Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Raskauden aikainen painonnousu!?!

Vierailija
29.03.2015 |

Itku meinasi tulla edellisessä neuvolassa. Raskausviikkoja 30, kiloja tullut vähän päälle 20! Joo, tottakai tärkeintä että rakas lapseni on kunnossa ja olen jo hyväksynyt kaikki muutokset mitä tämä raskaus kroppaani tuo, mutta onhan tämä nyt aika muutos, nämä kilot tulleet viikkojen 15-30 välissä, eli 15 viikon aikana. Mites teillä, paljon tullut, ja missä ajassa lähtenyt pois?

Kommentit (42)

Vierailija
1/42 |
29.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä painoin ennen raskautta 55kg, parhaimmillaan raskaana 77kg ja sairaalaan jäi 4kg. Nyt vuosi synnytyksestä ja painan 54kg. En ole laihduttanut ja imetin 7kk.

Vierailija
2/42 |
29.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Molemmista tullut n. 12kg. Ekasta lähti itsekseen muutamassa kuukaudessa kun lapsi täytti 2. Toisesta myös itsekseen, mutta vuotta aikaisemmin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/42 |
29.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.03.2015 klo 23:45"]

Molemmista tullut n. 12kg. Ekasta lähti itsekseen muutamassa kuukaudessa kun lapsi täytti 2. Toisesta myös itsekseen, mutta vuotta aikaisemmin.

[/quote]

Niin ja synnärille ei tosiaan jäänyt kuin kilo tai pari. En tiedä miten se on mahdollista, kai OYSissa oli liian hyvät ruuat..

Vierailija
4/42 |
29.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.03.2015 klo 23:27"][quote author="Vierailija" time="29.03.2015 klo 23:09"]

Ei tarvitse, mutta se helpottaa. Jos mun jokaista elämän käännettä seuraisi miljoonat ihmiset, voisin ehkä kiinnittää enemmän huomiota ulkonäkööni. Ap

[/quote]

Niin mitä sitä ulkonäöstään huolehtimaan kun miljoonat ei katso...
[/quote]
En mä ala raskausaikana itseäni nälässä pitämään ja urheilulla rääkkäämään, kunhan nyt terveenä pysyn ja hyvä vointisena :)

Vierailija
5/42 |
29.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.03.2015 klo 23:27"][quote author="Vierailija" time="29.03.2015 klo 23:09"]

Ei tarvitse, mutta se helpottaa. Jos mun jokaista elämän käännettä seuraisi miljoonat ihmiset, voisin ehkä kiinnittää enemmän huomiota ulkonäkööni. Ap

[/quote]

Niin mitä sitä ulkonäöstään huolehtimaan kun miljoonat ei katso...
[/quote]

Oiskohan raskaana kuitenkin kaikista tärkeintä huolehtia siitä vauvasta, ja myös itsestään. Mikä tarkoittaa sitä, että painoa ei pakonomaisesti yritetä pitää alhaalla tai tehdä mitään rääkkitreeniä jos olo on jo valmiiksi huono, vaan suodaan kropalle se lepo minkä se kaipaa etei tule esim. ylimääräisiä supistuksia.

Vierailija
6/42 |
30.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensimmäisessä neuvolakäynnillä painoin tasan 70kg ( eli ainakin 5kg ylimääräistä) ja synnyttämään lähtiessä 88kg. Olin kyllä hyvin lihaksikas ja veikkaan että siksi keho kerryttikin niukkojen ravavarastojen takia lisärasvaa turvatakseen imetyksen. Ruokavalioni oli monipuolista ja järjevää, himotukset vaan sitrushedelmiin ja silti paino vaan nousi ja nousi.
Imetin 10kk ja paino laski sillä ja tavallisilla lenkeillä alle tuon 70kg. Nyt reilu vuosi synnytyksestä ja kävin vaa'alla pitkästä aikaa ja paino on nyt 61!
Eli nou hätä! :)

Vierailija
7/42 |
30.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.03.2015 klo 22:39"]Itku meinasi tulla edellisessä neuvolassa. Raskausviikkoja 30, kiloja tullut vähän päälle 20! Joo, tottakai tärkeintä että rakas lapseni on kunnossa ja olen jo hyväksynyt kaikki muutokset mitä tämä raskaus kroppaani tuo, mutta onhan tämä nyt aika muutos, nämä kilot tulleet viikkojen 15-30 välissä, eli 15 viikon aikana. Mites teillä, paljon tullut, ja missä ajassa lähtenyt pois?
[/quote]Joka raskaudessa tullut max 2kg lopussa. Nyt rv 18 ja -3kg. Kilosta uupuu että olisin painoindeksissä norm.painoinen. Millai jotkut saa painoa? Siis 12kg on ihan sikana liikaa puhumattakaan 20kilosta. Huh!

