Miten purkaa huostaanotto?
Kärsin täällä joka päivä. Muut nuoret päihteiden käyttäjiä yms. vaikka suhteellisen rauhallinen laitos onkin. Itse en ole kertaakaan kokeillut päihteitä tai karannut kotoa/laitoksesta.
Huostaanoton syy oli toistuvat osastojaksot ja tilanne huononee täällä.
Kommentit (78)
Jos asut siinä keltaisessa talossa säälin sinua täällä itse enitinen laitosnuori ja olin 10-vuotta huostaanotettuna.
Valitettavasti huostaanottoa ei voi purkaa muutakuin oikeusteitse ja vanhemmat siihen harvoin lähtevät ja häviävät heti jos sossut ovat sen purkua vastaan.
Sinun tapauksessa ilmoittaisi sossuille ettet tykkää siitä paikasta ja haluat toiseen ja perustele heille miksi..vaikka tuskin se auttaa ku itsellä sossut ei uskonut.. ihan hanurista tuommonen
En tiedä ikääsi, mutta ainakin 2000-luvun alussa sai hakea aikuiseksi julistamista n. 16 v. Sen jälkeen laitosnuorelle kuului maksaa itsenäistymisrahaa jolla voi sitten opiskella ym.
En siis yllytä mihinkään rikokseen, mutta parikymmentä vuotta sitten opetettiin sukulaisten kanssa sossulle vahvemman laki ja sen jälkeen ei suvussa ole lasuhommia ollut.
Lintu häkissä kirjoitti:
Jos asut siinä keltaisessa talossa säälin sinua täällä itse enitinen laitosnuori ja olin 10-vuotta huostaanotettuna.
Valitettavasti huostaanottoa ei voi purkaa muutakuin oikeusteitse ja vanhemmat siihen harvoin lähtevät ja häviävät heti jos sossut ovat sen purkua vastaan.
Sinun tapauksessa ilmoittaisi sossuille ettet tykkää siitä paikasta ja haluat toiseen ja perustele heille miksi..vaikka tuskin se auttaa ku itsellä sossut ei uskonut.. ihan hanurista tuommonen
Onko tämä paikka pohjois-pohjanmaalla?
Vierailija kirjoitti:
En tiedä ikääsi, mutta ainakin 2000-luvun alussa sai hakea aikuiseksi julistamista n. 16 v. Sen jälkeen laitosnuorelle kuului maksaa itsenäistymisrahaa jolla voi sitten opiskella ym.
Olen 17v.
Lintu häkissä kirjoitti:
Ei siihen tarvita muuta kuin sosiaalityöntekijä.
Kelalta kuntoutustukea, vammaisavustusta, diagnoosi, asunto.
Onko sulla tukihenkilöä?
Kohta olet 18.
Yhteiskunta maksaa asianajajasi jos sellaisen hankit.
Vierailija kirjoitti:
Kelalta kuntoutustukea, vammaisavustusta, diagnoosi, asunto.
Onko sulla tukihenkilöä?
Kohta olet 18.
Yhteiskunta maksaa asianajajasi jos sellaisen hankit.
Ei ole tukihenkilöä. Miten hankin asiansa osaavan asianajajan?
Ap on oikeutettu omaan juristiin valtion kustannuksella.
Hallintooikeuteen purkuvaatimus vaan, etsi virheitä heidän toiminnastaan, talleta puheluita ym
Ps ota juristi asuinkuntasi ulkopuolelta, äläkä usko tanttojen juttuja.
Vierailija kirjoitti:
Ap on oikeutettu omaan juristiin valtion kustannuksella.
Hallintooikeuteen purkuvaatimus vaan, etsi virheitä heidän toiminnastaan, talleta puheluita ymPs ota juristi asuinkuntasi ulkopuolelta, äläkä usko tanttojen juttuja.
En ole ollut itse puhelinyhteydessä sossun kanssa. Joskus tapaamisia (n. 6kk välein…)
Ap,lle kuuluu sossun osoittaa sosiaaliasiamies joka auttaa valituksen teoissa ym Rohkeasti vaan etenemään.
Seuraava palaveri on kuulemma huhtikuussa.
Jos sijaishuoltopaikassa ongelmia niin tee lasu omaan kuntaan, joutuvat jalkautumaan tarkistamaan tilanteen, viestit/puhelut eivät riitä.
Vierailija kirjoitti:
Seuraava palaveri on kuulemma huhtikuussa.
Soita sille sossullesi ja pyydä, että saat palaverin aikaisemmin.
Vierailija kirjoitti:
Jos sijaishuoltopaikassa ongelmia niin tee lasu omaan kuntaan, joutuvat jalkautumaan tarkistamaan tilanteen, viestit/puhelut eivät riitä.
Ei varsinaisesti mitään ongelmia, ahdistaa vaan kun ulko-ovi kokoajan lukossa (ymmärrettävää koska jollain nuorella on LVR)
Lue thl än sääntöjä huostaanotosta ym sekä lastensuojelulakia on hyödyllistä tietoa runsaasti.
Tee valituksia sosiaalityöntekijöille ja sosiaalityöntekijöiden esimiehille.