gallup: kuinka moni imettää tai on imettänyt yli puolitoistavuotiasta lasta?
Miksi imetätte vielä? Ja kertokaas vielä miten ympäristö siihen suhtautuu?
Minä sanon suoraan että olen niin helvetin laiska etten viitsi tarjoilla lapselle tarpeeksi ruokaa. On kivempi kun voi istua netissä vaikka pari tuntia putkeen kun lapsi rötköttää tissillä eikä tartte juosta sen perässä.
Julkisilla paikoilla olen vähän yrittänyt nyt rajoittaa, koska tuntuu että kummeksutaan. Nykyään pidän tuttelin puuropurkkia mukana ja pillimehua, ja annan niistä sitten lapselle kun alkaa huudella tissiä. kotona ei tosiaan sitten paljon ruokaa syökään, paitsi silloin kun syödään muun perheen kanssa paistettua kanaa tai lohta. Silloin vetää sitä ihan mahdottomia määriä.
meillä siis valmistetaan yksi ateria päivässä silloin kun mies on kotona (ehkä pari-kolme kertaa viikossa), muuten isommat lapset saavat itse hoitaa syömisensä ottamalla muroja kaapista tms.
Kommentit (18)
Lapsi kävelee tissille. Tosi kuvottavaa!
eikä lapsi todellakaan roikkunut tissillä koko aikaa. Söi ihan normaalisti päiväruoat ym. Ensimmäisen vuoden sai pelkkää rintamaitoa (siis tietysti myös kiinteitä 6kk->) ja sen jälkeen rupesi saamaan pikkuhiljaa myös lehmänmaitoa. Siitä imetys kerrat pikkuhiljaa väheni. Ja saattoi olla viikkokin väliä tissillä käyneillä. Uskon näin olevan suurimmalla osalla taaperoimettäjistä. Ei imetys ole samanlaista taapaeroille ja pikkuvauvoille!
taapero ei viihdy pitkiä aikoja tissillä ja imetys ei vaikuta ruokahaluun.
Imetin hieman yli 2 vuotta, taaperoiässä imetys muuttui aamu- ja iltatissiksi.
Ap, ei kannata yrittää provoa aiheesta josta ei oikeasti tiedä - sitä jää heti kiinni :)
Imetin ihan vain siksi, että lapselle se tuntui olevan tärkeää. Kun lapsi lopetti yömaidot puolentoista vuoden iässä, imetin enää aamuisin ja iltaisin, viimeisen puolen vuoden ajan enää iltaisin. Koskaan lapsi ei tullut missään yleisillä paikoilla mankumaan rintaa tai nostelemaan paidan helmaa. Imetyksestä ei tienneet muut kuin oman perheen jäsenet, eikä kenelläkään ollut mitään sitä vastaan. Ja lapsi söi ihan normaalisti muuta ruokaa. Todellakin provolta vaikuttaa ap:n aloitus.
ateriakokonaisuutta saa,eihän lapset muroilla elä koko päivää!
Itse imetän 1v10kk tyttöä ja syö kyllä ihan normaalit viisi ateriaa päivässä siitä huolimatta
Mutta kyllä vaan, näin meillä oikesti toimitaan.
Jos teidän taaperonne ei viihdy pitkiä aikoja rinnalla niin senkö pitäisi todistaa ettei minun lapseni viihdy? Lapsi käyttää rintaa tuttina, ei sieltä maitoa tule kuin vähän aikaa. Mutta kyllä se vaan tossa on tosi pitkään, hyrisee itsekseen ja repii aikansa kuluksi puseroani ja rintaliivejäni. Repis varmaan sen vapaan nänninkin irti jos antaisin. Koko yönkin nukkuu tissi suussa
Tämäpä ei olekaan mikään keskittymiskyvytön kakara. Puoli tuntia menee kevyesti hampaita harjatessa (harjaa ne itse), tunti yhtä ja samaa kirjaa lukiessa. Leikkii tosi kiltisti ja rauhallisesti pikkuleegoilla isompien sisarusten kanssa jopa pari tuntia jne. Johtuu varmaan äidinmaidon hyväätekevästä vaikutuksesta.
Joo, minä en tee ruokaa koska minulla on syömishäiriö ja tunnen liian suurta vihaa ruokaa kohtaan voidakseni valmistaa sitä. Mutta syön kyllä jos mies laittaa ja silloin lapsetkin saa (ja löytyy sieltä kaapista nyt muutakin kuin muroja).
ap
hammaslääkäri totesi juuri, että imetys tulisi lopettaa puolivuotiaana(!!!!) kun hampaat menevät rikki. Pientä jälkiviisutta, pian kaksivuotiaalle, jonka imetys loppui 1v3kk na.
