Potilaalta katosi Porvoossa 4000€
Kaupunki ei korvaa
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/ee775264-076d-4da2-bb7f-aedfc5828f81
Kommentit (52)
Vierailija kirjoitti:
Erittäin outoa, että noin suuri rahasumma laitetaan huoneessa olevaan potilaskaappiin!!!
-Asiakkaan tahtoa on noudatettava. Ei niitä väkisin viedä muualle, voidaan tietenkin sanoa että korvausta ei saa jos katoaa.
Pitäisikö kirjekuoret, lompakot, käsilaukut ym tarkastaa siltä varalta että niissä vain ei ole käteistä tai muuta arvokasta?
Minä jouduin muutama vuosi sitten sairaalaan niin että töistä päivystykseen (sairauskohtaus ,täysin yllättäin, sillä olin perusterve) ja otettiin valvomoon tarkkailuun.
Pakkohan se oli lompsa ja puhelin mukaan ottaa ja lompsassa oli rahaa, jota oli varattu reissua varten - tarkoitus oli lähteä reissuun sinä perjantaina, kotimaassa tosin vain ja rahaa nyt oli vain sellainen varalta summa jos kortti ei toimi - toisin kävi. Olin vielä valvomossa, missä ei ollut kunnon kaappeja. Onneksi sattui semmoinen huone, mistä oli näköyhteys siihen missä päivystävä hoitaja oli ja siinä oli joku koko ajan.
Oletteko nyt ihan tosissanne? Se että hoidettava voi olla joku höppänä vanhus, jolla yhä käteistä mittavia summia, ei tarkoita että varastaminen on hyväksyttävää, tai uhrin syytä että joutui rikoksen uhriksi. Eikö sairaaloissa sitä paitsi ole valvontakameroita aika monessa paikassa? Kumma ettei nauhoilta voida selvittää, mitä rahoille kävi?
Tämä jatkaa sitä aivan liian tuttua linjaa, ettei potilailla, heidän turvallisuudella, tai omaisuudella ole oikeastaan mitään väliä. Mitäpä tuli tänne hoidettavaksi, mitäpä kantoi käteistä mukana jne.
Vierailija kirjoitti:
Oletteko nyt ihan tosissanne? Se että hoidettava voi olla joku höppänä vanhus, jolla yhä käteistä mittavia summia, ei tarkoita että varastaminen on hyväksyttävää, tai uhrin syytä että joutui rikoksen uhriksi. Eikö sairaaloissa sitä paitsi ole valvontakameroita aika monessa paikassa? Kumma ettei nauhoilta voida selvittää, mitä rahoille kävi?
Tämä jatkaa sitä aivan liian tuttua linjaa, ettei potilailla, heidän turvallisuudella, tai omaisuudella ole oikeastaan mitään väliä. Mitäpä tuli tänne hoidettavaksi, mitäpä kantoi käteistä mukana jne.
Potilashuoneissa ei valvontakameroita ole. Eikä ne edes auttaisi selvittämään sitä paljonko jossain pussukassa tai kuoressa on rahaa.
Vierailija kirjoitti:
Uutisen mukaan rahat oli levällään kun katoaminen on huomattu. Hoidettava on itse voinut esim. heittää ne roskiin tmv. Olen itse hoitajana penkonut roskiksesta timanttisormuksia, tekareita, kultakoruja yms mitä hoidettava itse on sinne heittänyt. Myös toinen muistisairas hoidettava on voinut päästä niihin käsiksi.
Älä varas selittele.
Vierailija kirjoitti:
"Perustelu hylkäämiselle oli se, että ei ole voitu osoittaa, että rahojen katoaminen olisi seurausta kaupungin työntekijöiden laiminlyönnistä tai virheestä."
Ilmeisesti varkaus ei ole virhe tai laiminlyönti.
Ei ole, kun ei ole mitään todisteita kuka teki ja mitä. Oliko syy itse potilaassa ja oliko rahojen olemassa oleminen edes todistettu?
Vierailija kirjoitti:
"Perustelu hylkäämiselle oli se, että ei ole voitu osoittaa, että rahojen katoaminen olisi seurausta kaupungin työntekijöiden laiminlyönnistä tai virheestä."
Ilmeisesti varkaus ei ole virhe tai laiminlyönti.
Eihän se olekaan.
Vierailija kirjoitti:
Onko Porvoossa paljon h u o r i a ?
Eipä juuri. Mutta äkkiäkös sitä vantaalle tai helsinkiin ajaa.
Siellä riittää.
"Potilas ei antanut rahoja henkilökunnalle säilytettäväksi kassakaapissa, vaan halusi pitää käteisen rahan lähellään"
Ikävä juttu, eikä varastaminen tietenkään ole oikein, mutta on hieman omaa syytäkin jos ottaa tuollaisen summan mukaan eikä anna niitä arvotavarasäilytykseen. Toivottavasti juttu selviää kuitenkin.
Ihmisellä on kuitenkin myös vastuu itsestään ja omaisuudestaan - ei kannata jättää auton etupenkille arvotavaraa ja jättää autoa parkkiin vaikkapa Helsingin keskustaan.
Vierailija kirjoitti:
Rahaa oli mukana reilut 5500e. Siitä varastettiin se 4000e. Älytöntä pitää mukana tuollaista summaa.
Osa mummoista ja papoista ei luota pankkeihin. Onkohan joskus aikoinaan käynyt niin että pankki on ryöstänyt asiakkaat?
Mutta Porvoohan on mukava kaupunki!
Otti ehkä rahat mukaan kun jostain syystä oli käteistä kotona tuon verran (ehkä ei luota pankkeihin)eikä luottanut siihen, että rahat säilyisivät kotona kun lapset tai muut sukulaiset tai rosvot voivat käydä siellä ja viedä rahat. Nyt sitten omaiset kävivät sairaalassa ja veivät suurimman osan rahoista turvaan. Toki mielellään rahat olisi tuplattu kaupungin rahoista.