Onko narsistit jotenkin vajaita?
Kun tuntuu, että ne ei tajua kaikkia asioita samalla tavalla kuin normaali-ihmiset. Siis ne ajattelee jotenkin ihan oudosti ja selvää sarkasmia ilmeisesti on todella vaikea ymmärtää. Sitten niiden maailmankuva on niin mustavalkoinen. Ne ei tajua, että asioissa voi olla myös se kultainen keskitie, eikä kaikki ole joko- tai. Esim. niille nainen on joko neitsyt tai sitten ihan puhkinussittu 200:n miehen nainen. Eikö ne oikeasti tajua, että voi myös olla ihan mitä vaan siltä väliltä? 1 - 199??? Vai esittääkö ne vaan tyhmää, en tiedä. Oli pakko avautua.
Kommentit (54)
[quote author="Vierailija" time="27.04.2015 klo 07:07"][quote author="Vierailija" time="27.04.2015 klo 06:57"]
Ap, annat ymmärtää, että olet niin fiksu, että kyllä tunnistat narsistin. Kuitenkaan kommenteissasi et anna itsestäsi ollenkaan fiksua kuvaa.
[/quote]
Ei se kyllä mitenkään fiksuuteen liity tämä tunnistaminen. Olen oikeastaan aika tyhmä, tai ainakin nuori ja sen vuoksi vielä "tyhmä" mutta olen erittäin hyvä ihmistuntija ja olen lukenut paljon asioista.
ap
[/quote]
Ok, sori. Minulla on epävakaa persoonallisuus, ja olin nuorempana epärehellinen ja kova manipuloimaan. Olisit varmasti tunnistanut minutkin narsistiksi. Kuvaat häiriintyneen ja hankalan ihmisen, et narsistia.
Sinä kysyit:
"Onko narsistit jotenkin vajaita?
Kun tuntuu, että ne ei tajua kaikkia asioita samalla tavalla kuin normaali-ihmiset. Siis ne ajattelee jotenkin ihan oudosti ja selvää sarkasmia ilmeisesti on todella vaikea ymmärtää. Sitten niiden maailmankuva on niin mustavalkoinen. Ne ei tajua, että asioissa voi olla myös se kultainen keskitie, eikä kaikki ole joko- tai. Esim. niille nainen on joko neitsyt tai sitten ihan puhkinussittu 200:n miehen nainen. Eikö ne oikeasti tajua, että voi myös olla ihan mitä vaan siltä väliltä? 1 - 199??? Vai esittääkö ne vaan tyhmää, en tiedä. Oli pakko avautua."
1. Narsismi on ihan omasta päästä keksimäsi leima.
2. Henkilö ei tajua, että "neitsyt tai sitten ihan puhkinussittu 200:n miehen nainen. Eikö ne oikeasti tajua, että voi myös olla ihan mitä vaan siltä väliltä? 1 - 199???"
- joillekin ihmisille tämä on kynnyskysymys. Ei siinä ole mitään häiriintynyttä. Vaikka itse en näin ajttele, enkä pidä pahana seksisuhteita aikuisten (ei liian nuorien) välillä
- varsinkin kun kyse on nuorista ihmisistä tämä ajatus on erityisen voimakas monilla
Lisätietoa:
https://www.mielenterveystalo.fi/aikuiset/Tietopankki/Diagnoosi-tietohaku/F60-69/F60/Pages/F608.aspx
[quote author="Vierailija" time="27.04.2015 klo 07:18"]
[quote author="Vierailija" time="27.04.2015 klo 07:07"][quote author="Vierailija" time="27.04.2015 klo 06:57"] Ap, annat ymmärtää, että olet niin fiksu, että kyllä tunnistat narsistin. Kuitenkaan kommenteissasi et anna itsestäsi ollenkaan fiksua kuvaa. [/quote] Ei se kyllä mitenkään fiksuuteen liity tämä tunnistaminen. Olen oikeastaan aika tyhmä, tai ainakin nuori ja sen vuoksi vielä "tyhmä" mutta olen erittäin hyvä ihmistuntija ja olen lukenut paljon asioista. ap [/quote] Ok, sori. Minulla on epävakaa persoonallisuus, ja olin nuorempana epärehellinen ja kova manipuloimaan. Olisit varmasti tunnistanut minutkin narsistiksi. Kuvaat häiriintyneen ja hankalan ihmisen, et narsistia.
