Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Isäksi ensi kertaa nelikymppisenä. Puolesta, vastaan?

Vierailija
26.04.2015 |

Kommentit (52)

Vierailija
1/52 |
26.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
2/52 |
26.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olet suvusta jossa porukat elää järjestäen 90 vuotiaaksi ja ovat hyvässä kunnossa loppuun asti, niin voihan niitä lapsia hankkia vaikka 50 vuotiaana. Mutta jos olet suvusta, jossa kuollaan järjestäen 60 vuotiaana, en hankkisi lapsia enää kovin iäkkäänä. 40 saattaa olla silloin viimeinen aika...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/52 |
26.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakko ihmetellä, kuinka nelikymppisillä äideillä on AINA tarve korostaa että näyttävät nuorelta. Ei se nelikymppinen vielä vanha olekaan, mutta siinä vaiheessa kun olet päälle viisikymppisenä ala-asteen vanhempainilloissa, ovat valtaosan lapsista vanhemmat 30-40 vuotiaita, se on VANHA. 40-vuotiaan ja 55-vuotiaan ero esim. on kyllä todella suuri, saati sitten 35-vuotiaan ja 55-vuotiaan. Voisit olla lapsesi isovanhempi.

Vierailija
4/52 |
27.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni isä oli 47 vuotias kun synnyin, ja aivan huippu isä ollut, jaksanut viettää aikaa kanssani, fiksu mies joka on aina ymmärtänyt ja ollut tukena jos sitä olen tarvinnut.

Vierailija
5/52 |
27.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.04.2015 klo 13:34"][quote author="Vierailija" time="26.04.2015 klo 13:32"]

Sen tulevan lapsen terveys kärsii isolla todennäköisyydellä, ja hedelmällisyyden kanssa on jo ongelmia tuossa iässä, vaikka äiti olisikin nuori.

Mm. autismi, skitsofrenia, adhd, alhainen äo jne. on liitetty isän ikään ja johtuu kiveksiin iän myötä tulevista dna-vaurioista.

[/quote]

LOL, kamoon: nainenkin pystyy vielä sikiämään tuossa iässä. 

Ihan normaalin rajoissa oleva ikä tulla isäksi. Ei 40 ole vielä mikään eläkeläinen. 
[/quote]
Ei niin, mutta 30 ikävuoden jälkeen sperman laatu alkaa heiketä ja edellä mainitut asiat lisääntyä. Naisilla ikä ei vaikuta näissä asioissa yhtään niin paljoa kuin miehellä.

Vierailija
6/52 |
27.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.04.2015 klo 00:13"][quote author="Vierailija" time="26.04.2015 klo 13:34"][quote author="Vierailija" time="26.04.2015 klo 13:32"]

Sen tulevan lapsen terveys kärsii isolla todennäköisyydellä, ja hedelmällisyyden kanssa on jo ongelmia tuossa iässä, vaikka äiti olisikin nuori.

Mm. autismi, skitsofrenia, adhd, alhainen äo jne. on liitetty isän ikään ja johtuu kiveksiin iän myötä tulevista dna-vaurioista.

[/quote]

Ihan normaalin rajoissa oleva ikä tulla isäksi. Ei 40 ole vielä mikään eläkeläinen. 
[/quote]
Ei niin, mutta 30 ikävuoden jälkeen sperman laatu alkaa heiketä ja edellä mainitut asiat lisääntyä. Naisilla ikä ei vaikuta näissä asioissa yhtään niin paljoa kuin miehellä.
[/quote]
Paitsi että naisilla ikä vaikuttaa paljon enemmän. 30-vuotias nainen saa Downin oireyhtymää sairastavan vauvan 50 % todennäköisemmin kuin 20-vuotias. Ja tuo todennäköisyys kasvaa selvästi vielä vanhempana.

Vierailija
7/52 |
27.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.04.2015 klo 13:32"]Ihan hyvä ikä, jopa mies ehkä on tuohon mennessä jo aikuistunut riittävästi ollakseen hyvä vanhempi.
[/quote]

Aika pappamallin isä.

