi nuori ja sulla on paljon aikaa edessäsi hankkia itseluottamusta ja rohkeutta elämään. Toivottavasti löydät apua päihdeongelman lisäksi mielenterveysongelmiisi.

Vierailija
16/29 |
29.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitoksia paljon viesteistänne! Ne antavat paljon rohkeutta hakea apua. Tosin, kuten sanoin, että aion apua hakea.. En tiedä onko minusta yksin siihen. Mulla ei ole ketään kuka tukisi ja auttaisi. Aina jotain lupaan, mutta se on yhtä tyhjän kanssa. Olen niin koukussa alkoholiin, etten näe tulevaa elämää ilman alkoholia ollenkaan mukavana tai kivana. Kiitos oikeasti viesteistänne yms! Olette ihania! Minä niin toivoisin jonkun teistä olevan läheiseni. Äh.. :( ap

Vierailija
17/29 |
29.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ryyppäsin mäkin nuorena, mutta lopetin vanhempana. Keksi jotain muuta tekemistä ja koita jättää juomisia vähemmälle. 19v sulla on vielä mahdollista tehdä mitä tahansa. Eikä noista parisuhteista kannata masentua, lähes jokaisella menee poikki ne ekat suhteet, ettei siinä mitään ihmeellistä ole.

Vierailija
18/29 |
29.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotenkin pahoin pelkään ette ole vielä valmis lopettamaan.odotat että elämän pitäis olla hirveän mukavaa ja kivaa etkä hyväksy sitä tollasena kun se on ja yritä jatkaa siitä selvänä eteen päin.toivottavasti olen väärässä!

Vierailija
19/29 |
29.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä todellakin toivon että tää loppuu. Mulla särkee jatkuvasti vatsaa ja mun iho kellertää. Myös silmät kellertää. Mulla on myös vatsahaava... Henki lähtee tällä menolla. Olisipa tää vaan pahaa unta! :( ap

Vierailija
20/29 |
29.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 00:47"]

15, selitä kun en ymmärrä, miksi käyt narkomaanien tukiryhmässä (NA), vaikket ole käyttänyt huumeita?

[/quote]

Mielelläni. :)

NA:ssa myös alkoholi ymmärretään huumeeksi eikä siellä eritellä tai olla kiinnostuneita siitä mitä aineita ja kuinka paljon kukakin on käyttänyt. Huume kuin huume, tauti on sama - kuten jo edellä mainitsin. Ainoa pääsyvaatimus NA:han on halu lopettaa käyttäminen. Piikkinisti, reseptilääkkeitä väärinkäyttävä herttainen mummu, veneenalusspurgu, viinin liikaharrastaja, lapsen ADHD-lääkkeitä nappaileva kotiäiti, younameit - kaikki erilaisia, mutta kuitenkin jollain tavalla niin samanlaisia, addikteja. Ja kaikki nämä edellä mainitut ovat tervetulleita NA:han, jos he kokevat että heillä on ongelma ja haluavat tehdä ongelmalleen jotain.

Minä käyn NA:ssa koska koen saavani sieltä toipumiseeni ja minulle AA:n puolella rakkaaksi ja elintärkeäksi muodostuneeseen 12 askeleen ohjelmaan erilaisia näkökulmia. Ja toki ne kokemukset ja puheenvuorotkin on erilaisia kun NA:ssa käy enemmän nuorta väkeä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yksi yksi