Kummivalinta aiheutti nyt sitten sodan
Olen ystäväni lapsen kummi. Nyt ystäväni otti herneen nenään, katkaisi välit ja irtisanoi kummeuteni, koska me valittiin meidän lapselle kummeiksi siskoni puolisoineen ja miehen veli puolisoineen. Ystävä huusi, että luuli meidän olevan ystäviä. Yritin selittää, että me tahdottiin lapselle meille kaikkein läheisimmät ihmiset. Kaveri siihen, että vais niin, hän ei ilmeisesti sitten olekaan mulle läheinen. Miten kaveri voi edes olettaa olevansa mulle tärkeämpi kuin oma siskoni??? Eikä tajunnut, että miehen velihän merkitsee miehelleni paljon enemmän kuin hän!
Mitens tästä nyt sitten eteenpäin? En ymmärrä ystävääni ollenkaan. Tajuaako joku hänen näkökantansa? Minusta kummius ei ole vastavuoroista.
Mulle ainakin sisko ja veli puolisoineen ovat myös parhaat ystävät. Ja miehenkin veljen ex-puolison kanssa ollaan edelleen ystäviä. Ei silti ettenkö voisi ystäviäni myös pyytää kummeiksi, mutta jos ja kun pitää valita niin ilman muuta valitsen sisarukseni/miehen sisarukset puolisoineen. Kaikki ystäväni ovat tämän myös ymmärtäneet, useimmilla taitaa itseasiassa olla sukulaiset lasten kummeina. Sukulaisuusside kestää muutot ja muut, ystävyys muuttaa muotoaan huomattavasti enemmän elämänmuutosten myötä.