Vierailija
8/52 |
27.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.04.2015 klo 00:03"]Itselläni isä oli 47 vuotias kun synnyin, ja aivan huippu isä ollut, jaksanut viettää aikaa kanssani, fiksu mies joka on aina ymmärtänyt ja ollut tukena jos sitä olen tarvinnut.
[/quote]

Ei kaikki isät ole enään hengissä, kun lapsi on 20v. Niin, voi voi tuollaisia pappoja.

Vierailija
9/52 |
27.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä tuossa iässä pitäisi jo olla elämässä sisältöä ihan omasta takaa. Kuulostaa lähinnä keski-iän kriiseilyltä.

Vierailija
10/52 |
27.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.04.2015 klo 13:59"]

Tunnen useamman 38-42 v isäksi tulleen ja poikkeuksetta heillä on terveitä lapsia. He jaksavat keskittyä ensisijaisesti perhearkeen ja viettävät paljon aikaa lastensa kanssa. Läsnäolo on huikeaa verrattuna moniin nuorempiin, joille kaverit ja viihde menee edelle. Tietysti nämäkin ovat yksilökysymyksiä.

[/quote]

Joo. No. Mulla on nyt se tilanne, että saimme miehen kanssa lapsen, kun kumpikin 40v. Mies lähti, kun lapsi oli alle 1 kk. Löysi itseään vanhemman naisen, jolla lapsi jo lähtemässä kodista. Ei siinä mitään, lapsi on minun osaltani odotettu ja toivottu. Surettaa vaan lapsen puolesta isän käytös. Todella sitoutunut joo...

Vierailija
11/52 |
27.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.04.2015 klo 23:59"]

Pakko ihmetellä, kuinka nelikymppisillä äideillä on AINA tarve korostaa että näyttävät nuorelta. Ei se nelikymppinen vielä vanha olekaan, mutta siinä vaiheessa kun olet päälle viisikymppisenä ala-asteen vanhempainilloissa, ovat valtaosan lapsista vanhemmat 30-40 vuotiaita, se on VANHA. 40-vuotiaan ja 55-vuotiaan ero esim. on kyllä todella suuri, saati sitten 35-vuotiaan ja 55-vuotiaan. Voisit olla lapsesi isovanhempi.

[/quote]

55-vuotias on kyllä jo yläkoulun vanhempainilloissa... Ja ala-asteitakaan ei enää ole. 15-vuotiaan mielestä vanhempi on kalkki vaikka olisi 35v. Ja veikkaan että aika harva vanhempi on yläkoulun vanhempainilloissa 35v...

Vierailija
12/52 |
27.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.04.2015 klo 00:13"][quote author="Vierailija" time="26.04.2015 klo 13:34"][quote author="Vierailija" time="26.04.2015 klo 13:32"]

[/quote]

[/quote]
[/quote]

Täyttä paskaa.

Vierailija
13/52 |
27.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Te, jotka sanotte nelikymppisen olevan oikein hyvä isä, oletteko itse +40-vuotiaiden lapsia?

Isäni oli 38 kun synnyin, ja olen jollakin tavalla "kärsinyt" siitä. Kaverit ja muut tutut ovat kauhistelleet, "kuinka vanha mun isä on". Eräs kaveri järkyttyi, kun kerroin isän olevan lähempänä kuusikymppisiään kuin viisikymppisiään.

Isä ei ollut nelikymppisenä enää niin hyvässä kunnossa kuin nuorempana varmaan oli, eikä siis jaksanut leikkiä kanssani kun olin lapsi. Nyt teini-ikäisenä/nuorena ollessani olen joutunut kuuntelemaan isän valituksia kipeistä polvista jne.

Lisäksi ikäero aiheuttaa sen, ettemme ole samalla aaltopituudella. Isä on sen verran vanhempi kuin minä, ettei hän aina ymmärrä minua enkä minä häntä. Maailma on vain muuttunut niin paljon isän nuoruudesta.

Ehkä häiritsevin asia on se, että isä voisi ikänsä puolesta olla pappani. Haluaisin, että isä voisi olla mahdollisten tulevien lasteni elämässä mukana niin pitkään kuin mahdollista. Isän ikä valitettavasti rajoittaa.

Vierailija
14/52 |
27.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.04.2015 klo 00:59"]

[/quote]

55-vuotias on kyllä jo yläkoulun vanhempainilloissa... Ja ala-asteitakaan ei enää ole. 15-vuotiaan mielestä vanhempi on kalkki vaikka olisi 35v. Ja veikkaan että aika harva vanhempi on yläkoulun vanhempainilloissa 35v...

