Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kaduttaa, kun en ottanutkaan opiskelupaikkaa vastaan

Vierailija
06.01.2022 |

En osannut viime vuonna millään päättää, miten tekisin. Olisin päässyt sisään opiskelemaan yhteiskuntatieteitä, pääaineena sosiologia. Keksin koko alan aika viime tingassa ennen yhteishakua, ei minulla mitään palavaa mielenkiintoa ole ollut alaa kohtaan, mutta kuulosti vain yliopiston aloista ainoalta, joka voisi olla eniten oma juttu. Sitten kuitenkin aloin miettimään sitä, että en oikein tiedä mihin haluaisin työllistyä, että onko sosiologian opiskelu sittenkään niin viisasta.

En sitten uskaltanut ottaa paikkaa vastaan, ensikertalaisuuden menettäminen pelotti. Menin sitten polkuopiskelijaksi tradenomiksi, siellä nyt siis ollut puoli vuotta. Olen viihtynyt ja kurssit ovat olleet monipuolisia, arvosanat olleet hyviä. Mutta en ehkä kuitenkaan haluaisi kaupalliselle alalle (en ainakaan myyjäksi), vaikka siis toimistotyöt kyllä kiinnostaisi, mutta myös esimerkiksi viestintä, psykologia, hyvinvointi, esim. uraohjaus kiinnostaisi todella paljon... Ja niihin ei kai tradenomin tutkinto juurikaan liity..

Nyt sitten olen miettinyt, että teinkö elämäni virheen kun en ottanut tuota sosiologian paikkaa. Olisinko päässyt kiinnostavampiin tehtäviin. Ja olisiko typerää hakea nyt keväällä uudestaan, voisi olla kyllä rankkaa lukea pääsykokeisiin täysillä kun on nuo polkuopinnot..

En tiedä yhtään, mitä tehdä. Osaisiko kukaan jeesiä?

Kommentit (30)

Vierailija
21/30 |
12.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös tradenomina ole todella monipuoliset työllistymisen mahdollisuudet? Senhän luulisi olevan vain hyvä ala sinulle, jos et kuitenkaan tarkkaan tiedä mitä haluaisit tehdä.

Vierailija
22/30 |
13.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/30 |
13.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
24/30 |
13.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei Ap! 

Luen itse yhteiskuntatieteitä, tosin eri pääainetta, ja haluaisin kannustaa sinua sanomalla, että jos nautit opiskelustasi nyt, ei ole mitään kaduttavaa! Omien opintojeni harjoittelujen myötä olen nimittäin huomannut, että yhteiskunnalliselle alalle tullaan todella monia eri koulutusreittejä, oikeastaan kiinnostus ja perehtyneisyys aiheeseen on se mikä ohjaa työhön enemmän kuin tiukkarajainen koulutusala. Ja itseasiassa ammattikorkeakoulussa opittaville taidoille on kova kysyntä sellaisissa paikoissa, mihin yhteiskunta-alan opiskelijat hakeutuvat, että olen itsekin alkanut miettimään pitäisikö tämän jälkeen suorittaa esimerkiksi viestinnän tai markkinoinnin opintoja. Sitä ei äkkiseltään ajattelisi, että ei-kaupallisessa tai voittoatavoittelemattomassa organisaatiossa ihan yhtälailla markkinoidaan, myydään ja viestitään. Se ei vain tähtää voiton maksimointiin, vaan esimerkiksi järjestössä jonkun ilmiön parantamiseen yhteiskunnassa.

En missään nimessä tarkoita vähätellä omaa opinahjoani, päin vastoin olen itse ollut todella tyytyväinen tähän valintaan itselleni, koska kiinnostuksenkohteeni ovat enemmän tutkimisessa, lukemisessa ja kirjoittamisessa ja tämä olikin minulle 1. valinta mihin halusin kovasti. Mutta pointti on, että jos vain sen takia harmittaa, ettet halua päätyä kaupalliselle alalle, niin huoli pois: voit päätyä hyvin tuota reittiä sellaisiin hommiin, mihin kenties sosiologian ajattelit vievän. Eli jos kerta nautit nyt opiskelusta, niin työelämän kannalta sinulla ei ole mitään huolta, oikeastaan päin vastoin saat sieltä tärkeitä käytännöntaitoja. Perehtyneisyyden sosiologisen tutkimuskentän aiheisiin voit hankkia joko oma-aloitteisesti, avoimen kautta tai hakemalla vaikka uudelleen, jos alkaa myöhemmin tuntua siltä että haluaisit täydentää opintojasi sosiologisella tutkimuksella. 

