Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

IS: Etäopetus on vienyt lukiolaisen Siljan voimat

Vierailija
06.01.2022 |

– Koko päivä saattaa kulua niin sanotussa välitilassa. Samalla kun yritän opiskella, olen esimerkiksi puhelimella, katson Netflixiä tai nukun päikkäreitä. En saa itsestäni mitään irti.
– Tiedän, että lukiolaisena minun pitäisi pystyä ottamaan entistä paremmin vastuuta omista opinnoistani, mutta etäopetus saa opiskeluni joka kerta romahtamaan. En vaan enää jaksa, Tampereella opiskeleva Silja sanoo. Kirjoitusten jälkeen pitäisi päntätä pääsykokeisiin.
– Kaikki tämä yksin kotona saa jo ajatuksena minut musertumaan, Silja sanoo.
Uhkana on myös, että tärkeät penkkaritkin peruuntuvat.
Huh kuulostaa kyllä rankalta elämältä.

Kommentit (149)

Vierailija
1/149 |
06.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

” Koko päivä saattaa kulua niin sanotussa välitilassa. Samalla kun yritän opiskella, olen esimerkiksi puhelimella, katson Netflixiä tai nukun päikkäreitä. En saa itsestäni mitään irti.”

Ihan kuin peruskoulusta. Koko päivä kun pitäisi opiskella, niin ollaan esimerkiksi puhelimella tai jutellaan kaverin kanssa. Ei siis mitään eroa.

Vierailija
2/149 |
06.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä esikoinen oli 1,5 vuotta etänä, ei ollut penkkareita, ei yo-juhlia.

Kirjoitti ällän paperit ja opiskelee nyt yliopistossa.

Kuopus oli etänä yli vuiden peruskoulussa, aloitti nyt huippulukiossa.

Miksi vanhemmat on jättäneet tuon Siljan ihan yksin?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/149 |
06.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei hänen ehkä olisi pitänyt hakea lukioon ollenkaan. Ei kaikki pärjää lukiossa.

Lisäksi mielenterveyspalvelut kuntoon (koulupsykologit ym.). Miksei ole tehty juuri mitään, että nuoret voisivat paremmin tai lähikoulu olisi turvallisempi? Miksei ole vaikka etävastaanottoa tai etänuorteniltoja tms.? Tai vaikka lähijuttuja lisää silloin, kun niitä olisi saanut olla? Miksei tehdä kuin Saksassa ja testata 3 kertaa viikossa, tuoda HEPA-ilmanpuhdistimet luokkiin ja Ffp2-maskeja ja rokotuksia joka koulussa?

Vierailija
4/149 |
06.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älypuhelin ja netflix pois. Yksinkertaista.

Vierailija
5/149 |
06.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älypuhelin ja netflix pois. Yksinkertaista.

Juuri näin! Aikuislapsen prototyyppi!

Vierailija
6/149 |
06.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mites jos vaikka vanhemmat ottais sen puhelimen pois ja netflixin katkolle. Ongelmahan ei ole etäkoulu, vaan itsekurin ja vanhempien vanhemmuuden puute. Teini valvoo yöt, pelaa päivät ja katsoo telkkaa.

Tarvitseeko kaikki aina kädestä pitäen antaa? On kohta kaksi vuotta painotettu sitä, että rutiinien ylläpito auttaa jaksamaan. Jos vaan makaa ja haisee, niin eikai siinä kenenkään kunto kestä.

Aamulla ylös sängystä, suihkun kautta vaatteet päälle, aamupala ja töiden aloitus. Välillä kannattaa tehdä mikrotaukoja, vaikka venytellä tai kävellä vaikka talon ympäri ulkona ja sitten jatkaa. Laittaa itselleen ylös tietyt ajat lounaalle ja iltapäiväkahville. Sitten kun ns. työ / koulu on tehty, niin irtiotto taas jollain ulkoilulla. Nyt osa vaan makaa, haisee ja ulisee kun eivät itse osaa elämästään huolehtia.

Vierailija
7/149 |
06.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kannata hänen kyllä ainakaan yliopistoon hakea.

