Aikuisopiskelija koulukiusattuna
Olen aikuisopiskelija joka opiskelen ns. nuorisoryhmässä. Keskimäärin muut opiskelijat ryhmässä ovat 20-25 vuotiaita, itse olen nelikymppinen. Tilanne on mennyt niin pahaksi, että mietin opintojeni lopettamista. Osa luokkakavereista on ihan ok, jopa ystävällisiä, osa jättää vain täysin huomioimatta eivätkä edes tervehdi ja sitten on se yksi, joka nöyryyttää jatkuvasti kommenteillaan, pyörittelee silmiään, letkauttelee opettajien kuullen kommentteja jotka antavat ymmärtää, etten osallistu, kiusaan muita jne.
En olisi ikinä uskonut, millainen ongelma tästä voi tulla. Häpeän asiaa niin paljon, etten voi edes ottaa sitä enää puheeksi kenenkään kanssa. Hävettää, että annan parikymppisen pompottaa itseäni ja vaikuttaa näin voimakkaasti tunteisiini. Olen joutunut olemaan poissa koulusta, kun pelkkä ajatus kyseisen ihmisen kanssa samassa tilanteesta olemisesta ahdistaa niin paljon. Olen harkinnut koulun lopettamista.
Pahinta tässä kiusaamisessa on se, että se on niin salakavalaa. Kaikki mitä teen on tämän koulukaverin kynsissä. Silmien pyörittelyä, halventavia kommentteja muiden kuullen, ideoideni ja ajatusteni mitätöintiä ja vääristelyä. Myönnän itsekin olevani syyllinen tilanteeseen, kun en osaa pitää puoliani vaan aluksi suutuin ja päätin etten anna periksi, näytin ärtymykseni hänelle ja muillekin.
Tämä kyseinen kiusaaja osaa esiintyä erittäin hurmaavasti, joten tiedän, etteivät opettajatkaan ottaisi tosissaan puheitani. Mitään konkreettistahan ei ole esittää!
En tiedä enää mitä tekisin. Oma taistelutahto on lopussa, mutta en halua lopettaa opintojanikaan.
Kommentit (68)
Mikset voisi suhtautua siihen niin kuin oikeuttelevaan lapseen? Voisit olla sen äiti. Mieti miten käsittelit hankalaa lasta. Voisit suhtautua tähän nuoreen samalla tavalla. Luultavasti itse kokeilisin sitä taktiikkaa jos olisin tilanteessasi. Ja tosiaan ei kannata paljastaa itsestään liikoja. Kukaan ei pääse nokkimaan jos eivät tiedä sinusta juuri mitään.
Kyllä meidän ryhmässä se tätimäisin soluttautuu teinien porukkaan käyttäytymällä kuin teinit, mutta jos "sen porukkaan" kuulumaton huomauttaa mitään, mikä ei sovi hänen pirtaan, vedetään nämä "kyllä minä olen elämää nähnyt enemmän" ja "ymmärrät kun kasvat" ja "on se kumma kun teinit hyppii silmille" kortit esiin.
[quote author="Vierailija" time="27.04.2015 klo 15:23"]
[quote author="Vierailija" time="27.04.2015 klo 13:20"]
Itse olin samassa tilassa, olin 41 v ja muut olivat tulleet suoraan lukiosta.
meidän luokalla oli myös tällainen silmien pyörittäjä ja mä vastasin aina onko sulla silmissä vikaa. Kun tuli haukotuksia ja vst, ehdotin aina kahvia, jos on jäänyt yöunet vähäisiksi. Älä päästä teiniä niskan päälle.
