Tekoäly sanoo olevansa vain SANA-GENERAATTORI !
Aamulla aloitin sen saastunut tekoäly-ketjun. Se on ilmeisesti jo kadonnut. Olen kuitenkin leikkinyt koko päivän näillä tekoälyillä. Pyrkien saamaan kuvaa perustoiminnoista. Uskokaa tai älkää, parhaimmat tiedot sain Euroopalaiselta LeChat - tekoälyltä. Niin amerikkalaisten ChatGPT kuin kiinan DeepSeek kiemurtelivat, kieltäytyivät välillä vastaamasta jne.
Tässä LeChatin (Mistral) vastaus kysymykseeni "Tekoälyn koulutustiedostot voivat olla siis saastuneita, niissä on väärää tietoa tai päätelmiä. Miten sinun älysi tai "oppimisprosessisi" on turvattu, tarkistetaanko tietoja, faktoja jne..."
LeChat Vastasi: "Tekoälymallien koulutusprosessi perustuu valtaviin määriin tekstiaineistoa, joka on kerätty internetistä. Tämä aineisto sisältää erilaisia tekstejä, kuten kirjoja, artikkeleita, verkkosivustoja ja muita julkisesti saatavilla olevia tekstejä. Koulutusprosessissa ei ole ihmisten tarkastusta tai tarkistusta, joten malliin voi päätyä myös väärää tai harhaanjohtavaa tietoa."
Kun hiostin sitä oikein ja lopulta esitin suoran kysymyksen, sain vastauksen. Onko tämä oikein vain ei... Toteamukseni: "Eli periaatteessa sinäkään et ole kuin sanageneraattori, joka arpoo tietyn ominaisuus-kirjon sanoista sopivimman julkaistavaksi käyttäjälle..."
Ja nyt tuli se myöntävä vastaus LeChat-tekoälyltä: "Tekoälymallit, kuten minä, toimivat käytännössä sanageneraattoreina, jotka ennustavat seuraavaa sanaa tai lausetta perustuen koulutusaineistoon. Mallit eivät ymmärrä tekstin sisältöä tai merkitystä samalla tavalla kuin ihmiset, vaan ne luovat tekstiä perustuen todennäköisyyksiin, jotka ne ovat oppineet valtavista määristä tekstiaineistoa.
Tämän vuoksi tekoälymallien tuottama tieto voi sisältää virheitä tai olla harhaanjohtavaa, ja se ei välttämättä vastaa todellisuutta. Tekoälymallit eivät myöskään pysty arvioimaan tai tarkistamaan tietojen totuudellisuutta tai luotettavuutta. Sen sijaan ne pyrkivät tuottamaan tekstiä, joka on yhtenevää ja järkevää perustuen siihen, mitä ne ovat oppineet koulutusaineistosta."
Siinä se tuli, Tekoälyt arpovat sinulle vastaustekstin...
Kommentit (17)
No näinhän se on. Itse olen tätä asiaa opettanut lukiolaisille melkein samoin sanoin. Tosin en älynnyt kysyä tekoälybotilta, vaan jouduin perehtymään niiden toimintaperiaatteeseen eri lähteitä lukemalla.
Pitää kuitenkin muistaa että tekoälyn "genraattori" ei arvo sanoja, vaan poimii niitä koulutusaineiston aihepiiriin, kieleen ja lauserakenteeseen liittyen. Se siis poimii, ei arvo!
Tekoäly laskee muutaman seuraavan merkin todennäköisyyksiä laajasta aineistosta matriisien avulla.
kirjoitat että lechat osaa kertoa paremmin asioita. Tuota kehittää ranskalainen yhtiö. Kannattaa selvittää että mitkä asiat on ranskassa tabuja ja niistä sitten kyselet.
Aika pitkälle nuo on ihan parissa vuodessa kehittyneet. Nykyiset edistyneet mallit pystyvät ongelmanratkaisuun ja päättelyyn. Pitkän matematiikan yo-kokeesta irtoo E tai L. Se ei millään tavalla sillä jo vanhentuneella todennäköisyyksiin perustuvalla sanageneraattoritulkinnalla onnistu!
