Aikuisopiskelija koulukiusattuna
Olen aikuisopiskelija joka opiskelen ns. nuorisoryhmässä. Keskimäärin muut opiskelijat ryhmässä ovat 20-25 vuotiaita, itse olen nelikymppinen. Tilanne on mennyt niin pahaksi, että mietin opintojeni lopettamista. Osa luokkakavereista on ihan ok, jopa ystävällisiä, osa jättää vain täysin huomioimatta eivätkä edes tervehdi ja sitten on se yksi, joka nöyryyttää jatkuvasti kommenteillaan, pyörittelee silmiään, letkauttelee opettajien kuullen kommentteja jotka antavat ymmärtää, etten osallistu, kiusaan muita jne.
En olisi ikinä uskonut, millainen ongelma tästä voi tulla. Häpeän asiaa niin paljon, etten voi edes ottaa sitä enää puheeksi kenenkään kanssa. Hävettää, että annan parikymppisen pompottaa itseäni ja vaikuttaa näin voimakkaasti tunteisiini. Olen joutunut olemaan poissa koulusta, kun pelkkä ajatus kyseisen ihmisen kanssa samassa tilanteesta olemisesta ahdistaa niin paljon. Olen harkinnut koulun lopettamista.
Pahinta tässä kiusaamisessa on se, että se on niin salakavalaa. Kaikki mitä teen on tämän koulukaverin kynsissä. Silmien pyörittelyä, halventavia kommentteja muiden kuullen, ideoideni ja ajatusteni mitätöintiä ja vääristelyä. Myönnän itsekin olevani syyllinen tilanteeseen, kun en osaa pitää puoliani vaan aluksi suutuin ja päätin etten anna periksi, näytin ärtymykseni hänelle ja muillekin.
Tämä kyseinen kiusaaja osaa esiintyä erittäin hurmaavasti, joten tiedän, etteivät opettajatkaan ottaisi tosissaan puheitani. Mitään konkreettistahan ei ole esittää!
En tiedä enää mitä tekisin. Oma taistelutahto on lopussa, mutta en halua lopettaa opintojanikaan.
Kommentit (68)
[quote author="Vierailija" time="27.04.2015 klo 12:04"]
[quote author="Vierailija" time="27.04.2015 klo 12:00"]
[quote author="Vierailija" time="27.04.2015 klo 11:47"]
Osa luokkakavereista on ihan ok, jopa ystävällisiä, osa jättää vain täysin huomioimatta eivätkä edes tervehdi [/quote]
En tiedä mitä tuo täysin huomiomatta jättäminen tässä kohtaa tarkoittaa, mutta itse kun opiskelin yo:ssa, meillä ei todellakaan kaikki tervehtineet toisiaan eikä siinä ollut mitään kiusaamista takana. Oli vaan iso ryhmä joka sitten jakautui pienemmiksi ryhmiksi joiden kesken hengattiin.
[/quote]
Tarkoitan esim. sitä, että jos minä tervehdin, he eivät edes vaivaudu vastaamaan, vaikka huomaavat kyllä.
-ap-
[/quote]
Tuon muistan omilta opiskeluajoilta, ja tein sitä (ikävä kyllä) itsekin. Jotenkin sitä nuoruuden typeryyksissään kuvitteli että on ihan normaalia kuppikunnittua niin ettei edes tervehtiä tarvitse. Myöhemmin on kyllä joutunut opettelemaan normaaleja käytöstapoja ihan kantapään kautta että tulee toimeen maailmalla. ;)
Yritä olla välittämättä eräiden typeryydestä.
Tuon takia aikuisopiskelijan ei pidä yrittää mennä porukkaan mukaan, vaan opiskella yksinäisenä tarkkailijana. Minulle kävi samoin kun yritin saada kavereita nuorista opiskelijoista. Kaikki mitä kerroin elämästäni muuttui pilkan kohteeksi.
Osa luokkakavereista on ihan ok, jopa ystävällisiä, osa jättää vain täysin huomioimatta eivätkä edes tervehdi [/quote]
En tiedä mitä tuo täysin huomiomatta jättäminen tässä kohtaa tarkoittaa, mutta itse kun opiskelin yo:ssa, meillä ei todellakaan kaikki tervehtineet toisiaan eikä siinä ollut mitään kiusaamista takana. Oli vaan iso ryhmä joka sitten jakautui pienemmiksi ryhmiksi joiden kesken hengattiin.
[/quote]
Tarkoitan esim. sitä, että jos minä tervehdin, he eivät edes vaivaudu vastaamaan, vaikka huomaavat kyllä.
