Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Te, jotka ette imetä (olen utelias)

Vierailija
27.04.2015 |

Miten siis ratkaisette lapsen ravinnonsaannin?

Mielestäni on aivan täysin ok ja naisen oma valinta, jos ei halua imettää (itseänikin inhottaisi ajatus, vaikka pidän imetystä kauniina, mutta olen myös äärimmäisen herkkä). MUTTA kyllä silti uhrautuisin lasteni takiani, jos ainoa vaihtoehto olisi käyttää korviketta, joka ei todellakaan ole pidemmän päälle turvallinen vaihtoehto. Tai sitten jätän lapset kokonaan hankkimatta tai adoptoin.

Mutta miten ratkaisette vauvan ruuan? Ostatteko esim. sairaalasta äidinmaitoa (joissakin taidetaan myydä)? Jos näin, niin en näe siis mtn ongelmaa.

Kommentit (48)

Vierailija
21/48 |
27.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.04.2015 klo 08:00"]

-70 luvulla vauvat kasvatettiin banaanilla ja appelsiinimehulla, ihminen pysyy hengissä kun saa ravintoa,

[/quote]

Huvittaa nuoret ihmiset, jotka eivät -70 lukua itse eläneet ja näkevät se jonkinlaisena esihistoriallisena aikana josta ovat valmiita hyväksymään mitä tahansa tyhmää.

Vaikutat herkkäuskoiselta ja mediakritiikittömältä ihmiseltä, jonka kannattaisi olla ihan hiljaa uskomuksistaan, jos jotain tuollaista "tietoa" olet mennyt nielemään koukkuineen siimoineen päivineen. Vähän olisit voinut itsekin asiaa ajatella, niin et olisi tuollaista soopaa pökeltänyt palstalle.

Vierailija
22/48 |
27.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.04.2015 klo 08:00"]Ei kai korvikkeessa muuta vika ole kuin
-lehmänmaitoa, tarkoitettu vasikoille
-vauvan munuaiset todella kovilla kun yrittävät pilkkoa lehmänmaidon proteiinia
-on yhteys korvikkeen ja diabeteksen välillä.
-korvike pystyy hämäämään aivojen kylläisyys signaalia, lapsi syö sitä yli tarpeen, aikuisiällä ylipaino. Siksi myös monilla kokemus että kun illalla antaa korviketta lapsi nukkuu yön yli.

Joten toivon että kukaan koskaan ei väitä että korvike on yhtä hyvää kuin rintamaito. Se on korvaava tuote, toiseksi paras vaihtoehto. -70 luvulla vauvat kasvatettiin banaanilla ja appelsiinimehulla, ihminen pysyy hengissä kun saa ravintoa, mutta se on eri asia kuin se mikä on parasta lapselle. Lapsellani oli maitoallergia, se tarkoitti sitä että minä ryhdyin maidottomalle ruokavaliolle jolloin pystyin imettämään häntä. Pieni uhraus Lapsen hyvinvoinniksi.
[/quote]

Voi, että kun sitä ollaan hyviä vanhempia kun ihan maidottomalle vauvan takia. Kuulostat ylpeilevältä terveisin, se joka jätti maitotuotteet, viljatuotteet, omenan, sipulin, suklaan, limpparit, herkut, teen pois ja silti vauvalla oli koko ajan mahavaivoja maidostani.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/48 |
27.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos kaikille niille, jotka vastasitte asiallisesti tähän keskusteluun! Sain kiehtovia vastauksia.

Ja te, jotka ette voineet pysyä asiallisina: kasvakaa itse aikuiseksi, ennen kuin hankitte lisää lapsia. :)

ap.

