Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mistä tulee lapselle hoettu "aa-aa" lapsen käydessä nukkumaan?

Vierailija
28.04.2015 |

Oi, kertokaa! 

Tai jollet tiedä mistä tulee, kerro miksi itse käytät sitä. (Ei tähän ketjuun miksi ET käytä koska siihen keksin itsekin lukuisia syitä)

Kommentit (25)

Vierailija
1/25 |
29.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt oikeasti, te, jotka tätä käytätte - miksi? Nyt perusteluja kehiin teiltä, joilla tämä aa-aattelu on käytössä.

Eikö ihan yhtä lailla ole tasaista ja rauhoittavaa sanoa: "kauniita unia, pikkuinen", "nuku hyvin" jne. Ihan mitä tahansa oikeita sanoja?

Vierailija
2/25 |
29.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 06:29"]Veikkaanpa että laulusta "aa aa allin lasta, allin pää on taikinasta.." :)
[/quote]

Mikä tollanen laulu on? :D joku pilaversio? Oikee menee aa-aa allin lasta, kissa tuli vastaan, kissa hyppäs kiikun päälle, kiikutteli lasta"

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/25 |
29.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 06:38"]Nyt oikeasti, te, jotka tätä käytätte - miksi? Nyt perusteluja kehiin teiltä, joilla tämä aa-aattelu on käytössä.

Eikö ihan yhtä lailla ole tasaista ja rauhoittavaa sanoa: "kauniita unia, pikkuinen", "nuku hyvin" jne. Ihan mitä tahansa oikeita sanoja?
[/quote]

"Aa aa allin lasta, kissa tuli vastaan"
"Aa aa atipitipuu allilla pillillä kukkuuu"

Se tulee laulusta.

Vierailija
4/25 |
29.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 06:41"]

[quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 06:29"]Veikkaanpa että laulusta "aa aa allin lasta, allin pää on taikinasta.." :) [/quote] Mikä tollanen laulu on? :D joku pilaversio? Oikee menee aa-aa allin lasta, kissa tuli vastaan, kissa hyppäs kiikun päälle, kiikutteli lasta"

[/quote]

Eipäs, vaan  "Aa, aa, allin lasta, pientä linnunpoikaa, pienellä linnulla on pienet siivet, joilla se poikiaan hoitaa". Tämä on eri laulu "Aa, tuuti lasta,  tuli kissa vastaan, kissa kiipes kiikulle ja kiikutteli lasta" 

Vierailija
5/25 |
29.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippumatta siitä kuinka tuo joiku menee, miksi?

Vierailija
6/25 |
29.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsen on helppo sanoa se..?

Vierailija
7/25 |
29.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta kun se on monesti aikuinen, joka sitä hokee... Aikuisen on helppo sanoa se?

Vierailija
8/25 |
29.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä vihaan Poppaa-sanaa. Siis mitä?! Mikä saatanan poppa :D kuinka vaikeaa on sanoa kuumaa? Eiköhän normaalilla järjellä varustettu lapsi opi kuumaa-käsityksen siinä missä muutkin termit.

Vierailija
9/25 |
29.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole ikinä ennen tätä ketjua kuullut sanaa poppa. En edes lapsena. Mikä hiton sana se on olevinaan? Miksi sanoa poppa jos tarkoittaa kuumaa? Typerää!

Vierailija
10/25 |
29.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja jatkuu: Ai, ai veitikkaa, eihän lankoja sotkea saa.

sur, rur rukki, tarhassa suuri pukki, ai ai veitikkaa, eihän pukkia härnätä saa.

Vierailija
11/25 |
29.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä isoäiti käyttää sitä. Oli mulle outo.