Vierailija:
hammaslääkäri totesi juuri, että imetys tulisi lopettaa puolivuotiaana(!!!!) kun hampaat menevät rikki. Pientä jälkiviisutta, pian kaksivuotiaalle, jonka imetys loppui 1v3kk na.
Tottakai jos lapsi syö jatkuvasti läpi yön niin eihän se ole hyvä hampaille. Mutta kyllähän tarkoitus on joka tapauksessa päästä yösyötöistä eroon ja päivälläkin voi imettää aterian yhteydessä ettei hampaat kärsi...
Voihan niitä vauvankin hampaita harjata jos pelottaa reiät...
imetän kuopuksen vielä, hän on nyt 2,5 vuotias. Maito on hänelle tärkeä - enkä näe mitään syytä lopeta. Tässä ei ole mitään fanaatisuus, ei minkäänlainen syvällinen syy...
Oma mies sanoi silloin kun poika täytti 2 eikä imetys loppunut, että no sitten ehkä sitten 3 vuotiaana - eipä sitä sen enempä.
Olen päivisin töissä - maito poika saa silloin kun se minulle sopii - yöllä, illalla - viikonloppuna joskus myös päivällä. Ympäristö joko ei edes tiedä että meillä vielä rintamaitoa anneta (miksi menisin kertomaan jokaiselle vastaantulijalle) tai sitten suhtautuu ihan neutraalisesti - se on minun ja lapsen asia, ei kuulu tosiaankan naapureille, tarhalle - eikä edes sukulaisille!
Muuten tämä 2,5 vuotias on aivan ihana, tavallinen lapsi - joka mielellään syö ihan oikea ruokakin. Ja hampaatkin täydellisisa, pitkästä imetyksestä huolimatta.
Muut lapset imetin lyheyempi (yhteensä meillä on 5).
jo 2.5 kk. n iästä. Silti etuhampaat ovat puoliksi karieksen syömät. Karkkia syödään kerran viikossa ja ksylitolia joka päivä, vesi on janojuoma ja joskus annettava mehu sokeritonta.
Meillä on saatu päivin ja öin maitoa tissistä tai tuttipullosta kolmevuotiaaksi milloin vain. Janojuomana juodaan aina sokeroitua tai tuoremehua. Syödään usein samalla lusikalla, myös mummujen ja au pairin kanssa. Alle 4-vuotiaitten hampaita viitsitään tosi harvoin pestä, yli kymmenvuotiaatkaan eivät aina näytä viitsivän. Silti reikiä nolla,viisi lasta.
että ET olisi provo, suhteesi ruokaan ja syömiseen on niin häiriintynyt, ettei elämäntilanteesi kerro yhtään mitään taaperoimetyksestä. Vaan vain ja ainoastaan sinusta itsestäsi.
Luitteko kysymykseni? Haluain tietää kuinka moni imettää, miksi imettää ja miten ympäristö suhtautuu.
Kerroin nämä omalta osaltani. muutama vastasi kysymykseeni, kiitos siitä. Mutta suurin osa joko eoäili minua provoksi tai eksyi johonkin hampaistoon. Vastattaisiinko jatkossa kysymykseen?
ap
äitini haluaisi että lopettaisin, mutta toisaalta hän imetti pikkusiskoani kolmevuotiaaksi, muut eivät kommentoi asiaa
sanoi, ettei sillä ole mitään negatiivista vaikutusta hampaisiin.
En voi kun suuresti ihmetellä tuota yli puoltoistavuotiaan imetystä..Kyllä lapsen suurin imukausi on jo pitkälti ohi menossa siinä vaiheessa, juomat juodaan jo mukista ja pullot laitetaan jo pois pikkuhiljaa.. saati että tissiä pitäis vielä saada..
Ajatelkaa nyt: " mut kun lapsi haluaa.." Jos lapsi haluu seitsemän vuotiaana olla vaipoissa niin te varmaan annatte kun" eihän siitä ole mitn haittaakaan.."
Antakaahan lastenne kasvaa vauva ajasta ulos.
imetysvastainen tyyppi.
Itse olen imettänyt yli puolitoistavuotiasta, koska se tuntui mukavalta ja luontevalta. Ja tyttö söi tavallisia ruokia kuin hevonen. Vierotin 1v8kk kohdalla, kun rinnat olivat tosi kipeät uuden raskauden vuoksi. Muuten olisin kyllä jatkanyt.