HS: OAJ Luukkainen: ”On valitettavan todennäköistä, että kouluväestä ja opettajista suuri osa sairastuu ja sitten kouluja ei pystytä pitämään auki”
Eli lopputulema on se, että koulut suljetaan ja tauti leviää ennen sitä hallitsemattomasti? Eihän tässä ole järjen hiventäkään.
Kommentit (285)
Korona ei poistu mihinkään, ei ne lapset loputtomiin voi olla kotona.
Miten ne lääkärit ja muut asiantuntijat ovat teistä nyt niiiiiin väärässä, ja joku opettajan tanttara oikeassa? Vaikka niin olette rokotteidenkin suhteen rummuttamassa kuinka lääkärit, ja asiantuntijat ja tiede kyllä tietää! Mutta yhtäkkiä ei tiedäkään, vain tanttara tietää joka ei edes ole mikään alan asiantuntija. V*ttu että teidän tyhmyys raivostuttaa todella paljon.
Tieteentekijät tiesivät jo yli vuosi sitten, ettei 2020 tehdyt tutkimukset anna riittävästi tietoa niiden tehosta ja turvallisuudesta. Tämä ei toki estänyt eri maiden viranomaisia julistamasta niitä "tutkituiksi ja turvallisiksi".
Will covid-19 vaccines save lives? Current trials aren’t designed to tell us
https://www.bmj.com/content/371/bmj.m4037
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
8
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulle on ihan se ja sama. Ei ole minun ongelmani, miten opetus järjestetään, jos olen pitkään sairaslomalla ja jos muutkin tiimin jäsenet sairastuvat. Se on sitten esihenkilön ongelma.
ammatillinen ope
Hienoa uhrautumista. Sääliksi käy sinun oppilaat.
Sairaanako pitäisi mennä töihin vai mitä tarkoitat?
ammatillinen ope
Asenne lähinnä. Ei ole minun ongelma, ei kiinnosta. Liike-elämässä olisit työtön mutta huonosti palkatulla opetusalalla toki tällainenkin asenne sallitaan.
Minua ihmetyttää miksi kuntosalit, baarit ja koulut asetetaan aina jotenkin toisiaan vastaan. Baarissa käynti on vapaaehtoista, samoin kuntosalilla käynti. Jos joku on vaikka koronan jo sairastanut lievänä, niin terve menoa kuntosalille mun puolestani. Itse hän silloin riskin ottaa uudelleen sairastumisesta.
Mutta kaikkien koululaisten on periaatteessa pakko mennä kouluun, jos ei ole varaa hankkia koulukirjoja, opetusmateriaaleja ja opetusta itse. Miksi näitä edes verrataan toisiinsa? Mielestäni lapsilla pitäisi olla oikeus valita etäopetuksen ja lähiopetuksen välillä, koska koulu on kaikille pakollista. Lapsissakin on riskiryhmään kuuluvia, samoin heidän läheisissään. Ja jotain oppilasta saattaa vain pelottaa kouluun meno korona-aikana. Jotain saatetaan kiusata koulussa, ja etäopetus saattaisi pelastaa koko loppuelämän. Miksi näitä asioita aina väheksytään ja korostetaan vain lähiopetuksen erinomaisuutta, vaikka opettajien puheet ja Pisa-tulokset välittävät aivan toisenlaista totuutta.
Jos siellä joukossa on siis pari lasta tuhannesta, joilla on riski tai pelko, niin kaikkienko pitää siirtyä etäkouluun?
Ei tästä koko touhusta tule mitään, jos aina etsitään se heikoin lenkki ja koko yhteiskunta järjestetään sen mukaan. Johonkin on vain vedettävä raja. Jos tuntuu, että oma lapsi ei mitenkään voi kouluun mennä, niin sitten pitää yrittää itse etsiä sille omalle lapselle joku vaihtoehto.