Vierailija
24/48 |
27.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurin osa äideistä haluaisi imettää, mutta aina se ei syystä tai toisesta onnistu tai ole järkevää. Maitoa ei tule riittävästi, vauva ei jaksa imeä, syitä on monia. Jos imetysyritykset eivät tuota tulosta ja käyvät liian raskaiksi, hyvä vaihtoehto on ravita vauva korvikkeella. Äidinmaito on tutkitusti kaikkein parasta ravintoa vauvalle, mutta korvike on myös riittävän hyvää. Korvikkeen antamisesta ei siis pidä potea huonoa omaatuntoa. 

Luovutettua äidinmaitoa ei voi ostaa sairaaloista. Sitä annetaan sairaalassa niille vauvoille jotka eivät muuten äidinmaitoa saa esimerkiksi äidin huonon voinnin tms. vuoksi. Esimerkiksi keskosena syntynyt vauva saattaa olla niin heiveröinen ettei jaksa lainkaan imeä itse, tällöin vauvalle annetaan luovutettua maitoa nenämahaletkun kautta. Kotona vauvaa ruokitaan korvikkeella, jos imetys ei luonnistu.

Vierailija
25/48 |
27.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.04.2015 klo 08:18"]

[quote author="Vierailija" time="27.04.2015 klo 08:12"]

[quote author="Vierailija" time="27.04.2015 klo 06:52"]

Mutta miten ratkaisette vauvan ruuan? Ostatteko esim. sairaalasta äidinmaitoa (joissakin taidetaan myydä)? Jos näin, niin en näe siis mtn ongelmaa.

[/quote]

Miksi ihmeessä adoptoisin vauvan? Adoptoisin isomman lapsen. Ja hyvä pointti tuo maidon nousu, olinkin aivan unohtanut tuollaisen seikan. Tarkoitinkin siis nimenomaan niitä, jotka eivät vain halua imettää ja tekevät sen valinnan.

[/quote] 

Pakkauksesta äidinmaitojauhetta, sekoitetaan veteen ja hetkeksi mikroon lämpenemään. Ei tarvitse kiittää uteliaisuuden tyydyttämisestä. 

[/quote]

Minua ei kiinnosta, mitä on laillista antaa vauvalle syödä. Kiinnostaa se, mikä on turvallista/terveellistä. En siis kiitä.

[/quote]

Sietäisi kiittää, koska se on suora vastaus omaan kysymykseesi:

"Te, jotka ette imetä (olen utelias). Miten siis ratkaisette lapsen ravinnonsaannin?"

Metodimme oli sekä turvallinen että terveellinen päätellen kahdesta lapsestamme, jotka sen mukaisesti vauvoina ruokittiin.

Vierailija
26/48 |
27.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maito ei noussut. Kaikkeni yritin, oli jo mielenrauhassa kun pidin itseäni huonona äitinä. Imetysteetä, pumppaamista, mitä vaan.

arvaa miltä tuntui kun joku tuntematon tuli arvostelemaan, kun ostin korviketta kaupasta.

Vierailija
27/48 |
27.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entäpä aiotko,ap, antaa lapsesi adoptioon,jos et pysty imettämään? Jollekin,joka pystyy? Eipä,millään pahalla,mutta kovin lapsellista ajattelua sinulta. Ne,jotka eivät imetä,antavat korviketta. Iisiä.

Vierailija
28/48 |
27.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.04.2015 klo 08:20"][quote author="Vierailija" time="27.04.2015 klo 08:00"]

-70 luvulla vauvat kasvatettiin banaanilla ja appelsiinimehulla, ihminen pysyy hengissä kun saa ravintoa,

[/quote]

Huvittaa nuoret ihmiset, jotka eivät -70 lukua itse eläneet ja näkevät se jonkinlaisena esihistoriallisena aikana josta ovat valmiita hyväksymään mitä tahansa tyhmää.

