Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

En ole työtön, mutta kysymys silti uudesta mallista:

Vierailija
06.01.2022 |

Työttömän pitää hakea neljää työpaikkaa kuukauden sisällä. Jos ei hae, tulee karenssia.

Entä jos ei ole oman alan töitä tarjolla, pitääkö hakea lehtimyyjäksi? Ja jos saa paikan pitääkö se ottaa vastaan? Joissakin tapauksessa se voi aiheutta tulotason laskun, esimerkiksi. Ja toiseksi: kaikki työ ei ole eettistä. Pitääkö tehdä omien arvojen vaustaista työtä?

Miten se tosiasia, että avoimia työpaikkoja on paljon vähemmän suhteessa työttömiin?

Ketä yleensäkään tällainen hyödyttää?

Tästä tulee se käsitys, että yritetään tehdä jotain toimenpiteitä vaan ihan siitä syystä, että se näyttäisi ulos päin siltä, että jotain yritetään tehdä.

Kommentit (1213)

Vierailija
1181/1213 |
31.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei työpaikat anna tietojasi kenelläkään ei ees työkkäri ihmiselle!! Joten ei työkkäri mitenkään voi tietää mitä olet hakenut ja minne!! En minä ainakaan anna tietojani taikka työhakemuksiani työkkärin tarkistettavaksi, siellä on minun ja työnantajan välistä kommunikaatiota. Palkkatoiveet, lomat ja muut etuudet.

Voin sanoa työkkärille että hain neljää paikkaa. En muuta.

Se ei valitettavasti enää riitä. Joudut 2.5.2022 alkaen todistamaan ne paikat joihin olet hakenut, eli kuvakaappaus hakemuksesta tms liitteeksi te-palvelun oma-asioinnissa. Tiedän, tosi kulunut ja vanhanaikainen kyttäyslaki, mutta minkäs teet.

Vierailija
1182/1213 |
31.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei työpaikat anna tietojasi kenelläkään ei ees työkkäri ihmiselle!! Joten ei työkkäri mitenkään voi tietää mitä olet hakenut ja minne!! En minä ainakaan anna tietojani taikka työhakemuksiani työkkärin tarkistettavaksi, siellä on minun ja työnantajan välistä kommunikaatiota. Palkkatoiveet, lomat ja muut etuudet.

Se ei valitettavasti enää riitä. Joudut 2.5.2022 alkaen todistamaan ne paikat joihin olet hakenut, eli kuvakaappaus hakemuksesta tms liitteeksi te-palvelun oma-asioinnissa.

Höpöhöpö!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1183/1213 |
31.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se ei valitettavasti enää riitä. Joudut 2.5.2022 alkaen todistamaan ne paikat joihin olet hakenut, eli kuvakaappaus hakemuksesta tms liitteeksi te-palvelun oma-asioinnissa.

Höpöhöpö!

Totuus kirpaisee.

Vierailija
1184/1213 |
31.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Höpöhöpö!

Totuus kirpaisee.

Mitä ihmettä höpötät?

Vierailija
1185/1213 |
31.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Höpöhöpö!

Totuus kirpaisee.

Mukaan voi laittaa kuvan perseen silmästä todisteeksi!

Vierailija
1186/1213 |
31.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse lopetan työni tänään koeajan puitteissa. Jouduin työpaikkaan jossa en pysty olemaan. Minulla on muun muassa paniikkihäiriö, masennusta jne. En ole käynyt missään lääkärillä näitä diagnosoimassa. Ei voi mitään, arvasin, että jossain kohtaa se karenssiaika tulee. Eilinen oli ns. breaking point päivä töissä ja itkin pari viikkoa sitten työpäivän jälkeen kun saavuin kotiin. Nyt sitten tuleva karenssiaika eletään säästöillä ja katson sitten tilannetta uudestaan kun ilmoittaudun uudelleen työttömäksi työnhakijaksi joskus heinäkuun alussa. Tämä uusi työnhakumalli ei ainakaan paranna oloa. Harmittaa, koska jos työnantaja olisi huomioinut tarpeeni rauhallisemmasta työpisteestä olisin voinut jatkaa :(

Jos et ilmottaudu heti työnhakijaksi, paukasevat sulle kolmen kuukauden karenssin. Ei se niin mene että olet kotona omilla rahoillasi mutta et ole työnhakijana, niin karenssi kuluu. Parasta ilmottautua heti ja kärsiä se kolme kuukautta karenssia työnhakijana.