[/quote]
Minulla on sama kokemus. isompi osa narsistiksi leimatuista onkin epävakaita. Tai sitten heillä ei ole mitään häiriötä
Mun mielestä outoa, että tästä tuli tällanen "väittely" vaikka tämä aloitus oli vaan tämmönen mun aamuyöllinen aivopieru. En tajua miksi jotkut otti niin henkilökohtaisesti tämän. Tai no, ehkä tajuankin.
ap
[quote author="Vierailija" time="27.04.2015 klo 05:51"]
Sanoisin että ei todellakaan ole. Ne on neroja. Superälykkäitä sosiaalisia manipuloijia jolla on nukkeja joita ne ohjailee ja käännyttää toisia vastaan.
Iltasanoma-narsismi ei ole narsismia.
[/quote]
Paskanmarjat. Ihmisten keskimääräinen älli on sen verran matalalla tasolla että "manipulointi" ja muita vastaan käännyttäminen eivaadi yhtään minkäänlaisia hoksottimia. Kyllä ne on vajaita, tunnetason vajaus on nimenomaan älyllistä vajautta. Älykäs ihminen on sillä tasolla ettei sillä ole tarvetta keinotella ketään vastaan.
[quote author="Vierailija" time="27.04.2015 klo 06:32"]
[quote author="Vierailija" time="27.04.2015 klo 06:22"]
[quote author="Vierailija" time="27.04.2015 klo 06:00"]
[quote author="Vierailija" time="27.04.2015 klo 05:47"]
Puhutaanko nyt sitten "narsistista" vai narsistista. Kun toi narsismi on nykyään sellainen muotisana hankalista miehistä. Oikealla narsistilla on psykiatrin tekemä diagnoosi ja voi myöskin olla nainen (kuten minä). Ja vastaus kysymykseen narsisti on vajaa tunnetasolla. Mustavalkoisuudesta en tiedä, itse olen ehkä sellainen. Siis luokittelen ihmisiä herkästi eri kategorioihin.
[/quote]
Se kenestä puhun, taitaa kyllä olla ihan oikea narsisti. Siis mitä olen lukenut (paljon) ja miten on käyttäytynyt. On ollut enemmän kuin hankala. Siis sehän ois ollutkin suorastaan ihanaa, jos ois ollut silleen rehellisesti hankala kusipää, mutta tämä oli/on sellaisella kierolla tavalla, että siitä ei jäänyt mitään jälkiä tavallaan ja se just on paskamaisinta. Erittäin epärehellinen ja kova manipuloimaan. Enää ei muhun tepsi sen manipulointi. Enkä käyttäis kevein perustein kenestäkään tuota nimitystä. Ja en tunne ketään muuta narsistia kuin hänet. Tunnen kyllä yhden jolla on vahvasti narsistisia piirteitä, mutta hänkin on aika avoimesti kusipää, eikä harrasta manipulointia. ap
[/quote]
Niin siis pointtini oli se että tavallinen tallaaja ei voi toisesta tehdä diagnooseja vaikka kuinka olisi lukenut aiheesta. Diagnoosin asettaa psykiatri. Suurimmalla osalla narsisteista ei ole diagnoosia koska he eivät käy missään vastaanotolla sellaista hakemassa. Sama asia ADHD-diagnoosin kanssa, siitä on tullut sellainen yleisnimitys hankalista lapsista. Hankalia ja haastavia ihmisiä on paljon, narsistisia luonteenpiirteitä voi olla monella olematta silti narsisti. Narsistilla on taustalla usein pahoja traumoja ja on kykenemätön normaaleihin tunteisiin. Päin vastoin kun usein luullaan narsisti on usein heikko ihminen joka hakee keinolla millä hyvänsä hyväksyntää ja peilaa itseään toisten ihmisten kautta.