Vaikutat herkkäuskoiselta ja mediakritiikittömältä ihmiseltä, jonka kannattaisi olla ihan hiljaa uskomuksistaan, jos jotain tuollaista "tietoa" olet mennyt nielemään koukkuineen siimoineen päivineen. Vähän olisit voinut itsekin asiaa ajatella, niin et olisi tuollaista soopaa pökeltänyt palstalle.
[/quote]

No näin äidilleni neuvolassa suositeltiin (kyllä on tallessa viralliset suositukset ajalta) ja lopputuloksen näette tässä joten vetäkää johtopäätöksenne ja imettäkää lapsenne.

Vierailija
29/48 |
27.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.04.2015 klo 08:20"]

[/quote]

[/quote]

En ole äskeinen, mutta en ole ikinä tullut ajatelleeksi,  että pitäisi harrastaa mediakritiikkiä oman neuvolakorttini kanssa. Siellä lukee 6 vkon kohdalla "tuoremehut".Miksi lienee neuvolan täti valhetellut, ihanko meitä jälkipolvia jymäyttääkseen?

Vierailija
30/48 |
27.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.04.2015 klo 08:19"]Munuaiset ei pilko maitoproteiinia :'D
[/quote]
Anteeksi, rasittaa munuaisia.
"Lehmänmaidossa on liian paljon proteiinia pienelle lapselle. Proteiini kuormittaa munuaisia kolminkertaisesti äidinmaitoon verrattuna. Toisaalta siinä on liian vähän lapsen tarvitsemia ravintoaineita."

Vierailija
31/48 |
27.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan turhaa jauhamista taas koko ketju. Kyllä, kaikki normaalit ihmiset tietää että korvikkeella kasvaa ihan hyviä lapsia. Se siitä.

Mutta on se silti totta että ei se äidinmaidon veroista ole, se on väärän lajin maitoa.
Ja on väärää uskoa että itse äidinmaidolle olisi joku allerginen, lääketiede ei tunne moista mahdollisuutta. Kyllä se aina johtuu siitä mitä imettäjät itse syö.
Mutta imetysdieetillä olo on oikeasti rankkaa, ymmärrän hyvin jos mieluummin luovuttaa imetyksen suhteen.

Vierailija
32/48 |
27.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.04.2015 klo 08:20"][quote author="Vierailija" time="27.04.2015 klo 08:00"]

[/quote]

[/quote]
Niin, kenen pitäisi olla mediakriittisempi? Sen joka nielee koukkuineen siimoineen korvikevalmistajien kustantamat tutkimus tulokset vai sen jonka äiti on sanonut "3 viikkoisena sait banaanimössöä". Kummalla on enemmän taloudellisia intressejä?

Vierailija
33/48 |
27.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän poika myt 9kk. Jo sairaalassa antoivat korviketta koska verensokerit laskivat paljon. Ensimmäisellä neuvolanäynnillä paino ei ollut noussut, korviketta oli jatkettava. 3kk ikäisenä alkoi kieltäytymään tissistä kokonaan koska oli tottunut saamaan pullosta maitoa helpommin ja silloin imetys oli lopetettava. Vai mitä olisi pitänyt tehdä, tunkea tissi vauvan suuhun ja antaa huutaa vaikkei suostunut imemään?

Vierailija
34/48 |
27.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisin imettänyt kyllä, mutta eipä tullut maitoa. joten hyi minua miten huono äiti olenkaan kun lapseni on korvikkeilla kasvanut.

Vierailija
35/48 |
27.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.04.2015 klo 08:28"]

[quote author="Vierailija" time="27.04.2015 klo 08:20"][quote author="Vierailija" time="27.04.2015 klo 08:00"] -70 luvulla vauvat kasvatettiin banaanilla ja appelsiinimehulla, ihminen pysyy hengissä kun saa ravintoa, [/quote] Huvittaa nuoret ihmiset, jotka eivät -70 lukua itse eläneet ja näkevät se jonkinlaisena esihistoriallisena aikana josta ovat valmiita hyväksymään mitä tahansa tyhmää. Vaikutat herkkäuskoiselta ja mediakritiikittömältä ihmiseltä, jonka kannattaisi olla ihan hiljaa uskomuksistaan, jos jotain tuollaista "tietoa" olet mennyt nielemään koukkuineen siimoineen päivineen. Vähän olisit voinut itsekin asiaa ajatella, niin et olisi tuollaista soopaa pökeltänyt palstalle. [/quote] No näin äidilleni neuvolassa suositeltiin (kyllä on tallessa viralliset suositukset ajalta) ja lopputuloksen näette tässä joten vetäkää johtopäätöksenne ja imettäkää lapsenne.

