HS: OAJ Luukkainen: ”On valitettavan todennäköistä, että kouluväestä ja opettajista suuri osa sairastuu ja sitten kouluja ei pystytä pitämään auki”
Eli lopputulema on se, että koulut suljetaan ja tauti leviää ennen sitä hallitsemattomasti? Eihän tässä ole järjen hiventäkään.
Kommentit (285)
Vierailija kirjoitti:
Jos fakta on, että omikron tarttuu helposti, eikö se vie helposti opettajat sairauslomalle kun iso osa suojavarusteisista hoitajistakin on saanut taudin? Silloin menee itsenäisopiskeluksi koska ulkoisen sijaisen määrä on joissain kouluissa jopa pyöreä 0.
Kumpi parempi:
a) aloittaa lähiopetuksessa, mutta uhrata opetushenkilöstöstä iso osa - puolet jää long covidin takia kuukausien, jopa vuosien sairauslomalle - ja opiskella joidenkin viikkojen päästä todennäköisimmin ilman opettajaa.
b) olla etäopetuksessa, mutta todennäköisemmin terveen opettajan kanssa niin kauan kuin on tarpeen.
Raunioituuko lapsi tai nuori oikeasti enemmän etäopetuksessa kuin edessä todennäköisesti häämöttävässä kokonaan opettajattomassa opiskelussa? Entä sairaan opettajan paluu töihin? Onko sopiva hinta yhteiskunnalle parin viikon lähiopetuksesta se, että tuhannet opettajat eli puolet sairastuneista jäävät kuukausien tai vuosien saikulle?
Anteeksi nyt, mutta mitä ihmettä selität?
- Missä on väitetty, että puolet saa long-covidin? Ja mitä oireita mielestäsi nuo puolet ovat saaneet?
- Eikö rokotteen pitänyt suojata long-covidilta, joten miksi sitä edes tulisi juuri kenellekään?
- Mistä tiedät, kuinka moni ylipäätään sairastuu omikronista, vaikka joitain oireita ilmenisikin?
- Mistä tiedät, ettei valtaosa sairastaisi vain noin viikon, kuten nyt muutenkin tähän mennessä on käynyt?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulle on ihan se ja sama. Ei ole minun ongelmani, miten opetus järjestetään, jos olen pitkään sairaslomalla ja jos muutkin tiimin jäsenet sairastuvat. Se on sitten esihenkilön ongelma.
ammatillinen ope
Hienoa uhrautumista. Sääliksi käy sinun oppilaat.
Sairaanako pitäisi mennä töihin vai mitä tarkoitat?
ammatillinen ope
Asenne lähinnä. Ei ole minun ongelma, ei kiinnosta. Liike-elämässä olisit työtön mutta huonosti palkatulla opetusalalla toki tällainenkin asenne sallitaan.
Mä kysyn, että mitä haittaa siitä muutaman viikon etäkoulusta on yhtään kenellekään? Ei kenenkään elämä siihen kaadu, vaikkei opiskelisi yhtään seuraavaan kuukauteen. Lapsilla on koko elämä aikaa opiskella. Ennen koronaa joululomia jatkettiin säännöllisesti parin viikon Thaimaan reissulla, eikä kukaan itkenyt yhtään.
Mutta jos tällä etäjaksolla saadaan helpotettua terveydenhuollon taakkaa ja tutkittua vaikka sitä, kuinka vaarallinen uusi muunnos on lapsille, niin onhan se silloin järkevää.