Vierailija
12/25 |
29.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 23:18"]

Meillä äiti käytti aa-aa:ta ja poppaa. Itse en aio käyttää noita, ellei ne sitten tule tahattomasti jostain selkäytimestä... :)

[/quote]

Meillä myös äiti käytti, kuten montaa muutakin vastaavaa. Niin aion käyttää minäkin. Itse koen nämä sellaisina "lapsenkielisinä sanoina", jotka on ihan mukava siirtää eteenpäin :)

Vierailija
13/25 |
29.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta, poppa on tämän kanssa ihan samassa sarjassa. En ymmärrä mitä se tarkoittaa. Itse opetan lapsille, että asiat voivat olla lämpimiä tai jopa kuumia tai aivan tulikuumia. Aika pienikin lapsi oppii jopa aste-eroja näissä... lapsen suusta popan vielä jotenkin ymmärtää mutta jos aikuiset sitä käyttävät niin en vaan ymmärrä (ja mistäs lapset sen oppisivat jollei aikuisilta)

Vierailija
14/25 |
29.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanoin lapselle joskus "nyt mennään aa-aa" siitä se on jäänyt hänelle käyttöön, sanoo itse aa-aa kun näkee että laitan rattaat päiväunikuntoon ja puetaan päälle. Tai jos hän näkee kun vauvavaunuja työnnetään "vauva aa-aa". Nyt meni ajoissa nukkumaan ja odotteli mua sohvalla imettämään ja sanoi aa-aa.

Itse kuulin sen ihanalta vanhalta lastenhoitajakollegalta töissä.

Vierailija
15/25 |
29.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aa-a aa-a allin lasta, pientä linnun poikaa. Aa-a aa-a allin lasta, pientä linnun poikaa. Ei ole isää, ei ole äitiä, joka sinua hoitaa. Ei ole isää, ei ole äitiä, joka sinua hoitaa.

Aa-a aa-a allin lasta, pientä orporaukkaa. Aa-a aa-a allin lasta, pientä orporaukkaa. Tuuli yksin tummaiselle tuutulaulua laulaa. Tuuli yksin tummaiselle tuutulaulua laulaa.

Aa-a aa-a allin lasta, meren miekkoselle, aa-a aa-a allin lasta, meren miekkoselle aallon syli on vilpoinen ja päivänsäde hellä. Aallon syli on vilpoinen ja päivänsäde hellä.

Aa-a aa-a allin lasta, pientä linnun poikaa, aa-a aa-a allin lasta, pientä linnun poikaa meren myrskyellessäkin Taivaan Herra hoitaa, meren myrskyellessäkin Taivaan Herra hoitaa.

Vierailija
16/25 |
29.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis mitä? Aa-aa, kuka tollasta hokee?

Vierailija
17/25 |
29.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

ekaluokan laulukirjassa oli "aa aa heikki, kissa se langalla leikki...". En muista miten jatkui, mutta joku ikivanha tuutulaulu se on.

Vierailija
18/25 |
29.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yläpeukutin vahingossa tuota, että allin pää on muka taikinasta. Ei ole. Tuo toinen versio on oikea.

Vierailija
19/25 |
29.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 23:06"]

Aa-a aa-a allin lasta, pientä linnun poikaa. Aa-a aa-a allin lasta, pientä linnun poikaa. Ei ole isää, ei ole äitiä, joka sinua hoitaa. Ei ole isää, ei ole äitiä, joka sinua hoitaa. Aa-a aa-a allin lasta, pientä orporaukkaa. Aa-a aa-a allin lasta, pientä orporaukkaa. Tuuli yksin tummaiselle tuutulaulua laulaa. Tuuli yksin tummaiselle tuutulaulua laulaa. Aa-a aa-a allin lasta, meren miekkoselle, aa-a aa-a allin lasta, meren miekkoselle aallon syli on vilpoinen ja päivänsäde hellä. Aallon syli on vilpoinen ja päivänsäde hellä. Aa-a aa-a allin lasta, pientä linnun poikaa, aa-a aa-a allin lasta, pientä linnun poikaa meren myrskyellessäkin Taivaan Herra hoitaa, meren myrskyellessäkin Taivaan Herra hoitaa.

[/quote]No jo on masentava lasten laulu

Vierailija
20/25 |
29.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poppa tulee tietenkin sanasta polttaa. En kyllä itse käytä.