En ole työtön, mutta kysymys silti uudesta mallista:
Työttömän pitää hakea neljää työpaikkaa kuukauden sisällä. Jos ei hae, tulee karenssia.
Entä jos ei ole oman alan töitä tarjolla, pitääkö hakea lehtimyyjäksi? Ja jos saa paikan pitääkö se ottaa vastaan? Joissakin tapauksessa se voi aiheutta tulotason laskun, esimerkiksi. Ja toiseksi: kaikki työ ei ole eettistä. Pitääkö tehdä omien arvojen vaustaista työtä?
Miten se tosiasia, että avoimia työpaikkoja on paljon vähemmän suhteessa työttömiin?
Ketä yleensäkään tällainen hyödyttää?
Tästä tulee se käsitys, että yritetään tehdä jotain toimenpiteitä vaan ihan siitä syystä, että se näyttäisi ulos päin siltä, että jotain yritetään tehdä.
Kommentit (1213)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Milloin tätä hieno toimiva 4 työpaikan haku kuukaudessa alkaa? Harmi juttu, minulla on kiva osa-aikatyö ja saan myös soviteltua työmarkkinatukea. Viihdyn työssäni ja asiakkaat mukavia. Joudun siis jättämään tämän työpaikan?
Miksi joutuisit? Teet vain huonon hakemuksen jos olet edes sellainen joka huolitaan muualle töihin.
Eli on ok mainita työhakemuksessa että teen tällä hetkellä osa-aikatyötä mm.mielesterveysongelmien ja rikoshistorian vuoksi eikä pää kestä kokoaikatyötä. Mutta mielellään tulisin haastatteluun. Onko tuo ok, eli ei paukahda karenssia?
Jos tuo on totta, niin ei pidä valehdella. Älä kuitenkaan anna vaikutelmaa että kalastat hylkäystä.
Pahinta tässä on, jos se botti ei toimikaan kunnolla, tekee virheen ja joutuu tekee valituksen. Menee iät ja ajat sen käsittelyssä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Milloin tätä hieno toimiva 4 työpaikan haku kuukaudessa alkaa? Harmi juttu, minulla on kiva osa-aikatyö ja saan myös soviteltua työmarkkinatukea. Viihdyn työssäni ja asiakkaat mukavia. Joudun siis jättämään tämän työpaikan?
Miksi joutuisit? Teet vain huonon hakemuksen jos olet edes sellainen joka huolitaan muualle töihin.
Eli on ok mainita työhakemuksessa että teen tällä hetkellä osa-aikatyötä mm.mielesterveysongelmien ja rikoshistorian vuoksi eikä pää kestä kokoaikatyötä. Mutta mielellään tulisin haastatteluun. Onko tuo ok, eli ei paukahda karenssia?
Jos tuo on totta, niin ei pidä valehdella. Älä kuitenkaan anna vaikutelmaa että kalastat hylkäystä.
Kannattaa sanoa vasta mahdollisessa haastattelussa. Hakemuksessa pitää aina lukea, että hakee kokoaikatyötä. Jonkin valmiin pohjan laittaa kaikille, ei vie paljon aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa sanoa vasta mahdollisessa haastattelussa. Hakemuksessa pitää aina lukea, että hakee kokoaikatyötä. Jonkin valmiin pohjan laittaa kaikille, ei vie paljon aikaa.
Jos vaikka pyydetään nähdä hakemus, niin siitä ilmenee, että on kokoaikaista työtä hakenut.
Mahdollisimman neutraali hakemus on työkkärin kannalta paras, niin ei tule ainakaan sieltä mitään moitetta.
Jotenkin luulen, että tää hakupakko ei johda mihinkään, jos on vaan jotain kokoaikaisia paikkoja hakenut. Vaikka ne olis vähän sinnepäin omaa osaamista.
En kyllä ihmettele, kun vastikkeettoman etuuden saamiseksi pitää alkaa tekemään jotain, nousee valtava poru. Miksi pitäisi nyt tehdä jotain rahan saamiseksi... huh huh.