Aikuiset kuvittelee että lasten ja nuorten mielenterveys kaatuu jos ne ei pääse kouluun pariksi viikoksi. Veikkaan että moni lapsi ja nuori tuulettaisi railakkaasti jos kuulisi että saa pari viikkoa käydä etäkoulua. Miettikää nyt näitä tammikuun jouluaamuja.. On pimeää, pitää herätä aikaisin ja lähteä lumeen ja lähes 20 asteen pakkaseen kävelemään/pyöräilemään/odottamaan bussia ja istua sitten sen 6 h koulussa ja taas lähteä pimeään pakkaseen kotia kohti. Moni varmaan nauttisi kun saisi nukkua pidempään ja aloittaa koulupäivän kodin lämmössä sohvan nurkassa läppäri mukavasti sylissä ja villasukat jalassa. Mutta ei.. sehän rikkoisi mielenterveyden se kamala etäkoulu. 😂
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos fakta on, että omikron tarttuu helposti, eikö se vie helposti opettajat sairauslomalle kun iso osa suojavarusteisista hoitajistakin on saanut taudin? Silloin menee itsenäisopiskeluksi koska ulkoisen sijaisen määrä on joissain kouluissa jopa pyöreä 0.
Kumpi parempi:
a) aloittaa lähiopetuksessa, mutta uhrata opetushenkilöstöstä iso osa - puolet jää long covidin takia kuukausien, jopa vuosien sairauslomalle - ja opiskella joidenkin viikkojen päästä todennäköisimmin ilman opettajaa.
b) olla etäopetuksessa, mutta todennäköisemmin terveen opettajan kanssa niin kauan kuin on tarpeen.
Raunioituuko lapsi tai nuori oikeasti enemmän etäopetuksessa kuin edessä todennäköisesti häämöttävässä kokonaan opettajattomassa opiskelussa? Entä sairaan opettajan paluu töihin? Onko sopiva hinta yhteiskunnalle parin viikon lähiopetuksesta se, että tuhannet opettajat eli puolet sairastuneista jäävät kuukausien tai vuosien saikulle?
- Missä on väitetty, että puolet saa long-covidin? Ja mitä oireita mielestäsi nuo puolet ovat saaneet?
- Eikö rokotteen pitänyt suojata long-covidilta, joten miksi sitä edes tulisi juuri kenellekään?
- Mistä tiedät, kuinka moni ylipäätään sairastuu omikronista, vaikka joitain oireita ilmenisikin?
- Mistä tiedät, ettei valtaosa sairastaisi vain noin viikon, kuten nyt muutenkin tähän mennessä on käynyt?
En ole kirjoittaja mutta tänään uutisissa mainittiin kyllä asiasta, että jopa puolet saa long covidin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kumpi parempi:
En ole kirjoittaja mutta tänään uutisissa mainittiin kyllä asiasta, että jopa puolet saa long covidin
Koko long-covid on jo niin epämääräinen käsite, ettei siitä tiedä, mikä yli kymmenestä oireesta mahtaa kullakin olla ja onko se 3kk vai 10kk kestävää jne. En lähtisi noita lööppejä ainakaan kovin vakavasti ottamaan.
Vierailija kirjoitti:
Tämä on kyllä nimenomaan myös työturvallisuusasia. Monin paikoin esim. yli 50-vuotiailla opettajilla ei ole ollut mahdollisuutta saada kolmatta rokotetta. Rokottamattomien ala-asteen oppilaiden opettaminen lähiviikkoina merkitsee heille melkein varmaan omikron-tartuntaa ja jonkinasteista sairastamista. Opettaja ei ole myöskään vannonut mitään lääkärinvalaa eikä sotilasvalaa ja on ihan samalla tavalla suojattava työntekijä työnantajansa puolesta kuin kuka tahansa. Mitään tartuntoja estäviä toimenpiteitä kouluissa esim. ilmanvaihdon tai ilmanpuhdistimien suhteen ei ole tehty. Koronasairaita tai sairastuneeksi epäiltyjä hoidetaan terveydenhoidossa edelleen vahvasti suojautuneina mutta ensi viikolla luokkahuoneessa on opettajalla edessään ryhmiä, joissa tartunta on tarjolla ilman suojauksia.
Jos pisavoittajien opettajien tiedon käsittely ja hakutaidot ovat tekoälyn aikakaudella tällä tasolla niin kyllä on surkeaa.
Mistä se lepakkotauti lähti? Mikä taho rahoitti sitä labraa ja ketkä piikkejä, olivatko jopa samoja?