-ap-
[/quote]
Mulla meni viime viikolla ohi yhden naisen tervehdykseen vastaaminen ihan omaa törppöyttä, en ollu jotenki tilanteen tasalla ja "arvannu" että se tervehtii just mua. Tervehdin mutta taisin myöhästyä vähän siinä tilanteessa :-/
Minulla hieman samanlaisia kokemuksia aikuisopiskelijan elämästä Helsingin yliopistossa eräässä tiedekunnassa. Siellä jopa opettajat suhtautuivat todella huonosti, vaikka menestyin opinnoissa erinomaisesti kyseisessä pääaineessa.
Ei kannata antaa ulkopuolisten tuhota omaa tulevaisuutta, vaikka mitä tapahtuisi. Nyt vaan sisulla koulu loppuun.
[quote author="Vierailija" time="27.04.2015 klo 12:07"]
Naureskele takaisin! Aina kun yrittää vääristellä tai pilkata juttujasi, totea iloisella äänellä että "no, nyt olet kyllä käsittänyt ihan väärin! Jospa yritän vielä yksinkertaisemmin selittää..." ja anna ymmärtää että sinua ei asia paina itikantarhaa enempää, mutta että ystävällisyyttäsi voit kyllä oikaista väärät käsitykset. Jos ei tokene vaan jatkaa vääristelyä, hymähtele huvittuneena ja huiskaise kädellä tyyliin "voi hyvä ihme tuotakin hölmöä".
Jos taas heittelee kommentteja joissa syyttää sinua jostakin, antaa ymmärtää, on epämääräinen, tartu asiaan heti. Kysy kuuluvalla äänellä "Anteeksi mitä? Mitä tarkoitit kommentillasi?" Kun tarpeeksi monta kertaa kysyt eikä hän osaa vastata tarkemmin luulisi lannistuvan.
Idiootteja tuollaiset, jotain ongelmia pitää olla omassa päässään.
Koita jaksaa!
[/quote]
Mä suosittelisin ihan vaan ystävällistä rauhallista suhtautumista siihen silmienpyörittelijäänkin. Ei välttämättä mitään haastavaa sanoihin tarttumista vaan sellainen hieman huvittunut "mitä tuo nyt tarkoitti?".
Olet aikuinen. Et ole hakemassa koulusta kavereita vaan tutkintoa. Raakaa mutta totta. Mitä vähemmän annat itsestäsi, sitä vähemmän on millä kiusata.
[quote author="Vierailija" time="27.04.2015 klo 11:53"]
Terveydenhoitoa, ammattikorkeassa.
-ap-
[/quote]
En usko. Ei voi olla tuollaista porukkaa tuolla alalla. Hakkaisin aivan paskaksi tuollaiset vittuilijat.
Olen huomannut saman ilmiön meillä tiedekunnassa. Olen siis itse 25 v opiskelija, mutta monilla opiskelijoilla tuntuu olevan ihmeellinen asenne aikuisopiskelijoita kohtaan. Käsittämätöntä.
Se on sanottava, että itseä on pariin otteeseen ärsyttänyt muutaman aikuisopiskelijan tapa nostaa itsensä jalustalle pienryhmäopetustilanteissa. Sellainen "minä tiedän, minulla on enemmän elänänkokemusta" -asenne.
Minua kiusattiin, vaikka olin itse ihan saman ikäinen. Alkuun kuuluin porukoihin, mutta sitten minua ruvettiin välttelemään ja vähättelemään sekä aivan kaikkea sanomaani vääristelemään. Lopulta minä, ennen niin sosiaalinen ja mukava, aloin vetäytymään, masentumaan ja kyseenalaistin lopulta itse oman soveltuvuuteni alalle. Vaihdoin koulua ja alaa.
Nyt vuosien jälkeen palasin takaisin ensimmäiseen kouluun suorittamaan tutkintoani loppuun. Aiemmat kokemukset kalvavat edelleen, mutta enää ne eivät vaikuta itsetuntooni. Nyt pärjään hyvin. En ole katkera. Sinulle ap kuitenkin sanon: SISUA, SISUA, SISUA. Opiskeluaika on lopulta aika lyhyt. Keksi joku uusi harrastus ja kivaa tekemistä sekä seuraa muualta. Nollaa tilannetta kesälomalla. Tsemppiä!
Mulla on vähän sama juttu, paitsi että olen nuorin ja muut ajattelevat, että minulle voi sen takia sanoa mitä vaan. Lisäksi jatkuva aliarviointi ja muu kustannuksellani pilailu... Onneksi rakastan alaa, jota opiskelen ja se motivoi jatkamaan tyhmistä ihmisistä huolimatta.
Tsemppiä sulle, ap, ja muista avata suusi aina kun sinua kohdellaan väärin!
Tuletko pärjäämään tulevassa työssäsi ? Myös työyhteisössä on ihmisiä, jotka eivät tervehdi, ole kiinnotuneet sanomisistasi ja arvostelevat työntekoasi.
