HS: OAJ Luukkainen: ”On valitettavan todennäköistä, että kouluväestä ja opettajista suuri osa sairastuu ja sitten kouluja ei pystytä pitämään auki”
Eli lopputulema on se, että koulut suljetaan ja tauti leviää ennen sitä hallitsemattomasti? Eihän tässä ole järjen hiventäkään.
Kommentit (285)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luukkainen nostaa lisäksi esiin, että jos lapset sairastuvat sankoin joukoin, heidän vanhempansa joutuvat jäämään kotiin omista töistään.
Kyllä kouluikäinen voi sairastaa päivän pari yksin kotona.
Ei kai esim ekaluokkalaista saa edes jättää yksin 8-9 tunniksi. En omaani jättäisi yksin kotiin etäopetuksen varaan , vaikka olisi tervekin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ensimmäisen viikon jälkeen varsinkin isoissa kouluissa yli puolet opettajista ja iso osa oppilaista on sairaana tai karanteenissa. Ei tule lähiopetus onnistumaan.
Ei varmaan ainakaan tuollaisella asenteella jos olet opettaja kannattaa valmiiksi hakea jo saikkua.
Työttömät opet pääsee sitten sijaistamaan. Hyvä juttu!
Ajattelitko sieltä Filippiineiltä myös hakea opettajia? Menisi samassa rekryssä kuin ne hoitajatkin.
Vierailija kirjoitti:
Epämiellyttävän oloinen tämä mies, edustaa opettajia ja ajaa todellakin vain heidän asiaa. Lasten hyvinvointi ei merkitse mitään.
Opettajat voivat pitää tehookkampia maskeja ja viettää tauot/ruokailut omissa luokissa, ihan samalla tavalla opettajat ovat voineet sairastua ennen tätä virusmuunnosta. Tuntuu, että opettajat ovat kaiken yläpuolella ja vain heidän terveysturvallisuudesta täytyy huolehtia.
Kehtaa vielä mainita että pienten ekaluokkalaisten pitäisi olla myös etäopetuksessa?? Hah, ja sitten homma toimii kun vanhemmat joutuu jäädä töistä pois avustamaan lapsia, järki käteen!
Miksi te kuvittelette, että opettajat ovat samaa mieltä Luukkaisen kanssa? Ei ole kyllä ainakaan minulta kantaa kysytty ennen näitä avautumisia. Suurin osa opettajista haluaa lähiopetukseen. Se on tässäkin ketjussa todettu monta kertaa. Suoraan sanottuna ihmettelen kovasti Luukkaisen toimintaa.
T. Ope
Vierailija kirjoitti:
Miksi opettajat nyt kaatuisivat kaikki kertaheitolla koronavuoteeseen, kun eivät ole aiemminkaan kaatuneet? Ja sittenpä olisi ohi, viikon päässä kaikki taas tolpillaan.
No olisko vaikka omikronin deltaan verrattuna yli viisinkertaisen tartuttavuuden vuoksi 🙄
Minulle on ihan se ja sama. Ei ole minun ongelmani, miten opetus järjestetään, jos olen pitkään sairaslomalla ja jos muutkin tiimin jäsenet sairastuvat. Se on sitten esihenkilön ongelma.
ammatillinen ope
Sijaisia ei saatu syksylläkään ja oman koulun opettajia piti käyttää sijaistuksissa ja kaikki uupuivat.
En aio ottaa vastaan enää työkavereiden sijaistuksia, sillä en halua altistua yhtään enempää omikronille kuin on pakko. En usko olevani suunnitelmissani ainoa.
Joo on tämä aika hasardia hommaa nyt.
Syksy jo oli melkoista sekoilua, kun oppilaita oli sekä etänä että lähinä ja osa saikulla ja osa lomilla. Millon kukakin tekee kokeet jne. Oppilaita vkossa noin 300, puolet sekaryhmissä. Kaikkineen koulussamme 1100 oppilasta avoimissa oppimisympäristöissä 🥴. Sijaistaa piti omien tuntien lisäksi PALJON!! Päälle muutaman vakkarin burnoutit eli poissa useita kuukausia.
Mut laadukasta lähiopetusta tarjolla hei!
Vierailija kirjoitti:
Minulle on ihan se ja sama. Ei ole minun ongelmani, miten opetus järjestetään, jos olen pitkään sairaslomalla ja jos muutkin tiimin jäsenet sairastuvat. Se on sitten esihenkilön ongelma.
ammatillinen ope
Hienoa uhrautumista. Sääliksi käy sinun oppilaat.
Jos fakta on, että omikron tarttuu helposti, eikö se vie helposti opettajat sairauslomalle kun iso osa suojavarusteisista hoitajistakin on saanut taudin? Silloin menee itsenäisopiskeluksi koska ulkoisen sijaisen määrä on joissain kouluissa jopa pyöreä 0.
Kumpi parempi:
a) aloittaa lähiopetuksessa, mutta uhrata opetushenkilöstöstä iso osa - puolet jää long covidin takia kuukausien, jopa vuosien sairauslomalle - ja opiskella joidenkin viikkojen päästä todennäköisimmin ilman opettajaa.
b) olla etäopetuksessa, mutta todennäköisemmin terveen opettajan kanssa niin kauan kuin on tarpeen.
Raunioituuko lapsi tai nuori oikeasti enemmän etäopetuksessa kuin edessä todennäköisesti häämöttävässä kokonaan opettajattomassa opiskelussa? Entä sairaan opettajan paluu töihin? Onko sopiva hinta yhteiskunnalle parin viikon lähiopetuksesta se, että tuhannet opettajat eli puolet sairastuneista jäävät kuukausien tai vuosien saikulle?