Ei, vaan pitää voida saada valita etäkoulun ja lähikoulun välillä. Jos siellä etäkoulussa on pari tyyppiä, joita ei koulunkäynti kiinnosta ja tarvitsevat opettajan viereensä vahtimaan, niin kaikkien pitää tulla lähiopetukseen. Näinhän se nyt on, kun lapsia pitää suojella alkkisvanhemmiltaan. (Aika marginaaliryhmä)
Ok, eli luokassa olisi 0-3 kpl keskimäärin etäkoulua haluavia ja loput noin 20kpl lähikoulussa. Et voi väittää, että kaikki haluavat olla etänä, mutta lähiopetusta tarvitaan vain joidenkin poikkeusten takia. Ei. Silloin tarvittaisiin jotain hybridimallia, jossa poikkeukset olisivat etänä. Tuohan olisi aivan hemmetin hankalaa toteuttaa. Toki, jos ne etätyypit ottaisivat kaiken vastuun oppimisestaan siinä vaiheessa, kun yhteydet pätkii ja opettaja ei kuuntele heitä, vaan kommunikoi lähikoululaisten kanssa, niin kaikin mokomin minun puolestani.
Mistä tiedät kuinka moni haluaa etäopetusta ja kuinka moni lähiopetusta? Omista tutuistani suurin osa haluaa etäopetusta. Ei sun tahto ole kaikkien tahto, niinkuin ei minunkaan. Riita poikki ja vapaus valita. Ei ole sinultakaan millään tavalla pois.
Vierailija kirjoitti:
Miksikö valtaosa ihmisistä on jo tässä mukana? Moni otti alkuun paniikissa tai "varmuuden vuoksi" ne piikit, koska kaikki aiemmat rokotteet on olleet perinteisiä ja paljon tutkittuja. Moni ei peloissaan paljon selvitellyt mistä on kyse vaan ihmisille tavanomaiseseti pelkotilassa luottivat sokeasti auktoriteettiin. Monelle alkaa se kolmas piikki jo mietityttää, ja kun kertoo että niitä on varattu se kymmenisen kappaletta per kansalainen ja lisää tulee ja näyttää suoraan EU-komission sivulta sen faktan niin moni alkaa ainakin vähän mietiskelemään.
Itse usein linkkaan vain nämä ja moni on alkanut vähän jo miettimään että mitä vittua:
https://ec.europa.eu/health/sites/default/files/vaccination/docs/2019-2…
https://ec.europa.eu/info/live-work-travel-eu/coronavirus-response/safe…
Suomalainen on perinteisesti uskonut vakaasti auktoriteetteihin, enemmistön mielipiteeseen ja mediaan.
Niin tässäkin asiassa on enemmistö tehnyt. Nyt on kuitenkin hyvä miettiä asioita uudelleen. Tuo linkittämäsi dokumentti "Feasibility study for the development of a common EU vaccination card", joka alkoi jo vuonna 2019, on kyllä aikamoinen yhteensattuma.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi opettajat nyt kaatuisivat kaikki kertaheitolla koronavuoteeseen, kun eivät ole aiemminkaan kaatuneet? Ja sittenpä olisi ohi, viikon päässä kaikki taas tolpillaan.
No olisko vaikka omikronin deltaan verrattuna yli viisinkertaisen tartuttavuuden vuoksi 🙄
No tarttuvuus voi olla moninkertainen mutta oireet lievät. Karanteenin lyhentäminen onkin tähän se oikea ratkaisu.
Ei kai siellä "koronavuoteessa" karanteenin vuoksi maata.
Kiva juttu, kun verovarojamme käytetään propagandistisiin operaatioihin kansalaisia vastaan:
"markkinoinnin ja propagandan keinoin"
https://tinyurl.com/2p9c6kx7
Vierailija kirjoitti:
Miten ne lääkärit ja muut asiantuntijat ovat teistä nyt niiiiiin väärässä, ja joku opettajan tanttara oikeassa?
