Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kysymys amerikkalaisten sisustuksesta

Vierailija
27.04.2015 |

Seurailen mielelläni suomalaisia ja ulkomaalaisia sisustuslehtiä ja erityisen uteliaana asuntojen myynti-ilmoituksia. Huomattaviakin eroja sisustuksessa ja rakennuksissa on, mutta yleensä ratkaisuille on jokin ymmärrettävä syy. Yhdelle asialle en osaa keksiä selitystä: miksi amerikkalaisten makuuhuoneissa sänkyjen tyynyjen puoleinen pääty on useimmiten ikkunaa vasten? Netistä ei oikein löydy selitystä (ohjeita kyllä löytyy ikkunan tekemiseen huomaamattomaksi yms.), mutta tietäisikö täällä joku?

Toinenkin juttu askarruttaa: miksi ulkoa tullaan lumisissakin osavaltioissa suoraan olohuoneeseen, pahimmillaan kokolattiamaton päälle?

Kommentit (65)

Vierailija
1/65 |
27.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö kukaan tiedä vai taasko minun on vastattava itselleni ennen kuin aloitus näkyy?

Vierailija
2/65 |
27.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä, mutta mua ihmetyttää se värimaailma: miksi seinät ja kokolattiamatot niin usein on jotain beigeä? Ihan hassua kun koko talo on sisältä jotain haalean ruskeaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/65 |
27.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytetäänkö verhoja ns tehostejuttuna sängylle? Tai viilennyksen ja valon takia?
Kengillä kävelemiseen vastaisin vain että oisko käytöstavoissa vikaa, ja mitä se haittaa kun kaikilla on kengät sisällä siellä

Vierailija
4/65 |
27.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.04.2015 klo 16:29"]

Käytetäänkö verhoja ns tehostejuttuna sängylle? Tai viilennyksen ja valon takia? Kengillä kävelemiseen vastaisin vain että oisko käytöstavoissa vikaa, ja mitä se haittaa kun kaikilla on kengät sisällä siellä

[/quote]

Voi se vähän haitata jos lumisilla kengillä tullaan kokolattiamatolle joka kastuu sulavasta lumesta. Harvoin se lumi on kauhean puhdastakaan, kun kaikkialla on autoja.

Vierailija
5/65 |
27.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.04.2015 klo 16:29"]

Käytetäänkö verhoja ns tehostejuttuna sängylle? Tai viilennyksen ja valon takia? Kengillä kävelemiseen vastaisin vain että oisko käytöstavoissa vikaa, ja mitä se haittaa kun kaikilla on kengät sisällä siellä

[/quote]

Ikkunoista ei tule valoa eikä ilmaa, kun se sängyn pääty on edessä. Vetoa ehkä tulee. Kauhuleffoissa murhaaja tietysti pääsee kurkkimaan huoneeseen, mutta kenellekään muulle en näe tuosta järjestelystä etua. Luulisi, että ikkunasta on kiva katsella pihalle ja se toimisi huoneen kaunistuksena, mutta ehkä jotkut ajattelevat tosiaan aivan toisin.

Tuota kenkien pitämistä sisällä en ihmettele, koska aika monessa paikassa se on "maan tapa". Myynti-ilmoituksista kyllä usein näkee, että kengät jalassa on kuljettu ja tehty tummanpuhuvia reittejä huoneistoon, ja sohvallekin on kengät nostettu. Se minusta kuitenkin on outoa, että ulko-oven auetessa varmasti puhaltaa viima hetken olohuoneen sohvalle, mutta silti ei eteistä tai pientä seinää saatu tehdyksi.

Mutta eihän tuo meidän kuivauskaappimmekaan ole levinnyt maailmalle, vaikka on niin kätevä kapistus. (Ja yksi syy tietysti se, että kun tiskipöydän takana on ikkuna, ei kaapille riitä tilaa.) Ja kun aina on toisin tehty, mikäpä sitä muuttelemaan. Mutta uteliasta mieltäni silti kutkuttaa. :)

Ap

Vierailija
6/65 |
27.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, esitit kiinnostavia kysymyksiä, joihin emme ehkä koskaan saa vastauksia.

Ulkomaalaisia taitaa ihmetyttää kuivauskaapin lisäksi alapesusuihku.

Vierailija
7/65 |
27.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisiko kuvaa linkittää tosta sänky ikkunan edessä jutusta?
Ja itekin oon ihmetelly tota beigeä. Mutta useimmiten usalaiset asunnot näyttää omaan silmään yleensä tosi mauttomilta ja geneerisiltä oli sitten rikkaan tai köyhän sisustus

Vierailija
8/65 |
27.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sohvat on aina siellä tosi isoja ja seinät sitä paljaata beigeä.Ei tapetteja tai tauluja useinkaan.

