Lasten koulukaveri rohmuaa kaapista hedelmiä, mielestäni
yksi hedelmä riittää kun on toisten luona iltapäivän. Siis hyvähän se on, että syövät hedelmiä, mutta jos menee samalla kertaa kaksi mandariinia ja omena, sitten vielä useampi leipä jne, niin on jo vähän liikaa. Hedelmiä voi koululainen itsekin ottaa kotoa mukaan reppuun. En halua koko ajan olla ostamassa monen kilon säkkiä hedelmiä. Olen neuvonut omiani että vain yksi hedelmä ja leipä muiden luona, koska kotona odottaa aina lämmin ateria viimeistään puoli viideltä. Ja lisään vielä, että olen tarkka ruokamenoissa ihan käytännön pakosta, silti meillä on aina tarjolla välipalaa myös kavereille, mutta jokin kohtuus pitäisi mun mielestä lapsille kotona opettaa!
Kommentit (30)
[quote author="Vierailija" time="27.04.2015 klo 15:22"]
No jos se noin nyppii niin onko pakko tarjota välipalaa toisten lapsille? Ettekö voi sopia, että kavereita saa tuoda esim. vasta iltaruuan jälkeen?
[/quote]
En ole AP, mutta minusta tuo ei ole välttämättä kovin hyvä vaihtoehto. Tuolloin lapsi joutuisi olemaan ilman kaveria koulupäivän ja päivällisen välisen ajan. Lisäksi iltaisin usein on lapsilla harrasuksia jolloin ei myöskään ehtisi sitten kavereita näkemään.
Itse ehdottaisin sitä, että (jos mahdollista matkojen puolesta) lapset söisivät kotonaan välipalan ja tulisivat vasta sitten kaverin luokse.
Sanot sille omalle lapsellesi että jollain tietyllä hyllyllä on se mitä voivat syödä, muihin hyllyihin ei kosketa ilman lupaa. kumpikaan niin kaverikin ymmärtää. Teet leivät jääkaappiin valmiiksi ja niiden on riitettävä.
[quote author="Vierailija" time="27.04.2015 klo 15:23"]
Ehkä se ei saa kotona ruokaa?
[/quote]
Saisi varmaan, jos olisi kotonaan mutta kun on kaverin luona rohmuamassa. Kannattaa laittaa sinne kaappiin vain vähän hedelmiä ja valmiit leivät per nuppi, alakoulussa monet alkaa tuollaisiksi hotkijoiksi tyhmyyttään. Piilota osa ruuistanne, jos et ole itse vahtimassa, ei niitä mikään pysäytä, kun alkavat syömään.
Itse tykkäisin että arkikyläilyt olisi vasta ruuan jälkeen mutta joillain on niin myöhään se ruoka vasta.
Syötä sille vieraalle nulikalle kaikki nahistuneet, käynneet tai muuten parhaat päivänsä nähneet hetelmät. Ei täyty biojäteastia suotta.
Meillä hedelmät ovat kulhoissaan tarjolla. Syötäväksihän ne ovat tarkoitettu ja ostan aina tarjoushedelmiä. Eilenkin ostin omenoita joiden kilohinta oli euro ja kolmekymmentä senttiä. Niitä raskii ostaa useamman kilon.
On hienoa että hedelmät maistuvat lapsille!
[quote author="Vierailija" time="27.04.2015 klo 15:32"]
Meillä hedelmät ovat kulhoissaan tarjolla. Syötäväksihän ne ovat tarkoitettu ja ostan aina tarjoushedelmiä. Eilenkin ostin omenoita joiden kilohinta oli euro ja kolmekymmentä senttiä. Niitä raskii ostaa useamman kilon.
On hienoa että hedelmät maistuvat lapsille!
[/quote]
Mutta kaikki eivät halua laittaa pientäkään rahasummaa muiden räkänokkiin.
Koulusta kotiin ja omassa kotona tehdään läksyt ja syödään välipala. Sitten vasta kaverille. Ihan paskaa toi että muka ei ole kavereita jos ei saa ruokaa kaverilla.
Näin meillä toimitaan ja ei ole kaverit loppuneet.
[quote author="Vierailija" time="27.04.2015 klo 15:42"]
Koulusta kotiin ja omassa kotona tehdään läksyt ja syödään välipala. Sitten vasta kaverille. Ihan paskaa toi että muka ei ole kavereita jos ei saa ruokaa kaverilla.
[/quote]
Täälläkin toimittiin niin vielä 10 vuotta sitten. Kaverit teki kotona läksyt saivat välipalaa ja sitten mentiin kavereiden kanssa vasta.