Vierailija
25/30 |
13.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sosiologeille ei ole hirveästi töitä paitsi järjestöissä yms. Mutta jos ottaa s onosiologian kylkeen vaikka taloustieteitä ja psykologiaa niin sitten on paremmat työllistymismahdollisuudet ja voi päästä todella mielenkiintoisin töihin. Et ole kuitenkaan tehnyt elämäsi suurinta virhettä. Voit aina hakea uudestaan opiskelemaan sosiologiaa tai voit tehdä avoimessa sosiologian opintoja. Ei elämä kaadu tällaiseen asiaan. Olet ilmeisesti nuori niin sulla on paljon aikaa opiskella vaikka mitä. Itse olen vaihtanut yliopistossa alaa kolme kertaa ja hyvin on ollut aikaa tehdä niin. Olenpahan opiskellut useita eri asioita ja siitä on paljon hyötyä.

Eikös noilla sosiologeilla ole käytännössä täystyöllisyys, jos vain työ sosiaalityöntekijänä kiinnostaa.

Vierailija
26/30 |
13.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hei Ap! 

Luen itse yhteiskuntatieteitä, tosin eri pääainetta, ja haluaisin kannustaa sinua sanomalla, että jos nautit opiskelustasi nyt, ei ole mitään kaduttavaa! Omien opintojeni harjoittelujen myötä olen nimittäin huomannut, että yhteiskunnalliselle alalle tullaan todella monia eri koulutusreittejä, oikeastaan kiinnostus ja perehtyneisyys aiheeseen on se mikä ohjaa työhön enemmän kuin tiukkarajainen koulutusala. Ja itseasiassa ammattikorkeakoulussa opittaville taidoille on kova kysyntä sellaisissa paikoissa, mihin yhteiskunta-alan opiskelijat hakeutuvat, että olen itsekin alkanut miettimään pitäisikö tämän jälkeen suorittaa esimerkiksi viestinnän tai markkinoinnin opintoja. Sitä ei äkkiseltään ajattelisi, että ei-kaupallisessa tai voittoatavoittelemattomassa organisaatiossa ihan yhtälailla markkinoidaan, myydään ja viestitään. Se ei vain tähtää voiton maksimointiin, vaan esimerkiksi järjestössä jonkun ilmiön parantamiseen yhteiskunnassa.

En missään nimessä tarkoita vähätellä omaa opinahjoani, päin vastoin olen itse ollut todella tyytyväinen tähän valintaan itselleni, koska kiinnostuksenkohteeni ovat enemmän tutkimisessa, lukemisessa ja kirjoittamisessa ja tämä olikin minulle 1. valinta mihin halusin kovasti. Mutta pointti on, että jos vain sen takia harmittaa, ettet halua päätyä kaupalliselle alalle, niin huoli pois: voit päätyä hyvin tuota reittiä sellaisiin hommiin, mihin kenties sosiologian ajattelit vievän. Eli jos kerta nautit nyt opiskelusta, niin työelämän kannalta sinulla ei ole mitään huolta, oikeastaan päin vastoin saat sieltä tärkeitä käytännöntaitoja. Perehtyneisyyden sosiologisen tutkimuskentän aiheisiin voit hankkia joko oma-aloitteisesti, avoimen kautta tai hakemalla vaikka uudelleen, jos alkaa myöhemmin tuntua siltä että haluaisit täydentää opintojasi sosiologisella tutkimuksella. 

Kiitos paljon kommentistasi! Tuli paljon parempi fiilis kuin luin tuon.

Tosin täytyy sanoa, että vaikka olenkin koulussani viihtynyt, niin pidän itsekin todella paljon kirjoittamisesta ja lukemisesta. Onneksi sitä on täällä meilläkin jonkun verran, esimerkiksi esseiden kirjoittaminen on minusta mukavaa. Olisi ihanaa päästä joskus sellaiseen työpaikkaan, jossa pääsisi kirjoittamaan.

- Ap

Vierailija
27/30 |
13.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sosiologeille ei ole hirveästi töitä paitsi järjestöissä yms. Mutta jos ottaa s onosiologian kylkeen vaikka taloustieteitä ja psykologiaa niin sitten on paremmat työllistymismahdollisuudet ja voi päästä todella mielenkiintoisin töihin. Et ole kuitenkaan tehnyt elämäsi suurinta virhettä. Voit aina hakea uudestaan opiskelemaan sosiologiaa tai voit tehdä avoimessa sosiologian opintoja. Ei elämä kaadu tällaiseen asiaan. Olet ilmeisesti nuori niin sulla on paljon aikaa opiskella vaikka mitä. Itse olen vaihtanut yliopistossa alaa kolme kertaa ja hyvin on ollut aikaa tehdä niin. Olenpahan opiskellut useita eri asioita ja siitä on paljon hyötyä.

