Olen pienipalkkainen 25000€ brutto vuodessa tienaava ja maksan Yle-veroa 163€ vuodessa.
Olihan kiva katsoa taas tämän vuoden verokorttia..
Ihan niin kuin minulla ei olisi parempaa käyttöä tuolle rahalle. Maksan nyt siis täysin turhaan ja järjettömän määrän palvelusta jota en käytä.
Yle-vero on epäreiluin vero mitä Suomessa on.
Kommentit (51)
Vierailija kirjoitti:
Minä kuuntelen ja katselen koko rahalla. Lempiohjelmiani ovat mm. Tiedeykkönen ja Tiedetrippi, Kulttuuriykkönen sekä Kalle Haatanen. Yksi viimeaikainen suosikki koko perheelle on ollut Dinocast. Aikaisemmin kuuntelin aina myös Perttu Häkkisen ohjelmat ja olen edelleen harmissani&surullinen hänen kuolemastaan. Kuuntelen myös kaikki avaruutta käsittelevät ohjelmat joita Areenaan ilmestyy. Television puolelta Areenasta kattelen hömpäksi dekkarisarjoja ja lisäksi tiede- ja historiadokkareita. Koen saavani rahoilleni vastinetta. Mainostavilla kanavilla olevat "dokumentit" ovat usein ylidramitisoituja ja ihan liian heppoisia ja kaupallisten kanavien radio-ohjelmat taas, eihän niissä tehdä muuta kuin höpötetään jonninjoutavia. Juontajien yleissivistys on usein sitä tasoa, että laitan radion kiinni ja selitän lapsille, että älkää uskoko mitä kuulitte, asia menee oikeasti näin.
Eli maksan mielelläni, kun en mistään muualta edes rahalla ostamalla saisi samantasoista sisältöä.
Tämä olisi voinut olla minun kirjoittamani.
Täysin allekirjoitan.
Tosin YLE on kehittänyt ohjelmistoaan kovasti kaupalliseen suuntaan, radion puolella jo pitkälti täytyy turvautua podcasteihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos puhutaan epäreilusta verosta, niin listan kärjessä kirkkaalla erolla muihin loistaa palkansaajan ansiotulon verotus. Tästä on tasa-arvo kaukana.
Jos verrataan palkansaajan verotusta esim. pääomatulon verotukseen tai yrittäjien verottamiseen, niin reiluudesta ei tässä tapauksessa voida puhua. YLE-vero on vain pieni pisara meressä.
Kohta meille tulee vieläpä maakuntavero palkansaajien riemuksi, koska poliittiset broilerit maakuntatasolla tuskin pärjäävät niillä euroilla joita valtio maakunnille jakaa. Hämmentävä on ajatus siitä, että byrokratian lisääminen ei nostaisi veroja…
Mitä kummallista on muka yrittäjien verotuksessa, kommentoija on hyvä ja kertoo sen muillekin palstalaisille.
Näin palkansaajana olisi mukava jos voisin tehdä verotuksessa vähennyksiä kuten yrittäjät niitä viljelevät. Aloitetaanpa vaikkapa ALV:n poistamisesta hankinnoissa, jne. Yrittäjänä hankinnat tapahtuvat yritykselle mutta tämä ei estä käyttämästä hankintaa vapaa-ajalla.
Palkansaajalla ei ole mahdollisuuksia kikkailuun verotuksen ja hankintojen kanssa. Pienyrittäjänä on taivas auki verotusmielessä hankintojen optimointiin ja tämä ei varmasti rajoitu vain firman toimintaan vaan jatkuu pitkälle yksityiselämän puolelle. Näinhän ei saisi toimia mutta valvontaa ei ole, joten tätä käytetään surutta hyödyksi.
Päänkuoresi on tehty niin ohuista tarpeista, että tyhmyys paistaa läpi.
Perusta, herranen aika, toiminimi ja ala nauttia verovähennyseduista!
T: elinkeinonharjoittaja
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos puhutaan epäreilusta verosta, niin listan kärjessä kirkkaalla erolla muihin loistaa palkansaajan ansiotulon verotus. Tästä on tasa-arvo kaukana.
Jos verrataan palkansaajan verotusta esim. pääomatulon verotukseen tai yrittäjien verottamiseen, niin reiluudesta ei tässä tapauksessa voida puhua. YLE-vero on vain pieni pisara meressä.
Kohta meille tulee vieläpä maakuntavero palkansaajien riemuksi, koska poliittiset broilerit maakuntatasolla tuskin pärjäävät niillä euroilla joita valtio maakunnille jakaa. Hämmentävä on ajatus siitä, että byrokratian lisääminen ei nostaisi veroja…
Mitä kummallista on muka yrittäjien verotuksessa, kommentoija on hyvä ja kertoo sen muillekin palstalaisille.
Näin palkansaajana olisi mukava jos voisin tehdä verotuksessa vähennyksiä kuten yrittäjät niitä viljelevät. Aloitetaanpa vaikkapa ALV:n poistamisesta hankinnoissa, jne. Yrittäjänä hankinnat tapahtuvat yritykselle mutta tämä ei estä käyttämästä hankintaa vapaa-ajalla.
Palkansaajalla ei ole mahdollisuuksia kikkailuun verotuksen ja hankintojen kanssa. Pienyrittäjänä on taivas auki verotusmielessä hankintojen optimointiin ja tämä ei varmasti rajoitu vain firman toimintaan vaan jatkuu pitkälle yksityiselämän puolelle. Näinhän ei saisi toimia mutta valvontaa ei ole, joten tätä käytetään surutta hyödyksi.