Vai lavastiko joku taho jonkun. ? Mihin suurvaltain tekoälykilpa saattaa johtaa mediahallinnan ja totuuden jälkeisen ajan osalta?
Miksi luulet että ap virukseen käytettävä hämäräperäinen piikki auttaa variantteihin varsinkin kun futaajia sun muita on yhtäkkiä alkanut kuolla kuin perskärpäsiä.
Miksi kironakoiria ja sumutteita tai ilmastointia tosiaan ei ole vieläkään siinä mallissa että niitä voisi valita käyttöön?
Miksi vain yksi ag en da on hyväksytty ja median sen suu ri on kuin PKoreassa?
Niin paljon kymysyksiä, niin vähän vastauksia!
O tempora oo moores!!
Vierailija kirjoitti:
Mä kysyn, että mitä haittaa siitä muutaman viikon etäkoulusta on yhtään kenellekään? Ei kenenkään elämä siihen kaadu, vaikkei opiskelisi yhtään seuraavaan kuukauteen. Lapsilla on koko elämä aikaa opiskella. Ennen koronaa joululomia jatkettiin säännöllisesti parin viikon Thaimaan reissulla, eikä kukaan itkenyt yhtään.
Mutta jos tällä etäjaksolla saadaan helpotettua terveydenhuollon taakkaa ja tutkittua vaikka sitä, kuinka vaarallinen uusi muunnos on lapsille, niin onhan se silloin järkevää.
Se ei auta epidemiaan mitään, mutta se sekoittaa monien elämän täysin.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/infektioasiantuntijat-vastustavat-e…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oikeasti 1/1000 operas tarvii edes saikkua omikronin vuoksi
Meillä oli omikronia jonka vuoksi testattiin koko henkilökunta. Yhdellä nuhaa ja kymmenillä todetulla ei sitäkään
Saikkua tarvitsee jo silloin opetustyössä, jos ääni on käheä.
Jos omikron ei käheytä ääntä niin lievällä kuulostaa - paitsi kannattaa huomioida, että noin puolelle tulee kuukausien ja vuosien oireisto eli työkyky ei palaa pitkään aikaan.
Äläpä jauha pa*kaa. Laita linkki todisteeksi tuolle väitteelle.
Googlea long covid IS, uusimpia artikkeleita.
Vierailija kirjoitti:
Muutama viikko ei auta mitään. Koko kevätlukukausi tässä menee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulle on ihan se ja sama. Ei ole minun ongelmani, miten opetus järjestetään, jos olen pitkään sairaslomalla ja jos muutkin tiimin jäsenet sairastuvat. Se on sitten esihenkilön ongelma.
ammatillinen ope
ammatillinen ope
Asenne lähinnä. Ei ole minun ongelma, ei kiinnosta. Liike-elämässä olisit työtön mutta huonosti palkatulla opetusalalla toki tällainenkin asenne sallitaan.
Minua ihmetyttää miksi kuntosalit, baarit ja koulut asetetaan aina jotenkin toisiaan vastaan. Baarissa käynti on vapaaehtoista, samoin kuntosalilla käynti. Jos joku on vaikka koronan jo sairastanut lievänä, niin terve menoa kuntosalille mun puolestani. Itse hän silloin riskin ottaa uudelleen sairastumisesta.
Mutta kaikkien koululaisten on periaatteessa pakko mennä kouluun, jos ei ole varaa hankkia koulukirjoja, opetusmateriaaleja ja opetusta itse. Miksi näitä edes verrataan toisiinsa? Mielestäni lapsilla pitäisi olla oikeus valita etäopetuksen ja lähiopetuksen välillä, koska koulu on kaikille pakollista. Lapsissakin on riskiryhmään kuuluvia, samoin heidän läheisissään. Ja jotain oppilasta saattaa vain pelottaa kouluun meno korona-aikana. Jotain saatetaan kiusata koulussa, ja etäopetus saattaisi pelastaa koko loppuelämän. Miksi näitä asioita aina väheksytään ja korostetaan vain lähiopetuksen erinomaisuutta, vaikka opettajien puheet ja Pisa-tulokset välittävät aivan toisenlaista totuutta.