Vierailija
8/42 |
30.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle tuli kaksosista +20kg koko raskauden aikana. Lähti viikko synnytyksen jälkeen kaikki. Kaveri odotti yhtä, ja tuli samat 20kg. Hällä ne sit lähti hitaammin pois, mutta lähti kuitenkin ilman erityisempiä poppaskonsteja, eli imetyksellä.

Vierailija
9/42 |
30.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.03.2015 klo 07:36"][quote author="Vierailija" time="29.03.2015 klo 22:39"]Itku meinasi tulla edellisessä neuvolassa. Raskausviikkoja 30, kiloja tullut vähän päälle 20! Joo, tottakai tärkeintä että rakas lapseni on kunnossa ja olen jo hyväksynyt kaikki muutokset mitä tämä raskaus kroppaani tuo, mutta onhan tämä nyt aika muutos, nämä kilot tulleet viikkojen 15-30 välissä, eli 15 viikon aikana. Mites teillä, paljon tullut, ja missä ajassa lähtenyt pois?
[/quote]Joka raskaudessa tullut max 2kg lopussa. Nyt rv 18 ja -3kg. Kilosta uupuu että olisin painoindeksissä norm.painoinen. Millai jotkut saa painoa? Siis 12kg on ihan sikana liikaa puhumattakaan 20kilosta. Huh!
[/quote]

No eo ole. Etkä voi väittää noin koska itselles ei tu kiloja. Ihmiset on erilaisia. Mullakin kaks raskautta menny tollai et ei montaa kiloo tullu. Mun kaverilla kerty 25kiloo(!!!) ja ihan oikeesti siit ei ees kauheesti huomaa!!!

Vierailija
10/42 |
24.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa maaperä ja ruoka on ravinneköyhää. Naiset ovat kärsineet täällä vuosituhansia vakavista ravintoaine-, hivenaine- ja vitamiinipuutoksista raskauksien aikana, mikä on johtanut usein lasten kuolemaan ja sairauksiin. Raskauden aikana ravintoaineiden tarve kasvaa erityisen paljon.

Jotta suomalaiset naiset ovat pystyneet synnyttämään terveitä lapsia, jotka ovat saaneet sikiökauden aikana tarpeeksi esim. D-vitamiinia, jodia, kalsiumia, magnesiumia, kaliumia, A-vitamiinia, välttämättömiä rasvahappoja ja aminohappoja jne., niin evoluutio on jättänyt henkiin eniten niitä lapsia, joiden äidit raskauden aikana kokevat suurempaa näläntunnetta ja syövät paljon enemmän kuin normaalisti ja joiden aineenvaihdunta hidastuu merkittävästi raskauden aikana. Enemmän ruokaa syöneet äidit ovat saaneet myös enemmän vähäisesti saatavilla olevia ravintoaineita sikiöilleen. Tämä ominaisuus on turvannut terveiden lasten syntymisen ravintoaineköyhän ruuan keskuudessa elävälle kansalle, ja ne lapset, jotka ovat perineet nämä samat ominaisuudet vanhemmiltaan, ovat jääneet henkiin ja päässeet jatkamaan sukuamme. Tämän vuoksi "lihominen" raskauden aikana on hyvin normaali ja terve ilmiö pohjoismaalaiselle äidille.

Valitettavasti ruokavaliomme on parantunut viimeisten vuosikymmenien aikana huomattavasti, joten peritty ominaisuus lihomiseen raskauden aikana ei enää ole oleellista selviytymiselle, mutta jatkuu yhä geeniperimässämme. Tästä ominaisuudesta on tosin suunnatonta hyötyä, jos jostain syystä Suomeen palaa vielä ruuan saannin niukkuutta vaikka sodan vuoksi. Joten älä huoli, lihominen raskauden aikana on täysin normaalia ja on ollut edellytys terveiden lasten saamiselle täällä pohjolassa.