Päänkuoresi on tehty niin ohuista tarpeista, että tyhmyys paistaa läpi.
Perusta, herranen aika, toiminimi ja ala nauttia verovähennyseduista!
T: elinkeinonharjoittaja
Toiminimen kun perustaa, joutuu henkilökohtaiseen vastuuseen kaikista yrityksen veloista. En suosittele.
Mieluummin Oy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä kuuntelen ja katselen koko rahalla. Lempiohjelmiani ovat mm. Tiedeykkönen ja Tiedetrippi, Kulttuuriykkönen sekä Kalle Haatanen. Yksi viimeaikainen suosikki koko perheelle on ollut Dinocast. Aikaisemmin kuuntelin aina myös Perttu Häkkisen ohjelmat ja olen edelleen harmissani&surullinen hänen kuolemastaan. Kuuntelen myös kaikki avaruutta käsittelevät ohjelmat joita Areenaan ilmestyy. Television puolelta Areenasta kattelen hömpäksi dekkarisarjoja ja lisäksi tiede- ja historiadokkareita. Koen saavani rahoilleni vastinetta. Mainostavilla kanavilla olevat "dokumentit" ovat usein ylidramitisoituja ja ihan liian heppoisia ja kaupallisten kanavien radio-ohjelmat taas, eihän niissä tehdä muuta kuin höpötetään jonninjoutavia. Juontajien yleissivistys on usein sitä tasoa, että laitan radion kiinni ja selitän lapsille, että älkää uskoko mitä kuulitte, asia menee oikeasti näin.
Eli maksan mielelläni, kun en mistään muualta edes rahalla ostamalla saisi samantasoista sisältöä.
Niin sinä katsot, minä en. Miksi minun on rahoitettava pienituloisena sinun viihteesi? En minäkään maksata minun HBO max tilausta sinulla, vaan raada päivät duunissa maksaakseni sen itse sinun Ylesi lisäksi.
Juuri tämä. Miksi pienituloisten on maksettava toisten käyttämästä viihteestä? Vain sen pitäisi maksaa, joka Ylen tarjontaa käyttää.
Tämmöset puheet loppuu yleensä tasan sillä sekunnilla, kun ihminen joutuu esimerkiksi sairaalaan. Jo pelkästään se muodollinen muutaman kympin veloitus sairaalavuorokaudesta koetaan liian kovana. Todellinen kustannus on osastosta riippuen helposti useita satasia tai jopa tonneja.
Terveydenhuolto ja sen rahoitus ei kuulu tähän keskusteluun mitenkään.
Vero kuin vero.
kyllä mua kiinnostaa mihin maksetut verot käytetään kun kaikkeen rahaa ei riitä kuitenkaan.
Tätä just tarkoitin. Jos yle-veroa ei olisi korvamerkitty veroilmoitukseen, ei ketään kiinnostaisi hittojakaan paljonko se on. Nyt se tökkää silmään "turhana", kun "enhän minä niitä palveluita käytä"
Villakangasmi kirjoitti:
Kirjastot pitää lopettaa myös.
Kuka lukee enää 2022??!!!
Aivan liian harva, ja sen kyllä huomaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Villakangasmi kirjoitti:
Kirjastot pitää lopettaa myös.
Kuka lukee enää 2022??!!!
Aivan liian harva, ja sen kyllä huomaa.
Ylen rahat voisi ohjata kirjastoille.
Kirjastojärjestelmä on hieno.
Sitä vaivaa kylläkin myös kaupallistuminen.
Muodikkaat dekkarit ja fantasia ovat vallanneet puolet kaunokirjallisuuden hyllymetreistä.
Arthur C. Clarken kirjoja ei ole siirretty scifi-hyllyyn...
Tietokirjallisuudessa sitten on muodikasta self-help-opasta, niiden tilalta poistetaan painavampaa asiaa.
Ostin poistokirjoista parikin Terra Kognitan julkaisua, vilkaisin uutuuskirjojen pöytää, enkelihoitoa ja aromaterapiaa...
Vierailija kirjoitti:
Ennen maksettiin tv- lupamaksu, nyt yle- vero. Ko verolla katetaan myös infra, ei peökkä ohjelmisto.
Infra myytiin ulkomaalaisille jo vuosia sitten. Yle maksaa Digitalle isot rahat lähetyksistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin sinä katsot, minä en. Miksi minun on rahoitettava pienituloisena sinun viihteesi? En minäkään maksata minun HBO max tilausta sinulla, vaan raada päivät duunissa maksaakseni sen itse sinun Ylesi lisäksi.
Juuri tämä. Miksi pienituloisten on maksettava toisten käyttämästä viihteestä? Vain sen pitäisi maksaa, joka Ylen tarjontaa käyttää.
Tämmöset puheet loppuu yleensä tasan sillä sekunnilla, kun ihminen joutuu esimerkiksi sairaalaan. Jo pelkästään se muodollinen muutaman kympin veloitus sairaalavuorokaudesta koetaan liian kovana. Todellinen kustannus on osastosta riippuen helposti useita satasia tai jopa tonneja.
Mitä ihmeen sekoilua tämä on?
Pakollinen Yle-vero ei liity yhtään mitenkään sosiaalimaksuihin.
Ja kuitenkin olet henkeen ja vereen sitä vastaan, että Yle yksityistettäisiin?
Pieni paikkainen?!?!?!? Mitä hemmettiä.
Mikäs mää oon. Osa-aikatyö ja palkkaa noin 500e kuussa?
Kusisin hunajaa sun palkasta.
Ilmaisia lounaita ei ole. Jonkun on aina maksettava.