Kun puhutaan kovasti etäkoulun haitoista niin mitkä ne sitten ovat?
The evidence for and against. Itse olen nähnyt oliko tanskalaistutkimuksen jossa ei sen kummempaa haittaa löydetty, mutta ettei ole tilanne jossa sitä hoetaan mantrana niin pitäisi varmaan tarkastella todisteita. En sano, etteikö ole.
Olen melko varma, että yksi syy lähikoululle on ettei nykyään vaan tavoiteta kaikkia etäkoulun aikana koska maassa on tuhansia jotka eivät oikeastaan käy koulua eikä varsinkaan etäkoulua enkä tajua perustetta, että kotona on niin kamalaa että pitää olla koulussa. Siten on ongelma jossain muualla ja miten eroaa esim. kesälomasta?
https://yle.fi/uutiset/3-10439637
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000006630619.html
Kommentit (134)
Aloitus on oikeilla jäljillä: yhteiskunta on uokoistanut nuorten syrjäytyjien ja mielenterveysongelmaisten hoidon kouluille!! Tästä minulla on tarkka tieto: erityisluokanopettajat sanonert, ettei sossut eikä terveyspuoli suostu hoitamaan nuorta, joka ei ole "hoitomyönteinen" mutta kouluun pitää mennä silti ja opettajista on tehty hoitajia!! Tästä on kysymys. Suurin osa oppilaista pärjää hyvin kotona ja saavat opiskeltua etänä mutta nyt mennään vähemmistön ehdoilla tartuttamaan kouluun sekä oppilaat että opettajat, kun etäkoulu on niin hirveää. Sama propaganda Hesarin pääkirjoituksessa tänään.
Se suurin huoli on muutamasta prosentista eli näistä kadonneista, jotka eivät käy koulua muutenkaan mutta jotka etäopetuksen takia ovat muka syrjäytyneet. Helppo siis syyttää etäopetusta eikä riittämättömiä resursseja.
Sitten on näitä laiskoja, jotka eivät tunneillakaan tee mitään mutta jotka nyt etäopetuksen takia eivät pääse kokeista läpi. Etäopetus on kätevä syntipukki kaikkeen.
Ja lopulta ovat nämä adhd-tapaukset, jotka eivät pääse terrorisoimaan etäyhteyden avulla muita ja jäävät näin jälkeen muista. Kamalaa. Äkkiä estämään hyvien opiskeluflow!
Lasten ja nuorten mielenterveys ei kiinnosta teitä? Miten esim pienet 1-2 luokkalaiset opiskelee kotona kun vanhemmat töissä? Kuka laittaa ruuan? Tulevaisuus pelottaa ja kavereita ja koulun yhteisöllisyyttä ja rutiinia ei ole. Tiedän lähipiiristä opettaja/lääkäriperheiden lapsia jossa lapsilla ilmennyt Koronan vuoksi voimakasta ahdistusta jopa niin että jouduttu osastohoitoon. Kuka ottaa vastuun lasten ja nuorten mielenterveydestä?
Kyllähän oppiminen kärsii lapsilla joilla oppimisvaikeuksia.Jäävät jälkeen.Kun ei ole opettajaa keskittyminen on mitä on..Lapsi oppii opettajan kanssa paremmin.
Vierailija kirjoitti:
Se suurin huoli on muutamasta prosentista eli näistä kadonneista, jotka eivät käy koulua muutenkaan mutta jotka etäopetuksen takia ovat muka syrjäytyneet. Helppo siis syyttää etäopetusta eikä riittämättömiä resursseja.
Sitten on näitä laiskoja, jotka eivät tunneillakaan tee mitään mutta jotka nyt etäopetuksen takia eivät pääse kokeista läpi. Etäopetus on kätevä syntipukki kaikkeen.
Ja lopulta ovat nämä adhd-tapaukset, jotka eivät pääse terrorisoimaan etäyhteyden avulla muita ja jäävät näin jälkeen muista. Kamalaa. Äkkiä estämään hyvien opiskeluflow!