Lääkäri ei ole pedagogi.
Lähikoulu on erittäin ok, kunhan ei samaan aikaan ole pakko järjestää rinnakkaisopetusta kotona eri syistä oleville.
Hyvin toteutettu etäopetus tuottaa taatusti paremmat oppimistulokset kuin tuollainen hybridi. Tauti ei minua pelota.
Vierailija kirjoitti:
Miten ne lääkärit ja muut asiantuntijat ovat teistä nyt niiiiiin väärässä, ja joku opettajan tanttara oikeassa? Vaikka niin olette rokotteidenkin suhteen rummuttamassa kuinka lääkärit, ja asiantuntijat ja tiede kyllä tietää! Mutta yhtäkkiä ei tiedäkään, vain tanttara tietää joka ei edes ole mikään alan asiantuntija. V*ttu että teidän tyhmyys raivostuttaa todella paljon.
Jos lääkäreiden ja asiantuntijoiden on oltava viran puolesta jotain mieltä, niin eivätkö he ole automaattisesti väärässä tilanteessa, jossa heidän tulee viran puolesta olla väärässä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
8
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulle on ihan se ja sama. Ei ole minun ongelmani, miten opetus järjestetään, jos olen pitkään sairaslomalla ja jos muutkin tiimin jäsenet sairastuvat. Se on sitten esihenkilön ongelma.
ammatillinen ope
Hienoa uhrautumista. Sääliksi käy sinun oppilaat.
Sairaanako pitäisi mennä töihin vai mitä tarkoitat?
ammatillinen ope
Asenne lähinnä. Ei ole minun ongelma, ei kiinnosta. Liike-elämässä olisit työtön mutta huonosti palkatulla opetusalalla toki tällainenkin asenne sallitaan.
Minua ihmetyttää miksi kuntosalit, baarit ja koulut asetetaan aina jotenkin toisiaan vastaan. Baarissa käynti on vapaaehtoista, samoin kuntosalilla käynti. Jos joku on vaikka koronan jo sairastanut lievänä, niin terve menoa kuntosalille mun puolestani. Itse hän silloin riskin ottaa uudelleen sairastumisesta.
Mutta kaikkien koululaisten on periaatteessa pakko mennä kouluun, jos ei ole varaa hankkia koulukirjoja, opetusmateriaaleja ja opetusta itse. Miksi näitä edes verrataan toisiinsa? Mielestäni lapsilla pitäisi olla oikeus valita etäopetuksen ja lähiopetuksen välillä, koska koulu on kaikille pakollista. Lapsissakin on riskiryhmään kuuluvia, samoin heidän läheisissään. Ja jotain oppilasta saattaa vain pelottaa kouluun meno korona-aikana. Jotain saatetaan kiusata koulussa, ja etäopetus saattaisi pelastaa koko loppuelämän. Miksi näitä asioita aina väheksytään ja korostetaan vain lähiopetuksen erinomaisuutta, vaikka opettajien puheet ja Pisa-tulokset välittävät aivan toisenlaista totuutta.
Jos siellä joukossa on siis pari lasta tuhannesta, joilla on riski tai pelko, niin kaikkienko pitää siirtyä etäkouluun?
Ei tästä koko touhusta tule mitään, jos aina etsitään se heikoin lenkki ja koko yhteiskunta järjestetään sen mukaan. Johonkin on vain vedettävä raja. Jos tuntuu, että oma lapsi ei mitenkään voi kouluun mennä, niin sitten pitää yrittää itse etsiä sille omalle lapselle joku vaihtoehto.