Jos ilmoittaudut heti paukaisevat 3kk karenssin. Jos ilmoittaudut vasta 3kk ajan jälkeen eivät tutki karenssia. Karenssi alkaa irtisanoutumispäivästä. Ja näin sanoo laki vaikka täällä näkee muuta väitettävänkin.

Vierailija
1187/1213 |
31.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli on ok mainita työhakemuksessa että teen tällä hetkellä osa-aikatyötä mm.mielesterveysongelmien ja rikoshistorian vuoksi eikä pää kestä kokoaikatyötä. Mutta mielellään tulisin haastatteluun. Onko tuo ok, eli ei paukahda karenssia?

Tuskin on ok jos työkkäri saa tietoonsa että "pää ei kestä kokoaikatyötä" ja tästä ei ole lääkärintodistusta. Saadaksesi soviteltua sinun pitää olla käytettävissä kokoaikatyöhön. Eli jotenkin muuten se on kierreltävä ettei kokoaikatyö sovi.

Vierailija
1188/1213 |
31.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Höpöhöpö!

Totuus kirpaisee.

Mukaan voi laittaa kuvan perseen silmästä todisteeksi!

Tietosuojan mukaan ei tarvitse laittaa mitään kuvia mistään. Ei työkkärillä ole oikeutta siihen!!

Vierailija
1189/1213 |
31.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se ei valitettavasti enää riitä. Joudut 2.5.2022 alkaen todistamaan ne paikat joihin olet hakenut, eli kuvakaappaus hakemuksesta tms liitteeksi te-palvelun oma-asioinnissa. Tiedän, tosi kulunut ja vanhanaikainen kyttäyslaki, mutta minkäs teet.

Pitää lähettää kuvankaappaus? Onpas sitten pellelaki kertakaikkiaan. Tuollaisia kuvankaappauksiahan on etenkin tietokoneella tosi helppo tehtailla ihan miten lystää, eli käytännössä jos joku haluaa lusmuilla niin riittää kun tehtailee noita kuvankaappauksia sen vaadittavan määrän. Esimerkiksi sähköpostihakemuksia voi lähetellä itselleen ja ottaa sitten niistä kuvankaappaus mihin vaan editoi halutunlaisen vastaanotto-osoitteen...

Vähäisimmätkään ATK-taidot omaavalle varsin hupaisaa aikaa tiedossa... Onneksi en itse ole työtön.

Vierailija
1190/1213 |
31.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni tuo malli ei tule toimimaan niin kauan kuin julkinen terveyden ja sairaanhoito ei ole ajan tasalla ja tarjotaan vain huonopalkkaisia ja osa-aikaisia töitä.

Työttömänä on paljon ihmisiä, jotka eivät terveydentilansa vuoksi kykene töihin, mutta jotka eivät saa myöskään apua sairauteensa kelalta tai julkiselta. Lisäksi monilla ei ole edes työelämän vaatimaa koulutusta,mutta kouluttautuminenkin on tehty viime vuosina hankalaksi.

Pahimmillaan jos saatkin sen työn, työ voi sairastuttaa (mm. fyysisen, raskas työ) sinusta puristetaan kaikki mehut määräaikaisella sopimuksella, sitten heitetään pihalle etkä saa julkiselta apua vaivoihisi.

Paras työllisyystoimi olisi yrityksiltä elämiseen riittävän palkan tarjonta, itse työpaikkojen suurempi tarjonta, riittävän hoidon tarjonta ja uudelleen koulutuksen mahdollistaminen tehokkaammin.