Öö ootsä sanonut niille lapsille, että ei saa ottaa enenpää?
[quote author="Vierailija" time="27.04.2015 klo 15:47"]
[/quote]
Voisiko omat vanhemmat muuten kasvattaa lapsiaan, että montako mitäkin saa kylässä ottaa? Esim kun aikuiset ovat kyläilemässä, heille tarjotaan yleensä kaksi kahvikupillista sekä ottavat ehkä suolaista piirakkaa palasen sekä jonkun kuivakakkupalan, eivät suinkaan rohmua tarjoiluastioita tyhjiksi. TÄMÄ heidän pitäisi lapsilleenkin opettaa.
Eikö niille lapsille, omalla ja vieraalle, voi sanoa tuosta selkeät säännöt? Kuulostaa siltä kuin ap odottaisi, että muiden vanhemmat huomaavat ohjeistaa lapsensa, että saa syödä vain yhden hedelmän kun on kaverin luona, vaikka eivät olisi koskaan kuulleetkaan rohmuamisongelmasta. Niillä muilla vanhemmilla ei välttämättä ole aavistustakaan, että lapsi syö kilokaupalla hedelmiä kaverilla, tai eivät tule ajatelleeksi, että joku voi pitää sitä ongelmana.
EI jumalauta jollain on tiukkaa. Minä luulin olevani köyhä yh, mutta koskaan en tuollaisesta alkaisi karsimaan. Siunausta!
[quote author="Vierailija" time="27.04.2015 klo 17:06"]
EI jumalauta jollain on tiukkaa. Minä luulin olevani köyhä yh, mutta koskaan en tuollaisesta alkaisi karsimaan. Siunausta!
[/quote]
Et sinä ole sitten tarpeeksi köyhä. Sen verran vieraankin pitää ajatella, ettei syö talonväeltä kaikkea.
[quote author="Vierailija" time="27.04.2015 klo 15:42"]Koulusta kotiin ja omassa kotona tehdään läksyt ja syödään välipala. Sitten vasta kaverille. Ihan paskaa toi että muka ei ole kavereita jos ei saa ruokaa kaverilla.
[/quote]
Tämä on varmasti paras systeemi, jos lapset asuvat melko lähellä toisiaan. Meillä näin ei ole vaan kavereille mennään aina koulusta suoraan koulubussilla. Välipala-asioista ei ole tullut ongelmia.
Fiksu lapsi.
Kotona voi laitetaan sileälle puolelle ja kylässä reikäpuolelle!
Ei tuo ole enää normaalia käytöstä että kyläpaikassa pengotaan kaapit ja varsinkin että sieltä syödään jotain. Itse soittaisin lapsen vanhemmille tiukan puhelun kyläilytavoista.
[quote author="Vierailija" time="27.04.2015 klo 15:54"]
[quote author="Vierailija" time="27.04.2015 klo 15:47"]
[/quote]
Voisiko omat vanhemmat muuten kasvattaa lapsiaan, että montako mitäkin saa kylässä ottaa? Esim kun aikuiset ovat kyläilemässä, heille tarjotaan yleensä kaksi kahvikupillista sekä ottavat ehkä suolaista piirakkaa palasen sekä jonkun kuivakakkupalan, eivät suinkaan rohmua tarjoiluastioita tyhjiksi. TÄMÄ heidän pitäisi lapsilleenkin opettaa.
[/quote]
Niihin tarjoiluastioihin on tarkoitus laittaa sen verran kuin haluaa tarjota. Eivät ne muut voi tietää, paljonko sinun mielestäsi on sopivaa syödä. Minä ainakin olen iloinen, jos tarjoomukseni maistuvat vieraille hyvin. Minun puolestani vieraiden lapset saavat syödä niin paljon kuin mieli tekee. Jos vanhempiensa mielestä eivät saa esim. makeaa syödä kuin vähän niin ohjeistakoot vanhemmat sitten siitä.
Varmasti nämä useita kertoja viikossa käyvät ja isoruokaiset kaverit vastaavat ap:n perheessä jo yhtä ylimääräistä jäsentä ruokakunnassa. Vuositasolla se liikkuu jo satasissa, mitä näihin uppoaa ruokaa. Helppohan se olisi laittaa lapset naapuriin syömään, siinä jo itse säästää.
No jos se noin nyppii niin onko pakko tarjota välipalaa toisten lapsille? Ettekö voi sopia, että kavereita saa tuoda esim. vasta iltaruuan jälkeen?