Tredu: lähihoitajakoulutus
Pääsevätkö kaikki pääsykokeeseen?
Pääsevätkö kaikki psykologin ja opettajan haastatteluun?
Onko testissä paljon laskuja, kannattaako niitä harjoitella etukäteen?
Kuinka pitkä on henkilökohtainen haastattelu?
Huomenna olisi pääsykoe ja harkitsen yhä osallistumista. En ole harjoitellut yhtään etukäteen ja ei huvittaisi haaskata rahaa kokeesta maksamiseen, jos olisikin pitänyt harjoitella etukäteen ja kaikki eivät pääsekään opettajan ja psykologin haastatteluun.
Kiitos etukäteen vastauksista. Kyse on aikuiskoulutuksesta siis.
Kommentit (30)
Terkkuja tämän päiväisestä pääsykokeesta :)
600 oli hakenut, 500 otettiin kokeeseen (sisältäen haastattelut) ja 100 näistä valitaan koulutukseen.
Ei ollut varsinaisia laskuja, mutta monivalintatehtävässä piti valita oikea vastaus matemaattiseen kysymykseen. Toisin sanoen jonkin verran piti laskea.
Henkilökohtainen haastattelu kesti 10-20 min henkilöstä riippuen.
Mene ihmeessä, et siinä mitään menetä! Jos olet vähänkin tervejärkinen ja osaat vähän edes ajatella loogisesti, niin pärjäät hyvin.
[quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 18:56"]
Terkkuja tämän päiväisestä pääsykokeesta :)
600 oli hakenut, 500 otettiin kokeeseen (sisältäen haastattelut) ja 100 näistä valitaan koulutukseen.
Ei ollut varsinaisia laskuja, mutta monivalintatehtävässä piti valita oikea vastaus matemaattiseen kysymykseen. Toisin sanoen jonkin verran piti laskea.
Henkilökohtainen haastattelu kesti 10-20 min henkilöstä riippuen.
Mene ihmeessä, et siinä mitään menetä! Jos olet vähänkin tervejärkinen ja osaat vähän edes ajatella loogisesti, niin pärjäät hyvin.
[/quote]
Kestikö soveltuvuustesti 4 tuntia tai jotain sinnepäin? Olin TAMK:in soveltuvuustestissä aikoinani (sairaanhoitajakoulutus) ja se oli aivan kamala. Mahtaakohan olla sitä samaa, kun testaava firmakin on sama? Tuo haastattelu on kyllä vitsi. Eniten harmittaa, jos en saa minimipistemäärää jostain testin osaalueelta, niin se varmaan tarkoittaa karsiutumista haastattelusta. Ap
Totta tuo minimipistemäärävaatimus :(
Paperitesteissä meni itselläni joku pari tuntia. Riippuu niin siitä mihin aikatauluun joudut. Itse pääsin ekana haastatteluun ja sen jälkeen tekemään niitä testejä.
[quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 19:11"]
Totta tuo minimipistemäärävaatimus :(
Paperitesteissä meni itselläni joku pari tuntia. Riippuu niin siitä mihin aikatauluun joudut. Itse pääsin ekana haastatteluun ja sen jälkeen tekemään niitä testejä.
[/quote]
60 euroa siitä että saan täyttää paperia. Olisi edes varmuus siitä, että pääsee haastatteluun niin voisin mennäkin kokeilemaan. Tredussa tosiaan ensin soveltuvuuskoe ja sitten haastattelu. vasta paikan päällä tosin ilmoitetaan karsinnasta...TAMK:issa oli ihan Ok koska en maksanut kokeesta mitään. Ap
Tänään jokaikinen paikalla ollut pääsi haastatteluun.
Meikäläisellä oli matematiikka kutonen lukion päästätodistuksessa joten...
Mietin myös tätä muutosta http://valtakunnanviesti.net/2015/04/18/lahihoitajaopinnot-lyhenee-jatkossa-alle-puoleen-vuoteen/
Kysyin Tredun opinto-ohjaajalta ja pitää kuulemma paikkansa. Ap
[quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 19:22"]
[/quote]
Siis olitko Tredussa? Ap
[quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 19:24"]
[quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 19:22"]
[/quote]
Siis olitko Tredussa? Ap
[/quote]
Kyllä olin.
En ole hakemassa lähihoitajaksi varmaan ikinä, mutta mietin että mitä siellä on ennen opetettu ja mistä kaikesta voi karsia jos noin paljon voidaan lyhentää koulutusta. Onko siellä ollut paljonkin ns.ilmaa välissä?
Huh huh. Minkähänlaisia lähäreitä teistä tulee. Itse opiskelin, ihan aikuisena 3,5 vuotta.
[quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 19:49"]
En ole hakemassa lähihoitajaksi varmaan ikinä, mutta mietin että mitä siellä on ennen opetettu ja mistä kaikesta voi karsia jos noin paljon voidaan lyhentää koulutusta. Onko siellä ollut paljonkin ns.ilmaa välissä?
[/quote]
Samaa mietin itse. Ruotsissakin on pikakoulutus. Ap
No ei todellakaan ole lähihoitajakoulutuksesta tulossa puolen vuoden koulutusta. En tiedä mikä hoiva-avustajan koulutus tai pikakurssi tuossa on kyseessä, mutta oikeassa lähihoitajakoulutuksessa kesto on kolme kokonaista vuotta ja se sisältää mm. puolet lähes samat kurssit kuin lukioissa. Sen lisäksi jokainen "puolivuotinen" erikoistutaan eri hoitotyön osa-alueisiin ja viimeisenä vuonna vain yhteen valitsemaan. Koulutus tuottaa lukion kanssa samantasoisen koulutuksen ja antaa pätevyyden jatko-opintoihin amk:hon ja yliopistoon samalla lailla. Ei todellakaan ole tulossa siitä mitään 6kk koulutusta.
[quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 20:59"]
[quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 20:30"]
En nyt ymmärrä miksi pikakoulutus olisi niin hyvä juttu. Itse en omaa mitään taivaanrannan kokemusta alasta, vaikka sinne kovasti haluankin. Ei meikäläiselle mikään puoli vuotta riittäisi.
Kai nuo osaavat mahdollistaa erikseen sopivat koulutusmäärät eri taustoille sopiviksi?
[/quote]
Itse teen tällä hetkellä samoja töitä kuin lähihoitajat, mutta ilman koulutusta. Työssäkin oppii paljon. Ap
[/quote]
No ethän tee, kun olet se henkilökohtainen avustaja, joka kyseli samasta asiasta täällä tänään. Hieman eri asia, ei pahalla. Itse en ole lähihoitaja.
Ja tiedoksi, että ensi vuoden opetussuunnitelmat on jo tehty. Kyllä olisi varmasti muuallakin tuosta juttua, jos näin olisi tuleman ;) Vaan kun ei ole mahdollista. Sama kuin ilmoitettaisiin, että lukio käytäisiin 3kk:ssa.
En nyt ymmärrä miksi pikakoulutus olisi niin hyvä juttu. Itse en omaa mitään taivaanrannan kokemusta alasta, vaikka sinne kovasti haluankin. Ei meikäläiselle mikään puoli vuotta riittäisi.
Kai nuo osaavat mahdollistaa erikseen sopivat koulutusmäärät eri taustoille sopiviksi?
[quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 20:30"]
[/quote]
Itse teen tällä hetkellä samoja töitä kuin lähihoitajat, mutta ilman koulutusta. Työssäkin oppii paljon. Ap
Löytyykö muita samaisissa kokeissa olleita? Miten meni? :)
up