Onko kyseessä julkinen terveydenhuolto vai kultti?
- käytetään häpeään perustuvia taktiikoita
- lietsotaan pelkoa
- lannistetaan kyseenalaistamista
- vaiennetaan toisinajattelijat
- mustamaalataan haittoja saaneet
- vaaditaan kiihkoisaa sitoutumista
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ammatillinen ope
ammatillinen ope
Minua ihmetyttää miksi kuntosalit, baarit ja koulut asetetaan aina jotenkin toisiaan vastaan. Baarissa käynti on vapaaehtoista, samoin kuntosalilla käynti. Jos joku on vaikka koronan jo sairastanut lievänä, niin terve menoa kuntosalille mun puolestani. Itse hän silloin riskin ottaa uudelleen sairastumisesta.
Mutta kaikkien koululaisten on periaatteessa pakko mennä kouluun, jos ei ole varaa hankkia koulukirjoja, opetusmateriaaleja ja opetusta itse. Miksi näitä edes verrataan toisiinsa? Mielestäni lapsilla pitäisi olla oikeus valita etäopetuksen ja lähiopetuksen välillä, koska koulu on kaikille pakollista. Lapsissakin on riskiryhmään kuuluvia, samoin heidän läheisissään. Ja jotain oppilasta saattaa vain pelottaa kouluun meno korona-aikana. Jotain saatetaan kiusata koulussa, ja etäopetus saattaisi pelastaa koko loppuelämän. Miksi näitä asioita aina väheksytään ja korostetaan vain lähiopetuksen erinomaisuutta, vaikka opettajien puheet ja Pisa-tulokset välittävät aivan toisenlaista totuutta.
Jos siellä joukossa on siis pari lasta tuhannesta, joilla on riski tai pelko, niin kaikkienko pitää siirtyä etäkouluun?
Ei tästä koko touhusta tule mitään, jos aina etsitään se heikoin lenkki ja koko yhteiskunta järjestetään sen mukaan. Johonkin on vain vedettävä raja. Jos tuntuu, että oma lapsi ei mitenkään voi kouluun mennä, niin sitten pitää yrittää itse etsiä sille omalle lapselle joku vaihtoehto.
Miksikö valtaosa ihmisistä on jo tässä mukana? Moni otti alkuun paniikissa tai "varmuuden vuoksi" ne piikit, koska kaikki aiemmat rokotteet on olleet perinteisiä ja paljon tutkittuja. Moni ei peloissaan paljon selvitellyt mistä on kyse vaan ihmisille tavanomaiseseti pelkotilassa luottivat sokeasti auktoriteettiin. Monelle alkaa se kolmas piikki jo mietityttää, ja kun kertoo että niitä on varattu se kymmenisen kappaletta per kansalainen ja lisää tulee ja näyttää suoraan EU-komission sivulta sen faktan niin moni alkaa ainakin vähän mietiskelemään.
Itse usein linkkaan vain nämä ja moni on alkanut vähän jo miettimään että mitä vittua:
https://ec.europa.eu/health/sites/default/files/vaccination/docs/2019-2…
https://ec.europa.eu/info/live-work-travel-eu/coronavirus-response/safe…
Vierailija kirjoitti:
Aikuiset kuvittelee että lasten ja nuorten mielenterveys kaatuu jos ne ei pääse kouluun pariksi viikoksi. Veikkaan että moni lapsi ja nuori tuulettaisi railakkaasti jos kuulisi että saa pari viikkoa käydä etäkoulua. Miettikää nyt näitä tammikuun jouluaamuja.. On pimeää, pitää herätä aikaisin ja lähteä lumeen ja lähes 20 asteen pakkaseen kävelemään/pyöräilemään/odottamaan bussia ja istua sitten sen 6 h koulussa ja taas lähteä pimeään pakkaseen kotia kohti. Moni varmaan nauttisi kun saisi nukkua pidempään ja aloittaa koulupäivän kodin lämmössä sohvan nurkassa läppäri mukavasti sylissä ja villasukat jalassa. Mutta ei.. sehän rikkoisi mielenterveyden se kamala etäkoulu. 😂
Meidän kolme koululaista tuulettelivat kun kuulivat että etäkoulua EI tule.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ammatillinen ope
ammatillinen ope
Jos siellä joukossa on siis pari lasta tuhannesta, joilla on riski tai pelko, niin kaikkienko pitää siirtyä etäkouluun?