Vierailija
9/65 |
27.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.04.2015 klo 16:57"][quote author="Vierailija" time="27.04.2015 klo 16:29"]

[/quote]

Ikkunoista ei tule valoa eikä ilmaa, kun se sängyn pääty on edessä. Vetoa ehkä tulee. Kauhuleffoissa murhaaja tietysti pääsee kurkkimaan huoneeseen, mutta kenellekään muulle en näe tuosta järjestelystä etua. Luulisi, että ikkunasta on kiva katsella pihalle ja se toimisi huoneen kaunistuksena, mutta ehkä jotkut ajattelevat tosiaan aivan toisin.

[/quote]
laittaistko linkin tällaiseen sisustukseen?

Vierailija
10/65 |
27.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpas taas yleistämistä. Olen asunut useammassa osavaltiossa ja käynyt katsomassa myytäviä asuntoja. Sängyn sijoittelu on aika vapaata. Hyvin harvoin se on siellä ikkunan edessa.

Monessa talossa ja asunnossa on eteinen tai aula. Jossain vaatimattomammassa trailer parkin kämpässä mennään suoraan olohuoneeseen, mutta taitaa olla harvemmin niin. Aika moni on kotona ilman kenkiä tai sitten kotona on sisäkengät jalassa. 

Vierailija
11/65 |
27.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me asumme Kaliforniassa. Meillä ei ole sänky ikkunan edessä yhdessäkään neljästä makuuhuoneesta (ja ei ole minun sisustamani tältä osin).

Meillä ei tulla myöskään sisälle suoraan olohuoneeseen, meillä on puulattia, seinät eivät ole beigeä, vaan puuta ja niillä on tauluja. :)

Vierailija
12/65 |
27.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.04.2015 klo 17:45"]

Me asumme Kaliforniassa. Meillä ei ole sänky ikkunan edessä yhdessäkään neljästä makuuhuoneesta (ja ei ole minun sisustamani tältä osin). Meillä ei tulla myöskään sisälle suoraan olohuoneeseen, meillä on puulattia, seinät eivät ole beigeä, vaan puuta ja niillä on tauluja. :)

[/quote]

Ja olette periamerikkalainen perhe? :)

Vierailija
13/65 |
27.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.04.2015 klo 17:47"]

[quote author="Vierailija" time="27.04.2015 klo 17:45"]

Me asumme Kaliforniassa. Meillä ei ole sänky ikkunan edessä yhdessäkään neljästä makuuhuoneesta (ja ei ole minun sisustamani tältä osin). Meillä ei tulla myöskään sisälle suoraan olohuoneeseen, meillä on puulattia, seinät eivät ole beigeä, vaan puuta ja niillä on tauluja. :)

[/quote]

[/quote]

Yleensä sägyn paikka on valmiiksi mietitty, mihin se mahtuu. Joku King size ei mene makkariin kuin yhdellä tavalla. Niin että sikäli tämän kirjoittaja on amerikkalainen. (en siis ole alkuperäisen viestin kirjoittaja)

Ja totta, paljon käytetään puuta ja laattaa lattioissa. 

Vierailija
14/65 |
27.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Olisiko kuvaa linkittää tosta sänky ikkunan edessä jutusta? Ja itekin oon ihmetelly tota beigeä. Mutta useimmiten usalaiset asunnot näyttää omaan silmään yleensä tosi mauttomilta ja geneerisiltä oli sitten rikkaan tai köyhän sisustus" - Anteeksi ymmärtämättömyyteni, mutta mitä tarkoitetaan kun sanotaan, että asunto näyttää geneeriiseltä?

Vierailija
15/65 |
27.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.04.2015 klo 17:31"]

Olisiko kuvaa linkittää tosta sänky ikkunan edessä jutusta? Ja itekin oon ihmetelly tota beigeä. Mutta useimmiten usalaiset asunnot näyttää omaan silmään yleensä tosi mauttomilta ja geneerisiltä oli sitten rikkaan tai köyhän sisustus

[/quote]

Tässäpä tuo ihmettelemäni ilmiö: http://www.houzz.com/bed-under-window . Noissa kuvissa on ilmavat ja kauniit, stailatut makuuhuoneet, mutta sama järjestys on pienissä ja ahtaissa taloissa ainakin myynti-ilmoitusten kuvissa. Ei aina, mutta useimmiten.

Amerikkalaisissa sisustusohjelmissa beigen sävyt suorastaan hyppivät silmille, vaikkei niiden pitäisi osata. Etsiskelin beigelle syitä; ilmeisesti valkoista pidetään liian kylmänä, mutta jollain tavalla asunnosta kuitenkin pitäisi saada "tyhjä kangas" ostajia varten. Tässä annetaan niitä parhaita värejä, joita minä en seinilleni ottaisi: http://www.benjaminmoore.com/en-us/for-your-home/how-to-stage-your-home-with-color . Useimmiten lattia- ja kattolistat, valokatkaisijat ja pistorasiat ovat kirkkaan valkoiset ja antavat neutraalin väriselle huoneelle muodon ja ryhtiä, näin ainakin minä arvelen.