TE keskuksen pitäisi tiivistää yhteistyötään yritysten kanssa eikä karkottaa heitä pakottamalla laittamaan tyhjänpäiväisiä hakemuksia pakosta ja tukkimaan yritysten rekryprosesseja. Yrityksiä ei varmaan nykyäänkään houkuta laittaa ilmoituksiaan TE toimiston sivuille kun tietävät jo, mitä hakemuksia sieltä tulee....

Vierailija
1191/1213 |
31.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mietiskelija123 kirjoitti:

Yrityksiä ei varmaan nykyäänkään houkuta laittaa ilmoituksiaan TE toimiston sivuille kun tietävät jo, mitä hakemuksia sieltä tulee....

Nimenomaan näin! Moniin hommiin yritys etsii tekijät joko itse tai laittamalla ns. head hunterit asialle, jotka sitten soittelevat potentiaalisen näköisille kavereile ja tarjoavat hänelle työpaikkaa. Olennaista on olla LinkedIn profiili tai CV jotenkin muuten heidän saatavilla. TE toimiston kanssa ei missään tapauksessa haluta asioida, koska ei sellaiseen riitä kenenkään aika. Firmaa kiinnostaa vaan saada jostain osaavaa työvoimaa, eikä mitään turhia pakotettuja hakemuksia.

On taas nin älyvapaa systeemi että täytyy vaan toivoa että ehtii kaatua hyvissä ajoin ennen sitä jos tässä vielä joutuu joskus itsekin TE-toimiston kanssa asioimaan: Ainakaan seuraavaan pariin vuoteen ilmeisesti ei, mutta mistäpä näistä tietää.

Nykyäänhän ei varmaan kukaan joudu työttömäksi omasta syystään, vaan aina siihen liittyy yleiset talous yms. näkymät. Siten on hölmöä että perustetaan älyvapaita järjestelmiä missä työtöntä syyllistetään ikäänkuin se olisi hänen oma vikansa. Eihän nyt kukaan kunnolliseen elintasoon tottunut todellakaan hakeudu työttömäksi.

Vierailija
1192/1213 |
31.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Milloin tätä hieno toimiva 4 työpaikan haku kuukaudessa alkaa? Harmi juttu, minulla on kiva osa-aikatyö ja saan myös soviteltua työmarkkinatukea. Viihdyn työssäni ja asiakkaat mukavia. Joudun siis jättämään tämän työpaikan?

Ei kun sinun pitää tehdä niitä hakemuksia, ja mennä haastatteluihin. jos saat työpaikan niin sitten täytyy irtisanoutua osa-aikaisesta.

Vierailija
1193/1213 |
31.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työhön liittyy ilmeinen väkivallan uhka.

Työssä esiintyy työntekijän terveydelle haittaa tai vaaraa aiheuttavaa häirintää tai muuta epäasiallista kohtelua.

Työssä, johon olin epätoivoisena ajautunut pitkän työttömyyden jälkeen ja josta lopulta erosin 3,5 vuoden jälkeen kun alkoi ahdistaa liikaa, oli vähän noita molempia. Väkivaltatilanteita oli aina välillä ja jotkut niistä todella ikäviäkin. Yksi sai nyrkistä naamaansa todella yllättäen, ei ehtinyt reagoida mitenkään. Yhdeltä ammuttiin auton takalasi hajalle. Yhden auto kiilattiin liikenteessä ojaan. Sitten kaikenlaista suunsoittoa ja halveksuntaa ja aggressiivista käyttäytymistä, joka loi sellaista pelon ilmapiiriä, vaikkei johtanut fyysiseen pahoinpitelyyn.