minulle kävi niin että en päässyt minnekään ryhmään mukaan ryhmätyössä ja sanoin opettajalle nyt on niin etten voi osallistua kun kukaan ei ota minua ryhmään. Opettaja naureskeli ja sanoi ei hän voi pakottaa, vastasin en minä voi ryhmäksi muuttua. Tällöin tämä silmien pyörittäjä ehdotti minulle laihduttamista , jolloin sanoin opettajalle tätä tasoa minulle vastataan kun kysyn mahtuuko ryhmään. Ei mahdu, laihduta. Olen kysynyt jokaiselta haen pääse mihinkään.,sitten maikka määräsi minut ryhmään, jossa olin ja tein osuuteni. Minulle unohdettiin lähettää sähköposteja, siis otettiin pois nimeni. Kun tuli esiintyminen, ei minun tietoja oltu lisätty.
koulussa on opo, joka tuli tunnille, olin kertonut tästä etukäteen ja yhdessä kaikki, meidän ryhmä, opetta ja opo katsottiin viestit, näytin olen nämä lähettänyt, minun tekstiä ei ole liitetty, jne . Lopputulos jokainen ryhmäläinen sai hylätyn, jokaisen vanhemmille lähti kirje koulukiusaamisesta vaikka kaikki olivat yli 20 vuotiaita ja tämän jälkeen seuraaviin x kertaan meillä kaikki ryhmätyöt arvottiin.
kerran pääsin kivaan porukkaan ja tämän jälkeen tein kaikki ryhmätyöt siinä ryhmässä .
ei meistä ikinä kavereita tullut, mutta läpi pääsin koulusta, työpaikankin sain, valmistuin muita ennen kun sain työharjoittelut anteeksi. Olen isossa työpaikassa töissä ja yksikään meidän luokkalainen ei ole meille päässyt töihin. Hr osastolainen kävi kerran kysymässä suosituksia ja kerroin minkälaista oli.
googlehaulla saa näppärästi luokkakavereiden nimet, ketään en mustamaalannut henk koht mutta kukaan ei pääse edeshaastatteluun.
[/quote]
Taitaa nyt olla juttua väritetty, koska täysi-ikäisen opiskelijan tekemisistä ei raportoida koulun puolesta mitenkään, etenkään korkeakoulussa. Yli 20-vuotias ei ole holhouksen alainen, joten hänen asioitaan ja häntä koskevia tietoja ei luovuteta ulkopuoliselle, tässä tapauksessa opiskelijan vanhemmille.
[/quote]
No ei todellakaan lähetellä aikuisten opiskelojoiden vanhemmille mitään kirjeitä kotiin, johan se olisi aivan naurettavaa :D
Nyt te puhutte näistä ihmisistä ihan kuin olisivat jotain peruskouluikäisiä lapsia, jotka ovat liian nuoria ymmärtääkseen että kiusaaminen on rumaa. Paskanmarjat, ovat ihan aikuisa ihmisiä itsekin ja heiltä pitää vaatia aikuisen käytöstä. Ap, sanot vain että mitä vittua vajakki virnuilet jos se on sitä kieltä mitä tuollaiset urpot ymmärtävät.
Muistan itsekin yläkouluajoilta noita tyyppejä, ovat tuollaisia parikymppisinä ja nelikymppisinä ja kuusikymppisinä. idiootteja siis. Älä anna ap periksi.
Siis AMK:ssa opiskelet terveysalalla? Saako kysyä missä koulutusohjelmassa? Fyssari / sh / th / rh / bioanalyytikko..? Olen kuullut ihan samaa monesta paikasta, yllättävän monelle nuorelle kolmekymppinen on silmätikku. Minä olen 34 ja kauhulla kuuntelen kun luokan nuorimmat amiksen käyneet typykät haukkuu selän takana minua pari vuotta vanhempaa perheenäitiä. Hirveää touhua.
Muille, aikuispuolelle ei pääse eikä sinne voi noin vain vaihtaa. Aikuispuolelle tarvitaan työkokemusta alalta aika paljon, sitä ei välttämättä ole, etenkin jos aiempi työura on jostain kokonaan muualta kuin terveysalalta.