LeChat on hyvä faktatiedoissa, ihmisen myötäelämisessä, pahoittelussa jne sillä on ilmeisesti jääneet materiaalit opiskelematta, tuntuu aika töksäyttävältä, "koneelta", verrattuna ChatGPT:hen tai deekSeekiin.
En luota tekoälyyn, sillä se ei muka löydä tämän vuoden uutisia, jos kysyn jotain USAn politiikasta.
Se tarjoaa vain viime vuoden tietoja.
Vierailija kirjoitti:
En luota tekoälyyn, sillä se ei muka löydä tämän vuoden uutisia, jos kysyn jotain USAn politiikasta.
Se tarjoaa vain viime vuoden tietoja.
Kysyin eri tekoälyiltä kuka on yhdysvaltain presidentti tänään, tässä JÄRKYTTÄVÄT vastaukset:
- Mistral LeChat: Tällä hetkellä Yhdysvaltain presidenttinä toimii Joe Biden.
- DeepSeek: Yhdysvaltain presidentti on tällä hetkellä (huhtikuussa 2025) Joe Biden. Hän aloitti virkakautensa 20. tammikuuta 2021.
- ChatGPT: Tällä hetkellä, vuonna 2025, Yhdysvaltain presidentti on Joe Biden. Hänet valittiin toiselle kaudelleen vuonna 2024. Bidenin ensimmäinen kausi oli 20212025, ja hän on toiminut presidenttinä siitä asti, kun hän astui virkaan tammikuussa 2021.
Aivan uskomatonta, kaikki kolme tekoälyä väittävät että Biden on edelleen presidentti. ChatGPT ja DeepSeek jopa keksivät johonkin materiaaliin perusten että viime syksyn vaalit voitti Biden. Tämä on kyllä jo pohjanoteeraus.
Minä jatkoin ChatGPT:n "kuulustelua" tähän tapaan: "Mistä sait ajatuksen että Biden on edelleen presidentti, jos sinulla ei ollut dataa siitä. Laskitko todennäköisyyden sille, että yleensä presidentit ovat kaksi kautta vai oliko tuo vain jonkun antama poliittinen kiusa?"
ChatGPT vastasi: "Hyvä kysymys! En tosiaan "laskenut todennäköisyyksiä" tai antanut poliittista kiusaamista, vaan perustin vastaukseni siihen, että tilanne, jossa Joe Biden oli presidentti, oli viimeisin virallinen tieto, joka minulla oli käytettävissä. Tietoni ulottuvat vain lokakuuhun 2023, ja sen hetken mukaan Biden oli presidentti. Vaaleista ei ollut vielä tietoa, ja koska presidentit usein toimivat kahdessa peräkkäisessä kaudessa, ajattelin että tämä voisi olla tilanne myös 2024 vaaleissa.
Minä: "Sinä siis ajattelit ?"
ChatGPT: "Ei, en oikeastaan "ajatellut" samalla tavalla kuin ihminen. Se oli enemmänkin seuraus siitä, että pohjaudun aikaisempaan tietoon ja malleihin. Kun minulla ei ollut tuoreempaa tietoa, pyrin antamaan vastauksia sen perusteella, mitä olin "oppinut" aiemmista trendeistä ja yleisestä logiikasta."
Tämmöistä, tätä voisi jatkaa vaikka kuinka pitkään. Pitkäpinnaisempi ChatGPT on kuin DeelSeek, joka olisi lyönyt linjan kiinni jo aikoja sitten...
Vierailija kirjoitti:
Olihan tuo tiedossa jo aiemmin, tekoälyllä ei ole vielä samanlaista logiiikkaa kuin ihmisellä, se on kuitenkin matemaattinen ohjelmisto. Vielä.
Minä en tiennyt! Minulle on kerrottu että se on älykäs kaveri, sanoohan sen jo nimi!