Ei tästä koko touhusta tule mitään, jos aina etsitään se heikoin lenkki ja koko yhteiskunta järjestetään sen mukaan. Johonkin on vain vedettävä raja. Jos tuntuu, että oma lapsi ei mitenkään voi kouluun mennä, niin sitten pitää yrittää itse etsiä sille omalle lapselle joku vaihtoehto.
Ei, vaan pitää voida saada valita etäkoulun ja lähikoulun välillä. Jos siellä etäkoulussa on pari tyyppiä, joita ei koulunkäynti kiinnosta ja tarvitsevat opettajan viereensä vahtimaan, niin kaikkien pitää tulla lähiopetukseen. Näinhän se nyt on, kun lapsia pitää suojella alkkisvanhemmiltaan. (Aika marginaaliryhmä)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ammatillinen ope
ammatillinen ope
Ei, vaan pitää voida saada valita etäkoulun ja lähikoulun välillä. Jos siellä etäkoulussa on pari tyyppiä, joita ei koulunkäynti kiinnosta ja tarvitsevat opettajan viereensä vahtimaan, niin kaikkien pitää tulla lähiopetukseen. Näinhän se nyt on, kun lapsia pitää suojella alkkisvanhemmiltaan. (Aika marginaaliryhmä)
Ok, eli luokassa olisi 0-3 kpl keskimäärin etäkoulua haluavia ja loput noin 20kpl lähikoulussa. Et voi väittää, että kaikki haluavat olla etänä, mutta lähiopetusta tarvitaan vain joidenkin poikkeusten takia. Ei. Silloin tarvittaisiin jotain hybridimallia, jossa poikkeukset olisivat etänä. Tuohan olisi aivan hemmetin hankalaa toteuttaa. Toki, jos ne etätyypit ottaisivat kaiken vastuun oppimisestaan siinä vaiheessa, kun yhteydet pätkii ja opettaja ei kuuntele heitä, vaan kommunikoi lähikoululaisten kanssa, niin kaikin mokomin minun puolestani.
Miten ne lääkärit ja muut asiantuntijat ovat teistä nyt niiiiiin väärässä, ja joku opettajan tanttara oikeassa? Vaikka niin olette rokotteidenkin suhteen rummuttamassa kuinka lääkärit, ja asiantuntijat ja tiede kyllä tietää! Mutta yhtäkkiä ei tiedäkään, vain tanttara tietää joka ei edes ole mikään alan asiantuntija. V*ttu että teidän tyhmyys raivostuttaa todella paljon.
Ihmisten pieni resilienssi johtaa helposti siihen, että kuvitellun turvallisuudentunteen kaipuussa halutaan luopua normaaleista oikeuksista. Koetaan, että tuntuu hyvältä, jos joku ajatteleekin puolestasi, ja sinun elämän pikkuasioitakin säädellään tiukasti. 1000€ sakkoa, jos kaatosateessa ei ole maski päällä, tai et ole täyttänyt lupa-anomusta koiran ulkoiluttamiseen. Näin on toimittu monessa maassa, mutta tällainen on "turvallisuusteatteria". Sen todelliset vaikutukset ovat pienet, mutta osa ihmisistä tuntee näin olevansa turvassa. Totta kai ihmisten välisiä kontakteja saadaan vähennettyä pelästyttämällä ihmiset niin, etteivät he uskalla tehdä yhtään mitään, mutta epäilen tällaisen toiminnan mielekkyyttä ainakaan pidemmällä aikavälillä.
No tarttuvuus voi olla moninkertainen mutta oireet lievät. Karanteenin lyhentäminen onkin tähän se oikea ratkaisu.