[/quote]
Joo en minä hänelle mitään papereita ole kirjoittamassakaan. Kyllä narsistin voi silti tunnistaa kuka tahansa, kun oppii tuntemaan ja paljastuu se todellinen luonne. Täälläkin oli eilen se narsistiketju ja ne kokemukset oli niin samanlaisia kuin mun ja niitä oli paljon. Narsisteja on sitäpaitsi oikeasti enemmän mitä luullaan. Tai tuntuu, että heti jos joku sanoo jotain narsistiksi niin tullaan sanomaan että "narsismi on muotisana, ei kaikki kusipäät ole narsisteja" Kyllä kyllä, tuo on ihan tiedossa. Mutta kyllä niitä narsisteja silti on ja aika paljonkin, ei ne ole mitään legendaa niinkuin joku vampyyri.
ap
[/quote]
Tämä. Tässä on vaan se että joka ei ole tunnistanut ei välttämättä tätä usko. Diagnoosi varmistuu kun monet asiat saakin selityksen.
[quote author="Vierailija" time="27.04.2015 klo 07:18"]
Sinä kysyit:
"Onko narsistit jotenkin vajaita?
Kun tuntuu, että ne ei tajua kaikkia asioita samalla tavalla kuin normaali-ihmiset. Siis ne ajattelee jotenkin ihan oudosti ja selvää sarkasmia ilmeisesti on todella vaikea ymmärtää. Sitten niiden maailmankuva on niin mustavalkoinen. Ne ei tajua, että asioissa voi olla myös se kultainen keskitie, eikä kaikki ole joko- tai. Esim. niille nainen on joko neitsyt tai sitten ihan puhkinussittu 200:n miehen nainen. Eikö ne oikeasti tajua, että voi myös olla ihan mitä vaan siltä väliltä? 1 - 199??? Vai esittääkö ne vaan tyhmää, en tiedä. Oli pakko avautua."
1. Narsismi on ihan omasta päästä keksimäsi leima.
2. Henkilö ei tajua, että "neitsyt tai sitten ihan puhkinussittu 200:n miehen nainen. Eikö ne oikeasti tajua, että voi myös olla ihan mitä vaan siltä väliltä? 1 - 199???"
- joillekin ihmisille tämä on kynnyskysymys. Ei siinä ole mitään häiriintynyttä. Vaikka itse en näin ajttele, enkä pidä pahana seksisuhteita aikuisten (ei liian nuorien) välillä
- varsinkin kun kyse on nuorista ihmisistä tämä ajatus on erityisen voimakas monilla
Lisätietoa:
https://www.mielenterveystalo.fi/aikuiset/Tietopankki/Diagnoosi-tietohaku/F60-69/F60/Pages/F608.aspx
[/quote]
Ei jaksaisi enempää väitellä. Ihmettelen vain miksi sinulla on jotenkin niin kova tarve osoittaa tämä mun kertoma kokemus vääräksi tai keksityksi? Sinulla taitaa olla joku henkilökohtainen syy miksi suhtaudut tähän asiaan niin ärhäkästi? Miksi muuten tulisit väittämään jonkun tuntemattoman tyypin kokemuksia keksityiksi? Miksi edes esitän kysymyksiä, koska tuskinpa niihin vastaat. Mutta niinkuin sanoin. En keksi ihmisistä asioita, eikä minulla ole siihen mitään tarvetta.
ap
[quote author="Vierailija" time="27.04.2015 klo 07:25"][quote author="Vierailija" time="27.04.2015 klo 05:51"]
Sanoisin että ei todellakaan ole. Ne on neroja. Superälykkäitä sosiaalisia manipuloijia jolla on nukkeja joita ne ohjailee ja käännyttää toisia vastaan.