Ei, vaan pitää voida saada valita etäkoulun ja lähikoulun välillä. Jos siellä etäkoulussa on pari tyyppiä, joita ei koulunkäynti kiinnosta ja tarvitsevat opettajan viereensä vahtimaan, niin kaikkien pitää tulla lähiopetukseen. Näinhän se nyt on, kun lapsia pitää suojella alkkisvanhemmiltaan. (Aika marginaaliryhmä)
Ok, eli luokassa olisi 0-3 kpl keskimäärin etäkoulua haluavia ja loput noin 20kpl lähikoulussa. Et voi väittää, että kaikki haluavat olla etänä, mutta lähiopetusta tarvitaan vain joidenkin poikkeusten takia. Ei. Silloin tarvittaisiin jotain hybridimallia, jossa poikkeukset olisivat etänä. Tuohan olisi aivan hemmetin hankalaa toteuttaa. Toki, jos ne etätyypit ottaisivat kaiken vastuun oppimisestaan siinä vaiheessa, kun yhteydet pätkii ja opettaja ei kuuntele heitä, vaan kommunikoi lähikoululaisten kanssa, niin kaikin mokomin minun puolestani.
Mistä tiedät kuinka moni haluaa etäopetusta ja kuinka moni lähiopetusta? Omista tutuistani suurin osa haluaa etäopetusta. Ei sun tahto ole kaikkien tahto, niinkuin ei minunkaan. Riita poikki ja vapaus valita. Ei ole sinultakaan millään tavalla pois.
Jep, mistä sinäkään tiedät? Sun tahto ei myöskään ole kaikkien tahto. Lähiopetusta on aina ollut, joten miksi nyt siirryttäisiin etäopetukseen yhtäkkiä, kun se on kuitenkin se ns. epänormaali vaihtoehto?
Siitä olen samaa mieltä, että vapaus valita voisi olla mahdollista, jos tehtäisiin erikseen kouluja tai luokkia, jotka ovat alunperinkin vain etää. Niin että kaikki siihen osallistuvat tietäisivät, mihin ryhtyvät ja se olisi kaikille ok. Tulevaisuudessa näin voikin olla, mutta emme ole vielä siellä.
Vierailija kirjoitti:
Vaikka jonkun oma palli ei edes olisi kiinni oikeasta mielipiteestä, niin harvoin uskalletaan olla konsensusta vastaan. Mitä koulutetumpi ihminen, sitä enemmän hän on investoinut aikaa ja sosiaalisia panoksia sitoutuakseen järjestelmään. Siksi koulutettu ihminen on altis hirttäytymään korruptoituneeseenkin järjestelmään ja uppoamaan sen mukana pohjaan ymmärtämättä päästää irti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi opettajat nyt kaatuisivat kaikki kertaheitolla koronavuoteeseen, kun eivät ole aiemminkaan kaatuneet? Ja sittenpä olisi ohi, viikon päässä kaikki taas tolpillaan.
No olisko vaikka omikronin deltaan verrattuna yli viisinkertaisen tartuttavuuden vuoksi 🙄
No tarttuvuus voi olla moninkertainen mutta oireet lievät. Karanteenin lyhentäminen onkin tähän se oikea ratkaisu.
Ei kai siellä "koronavuoteessa" karanteenin vuoksi maata.
Oletko tyhmä vai mitä?
Vierailija kirjoitti:
Eikös tätä etäkoulua ehdota Sosiaali- ja terveysministeriö. Luulisi, että ministeriöön on haalittu alan asiantuntijat, joilla on viimeisin tieto asioista. Kai jostain niemen notkosta saadaan aina kaivettua joku lääkäri, joka on eri mieltä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaikka jonkun oma palli ei edes olisi kiinni oikeasta mielipiteestä, niin harvoin uskalletaan olla konsensusta vastaan. Mitä koulutetumpi ihminen, sitä enemmän hän on investoinut aikaa ja sosiaalisia panoksia sitoutuakseen järjestelmään. Siksi koulutettu ihminen on altis hirttäytymään korruptoituneeseenkin järjestelmään ja uppoamaan sen mukana pohjaan ymmärtämättä päästää irti.