Eikös noilla sosiologeilla ole käytännössä täystyöllisyys, jos vain työ sosiaalityöntekijänä kiinnostaa.

So - so sosiologia ja sosiaalityö ovat kyllä hyvin kaukana toisistaan, jos ajattelee työllisyys mahdollisuuksia ja sitä mihin on mahdollista päästä töihin sen jälkeen kun on ensin opiskellut pääaineena sosiologia vai sosaalityötä

Sosiologia on käsittääkseni tiede,  jonka tutkimuskohde on ihmisten keskinäinen vuorovaikutus, sosiaalinen toiminta yhteisöissä ja kokonaisten yhteiskuntien rakeneet

Sosiaalityö on ammatillista toimintaa, jossa tavoitteena on yksilöiden ja yhteisöjen hyvinvointi ja yhä useammin kaiketi sosaaliten ongelmien ennaltaehkäisy.

Sinkkumies

Vierailija
28/30 |
13.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

So - so sosiologia ja sosiaalityö ovat kyllä hyvin kaukana toisistaan, jos ajattelee työllisyys mahdollisuuksia ja sitä mihin on mahdollista päästä töihin sen jälkeen kun on ensin opiskellut pääaineena sosiologia vai sosaalityötä

Sosiologia on käsittääkseni tiede,  jonka tutkimuskohde on ihmisten keskinäinen vuorovaikutus, sosiaalinen toiminta yhteisöissä ja kokonaisten yhteiskuntien rakeneet

Sosiaalityö on ammatillista toimintaa, jossa tavoitteena on yksilöiden ja yhteisöjen hyvinvointi ja yhä useammin kaiketi sosaaliten ongelmien ennaltaehkäisy.

Sinkkumies

Täsmennys sosiaalityö pyrkii ennen kaikkea sosaaliten ongelmien vähentämiseen ja poistamiseen - Ja kuten ed. kirjoitin niiden ennalta ehkäisyyn.- Ehkä joku joka on opiskellut jompaa kumpaa pääaineen osaa kertoa minua tarkemmin

Sinkkumies

Vierailija
29/30 |
13.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin että joo virheitä sattuu, mutta... Polkuopiskelijaksi tradenomiksi, wow, itsetuntosi on ollut pohjamudissa! Kuka joutuu / haluaa nähdä vaivaa, että "pääsee" opiskelemaan trade nomiksi... Se on massatutkinto!

Vierailija
30/30 |
13.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hei Ap! 

Kiitos paljon kommentistasi! Tuli paljon parempi fiilis kuin luin tuon.

Tosin täytyy sanoa, että vaikka olenkin koulussani viihtynyt, niin pidän itsekin todella paljon kirjoittamisesta ja lukemisesta. Onneksi sitä on täällä meilläkin jonkun verran, esimerkiksi esseiden kirjoittaminen on minusta mukavaa. Olisi ihanaa päästä joskus sellaiseen työpaikkaan, jossa pääsisi kirjoittamaan.

- Ap

Hei, kiva kuulla että tuli parempi fiilis! Nimittäin kun olet päätynyt opiskelupaikkaan missä on kivaa, niin on paljon syytäkin iloita :) Mutta joo, ymmärrän hyvin, että kaikkien näiden ensikertalaisuuksien ja aikaisten uravalintojen ristipaineessa on vaikea tuntea varmuutta omasta alastaan, mutta senpä takia juuri kannattaakin luottaa siihen hyvään fiilikseen! Se oli oikeastaan aika siistiä huomata, kuinka monenlaisista taustoista ihmisiä oli päätynyt ihan samaan työpaikkaan kuin itse, monen erilaisen polun kautta. Pääasia on, että jotain kautta, esimerkiksi työpaikkojen, harjoitteluiden, sivuaineiden tai avoimen kurssien kautta perehtyy siihen aiheeseen, minkä eteen haluaisi työskennellä - sittenhän sulla on ton koulutuksen pohjalta tosi hyvä työkalupakki, minkä avulla työskentelee yhteiskunnan parantamiseksi. 

Ja totta, ammattikorkeakoulussakin pääsee kyllä kirjoittamaan! Yliopistoon toivoisin sen sijaan enemmän käytännön opetusta, tilasto-ohjelmien lisäksi. :)

Mutta juuri näin, rauhallisin mielin voit iloita löytämästäsi opiskelupaikasta ja alkaa erikoistumaan eri yhteyksien kautta sua kiinnostaviin ilmiöihin. Sullahan on jo aika selvät sävelet, luultavasti selvemmätkin kuin monella opiskelukaverilla, jos tiedät jo minkälaisiin töihin haluat suuntautua sitten työelämässä.