Työskentelin pysäköinninvalvojana ja moni varmaan ajattelee, että aivan oikein tuollaisessa työssä työskenteleville ihmisille, että joku saa välillä turpiinsa ja autoihin kohdistuu ilkivaltaa.  Harva tuollaisesta työstä lapsena haaveilee ja itsekin alistuin siihen vasta kun olin tippumassa työmarkkinatuelle. Tietenkin sain 3kk karenssia kun lähdin, mutta onneksi oli siihen mahdollisuus miehen tulojen turvin. Sinne jäi todella monta, jotka olisivat halunneet pois, mutta eivät olet saaneet muuta työtä eikä heillä ole varaa karenssiin. Minulta meni pari kuukautta, että lakkasin ajattelemasta päivittäin työssä olevia ongelmia ja niitä ihmisiä, jotka joutuivat sinne vielä jäämään :-(

Väkivaltaa on kyllä monessa sellaisessakin työssä, missä ei todellakaan voida ajatella, että se olisi oikeutettua. Moni hoiva-alalla joutuu sitä kohtaamaan ensiavussa, vammaistyössä, psykiatrian osastolla tai vanhustyössä. Miten mahtaa työkkäri suhtautua, jos joku lähihoitaja sanoo, ettei enää jaksa mennä sinne hoivakotiin vanhusten pahoinpideltäväksi?

Vierailija
1194/1213 |
31.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Milloin tätä hieno toimiva 4 työpaikan haku kuukaudessa alkaa? Harmi juttu, minulla on kiva osa-aikatyö ja saan myös soviteltua työmarkkinatukea. Viihdyn työssäni ja asiakkaat mukavia. Joudun siis jättämään tämän työpaikan?

Miksi joutuisit? Teet vain huonon hakemuksen jos olet edes sellainen joka huolitaan muualle töihin.

Eli on ok mainita työhakemuksessa että teen tällä hetkellä osa-aikatyötä mm.mielesterveysongelmien ja rikoshistorian vuoksi eikä pää kestä kokoaikatyötä. Mutta mielellään tulisin haastatteluun. Onko tuo ok, eli ei paukahda karenssia?

Jos tuo on totta, niin ei pidä valehdella. Älä kuitenkaan anna vaikutelmaa että kalastat hylkäystä.

Kannattaa sanoa vasta mahdollisessa haastattelussa. Hakemuksessa pitää aina lukea, että hakee kokoaikatyötä. Jonkin valmiin pohjan laittaa kaikille, ei vie paljon aikaa.

Jos vaikka pyydetään nähdä hakemus, niin siitä ilmenee, että on kokoaikaista työtä hakenut.

Mahdollisimman neutraali hakemus on työkkärin kannalta paras, niin ei tule ainakaan sieltä mitään moitetta.

Kai siihen nyt sentään voi laittaa, että "Ensisijaisesti etsin kokoaikatyötä, mutta olen valmis harkitsemaan myös osa-aikatyötä, jos kokoaikatyötä ei ole tarjolla. " ?

Ja vaikka työttömyyskorvauksen saamisen edellytyksenä on kokoaikatyön etsiminen, eihän se nyt sentään poissulje osa-aikatyönkään hakemista. Jos saa tehtäväksi hakea neljää paikkaa kuukaudessa, niin hakee sitten neljää kokoaikatyötä ja siihen lisäksi voi laittaa hakemuksia osa-aikaisiin paikkoihin. 

Vierailija
1195/1213 |
31.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse lopetan työni tänään koeajan puitteissa. Jouduin työpaikkaan jossa en pysty olemaan. Minulla on muun muassa paniikkihäiriö, masennusta jne. En ole käynyt missään lääkärillä näitä diagnosoimassa. Ei voi mitään, arvasin, että jossain kohtaa se karenssiaika tulee. Eilinen oli ns. breaking point päivä töissä ja itkin pari viikkoa sitten työpäivän jälkeen kun saavuin kotiin. Nyt sitten tuleva karenssiaika eletään säästöillä ja katson sitten tilannetta uudestaan kun ilmoittaudun uudelleen työttömäksi työnhakijaksi joskus heinäkuun alussa. Tämä uusi työnhakumalli ei ainakaan paranna oloa. Harmittaa, koska jos työnantaja olisi huomioinut tarpeeni rauhallisemmasta työpisteestä olisin voinut jatkaa :(

Mene nyt ainakin lääkäriin ja etsi apua ongelmiisi! Olisi auttanut, jos olisit tehnyt sen ennen irtisanoutumistasi. Jos sinulla olisi ollut lääkäriltä lausunto, että mielenterveytesi ei tätä työtä kestä, olisit saattanut säästyä siltä karenssiltakin. 