Paljon sellaisia ihmisiä joita selvästi jyrsii se. ettei kanssaihmisiä rääkätä tarpeeksi.
Itse lopetan työni tänään koeajan puitteissa. Jouduin työpaikkaan jossa en pysty olemaan. Minulla on muun muassa paniikkihäiriö, masennusta jne. En ole käynyt missään lääkärillä näitä diagnosoimassa. Ei voi mitään, arvasin, että jossain kohtaa se karenssiaika tulee. Eilinen oli ns. breaking point päivä töissä ja itkin pari viikkoa sitten työpäivän jälkeen kun saavuin kotiin. Nyt sitten tuleva karenssiaika eletään säästöillä ja katson sitten tilannetta uudestaan kun ilmoittaudun uudelleen työttömäksi työnhakijaksi joskus heinäkuun alussa. Tämä uusi työnhakumalli ei ainakaan paranna oloa. Harmittaa, koska jos työnantaja olisi huomioinut tarpeeni rauhallisemmasta työpisteestä olisin voinut jatkaa :(
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri niin: yritetään näyttää, että jotain tehdään
Näin tehdään, mutta miksi? Eikö se ole päivänselvä asia, että ei nyt eikä tulevaisuudessa tule riittämään kaikille työtä. Työpaikkoja on tarjolla vain murto-osasta työttömille. Olkaamme siis tyytyväisiä, että jotkut uhrautuvat ja jäävät työttömiksi saaden siitä työttömyyskorvausta. Vai otetaanko käyttöön systeemi, missä jokainen täysi-ikäinen suomalainen on vuorollaan työtön ja saa työttömyyskorvausta, tuo lienee aika hankala toteuttaa.
Tässä vois olla ajatusta, että pitkään työssäolleille tulisi pakollinen vuorotteluvapaa, vähän niin kuin nuorilla on asepalvelus. Yhteiskunnan hyväksi olisivat jonkin aikaa poissa töistä työttömyyskorvauksella ja työtön pääsisi siksi aikaa töihin.
Kun viimeksi joskus muutama vuosi sitten oli aktiivimalli, ei se vaikuttanut mitään. Kävin kerran työkkärissä juttelemassa ja sen jälkeen sieltä ei kuulunut mitään. Eikä kestänyt kuin ehkä pari viikkoa siitä, niin koko aktiivimalli lakkautettiin. Veikkaan että nyt tapahtuu samalla tavalla. Jatkuvastihan ne säätävät aktiivimallin ja kumoavat sen, vuoron perään, muutaman kuukauden välein. Ja mikään ei muutu. Eikä tarviikkaan.
Miten työnhakija todistaa / TE-toimisto tarkistaa, että riittävästi paikkoja on haettu? Soittamalla työnantajille? En oikein usko, että missään firmassa riittää aika saati mielenkiinto vastailla TE-toimiston turhiin tiedusteluihin.
Ja ottaako systeemi lainkaan huomioon sitä vähänkään parempiin hommiin haetaan tekijät head huntereiden kautta tai vaikkapa LinkedIn:in kautta privaattina viestitellen / suoraan sähköpostitse. Tai sitten hakia rekisteröityy työnantajan rekryjärjestelmään. Kaikissa em. tapauksissa kyseisiä paikkoja ei ole missään TE-toimiston järjestelmissä, koska sieltä ei edes haluta hakea ketään.
Lisäksi esim. rekryjärjestelmät ovat tietosuojalain alaisia järjestelmiä, joista ei luovuteta hakijoiden tietoja ulkopuolisille tahoille. Sinne syötetyt tiedot sekä mahdollisesti työnantajan itse keräämät lisätiedot ovat pelkästään työnantajan käytettävissä.