Vierailija kirjoitti:
Onhan tuo mahdollista. Kukaan ei nyt pysty arvioimaan mitä tulee käymään. Huono vaihtoehto on sekin että koulut on auki, iso joukko kotona sairastamassa/karanteenissa, niin kukaan ei saa järjestettyä etäopetustakaan
Sitten tehdään niin koulukohtaisesti eikä kaikki koulut tai luokat ole mukana etäkoulusekoilussa
Oikeasti 1/1000 operas tarvii edes saikkua omikronin vuoksi
Meillä oli omikronia jonka vuoksi testattiin koko henkilökunta. Yhdellä nuhaa ja kymmenillä todetulla ei sitäkään
Jos pikkukoululaiset on yksin kotona tuntikausia ilman aikuista se on heitteillejättö
Opet nyt julistaa että saikku kelpaa ja ihan sama että surkimukset ei oli mitään
Vierailija kirjoitti:
Meillä oli omikronia jonka vuoksi testattiin koko henkilökunta. Yhdellä nuhaa ja kymmenillä todetulla ei sitäkään
Saikkua tarvitsee jo silloin opetustyössä, jos ääni on käheä.
Jos omikron ei käheytä ääntä niin lievällä kuulostaa - paitsi kannattaa huomioida, että noin puolelle tulee kuukausien ja vuosien oireisto eli työkyky ei palaa pitkään aikaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ammatillinen ope
Hienoa uhrautumista. Sääliksi käy sinun oppilaat.
Sairaanako pitäisi mennä töihin vai mitä tarkoitat?
ammatillinen ope
Kansantaloudellisesti etäopetusjakso olisi järkevää. Vaihtoehto olisi kiihdyttää opettajankoulutusta runsaasti, jotta rikottujen opettajien tilalle löydetään pätevää tervettä väkeä. Kallein hintalappu tulee tästä vaihtoehdosta, ainakin jos etäopetus ei kestä kuin muutaman viikon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten lähikouluun paluusta päättäneet kantavat vastuun jos koulut suljetaan valtavan koronatartuntamäärän vuoksi?
Sitten koulu menee etään vähäksi aikaa mutta eihän kaikkia suomen kouluja tarvi sulkea sen vuoksi että yhdessä suomen kouluista on valtava määrä tartuntoja. Nyt tuntuu siltä että kouluissa on jo valmiiksi päätetty että mikään ei tule onnistumaan eikä mitään haluta tehdäkkään sen hyväksi että työskentely kouluissa sujuisi poikkeusoloista huolimatta mukavasti. Kädet on ns nostettu jo pystyyn ennen kun sinne kouluun on päästykkään.
Kuka opettaa etänä, jos ne iso osa opettajista on sairastunut omikroniin? Aivan niin. Ei kukaan.
Opettaja on viikon pois. Eiköhän siitä lapset selviä.
Viikon? Oletko lääkäri, kun tiedät jo etukäteen, kuinka paljon sairaslomaa tullaan tarvitsemaan? Ja oppilailla on useita eri opettajia, jotka voivat olla poissa useita viikkoja.
Tunnistan muuten kirjoitustyylisi. Olet se sama, jonka mielestä koronarokotteen takia irtisanoutuvien hoitajien tilalle löytyy heti uusia hoitajia ja jos ei löydy, niin sitten Filippiineiltä haetaan hoitajia, jotka laitetaan vain rokotteen jälkeen heti töihin.
Taidat olla pitkäaikaistyötön, koska ihan oikeasti työelämässä oleva ei ole noin pihalla.
Olen asiantuntijatöissä. Ollut jo 20 vuotta.
Itse olet selvästi peloissasi omikronin leviämisestä. Suosittelen tutustumaan tilastoihin rauhassa, niin pystyt käsittelemään näitä asioita.
Et kiellä tuota hoitaja-asiaa eli olet sama henkilö. Ja "asiantuntijatyöt" on av:lla koodisana työttömyydelle.
En tutustu tilastoihin. Olen itse nimittäin kerran kohdannut sellaisen 1/1000 leikkauksen jälkeisen komplikaation ja voin sanoa, että tilastojen tuijottelu ei siinä vaiheessa lohduttanut.
No elämä opettaa vielä sinuakin.
Ja sinä oletat, että kaikki opettaja saavat sen 1/1000 kohtauksen? Jep :)
Kannattaa nyt kuitenkin tutustua tilastoihin ja tutkia, miten se korona vaikuttaa terveisiin, riskiryhmiin, lapsiin, vanhoihin ihmisiin jne.
Pelkäät selvästi, että kaikki tulevat saamaan pahimman mahdollisen version. Se ei nyt mitenkään pidä paikkaansa.
Ei, vaan sinä oletat, että minä luulen noin. On hyvä tiedostaa se, että omalle kohdalle osuessa 0,001 % mahdollisuus on täydet 100 %. En pelkää, vaan yritän herätellä sinua ja kaltaisiasi koronakieltäjiä.
Voi jeesus. Omalle kohdalle auto-onnettomuuskin on 100%, jos osuu kohdalle. Silti ajan autolla joka päivä. Tutustu nyt ihmeessä todennäköisyyksiin ja käytä järkeäsi, äläkä pelkkää tunnetta.
Tuo herättely ei auta mitään, koska se perustuu pelkoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saikkua tarvitsee jo silloin opetustyössä, jos ääni on käheä.
Jos omikron ei käheytä ääntä niin lievällä kuulostaa - paitsi kannattaa huomioida, että noin puolelle tulee kuukausien ja vuosien oireisto eli työkyky ei palaa pitkään aikaan.
Äläpä jauha pa*kaa. Laita linkki todisteeksi tuolle väitteelle.
Ei voi.