Kirjoita nyt ainakin itsellesi ylös ne tämänhetkiset tuntemukset ja miten olet fyysisesti reagoinut. Jos vasta heinäkuussa ilmoittaudut työttömäksi, niin saattavat he silti pyytää selvitystä irtisanoutumisesta, vaikka karenssi olisi jo kulunut. Et ole irtisanoutunut kevein perustein, vaikkeivät ne perusteet ole lain silmissä riittävät. Mutta saisit ainakin viestitettyä, ettet ole mikään työnvieroksuja, jota täytyy heti alkaa potkia päähän. Heinäkuussa et ehkä enää muista niin tarkkaan, siksi ajattelin että olisi hyvä kirjoittaa nyt ylös, miltä sinusta juuri nyt tuntuu. 

Mutta yritä nyt hoitaa itsesi kuntoon ja etsiä apua <3

Vierailija
1196/1213 |
31.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mene nyt ainakin lääkäriin ja etsi apua ongelmiisi! Olisi auttanut, jos olisit tehnyt sen ennen irtisanoutumistasi. Jos sinulla olisi ollut lääkäriltä lausunto, että mielenterveytesi ei tätä työtä kestä, olisit saattanut säästyä siltä karenssiltakin. 

Kirjoita nyt ainakin itsellesi ylös ne tämänhetkiset tuntemukset ja miten olet fyysisesti reagoinut. Jos vasta heinäkuussa ilmoittaudut työttömäksi, niin saattavat he silti pyytää selvitystä irtisanoutumisesta, vaikka karenssi olisi jo kulunut. Et ole irtisanoutunut kevein perustein, vaikkeivät ne perusteet ole lain silmissä riittävät. Mutta saisit ainakin viestitettyä, ettet ole mikään työnvieroksuja, jota täytyy heti alkaa potkia päähän. Heinäkuussa et ehkä enää muista niin tarkkaan, siksi ajattelin että olisi hyvä kirjoittaa nyt ylös, miltä sinusta juuri nyt tuntuu. 

Mutta yritä nyt hoitaa itsesi kuntoon ja etsiä apua <3

Se karenssi voi tulla kuitenkin eli aina kannattaa ilmoittautua työttömäksi heti.

Vain työkkäriin tehty ilmoituspäivämäärä otetaan huomioon.

Vierailija
1197/1213 |
31.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jäin työttömäksi kuukausi sitten, eikä mulle kerrottu tällaisesta! 😳

Vierailija
1198/1213 |
31.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisin odottanut ketjuun trollia, joka selittää bensan hinnan noususta ja Unkarin sodasta.

Ehkäpä se viesti jo poistui?

Vierailija
1199/1213 |
01.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos et ilmottaudu heti työnhakijaksi, paukasevat sulle kolmen kuukauden karenssin. Ei se niin mene että olet kotona omilla rahoillasi mutta et ole työnhakijana, niin karenssi kuluu. Parasta ilmottautua heti ja kärsiä se kolme kuukautta karenssia työnhakijana.

Jos ilmoittaudut heti paukaisevat 3kk karenssin. Jos ilmoittaudut vasta 3kk ajan jälkeen eivät tutki karenssia. Karenssi alkaa irtisanoutumispäivästä. Ja näin sanoo laki vaikka täällä näkee muuta väitettävänkin.

Näinhän se on. Turha ilmoittautua työkkäriin paitsi siinä tapauksessa jos uskot että syyt irtisanoutumiseen on riittävät ja siksi eivät anna karenssia. Muuten se korvaukseton aika alkaa siitä irtisanoutumisesta eikä suinkaan siitä kun ilmoittaudut työkkäriin.

Vierailija
1200/1213 |
01.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jäin työttömäksi kuukausi sitten, eikä mulle kerrottu tällaisesta! 😳

Ei tämä malli ole vielä voimassa. Kai kuitenkin luit "työttömän oikeudut ja velvollisuudet jne."