Esimerkiksi itse olen omalla urallani työllistynyt ainakin 2...3:n viimeisimpään työhön nimenomaan siten että olen hakenut joko suoraan mailitse, minulle on tajrottu kyseistä työtä tai sitten olen nähnty ilmoituksen LinkedInissä. Mitään näistä ei ole ollut hakettavissa TE-toimistosta.
Vierailija kirjoitti:
Meillle tulee ukrainasta väkeä ja ovat ahkeria.
Niin ovat, eivätkä ole kaltaisiasi jotka ovat töissä surffailemassa Vauva-palstalla klo 8:52. :D
Vierailija kirjoitti:
Itse lopetan työni tänään koeajan puitteissa. Jouduin työpaikkaan jossa en pysty olemaan. Minulla on muun muassa paniikkihäiriö, masennusta jne. En ole käynyt missään lääkärillä näitä diagnosoimassa. Ei voi mitään, arvasin, että jossain kohtaa se karenssiaika tulee. Eilinen oli ns. breaking point päivä töissä ja itkin pari viikkoa sitten työpäivän jälkeen kun saavuin kotiin. Nyt sitten tuleva karenssiaika eletään säästöillä ja katson sitten tilannetta uudestaan kun ilmoittaudun uudelleen työttömäksi työnhakijaksi joskus heinäkuun alussa. Tämä uusi työnhakumalli ei ainakaan paranna oloa. Harmittaa, koska jos työnantaja olisi huomioinut tarpeeni rauhallisemmasta työpisteestä olisin voinut jatkaa :(
Helvetti mitä heikkoa rupusakkia te kaikki ootte.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillle tulee ukrainasta väkeä ja ovat ahkeria.
Niin ovat, eivätkä ole kaltaisiasi jotka ovat töissä surffailemassa Vauva-palstalla klo 8:52. :D
So? Paremmissa hommissa ei seurata työaikaa, vaan työn tuloksia. Siksi toiseksi esim. kehitysprojekteissa ei riitä tekemistä koko aikaa kun venataan jonkun muun tekemää asiaa että päästään itse etenemään joten silloin joutaa surffailemaan vaikkapa Vauva-palstalla ja siitä saa palkankin, koska vahinkoa ei työnantajalle tule. Niin kauan kun annetut työtehtävät on suoritettu ei kellään ole moittimista vaikka viettäisi koko päivän somessa.
En ole lukenut ketjua, pahoittelut jos on jo tätä kysytty, mutta kun pitää hakea niitä työpaikkoja niin täytyykö haettavien paikkojen olla vain kokoaikatyötä vai käyko osa-aikatyö myös? Kun noita kokoaikaisia ei oikein ole tarjolla niin kelpuuttaako ne kaiken haetun vaiko vaan kokoaikaiset?
Vierailija kirjoitti:
Jos et ilmottaudu heti työnhakijaksi, paukasevat sulle kolmen kuukauden karenssin. Ei se niin mene että olet kotona omilla rahoillasi mutta et ole työnhakijana, niin karenssi kuluu. Parasta ilmottautua heti ja kärsiä se kolme kuukautta karenssia työnhakijana.
Ei työpaikat anna tietojasi kenelläkään ei ees työkkäri ihmiselle!! Joten ei työkkäri mitenkään voi tietää mitä olet hakenut ja minne!! En minä ainakaan anna tietojani taikka työhakemuksiani työkkärin tarkistettavaksi, siellä on minun ja työnantajan välistä kommunikaatiota. Palkkatoiveet, lomat ja muut etuudet.
Voin sanoa työkkärille että hain neljää paikkaa. En muuta.
Vierailija kirjoitti:
Paniikkihäiriöön, masennukseen ja ahdistukseen saa kyllä lääkärintodistuksen. Ei kukaan halua työpaikalle panikoivia ja ahdistuneita ihmisiä pyörimään. Hae todistus ja ota rennosti.
Ellei terveydentilasi ole muuttunut(lääkärintodistus) tai jos olet hankkinut koulutuksen uudelle alalle, esimerkiksi.