[/quote]
Paskanmarjat. Ihmisten keskimääräinen älli on sen verran matalalla tasolla että "manipulointi" ja muita vastaan käännyttäminen eivaadi yhtään minkäänlaisia hoksottimia. Kyllä ne on vajaita, tunnetason vajaus on nimenomaan älyllistä vajautta. Älykäs ihminen on sillä tasolla ettei sillä ole tarvetta keinotella ketään vastaan.
[/quote]
Tunnetason vajaus ei todella ole älyllistä vajautta! Itseasiassa, näillä asioilla ei ole mitään yhteyttä keskenään. Sinulla on ilmeisesti omanlaisesi määritelmä älykkyydelle.
[quote author="Vierailija" time="27.04.2015 klo 06:04"]
8 oli siis ap.
Jospa ne onkin sun omia? Miksi muuten tulisit tuntemattomalta kysymään tollasta? :)
-ap
[/quote]
Tämä kuulostaa siltä, että aloittajalla on ollut liian nuorena seksisuhteita. Pikaystäväkoelas toivoisi, että tyttö on neitsyt. Aloittajan mielstä poikaystävä on mustavalkoinen narsisti. Tämä on keino ulkoistaa ikävät kokemukset
Omalla äidilläni on alkoholismin lisäksi kovia persoonallisuushäiriön piirteitä.
Hän oli nuoruudessaan kova saamaan töitä, oli sosiaalinen ja yrittää edelleen.
Hän ei kestä vanhenemista kuin normaalit, saa kriisin kaikesta mikä liittyy ulkonäköön tai materiaan - pitää näyttää menestyvältä, vaikka maksa meinas posahtaa juomisen takia.
On hyvin mustavalkoinen, kuin lapsen tasolla,
On aina ollut kova itkemään, kuvittelee että tietää mitä muut ajattelee kaikesta ja luulee ettei kukaan tiedä minkälainen hän on ja mitä ajattelee.
Häntä ei ole diagnosoitu, mutta on hyvin kovat piirteet.
Ainiin, olin 17 vuotta hänen terapeuttinsa, hän teki lapsestaan roskakorin johon vuodatti avoimesti mieshuolet, seksihuolet, viinahuolet, rahahuolet..
Ei normaalia selittää 4-17 vuotiaalle IHAN kaikkea.
Tunnen myös narsistin, joka on myös nainen, mutta häneen liittyy myös kaksisuuntainen mielialahäiriö, joka vallitsee pakettia.
On siis enemmän hölmönlainen, mutta tiivistettynä - hyvin keskenkasvuinen ollakseen 55 v. Elää omassa maailmassaan.
Lähipiirissä on myös nainen, jonka äidillä on kaksisuuntainen, ja epäilen että tällä naisella on itsellään narsismin piirteitä. En pysty muuten selittämään sitä, esim.
Normaali ihminen kysyy "hei, onkohan se meidän xxxxx paita jäänyt sinne?" Ja tämä nainen ottaa sen minulta kieroiluna, vittuiluna tms ja saa aikaan siitä vuosisadan sodan.
Hän myös heittää pitkän matkan kieroilua, saadakseen vastauksen haluamansa kun ei kehtaa normaalilla tyylillä kysyä - jotkut narsistit ovat myös siis pelkureita loppupeleissä ja kuvittelevat "omalla tyylillään" olevansa fiksuja ja kukaan ei muka huomaa heidän typeriä yrityksiään :D
Sanoisin, että kunnon psykopaatit ovat fiksuja. Narsistit - lapsia.