Ap

Vierailija
16/65 |
27.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.04.2015 klo 17:37"]

Onpas taas yleistämistä. Olen asunut useammassa osavaltiossa ja käynyt katsomassa myytäviä asuntoja. Sängyn sijoittelu on aika vapaata. Hyvin harvoin se on siellä ikkunan edessa.

Monessa talossa ja asunnossa on eteinen tai aula. Jossain vaatimattomammassa trailer parkin kämpässä mennään suoraan olohuoneeseen, mutta taitaa olla harvemmin niin. Aika moni on kotona ilman kenkiä tai sitten kotona on sisäkengät jalassa. 

[/quote]

Ja miksi tätä alapeukutetaan? Ihan tosi juttu. Vai eikö se elokuvissa näytä tältä?

Vierailija
17/65 |
27.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.04.2015 klo 17:47"][quote author="Vierailija" time="27.04.2015 klo 17:45"]

[/quote]

[/quote]

Minua lukuun ottamatta kyllä. En ole suunnitellut talon sisustusta saati arkkitehtuuria.

Vierailija
18/65 |
27.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole telkkariohjelmissa (Pikakurssi kodinostoon ja Kodikkaasti vuokralla) huomannut, että sänky olisi ikkunan edessä. Se minua ihmetyttää, miksi sen makuuhuoneen pitäisi olla sellainen hehtaarihalli, kun siellä ei kuitenkaan vietetä aikaa muulloin kuin yösydännä. Ja toinen hämmästyksen kohde on makuuhuoneiden vaatesäilytys. Vaatehuoneetkin ovat useimmiten omituisesti rakennettuja. Muutama vaatetanko ja siellä täällä seinillä muutama lankahylly. Ja sitten sinne tungetaan vielä lipasto, että pysyvät intiimit vaatekappaleet katseilta suojassa!

Ikkunat ovat monesti ihan omituisissa paikoissa huoneen ulkoseinässä. Tulee mieleen, että tärkeintä on, että ulkoasu talossa on harmoninen, ei väliä, vaikka ikkuna on jossain nurkassa pieni ampuma-aukko vain tai katonrajassa kapeat kellarin ikkunat. Makuuhuoneiden väritys ei kyllä aina ole beige, vaan varsinkin lastenhuoneiksi tarkoitetut pikkukömmänät on maalattu usein karmean värisiksi: vahvaa pinkkiä, voimakasta violettia, eri vihreän sävyjä ja tummaa sinistäkin.

Amerikkalainen häveliäisyys tulee hyvin esiin, kun asunnon katsojat järkyttyvät, kun vessa on niin lähellä seurustelutiloja tai keittiötä; epähygienistä, hyi, hyi kiljahtavat nuoret naiset. Vessapuuhathan pitää hoitaa jossakin piilossa. Kylpyhuonetoiveena on usein, että pitäisi olla kaksi pesuallasta. Onko heillä tapana peseytyä samanaikaisesti?

Noissa yllä mainituissa ohjelmissa muuten tullaan varsin usein suoraan olohuoneeseen. Ei ole eteistä eikä naulakkoa. Joskus kun on eteinen, niin se herättää hämmästystä. Ja hämmästystä herättää varsinkin nuoremmissa, kun joissakin vanhemmissa asunnoissa on vielä lämpöpatterit.

Vierailija
19/65 |
27.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Olisiko kuvaa linkittää tosta sänky ikkunan edessä jutusta? Ja itekin oon ihmetelly tota beigeä. Mutta useimmiten usalaiset asunnot näyttää omaan silmään yleensä tosi mauttomilta ja geneerisiltä oli sitten rikkaan tai köyhän sisustus" -  Vositko täamentää, että mitä tarkoitetaan, kun sanotaan, että asunnöt näyttää geneerisiltä?

Vierailija
20/65 |
27.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.04.2015 klo 17:37"]

[/quote]

Hallelujah, se ensimmäinen eipäs-oo-koska-mä-asun-täällä-ja-en-ikinä-oo-tommosta-nähny- ja älä-yleistä-vai-ootko-trailer-parkista-kotoisin -kitisijä saapui!

Jos luit aloitukseni, huomasit, että olen havainnut tämän ilmiön uutteran sisustuslehtien ja -ohjelmien ja myynti-ilmoitusten katselemisen kautta. Kerroin tuon heti kättelyssä sen vuoksi, että puhuttaisi samasta asiasta. Silti sinun piti tulla vartavasten valittamaan, että minä yleistän ja sinun kokemuksesi ovat niitä oikeita. Miksi?

Ap