[/quote]
-ap- [/quote]
Miksi välittäisit tuollaisesta? Ajattele ettet sä tarvitse vastatervehdystä, sulla on varaa tervehtiä muita ilmankin. Voit olla tyytyväinen itseesi riippumatta siitä vastataanko sulle vai ei.
Kiitos kaikille nyt vastanneille, sain heti paljon ajateltavaa. Tuota aikuisryhmään siirtymistä taidan harkita, jos se vaan koululle sopii. En tiedä miten en tullut sitä edes ajatelleeksi! Sekin auttaa jo todella paljon, kun saa "puhua" muiden kanssa täällä ja huomaa, ettei ole suinkaan kokemuksineen yksin.
28, aivan samaa sanoo mieheni, mutta valitettavasti silti pahoitan välillä mieleni. Olisikin todella helppoa, jos osaisin asennoitua juuri noin, kuten sanoit.
Teidän neuvoista on ollut suuri apu. Lähetin juuri vastaavalle opettajalleni viestiä ja pyysin tapaamista. En aio antaa periksi, enkä enää hävetä asiaa. En tiedä otanko asiaa puheeksi opettejan kanssa, mutta ainakaan en suostu enää uhriksi ja anna kiusaajan karkoittaa minua koulusta.
-ap-
Mihin sä tarvitset niitä muita? Onko pakollisia ryhmätöitä tai muuta paljon? Mä oon tehny kurssitehtävät, nekin jotka pääosa tekee ryhmittäin, mä teen yleensä itse. Ei mun tarvitse oikeastaan olla muiden kanssa tekemisissä paljoakaan, pärjään omillani, mikä tietysti on näille teinin tasolle jääneille lössistään riippuvaisille iso ihme ja on muka noloa olla yksin jne.
On mulla kavereita muualla sen mitä tarvitsen.
[quote author="Vierailija" time="27.04.2015 klo 12:19"]
[quote author="Vierailija" time="27.04.2015 klo 11:53"]
Terveydenhoitoa, ammattikorkeassa.
-ap-
[/quote]
En usko. Ei voi olla tuollaista porukkaa tuolla alalla. Hakkaisin aivan paskaksi tuollaiset vittuilijat.
[/quote]
Ei ole kolmannen asteen kouluissa kiusaamista.
[quote author="Vierailija" time="27.04.2015 klo 12:27"]
Mihin sä tarvitset niitä muita? Onko pakollisia ryhmätöitä tai muuta paljon? Mä oon tehny kurssitehtävät, nekin jotka pääosa tekee ryhmittäin, mä teen yleensä itse. Ei mun tarvitse oikeastaan olla muiden kanssa tekemisissä paljoakaan, pärjään omillani, mikä tietysti on näille teinin tasolle jääneille lössistään riippuvaisille iso ihme ja on muka noloa olla yksin jne.
On mulla kavereita muualla sen mitä tarvitsen.
[/quote]
Meillä nimen omaan on paljon ryhmätöitä, koska meitä halutaan "ryhmäyttää", ja jostain kohtalon oikusta olen melkein aina samassa ryhmässä tämän kiusaajan kanssa.
[/quote]
-ap-
[/quote]
Mieti että voit vaikuttaa vain omaan käytökseesi äläkä murehdi tuollaista.
[quote author="Vierailija" time="27.04.2015 klo 11:57"][quote author="Vierailija" time="27.04.2015 klo 11:53"]
Ei kannata mennä aikuisena amikseen tai AMK:hon. Roskasakki kiusaa.
[/quote]
Joo, näissä roskaväkeä kyllä riittää. En sitten tiedä onko yliopistossa erilaista, kun ei ole kokemusta. Huomiotta jättäminen ei ole kiusaamista mutta onhan se mahdollista että joku luonnevikainen on ottanu arvosteltavakseen. Sillä on joku ongelma jonka takia sä ärsytät sitä.
[/quote]Hyvä taas yleistää. Meillä pikkukaupungin miesvaltaisella kampuksella en ole huomannut mitään pikkukahinoita kummempaa. Naisopiskelijoista en sitten tiedä, ne nyt saattavat olla vittumaisia. Ala ehkä vaikuttaa.
Tämä lienee persoonallisuusjuttu: minusta nimittäin tuli vastaavassa tilanteessa joukon epävirallinen johtaja. Tosin olen mies, mikä saattoi vaikuttaa tai olla vaikuttamatta asiaan.
Tämä toteamuseni ei tokikaan auta aloittajan tilannetta.
[/quote]
-ap-
[/quote]
Okei, onpa törkeää. Kyllähän tervehdykseen kuuluu vastata, ihan peruskäytöstapoja.