Lasten koulukaveri rohmuaa kaapista hedelmiä, mielestäni
yksi hedelmä riittää kun on toisten luona iltapäivän. Siis hyvähän se on, että syövät hedelmiä, mutta jos menee samalla kertaa kaksi mandariinia ja omena, sitten vielä useampi leipä jne, niin on jo vähän liikaa. Hedelmiä voi koululainen itsekin ottaa kotoa mukaan reppuun. En halua koko ajan olla ostamassa monen kilon säkkiä hedelmiä. Olen neuvonut omiani että vain yksi hedelmä ja leipä muiden luona, koska kotona odottaa aina lämmin ateria viimeistään puoli viideltä. Ja lisään vielä, että olen tarkka ruokamenoissa ihan käytännön pakosta, silti meillä on aina tarjolla välipalaa myös kavereille, mutta jokin kohtuus pitäisi mun mielestä lapsille kotona opettaa!
Kommentit (30)
Kauhean itsekästä kieltää lapsipoloista syömästä nälkäänsä. Ei nuo hedelmät ja voileivät kalliita ole, että rahasta ei ainakaan voi olla kiinni.
Kun olin lapsi niin en todellakaan mennyt toisten kaapeille. Jos tarjottiin ruokaa niin otin vastaan mitä annettiin, en mennyt vaatimaan enempää ja olin kiitollinen siitä mitä sain. Ihan perus käytöstapoja siis. Nykyajan lapsetko ei tätä ymmärrä?
[quote author="Vierailija" time="27.04.2015 klo 17:55"]
Kauhean itsekästä kieltää lapsipoloista syömästä nälkäänsä. Ei nuo hedelmät ja voileivät kalliita ole, että rahasta ei ainakaan voi olla kiinni.
[/quote]
Voi se olla rahasta kiinni, sillä joka niitä omille lapsilleen ostaa. Sille ne on ilmaisia joka ne kyläillessään saa syödä. Pääsee heijän perhe sitten ulkomaanreisulle, kun säästää ruokalaskussa.
Kuka viitsii raahata kilokaupalla hedelmiä muiden lapsia varten? [quote author="Vierailija" time="27.04.2015 klo 17:55"]
[/quote]
Minä laitan tarjolle niin paljon kuin mitä m vieraat saavat syödä, eli yleensä reilusti, ja enemmänkin pahastun jos jää yli. Ja lapselle ei ehkä ole hyvä sanoa että vieraassa paikassa saat syödä esim "yhden suolaisen ja yhden makean" tai "leivän ja hedelmän". Eräskin lapsi aina kyläpaikan ovella alkoi huutelemaan jo että mitä on makeana palana tarjolla - oli ymmärtänyt väärin, ja oletti että aina kylässä tarjotaan sekä makea+suolainen , vaikka vain koulun jälkeen kaverille menee leikkimään XD. Me olemme vielä köyhä opiskelijaperhe, mutta kukaan ei meiltä nälässä saa lähteä.
[quote author="Vierailija" time="27.04.2015 klo 17:55"]
[/quote]
Aika itsekästä, jos "lapsipoloisen" oman vanhemmat ovat niin idiootteja, etteivät käske lastaan tuomaan reppua koulun jälkeen kotiin, tekemään läksyjä ja syömään OMASSA KOTONA ja sitten vasta saa mennä kavereille. Oudot vanhemmat muutenkin, jos eivät ole yhtään kasvattaneet. Meillä ainakin nelivuotiaskin tietää, ettei esim. synttärikutsuilla syödä sipsi- tai karkkikulhosta kourakaupalla, vaikka kuinka olisi tarjolla. Saatika muutakaan ahda kaksin käsin.
Meillä on lapsille kotona ruokaa, ja aina huolehditaan, etteivät nälkäisenä kuljeksi kylillä tai muutenkaan mihinkään mene.
[quote author="Vierailija" time="27.04.2015 klo 17:06"]
EI jumalauta jollain on tiukkaa. Minä luulin olevani köyhä yh, mutta koskaan en tuollaisesta alkaisi karsimaan. Siunausta!
[/quote]
Meillä taas olisi rahaa pitää vaikka kasvattilapsina, ei ole siitä kiinni. Mutta minä ainakin arvosta käytöstapoja, ja pidän tuollaisia rohmukakaroita huonostikasvatettuina ja rasittavina. Monilta lapsilta puuttuu muutenkin käytöstävat tykkänään.
[quote author="Vierailija" time="27.04.2015 klo 15:33"]
[quote author="Vierailija" time="27.04.2015 klo 15:32"]
Meillä hedelmät ovat kulhoissaan tarjolla. Syötäväksihän ne ovat tarkoitettu ja ostan aina tarjoushedelmiä. Eilenkin ostin omenoita joiden kilohinta oli euro ja kolmekymmentä senttiä. Niitä raskii ostaa useamman kilon.
On hienoa että hedelmät maistuvat lapsille!
[/quote]
Mutta kaikki eivät halua laittaa pientäkään rahasummaa muiden räkänokkiin.
[/quote]
Eivätkä kaikki palstamammat juttujensa mukaan tarjoa hedelmiä omilleenkaan. Tai jos tarjoavat, niitä säännöstellään tiukasti yksi per päivä per nuppi. En tajua.
Jos ap ei ole siellä kotona vahtimassa niin eikö se ap:n oma lapsi tarjoa välipalaksi juuri sitä mitä ap haluaa?
Ap:n lapsi antaa 1 leivän ja 1 hedelmän kaverille ja kieltää ottamasta lisää jos se on niin tärkeää. Jos lapsi ei kykene kieltämään rohmuamista niin sitten lapsi ei ole kypsä siihen että kavereita käy kylässä kun vanhemmat eivät ole kotona.
Printtaa Vain yksi hedelmä ja yksi leipä! -lappu kaapin oveen.