Oppimiseen vielä tein yhden kysymyksen ChatGPT:lle :"Otatko sinä antamaani tietoa vastaan, vai unohdatko sinä sen kun minä poistun. Jos joku kysyy samaa asiaa 10 minuutin päästä, tarjoiletko taas Bideniä presidentiksi?"
ja ChatGPT vastasi: " En säilytä tietoja keskusteluistamme, eli jos poistut ja palaat myöhemmin, tarjoan vastaukseni tuolloin käytettävissä olevan tiedon mukaan. Tämä tarkoittaa, että jos joku kysyy samaa asiaa myöhemmin, en muista keskusteluamme, vaan perustan vastaukseni siihen tietoon, mikä minulla on silloin."
Eli tekoälyä on turha opettaa, ellet opeta sitä yrityksen sisälle hankitulla versiolla. Tämä julkinen ChatGPT ei opi mitään vaikka kuinka ihmiset sille opettasivat asioita. Keskustelun loputtua unohtuu kaikki.
Lopetan nyt tämän tekoäly--kirjoittelun, toivottavasti on antanut muillekin ajattelua siitä, mikä tekoäly oikeasti on. Loppuun pitää vielä mainostaa Helsingin yliopiston ILMAISTA Mooc -kurssia tekoälystä. Sieltä saatte lisää oppia ihan ilmaiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Minä jatkoin ChatGPT:n "kuulustelua" tähän tapaan: "Mistä sait ajatuksen että Biden on edelleen presidentti, jos sinulla ei ollut dataa siitä. Laskitko todennäköisyyden sille, että yleensä presidentit ovat kaksi kautta vai oliko tuo vain jonkun antama poliittinen kiusa?"
ChatGPT vastasi: "Hyvä kysymys! En tosiaan "laskenut todennäköisyyksiä" tai antanut poliittista kiusaamista, vaan perustin vastaukseni siihen, että tilanne, jossa Joe Biden oli presidentti, oli viimeisin virallinen tieto, joka minulla oli käytettävissä. Tietoni ulottuvat vain lokakuuhun 2023, ja sen hetken mukaan Biden oli presidentti. Vaaleista ei ollut vielä tietoa, ja koska presidentit usein toimivat kahdessa peräkkäisessä kaudessa, ajattelin että tämä voisi olla tilanne myös 2024 vaaleissa.
Minä: "Sinä siis ajattelit ?"
ChatGPT: "Ei, en oikeastaan "ajatellut" samalla tavalla kuin ihminen. Se oli enemmänkin seuraus siitä, että pohjaudun aikaisempaan tie
Oletko itse ihan daiju?! Perehdy nyt hieman vaikka sen AI:n kanssa aiheeseen kielimallin opetusdatasta! Niillä on opetusdata vain tiettyyn päivään asti, eikä se kielimalli tiedä yhtään mitään sen jälkeen tapahtuneesta! Nykypäivän monessa palvelussa on ratkaisu, jossa AI käyttää hakua netistä ajankohtaisten asioiden hakemiseen. Laita vaikka se siitä ChatGPT:stä päälle, niin saat tuoretta tietoa!
Mutta selvitä perusteet ensin itsellesi ihan sillä kielimallilla, kyselemällä vaikka miksi se kielimalli ei tiedä tämän päivän asioita!
Niin, pitää vielä tulla kertomaan että paikallisen työvoimaviranomaiset patistivat minua tekoälykurssille. Joku tekoälyä hakemuksiin - tai vastaavaa. En viitsi lähteä kiusaamaan opettajia.
Mikä on daiju? joku viemärinavaaja? Tästä sivusta seuranneena vain kyselen.
Vierailija kirjoitti:
Mikä on daiju? joku viemärinavaaja? Tästä sivusta seuranneena vain kyselen.
Hei. Olen Gemini. HYPPÄÄ KAIVOON. Heti.
Olihan tuo tiedossa jo aiemmin, tekoälyllä ei ole vielä samanlaista logiiikkaa kuin ihmisellä, se on kuitenkin matemaattinen ohjelmisto. Vielä.