[/quote]

Käypä nyt kaivamassa esiin ne tallessa olevat viralliset suositukset siltä ajalta ja katso mitä niissä ihan oikeasti lukee. Katso samalla ne nykyiset suositukset miltä osin ne todellakin eroavat. Ero ei ole niin suuri kuin mitä kuvittelet.

Vierailija
36/48 |
27.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.04.2015 klo 08:17"][quote author="Vierailija" time="27.04.2015 klo 08:00"]Ei kai korvikkeessa muuta vika ole kuin
-lehmänmaitoa, tarkoitettu vasikoille
-vauvan munuaiset todella kovilla kun yrittävät pilkkoa lehmänmaidon proteiinia
-on yhteys korvikkeen ja diabeteksen välillä.
-korvike pystyy hämäämään aivojen kylläisyys signaalia, lapsi syö sitä yli tarpeen, aikuisiällä ylipaino. Siksi myös monilla kokemus että kun illalla antaa korviketta lapsi nukkuu yön yli.

Joten toivon että kukaan koskaan ei väitä että korvike on yhtä hyvää kuin rintamaito. Se on korvaava tuote, toiseksi paras vaihtoehto. -70 luvulla vauvat kasvatettiin banaanilla ja appelsiinimehulla, ihminen pysyy hengissä kun saa ravintoa, mutta se on eri asia kuin se mikä on parasta lapselle. Lapsellani oli maitoallergia, se tarkoitti sitä että minä ryhdyin maidottomalle ruokavaliolle jolloin pystyin imettämään häntä. Pieni uhraus Lapsen hyvinvoinniksi.
[/quote]

Jos on allerginen maitoproteiinille, ei voi juoda äidinmaitoakaan. Luuletko, että joku huvikseen maksaa ittensä kipeäksi apteekin korvikejauheesta jos helpompaa ja halvempaa on lopettaa itse maitotuotteiden käyttö.
Ja mitä lehmänmaitoon tulee, niitä korvikkeita on tosiaan maidottomia. Vauvojen ruuansulatus pilkkoo lehmän ja ihmisenmaidon ihan samalla tavalla. Imeväisen ruuansulatus kun on erikoistunut maitorehun optimaaliseen hyödyntämiseen. Se muuttuu sitten kasvaessa, kuten muidenkin nisäkäslapsien.
[/quote]

Tämä on kyllä pakko korjata. Maitoproteiinille allerginen voi kyllä juoda äidinmaitoa! Itse imetin pitkään allergista, maitotuotteet pitivät vain jättää omasta ruokavaliosta täysin pois. Lääkärit kertoivat, ettei kukaan ole allerginen itse rintamaidolle, vaan allergiaoireita aiheuttaa jokin äidin syömä aine, jolle lapsi on allerginen. Ne kun saadaan selvitettyä ja jätettyä pois äidin ruokavaliosta, niin imetys voi jatkua. Tarkista vähän mitä kirjoittelet!

Vierailija
37/48 |
27.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.04.2015 klo 08:39"]Ihan turhaa jauhamista taas koko ketju. Kyllä, kaikki normaalit ihmiset tietää että korvikkeella kasvaa ihan hyviä lapsia. Se siitä.