Vierailija
8/149 |
06.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka moni täällä on valveutunut keskustelemaan oman lapsensa kanssa miten hän on kokenut korona-ajan? Kauhea haukkuminen yhtä ihmistä kohtaan niin tuskin ne teidän lapsenne uskalaa teille todellisia tunteitaan kertoa.

Vierailija
9/149 |
06.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä ovat tämän Siljan vanhemmat?

Vierailija
10/149 |
06.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä ihmiset eivät jotenkin osaa hahmottaa sitä, että etäopiskelu on opiskelua ihan samalla tavalla kuin lähiopiskelu. Kun lukujärjestyksessä on matikantunti, tehdään matikkaa eikä olla puhelimella.

Omallakin nuorellani on vähän tuota samaa, hän tykkäisi siksi enemmän lähiopetuksesta, mutta etäkoulu on silti sujunut tosi hyvin. Hän tekee kouluaikaan koulutöitä ja iltapäivät ja illat on vapaalla.

Vierailija
11/149 |
06.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vain nämä onnettomat tapaukset kaivetaan esiin. Missä kaikki tyytyväiset etäopistelijat? Heistä ei tehdä juttuja. Monilla nousi numerot keväällä 2021, kun sujui hyvin.

Vierailija
12/149 |
06.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Johan tämä on työelämässäkin nähty: https://yle.fi/uutiset/3-8358246

Vierailija
13/149 |
06.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaiken pitäisi tapahtua uusavuttomien ehdoilla, jopa toisten terveys ja henki uhraten.

Sen sijaan koko maa pomppii muutamien riskiryhmäläisten ehdoilla kun he eivät suostu itseään omaehtoisesti eritämään.

Ei tässä ole kyse riskiryhmäläisistå vaan lasten ja nuorten terveydestä ja yhteiskunnan toimivuudesta.

Vierailija
14/149 |
06.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei vaan ole lukioainesta hän.

Mä olin vielä yliopistossakin samanlainen kuin Silja, mutta nykyään tienaan 80k vuodessa konsulttina. Antaa ihmisten kasvaa omassa tahdissaan. Ja onhan se selvää, että tällainen sekoilu ja epämääräisyys vie nuorilta voimat.

Vierailija
15/149 |
06.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ujostuttaa avata mikki kotona? :D kyllä tässä enemmän luonteeseen liittyviä asioita on. Hän tarvitsisi jonkun safe spacen jossa opiskella.

Vierailija
16/149 |
06.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tunne Siljaa, mutta tuo ”ei saa mistään kiinni” ja päivän menee nukkuessa tai älylaitteen äärellä, voi olla masennuksen oireita.

Vierailija
17/149 |
06.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä olin vielä yliopistossakin samanlainen kuin Silja, mutta nykyään tienaan 80k vuodessa konsulttina. Antaa ihmisten kasvaa omassa tahdissaan. Ja onhan se selvää, että tällainen sekoilu ja epämääräisyys vie nuorilta voimat.

Hän ei ole lukioainesta jos ei selviä lukiosta. Simple.

Vierailija
18/149 |
06.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä koin tota ihan samaa ollessani normaalisti lukiossa.

Vierailija
19/149 |
06.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hän ei ole lukioainesta jos ei selviä lukiosta. Simple.

Onhan se selvää, että hänen haasteensa on tällä hetkellä muualla kuin lukio-opintojen vaativuudessa. Henkinen ja fyysinen jaksaminen vie voimat kaikelta. Kun itse olin loppu niin en jaksanut edes viedä roskia ulos.

Vierailija
20/149 |
06.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työskentelen nuorten hyvinvointiin liittyvässä projektissa, jossa on mukana satoja eri ammattien edustajia ympäri Suomen. Yhtenä kantavana ajatuksena työssä on se, että mitään nuorten kohtaamia tunteita ei saa vähätellä. Näin opetetaan tunnetaitokoulutuksissakin ammattilaisille, jotka esim. opettavat tunnetaitoja koululaisille. Kertaakaan kukaan projektissa mukana oleva aikuinen ei ole valitellut, että nuorista ei ole mihinkään ja miten muka voi joku etäopiskelu olla vaikeaa. Sen sijaan tavoitteet ovat keinoissa, joilla lisättäisiin nuorten hyvinvointia etenkin pandemian aikana.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän viisi kaksi