[quote author="Vierailija" time="27.04.2015 klo 15:14"]
[quote author="Vierailija" time="27.04.2015 klo 12:27"]
Mihin sä tarvitset niitä muita? Onko pakollisia ryhmätöitä tai muuta paljon? Mä oon tehny kurssitehtävät, nekin jotka pääosa tekee ryhmittäin, mä teen yleensä itse. Ei mun tarvitse oikeastaan olla muiden kanssa tekemisissä paljoakaan, pärjään omillani, mikä tietysti on näille teinin tasolle jääneille lössistään riippuvaisille iso ihme ja on muka noloa olla yksin jne.
On mulla kavereita muualla sen mitä tarvitsen.
[/quote]
Toisaalta jos ei kenenkään ryhmässäsi olevan kanssa ryhmätyö onnistu, niin se taas voi kertoa sinustakin. Ryhmätyöläisten kanssa ei tarvitse olla bbf-4ever, vaan suhtautua kuin missä tahansa tiimityössä. Et työelämässäkään voi tehdä projektitöitä yksin vain siksi, että työkaverit ovat mielestäsi noloja.
[/quote]
No tottakai onnistuisi. Kyse on tottumuksesta, tykkään vastata niistä itse. Teen toki välillä ryhmätöitäkin. Työelämän projektityöt taitaa kuitenki olla pikkusen erilaisia kuin nuo opiskeluhommat.
Ja taas on ollu luetun ymmärtäminen vähän hakusessa. Ketään en ole noloksi haukkunut, päinvastoin. En mä pidä muita kuin kiusaajamentaliteetilla eleleviä nuoria noloina.
[quote author="Vierailija" time="27.04.2015 klo 15:06"]
[quote author="Vierailija" time="27.04.2015 klo 12:03"]
Amkssa on paljon kiusaamista. Fiksuin puoli ylioppilaista menee yliopistoon, tyhmempi amikseen. Amkssa on siis matalampi taso kuin lukiossa. Ja sen huomaa. Siellä on samanlaista kuin yläasteella. Yliopistossakaan ei olla kavereita kaikkien kanssa mutta sellaista klassista koulukiusaamista ei esiinny kuin hyvin vähän, aivan nuorimpien kesken korkeintaan.
[/quote]
Jaa taas näitä. Et tainnut päästä ammattikorkeaan?
Ja btw, miksi edes vertaat lukiota ja amk:ta, kun molemmat ovat eri asteen koulutuksia?
[/quote]
Annatko ymmärtää että ylioppilaista fiksumpi puoli menisi amk:uun ja tyhmät yliopistoon?
Mulle kanssa pyöriteltiin yliopistossa silmiä joskus, mutta ihan sama. Onneksi opiskelin paikassa, jossa oli useita muitakin "täti-ikäisiä". Täti-ikäisiksi laskin 30-50 -vuotiaat. Ehkä olisi harmittanut enemmän, jos olisin ollut yksin tuossa tilanteessa. Mietin monesti, että hehän voisivat olla lapsiani ja ovat vielä henkisesti lapsia, joten pitää vaan ajatella, että jonain päivänä itsekin tajuavat oman käytöksensä typeryyden.
Tätijengin kanssa oli mukavaa ja jostain syystä ne harvat nuoret miehet hengasi meidän kanssa, eikä ikäistensä. Ne oli reiluja ja mukavia. Sekin saattoi ärsyttää, kun pari miestä oli sellaisia hyvännäköisiä ja hauskoja, ja tyttöjä ärsytti, miksi tulevat aina istumaan tätien viereen ja tätien ryhmään. Suurimmaksi syyksi laskisin sen, että pojat seurusteli vakavissaan, toisella oli nuoresta iästä huolimatta jo vauva, joten meidän seura oli turvallista ja rentoa. Ei tarvinnut miettiä mitään pelinpitoa, kun useimmat nuoret naiset oli sinkkuja meitä ei voinut miettiä siltä kannalta.