Mutta on se silti totta että ei se äidinmaidon veroista ole, se on väärän lajin maitoa.
Ja on väärää uskoa että itse äidinmaidolle olisi joku allerginen, lääketiede ei tunne moista mahdollisuutta. Kyllä se aina johtuu siitä mitä imettäjät itse syö.
Mutta imetysdieetillä olo on oikeasti rankkaa, ymmärrän hyvin jos mieluummin luovuttaa imetyksen suhteen.
[/quote]

Todellakin väärää uskoa, kuten sanoit, rintamaitoallergiaa ei ole olemassa. Mutta täällä onkin vain yksi kirjoittelija joka luulee niin, otti ilmeisesti vähän koville kun ei jaksanut imetysdieettiä tms. Tuttu näistä ketjuista. Hänelle haluankin sanoa, että älä pode turhaan huonoa omaatuntoa imettämisen epäonnistumisesta ja levittele väärää tietoa tai hauku imettäviä. Ne apteekin korvikkeet ovat ihan hyviä.

Vierailija
38/48 |
27.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.04.2015 klo 08:31"]

[quote author="Vierailija" time="27.04.2015 klo 08:20"]

[/quote]

[/quote]

En ole äskeinen, mutta en ole ikinä tullut ajatelleeksi,  että pitäisi harrastaa mediakritiikkiä oman neuvolakorttini kanssa. Siellä lukee 6 vkon kohdalla "tuoremehut".Miksi lienee neuvolan täti valhetellut, ihanko meitä jälkipolvia jymäyttääkseen?

[/quote]

Mieti nyt kuitenkin mitä se tarkoitti. Ei varmastikaan tarkoittanut lapsen kasvattamista tuoremehulla, vaan että se tuotiin mukaan ruokavalioon pienessä määrin silloin. Hölmö lukee sen suosituksen sieltä ja kuvittelee, että tuoremehu syrjäytti kuusiviikkoisella äidinmaidon ja että siitä lukien lapsi kasvatettiin tuotemehulla.

Vierailija
39/48 |
27.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.04.2015 klo 08:41"]

[quote author="Vierailija" time="27.04.2015 klo 08:20"][quote author="Vierailija" time="27.04.2015 klo 08:00"] -70 luvulla vauvat kasvatettiin banaanilla ja appelsiinimehulla, ihminen pysyy hengissä kun saa ravintoa, [/quote] Huvittaa nuoret ihmiset, jotka eivät -70 lukua itse eläneet ja näkevät se jonkinlaisena esihistoriallisena aikana josta ovat valmiita hyväksymään mitä tahansa tyhmää. Vaikutat herkkäuskoiselta ja mediakritiikittömältä ihmiseltä, jonka kannattaisi olla ihan hiljaa uskomuksistaan, jos jotain tuollaista "tietoa" olet mennyt nielemään koukkuineen siimoineen päivineen. Vähän olisit voinut itsekin asiaa ajatella, niin et olisi tuollaista soopaa pökeltänyt palstalle. [/quote] Niin, kenen pitäisi olla mediakriittisempi? Sen joka nielee koukkuineen siimoineen korvikevalmistajien kustantamat tutkimus tulokset vai sen jonka äiti on sanonut "3 viikkoisena sait banaanimössöä". Kummalla on enemmän taloudellisia intressejä?

[/quote]

Kysytkö minulta korvikevalmistajista? Miksi? En meielestäni sanonut korvikkeista mitään. Outo medialukutaito sinulla, kun luet teksteihin ihan omiasi  :-)

Mene kysymään äidiltäsi kasvatettiinko sinut banaanimössöllä, tule sitten kertomaan mitä hän vastasi.

Vierailija
40/48 |
27.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.04.2015 klo 08:12"][quote author="Vierailija" time="27.04.2015 klo 06:52"]

[/quote]

Pakkauksesta äidinmaitojauhetta, sekoitetaan veteen ja hetkeksi mikroon lämpenemään. Ei tarvitse kiittää uteliaisuuden tyydyttämisestä.

[/quote]
Äidinmaitojauhetta, mistä sitä saa ostaa??