Kyllä. Häiritsevät terroristit eivät pääse kouluun pilaamaan muiden opetusta.Kauheaa!!
Vierailija kirjoitti:
Lasten ja nuorten mielenterveys ei kiinnosta teitä? Miten esim pienet 1-2 luokkalaiset opiskelee kotona kun vanhemmat töissä? Kuka laittaa ruuan? Tulevaisuus pelottaa ja kavereita ja koulun yhteisöllisyyttä ja rutiinia ei ole. Tiedän lähipiiristä opettaja/lääkäriperheiden lapsia jossa lapsilla ilmennyt Koronan vuoksi voimakasta ahdistusta jopa niin että jouduttu osastohoitoon. Kuka ottaa vastuun lasten ja nuorten mielenterveydestä?
Kuka ottaa vastuun niiden lasten ja nuorten mielenterveydestä joita syystäkin pelottaa mennä sinne kouluun hakemaan se omikron? Kuka ottaa vastuun sen lapsen mielenterveydestä, jonka rokottamaton yh-äiti sairastuu lapsen lautta ja joutuu tehohoitoon? Kuka ottaa vastuun sen lapsen mielenterveydestä, jonka sisar saa umpisuolentulehduksen, mutta ei pääse hoitoon kun korona romahdutti sairaanhoidon?
Olin itse ylä-asteella kiusattu ja tuollainen etäkoulu olisi ollut kuin taivaanlahja. Yhtä yksin olisin ollut jokatapauksessa. Mutta arvosanat olisivat varmaan nousseet, kun kaikki energia ei olisi mennyt koulupäivistä selviytymiseen.
Asiallisesti toteutetun etäkoulun haitat osuvat lähinnä niihin, jotka muutenkin ovat koulutunneilla puhelin kädessä.
Eivätköhän haitat liity enimmäkseen sosiaalisten vuorovaikutustilanteiden häviämiseen. Lapsi tarvitsee niitä aikuistakin enemmän. Koulunkäynti on paljon muutakin kuin tuntien sisältö.
Vierailija kirjoitti:
Lasten ja nuorten mielenterveys ei kiinnosta teitä? Miten esim pienet 1-2 luokkalaiset opiskelee kotona kun vanhemmat töissä? Kuka laittaa ruuan? Tulevaisuus pelottaa ja kavereita ja koulun yhteisöllisyyttä ja rutiinia ei ole. Tiedän lähipiiristä opettaja/lääkäriperheiden lapsia jossa lapsilla ilmennyt Koronan vuoksi voimakasta ahdistusta jopa niin että jouduttu osastohoitoon. Kuka ottaa vastuun lasten ja nuorten mielenterveydestä?
Koulun yhteisöllisyys on vain haitaksi niille, jotka oikeasti haluaisivat opetusta.
Vassarit ei halua etäkoulua koska silloin ei voi hyysätä näitä alkoholistiperheidenlapsia, huumeperheidenlapsia, mamuloistenlapsia, jne jne jne. Ihmiset ottakaa itse vastuu elämästänne se ei kuulu VALTIOLLE.
Kiusaajat eivät pääse yhtä helposti kiusaamaan. Se nyt tulee ainakin yhtenä ongelmana mieleen.
Välittömät haitat taitavat olla lähinnä näennäisiä. Etäkoulusta nyt saa "haittoja" se osuus porukasta jota ei normaalitilanteessakaan opinnot nappaa, mutta jotka lähiopetuksessa joutuvat edes feikkaamaan kiinnostusta ryhmäpaineen vuoksi.
Pitkällä aikavälillä (kuukausia - kokonainen lukukausi) ongelmaksi nousisivat todennäköisesti sosiaaliset suhteet ja päivärytmi. Siis jos toimittaisiin järkevästi ja opetustilanteiden lisäksi rajoitettaisiin oppilaiden kontakteja kotitalouksiensa ulkopuolisiin henkilöihin.