Juuri näin! On niin turvallista ja mukavaa olla aina siellä enemmistön turvallisessa massassa, joka on todennäköisesti useimmissa asioissa oikeassa.
Korona sairastettu. Oli flunssaa lievempi. Ei jälkioireita. Vaikea ymmärtää tätä paniikkia.
Viimeisen viikon aikana on havaittu yli 45 000 terveydenhoidon testaamaa koronatartuntaa. Eli lähes joka kuudes varmistettu koronatartunta koko epidemian ajalta Suomessa on havaittu viikon sisällä. Moni oireinen ei ole päässyt viralliseen testiin nyt, kun testit ovat ruuhkautuneet, kotitestitulokset eivät ole mukana luvussa.
Koronan nopean leviämisen vuoksi tartuntatilanne on nyt vakava, ja koulut aukeamassa.
Miten paljon kouluikäisistä on rokottamattomia? Pienen lapsen rokottamisesta päättävät vanhemmat mutta teinien kohdalla voi olla vaikea pakottaa ja olen kuullut että siinä ikäryhmässä olisi yllättävän paljon rokotuskielteisyyttä. Pitääkö tämä paikkansa? Ymmärrän opettajien halua etäkouluun, jos heillä on laumassa iso joukko rokottamattomia oppilaita - yksikin rokottamaton oppilas on suuri riskitekijä.
Olisi järkevää, jos rokotetut saavat jatkaa normaalisti koulunkäyntiä ja rokottamattomat siirretään etäopetukseen. Siis etäkoulua rokottamattomille siihen asti kun tauti on taittunut tai rokotukset on kunnossa.
Onneksi opettajat pääsevät Luukkaisesta kohta eroon. Tulkoon Luukkainen itse pitämään etäkoulua, jos se niin hyvä ratkaisu.
Vierailija kirjoitti:
Viimeisen viikon aikana on havaittu yli 45 000 terveydenhoidon testaamaa koronatartuntaa. Eli lähes joka kuudes varmistettu koronatartunta koko epidemian ajalta Suomessa on havaittu viikon sisällä. Moni oireinen ei ole päässyt viralliseen testiin nyt, kun testit ovat ruuhkautuneet, kotitestitulokset eivät ole mukana luvussa.
Koronan nopean leviämisen vuoksi tartuntatilanne on nyt vakava, ja koulut aukeamassa.
Niin ja tehohoidon määrä ei edelleenkään kasva. Nyt rajoitukset pois, niin päästään normaaliin. Portugali toimii täysin oikein.
Sillä ei ole mitään merkitystä mihinkään, montako tartuntaa tulee. Sillä on, kestääkö tehohoito.
Itse en usko mihinkään, nojaan nimenomaan tietoon. Esimerkiksi se mitä THL sanoo ei myöskään ole minulle mikään raamattu. Tänä syksynä on lukemattomat tutkimukset toistaneet samaa asiaa (mm maailman arvostetuimpia NEJM, The Lancet) että virusmäärät ja tartuttaminen on samalla tasolla sekä rokotetuissa että rokottamattomissa. Ainoa ero on esim NEJM -tutkimuksessa yhden päivän ero siinä kuinka kauan taudin erittäminen kestää (5 vs 6 päivää).
Tauti tarttuu yhtä lailla rokotettuun kuin rokottamattomaan. Tämä on nähtävissä erinomaisessa Tanskan datassa joka päivittäin päivittyy ja jota olen seurannut syksystä saakka. Rokotettujen ja rokottamattomien tartuntakäyrät ovat nousset täysin samaan tahtiin syksystä saakka, jo ennen omikronia. Jako on pysynyt pitkään samana, 12 prosenttia tartunnoista rokottamattomilla, loput rokotetuilla.
Näiden tietojen valossa on täysin ymmärrettävää jos joku ei näe vapaaehtoista rokotusta tarpeelliseksi.