Vierailija
11/42 |
24.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla tuli painoa raskaudessa n. 12 kg. Viikko synnytyksestä kaikki poissa. En itse edes huomannut olevani turvoksissa, mutta kyllä synnytyksen jälkeen huomasi kuinka turpeat esim sääret olivat olleet. 

Mulla se pahin poinonnous tapahtui viikoilla 24-27, ennen sitä ja sen jälkeen painoa tuli huomattavasti hitaammin. 

Vierailija
12/42 |
24.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni paha turvotus, nyt rv 38 ja painoa tullut n. 9kg. Toisaalta aika vähän, ottaen huomioon, että vauva painaa tällä hetkellä jo 4kg, kuulemma iso vauva tulossa...:( 

Aikaisemmissa raskauksissa painoa tullut 8kg ja vähän ylikin, lähteneet nopeasti.

Vierailija
13/42 |
24.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

rv 8 ja nyt jo varmaan tullut 5kg. Näin se meni edellisessäkin raskaudessa. Silloin tuli yhteensä yli 20kg. Puoli vuotta synnytyksestä kaikki oli lähtenyt. En ole huolissaan tämänkään raskauden painonnoususta. 

Vierailija
14/42 |
24.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Painoin ennen raskautta 60 kg ja synnyttämään mennessä 62.5 kg. Synnärille jäi 15 kg. 

Vierailija
15/42 |
24.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle tuli painoa 12kg, josta 10kg jäi synnärille. Loput lähti viikossa. Harrastin koko raskauden paljon liikuntaa ja juoksin ekat kisatkin jo 6 viikkoa synnytyksen jälkeen. Rasvaa ei tullut oikeastaan yhtään lisää, nestettä vaan kertyi viime kesän helteillä ihan hullusti (synnytin elokuussa).

Vierailija
16/42 |
25.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 162 ja paino 52 kg.nyt viikolla 33 ja paino on 71kg .olen vähän vihainen itselleni.söin kaikkia mitä mieli halusi mutta tiedän silti että pystyn pudottaa raskauskilot helposti .se on ehkä geeneistä kiinni.

Vierailija
17/42 |
29.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on semmosta.

Vierailija
18/42 |
29.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt rv 35 ja painoa tullut n.12 kg. Mulla on raskauksissa tullut n.13-15 kg ja lähteneet pois jälkitarkastukseen mennessä tai vähän myöhemmin. Imetys on vienyt kiloja niin, että sen lopussa bmi ollut turhankin alhaalla. Jospa sullekin käy niin.

Vierailija
19/42 |
29.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän, ei ole helppoa. Mulla tuli ekassa raskaudessa 12 kg, synnytyksen jälkeen jäi muutama kilo. Toisessa raskaudessa tuli 13, mutta raskauden jälkeen tuli yllätys: painoa oli jäänyt lähemmäs 10 kg! Mulla siis tavallaan eri tilanne kuin sulla, huomasin painonnousun vasta raskauden jälkeen, heh. Mutta mulla meni toinen raskaus niin sumussa, olin hirveen huonovointinen ja sairas koko ajan, en ehtinyt huomata, että sitä läskiä tuli, esim. käsivarsissa lihakset muuttuivat kokonaan läskiksi :/ Varsinainen metamorfoosi...

Nyt vauva on 9 kk, ja oon suunnilleen saman painoinen kuin ennen raskautta (en omista vaakaa, mutta housut sopii taas). Mulla paino alkoi pudota vasta, kun vauva alkoi syödä kunnolla kiinteitä. Loput putosivat, kun jouduin refluksin takia tosi tiukalle ruokavaliolle :/

Onko sulla turvotusta? Monille tulee turvotusta paljon, ja suuri osa painosta jääkin synnärille. Minkä verran ajattelet, että painosta on "sitä ihteesä", oletko huomannut peilissä isoa muutosta?

Vierailija
20/42 |
29.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottavasti. Äitini kohdalla taas imetys ei kiloja saanut lähtemään ollenkaan, mietin vaan että voikohan olla perinnöllistä? Mulla kyllä oli muutama, noin 5 kg ylipainoa ennen raskautta. Pääsisimpä edes siihen lähtötilanteeseen synnytyksen jälkeen.
Ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme seitsemän neljä