[quote author="Vierailija" time="27.04.2015 klo 08:44"]
Omalla äidilläni on alkoholismin lisäksi kovia persoonallisuushäiriön piirteitä. Hän oli nuoruudessaan kova saamaan töitä, oli sosiaalinen ja yrittää edelleen. Hän ei kestä vanhenemista kuin normaalit, saa kriisin kaikesta mikä liittyy ulkonäköön tai materiaan - pitää näyttää menestyvältä, vaikka maksa meinas posahtaa juomisen takia. On hyvin mustavalkoinen, kuin lapsen tasolla, On aina ollut kova itkemään, kuvittelee että tietää mitä muut ajattelee kaikesta ja luulee ettei kukaan tiedä minkälainen hän on ja mitä ajattelee. Häntä ei ole diagnosoitu, mutta on hyvin kovat piirteet. Ainiin, olin 17 vuotta hänen terapeuttinsa, hän teki lapsestaan roskakorin johon vuodatti avoimesti mieshuolet, seksihuolet, viinahuolet, rahahuolet.. Ei normaalia selittää 4-17 vuotiaalle IHAN kaikkea. Tunnen myös narsistin, joka on myös nainen, mutta häneen liittyy myös kaksisuuntainen mielialahäiriö, joka vallitsee pakettia. On siis enemmän hölmönlainen, mutta tiivistettynä - hyvin keskenkasvuinen ollakseen 55 v. Elää omassa maailmassaan. Lähipiirissä on myös nainen, jonka äidillä on kaksisuuntainen, ja epäilen että tällä naisella on itsellään narsismin piirteitä. En pysty muuten selittämään sitä, esim. Normaali ihminen kysyy "hei, onkohan se meidän xxxxx paita jäänyt sinne?" Ja tämä nainen ottaa sen minulta kieroiluna, vittuiluna tms ja saa aikaan siitä vuosisadan sodan. Hän myös heittää pitkän matkan kieroilua, saadakseen vastauksen haluamansa kun ei kehtaa normaalilla tyylillä kysyä - jotkut narsistit ovat myös siis pelkureita loppupeleissä ja kuvittelevat "omalla tyylillään" olevansa fiksuja ja kukaan ei muka huomaa heidän typeriä yrityksiään :D Sanoisin, että kunnon psykopaatit ovat fiksuja. Narsistit - lapsia.
[/quote]
t. keitiöpsykologi
[quote author="Vierailija" time="27.04.2015 klo 06:21"][quote author="Vierailija" time="27.04.2015 klo 05:51"]
[/quote]
Heh, ehkä ei ihan neroja kuitenkaan. Tai ei ainakaan tämä mun tuntema. Välillä sen manipulointiyritykset oli niin tökeröitä ja läpinäkyviä, että ihan huvitti. :) Saatoin ihan tahallaan esittää tyhmää sille ja, etten muka tajunnut mitä se ajoi takaa. Ne tekee siinä pahan virheen, kun ne aliarvioi muiden älykkyyttä. Luulevat olevansa niin ylivertaisia kaikessa, etteivät tajua, että monet muutkin voivat osata ja tajuta kaikenlaista. :)
Juuri tuo että kun he aliarvioivat muita niiiiin rankalla kädellä, etteivät itse huomaa että tulevatkin sokeiksi itselleen. "Menevät yli muiden, sitten itsensä ja ovatkin saaneet itselleen sopan keitettyä" :D Tai no, normaalien et tarvitse tätä heille kertoa. Narsisti ottaisi tämänkin jollain muulla tavalla.
Ovathan he niiiiiin fiksuja, ettei kukaan voisi heille mistään huomauttaa, huomauttajan pitää olla vähintään kehitysvammainen.
ap
[/quote]
No, voin olla keittiöpsykologi, ihan mikä vaan, mutta jos nämä kuvailemani ihmiset eivät ole narsisteja, niin sitten on näillä ällissä muuta vikaa ja läheltä menee :)
Äitini uhkasi minua vuosikaudet itsemurhalla, piti minut siten kiinni kotona kun olisin halunnut asua muualla. Myöhemmin uhkaili muilla keinoin. Kerran yritti tappaa itsensä minun läsnäollessani, se ei ehkä ole narsistille tyypillistä, koska eihän nyt kukaan narsisti viisi arvokasta henkeään riistää ;)
Olet oikeassa, olen varmaan keittiöpsykologi :D Mutta Äitilläni flippasi ja flippaa vieläkin. Tämän takia en ole tekemisissä kun keskustellaan aina hänestä, hänen kiloistaan, rahoistaan.......