Nii toisaalta voidaan myös miettiä että jos se etäkoulu on ihan yhtä hyvä ja laadukas järjestelmä kuin lähikoulu niin miksi ihmeessä me kulutamme vero euroja niin paljon nykyiseen koulujärjestelmäämme. Jos oltaisiin aina vaan etänä niin se tulisi varmaan paljon halvemmaksi, vähemmän opettajia, vähemmän rakennuksia yms.
Etäkoulu on ihan hirveää koska mitään etäyhteyttä ei ole. Tulee vain tehtävälista ja vanhemmat joutuu opettamaan.
Mä en osaa opettaa esimerkiksi matematiikkaa.
Etäkoulun suurin ongelma on vanhemmat, jotka mieluiten ulkoistaisivat kaiken lasten kasvatukseen ja opetukseen liittyvän yhteiskunnalle. Onhan se ikävää, että etätöissä ei saa olla yksin kotona haisemassa vaan siinä pitäisi vielä omalle lapsellekin laittaa lounasta. Eipäs otetakaan päivätorkkuja enää oman lounaan jälkeen, kun lapsi kaipaa huomiota.
Vierailija kirjoitti:
Aloitus on oikeilla jäljillä: yhteiskunta on uokoistanut nuorten syrjäytyjien ja mielenterveysongelmaisten hoidon kouluille!! Tästä minulla on tarkka tieto: erityisluokanopettajat sanonert, ettei sossut eikä terveyspuoli suostu hoitamaan nuorta, joka ei ole "hoitomyönteinen" mutta kouluun pitää mennä silti ja opettajista on tehty hoitajia!! Tästä on kysymys. Suurin osa oppilaista pärjää hyvin kotona ja saavat opiskeltua etänä mutta nyt mennään vähemmistön ehdoilla tartuttamaan kouluun sekä oppilaat että opettajat, kun etäkoulu on niin hirveää. Sama propaganda Hesarin pääkirjoituksessa tänään.
No huh huh. Et ymmärrä mielenterveystyöstä mitään. Poliisienko avulla ne nuoret pitäisi viedään väkisin terapiaan ja pakotetaan ottamaan lääkkeet?
Meillä etäkoulu viimeksi toteutettiin lähinnä wa viestein. Minulle tuli viesti ja annoin lapselle tehtävät, lopuksi kuitattiin, että tehty. Oli todella tylsää. Yritin itse järjestää liikuntatuokioita, kuvista, käsitöitä. Lounaaksi oli edellispäivän päivällisen tähteitä, jotka koululainen lämmitti itse mikrossa.
Isoin ongelma oli seuran puute. Pieni koululainen tarvitsee leikkikavereita.
Vierailija kirjoitti:
Vassarit ei halua etäkoulua koska silloin ei voi hyysätä näitä alkoholistiperheidenlapsia, huumeperheidenlapsia, mamuloistenlapsia, jne jne jne. Ihmiset ottakaa itse vastuu elämästänne se ei kuulu VALTIOLLE.
No ei Suomessa ole valtion kouluja. Koulun järjestäminen kuuluu kunnille. Lisäksi on muutama yksityinen koulu.
Etäkoulu on helppoa niille, joilla koulu sujuu hyvin muutenkin. Niiltä, joille lähikoulunkäyntikin on vaikeaa, ei etäily suju. Eivät jaksa herätä etätunneille tai jos jaksavat, eivät kuuntele. Tehtäviä varsinkaan eivät tee.
Jos koulupäivä kestää 5-7 tuntia, siellä ehditään tekemään aika paljon tehtäviä ja oppimaan teoriaa. Siihen päälle läksyt. Eräänä saman määrän opiskeleminen ei vain millään onnistu näiden heikompien vuoksi.
Silti tässä tilanteessa 3 viikon etäkoulu olisi juuri oikea ratkaisu. Oppilaat ovat matkustellwet koti- ja ulkomailla sekä tavanneet kavereitaan. Suurin riski siarastumiseen on nyt.
Kaikki opettajat eivät opeta etänä. Haluavat etäopetukseen, kun pääsevät helpolla. Kunnon opettajat taas paiskivat etänä töitä hurjasti.