Alakoulun viidennellä aloitettava vapaaehtoinen A-kieli
Mitä kielivaihtoehtoja teidän koulu tarjoaa?
Aikooko lapsenne ottaa? Tai aiotteko kehottaa lasta ottamaan, jos ei muuten ottaisi?
Mitä plussia / miinuksia?
Kommentit (67)
[quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 12:43"]
Poika halusi ottaa jo nelosella vapaaehtoisena ruotsinkielen. Muuta ei ollut tarjolla. Luojassa otti 19 oppilasta. Asutaan Hgissä. Ruotsi meni 8-9 mutta enkku oli aina 10.
[/quote]
Mites jos aloittaa tuon ruotsin jo nelosella, niin sitten se seiskalla (tai kohta kutosella) alkava ruotsi, niin ei tietty mene siihen ryhmään. Tuliko mitään vaihtoehtoja tilalle? Vai tuliko sit perinteisesti kasilla valittavat kielet vasta?
[quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 12:46"]
Sisaruksistani kukaan ei ottanut ylimääräistä kieltä, minä mukaanlukien. Syynä se, että koulupäivät pitenisivät eikä erityistä innostusta ollut. Aika monet sen kielen kanssa sitten tuskastelivatin eikä edes yläasteella annettu lopettaa! :o Yläasteella ei myöskään tullut ollenkaan uusia kieliryhmiä, kun halukkaita oli niin vähän. Ehkä siinä mielessä alakoulussa olisi jo parempi aloittaa jos halua on. T. 18v
[/quote]
Kuka ei antanut edes yläasteella lopettaa?
[quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 12:43"]
Meidän kaupungissa alkaa viitosella. Valittavana oli saksa, ranska ja venäjä, näistä kuitenkin vain saksa toteutunee meidän alueella eikä sekään omalla koululla. Omalle lapselle suosittelin kyllä, mutta ei itse halunnut ottaa. Ehkä enimmäkseen tuon toiseen kouluun saksan tunneille kulkemisen takia.
[/quote]
Aika junttia. Mielestäni venäjällä ja ranskalla olis paljon enemmän käyttöä tulevaisuudessa. Ku miettii kuinka paljon venäjää puhutaan ja missä kaikkialla ranskaaki puhutaan. Saksalla ei tee yhtään mitään
[quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 12:47"]
[quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 12:46"]
Sisaruksistani kukaan ei ottanut ylimääräistä kieltä, minä mukaanlukien. Syynä se, että koulupäivät pitenisivät eikä erityistä innostusta ollut. Aika monet sen kielen kanssa sitten tuskastelivatin eikä edes yläasteella annettu lopettaa! :o Yläasteella ei myöskään tullut ollenkaan uusia kieliryhmiä, kun halukkaita oli niin vähän. Ehkä siinä mielessä alakoulussa olisi jo parempi aloittaa jos halua on. T. 18v
[/quote]
Kuka ei antanut edes yläasteella lopettaa?
[/quote]
Joo, tuo kannattaa muistaa, lopettaminen on todella vaikeaa, miltei mahdotonta. Siihen vapaaehtoiseen kieleen pitää sitoutua koko peruskoulun ajaksi.
Meilla tuoA2 kieli alkoi jo neljännellä luokalla. Vaihotehtoja oli useita, se alkoi jota suurin osa halusi.
Meidän koulussa se oli ruotsi, jonka oma lapsenikin halusi.
Nyt tuota on luettu ja ihan hienosti on sujunut, ei ole lapsi valittanut, tykkää kovin.
Koulua on kakis tunita enempi, mutta ei lapsi tuota itse ole edes hoksanuut, kun omalla luokalla suurin osa myös tuossa ruotisintunnilla ja kaiken lisäksi oma luokanope opetta :)
Suosittelen ottamaan toisen kielen, varsinkin jos koulunkäynti sujuu ihan hyvin.
Sisaruksistani kukaan ei ottanut ylimääräistä kieltä, minä mukaanlukien. Syynä se, että koulupäivät pitenisivät eikä erityistä innostusta ollut. Aika monet sen kielen kanssa sitten tuskastelivatin eikä edes yläasteella annettu lopettaa! :o Yläasteella ei myöskään tullut ollenkaan uusia kieliryhmiä, kun halukkaita oli niin vähän. Ehkä siinä mielessä alakoulussa olisi jo parempi aloittaa jos halua on.
T. 18v