Ja joka ei ole läheltä narsistia seurannut, varmasti kuvitteleekin että narsistin haukkuja on itse kuvitellut asiat väärin :D
Yritin selittää 5 vuotta siskolleni että äitini ei ole oikeasti kunnossa, ja äitini sai manipuloitua siskoni uskomaan että minä oikeasti olen itse sekaisin ja huumehörhö ja mitä muuta vielä.
Thank god, olen nykyään jo lähemmäs 30 ja nuo asiat on jo itselläni käsiteltyinä.
Persoonallisuushäiriöitäkin on erilaisia ja ne joilla on jokin persoonallisuushäiriö ( tai jokin muu mielenterveydenhäiriö)eivät välttämättä ole narsisteja.
Samanlainen tapaus kuin 36 selosti, ehkä ulkokultaisempi henkilö mutta esim sellainen keskustelu on jäänyt hänen kanssaan mieleen, kun puhuttiin eräästä murhaajasta (eron yhteydessä tehty henkirikos) niin tämä henkilö asettui murhaajan puolelle mielipiteessään. Ei varmaan olisi näin sanonut, jos olisi omaa perhettä harvennettu sillä tavalla.
Mutta kyllä sen huomaa, että jotain on vialla vaikka sen peittää muiden ihmisten seurassa ja on mielin kielin.
Meissä jokaisessa on narsismia, mutta pahimmillaan se luokitellaan sairaalloiseksi narsismiksi kokeneen psykiatrin taholta. Aloittajan kuvaus oli luokkaa sitä, ettei sen perusteella voi luokitella psyykkistä häiriötilaa. Hyvin monella on mielipiteet joko-tai-luokkaa ja ovat silti keskimäärin tervettä väestönosaa.
[quote author="Vierailija" time="27.04.2015 klo 09:43"]
Samanlainen tapaus kuin 36 selosti, ehkä ulkokultaisempi henkilö mutta esim sellainen keskustelu on jäänyt hänen kanssaan mieleen, kun puhuttiin eräästä murhaajasta (eron yhteydessä tehty henkirikos) niin tämä henkilö asettui murhaajan puolelle mielipiteessään. Ei varmaan olisi näin sanonut, jos olisi omaa perhettä harvennettu sillä tavalla.
Mutta kyllä sen huomaa, että jotain on vialla vaikka sen peittää muiden ihmisten seurassa ja on mielin kielin.
[/quote]
Kyllä "normaalikin" ihminen voi pohtia asiaa eri näkökulmista. Se on aika mustavalkoista ajattelua että arvelee "hyvien" ihmisten ajattelevan vain tietyllä tavalla ja omaavan tiettyjä mielipiteitä ja "pahat" taas päinvastaisia. Mielenterveys on oikeastaan liukuva käsite ja olen henkilökohtaisesti sitä mieltä että kaikki ihmiset ovat tavalla tai toisella hulluja.
[quote author="Vierailija" time="27.04.2015 klo 05:47"]Puhutaanko nyt sitten "narsistista" vai narsistista. Kun toi narsismi on nykyään sellainen muotisana hankalista miehistä. Oikealla narsistilla on psykiatrin tekemä diagnoosi ja voi myöskin olla nainen (kuten minä). Ja vastaus kysymykseen narsisti on vajaa tunnetasolla. Mustavalkoisuudesta en tiedä, itse olen ehkä sellainen. Siis luokittelen ihmisiä herkästi eri kategorioihin.
[/quote]
Kuinka päädyit psykiatrille ja sait dignoosin? Hakeuduitko vapaaehtoisesti, vai olitko tilanteessa jossa ei ollut vsihtoehtoja?