[/quote]

Minä olen 36v. Ja paljon on saman ikäisiä vanhempia lapsen tarharyhmässä, Helsingissä. 

Vierailija
15/52 |
27.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.04.2015 klo 01:00"][quote author="Vierailija" time="27.04.2015 klo 00:13"][quote author="Vierailija" time="26.04.2015 klo 13:34"][quote author="Vierailija" time="26.04.2015 klo 13:32"]

[/quote]

[/quote]
[/quote]

Täyttä paskaa.
[/quote]
Kuitenkin kiveksissä olevat välisolut, joiden ansiosta siittiöt muodostuvat, kärsivät ajan myötä kun tulee mutaatiota ym., ja tämä tietysti vaikuttaa myös siittiöihin ja sperman laatuun

Vierailija
16/52 |
27.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähes nelikymppisenä tuoreena äitinä esitän seuraavat plussapuolet:
+ isovanhemmat ovat hyväkuntoisia JA eläkkeellä, eli tyrkyttävät apuaan koko ajan;
+ työelämässä olen esimiestasolla ja voin päättää omista työtunneistani vapaasti. Aikaa jää perheelle paljon enemmän kuin 10v sitten;
+ olet aikoja sitten oppinut, että kaikki ovat erilaisia, eivätkä teiniäitien kilpavarustelu ja lasten kehityksen vertailu aiheuta sinussa muuta kuin huvittuneisuutta;
+ ymmärrät, että elämä on lyhyt ja aika kuluu nopeasti. Kaikki hankalat vaiheet lapsen kanssa menevät silmänräpäyksessä ohi, ennen kuin jaksat tai viitsit huolestua;
+ yöunesi ovat jo monta vuotta olleet lyhyet ja katkonaiset. Oikeastaan lapsen yöheräily on varsin mukavaa, sillä kerrankin sinulla on seuraa kun puoliso nukkuu.

- mitään negatiivista en ole vielä kokenut. Teini-ikää odotellessa...

Vierailija
17/52 |
27.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.04.2015 klo 01:09"]

[/quote]

[/quote]

Minä olen 36v. Ja paljon on saman ikäisiä vanhempia lapsen t

arharyhmässä, Helsingissä. 

[/quote]

Niin tarharyhmissä. Tässä olikin puhe 35 vuotiaita 15v nuorten vanhemmista jotka osallistuvat näiden lastensa ala-asteen vanhempainiltoihin.

Vierailija
18/52 |
27.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Telomeres are repeating DNA sequences at the ends of chromosomes that protect and buffer genes from nucleotide loss as cells divide. Telomere length (TL) shortens with age in most proliferating tissues, limiting cell division and thereby contributing to senescence. However, TL increases with age in sperm, and, correspondingly, offspring of older fathers inherit longer telomeres."
http://www.pnas.org/content/109/26/10251.abstract
-
"Children of older fathers and grandfathers are more likely to live longer, research suggests.

Experts found that children with older fathers had longer "telomeres", which are tiny caps on the ends of chromosomes that protect against ageing processes.

Like the tabs on the end of shoe laces which prevent fraying, these vital strips of DNA make cells less vulnerable to disease. "

http://www.telegraph.co.uk/news/science/science-news/9325945/Children-of-older-fathers-are-more-likely-to-live-longer.html

Vierailija
19/52 |
27.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaah mun isä oli 42 kun synnyin. Ei ole vielä liian vanha isäksi, mutta tosiaan kannattaa kiinnittää huomiota nuorten maailmaan. Tietty se on totta että siittiöiden laatu heikkenee vanhetessa jne mutta meidän perheessä kaikki 3 lasta perusterveitä enkä usko että vielä 40 on erityisen vanha

Vierailija
20/52 |
27.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.04.2015 klo 01:19"]

[quote author="Vierailija" time="27.04.2015 klo 01:09"]

[/quote]

[/quote]

Minä olen 36v. Ja paljon on saman ikäisiä vanhempia lapsen t

arharyhmässä, Helsingissä. 

[/quote]

Niin tarharyhmissä. Tässä olikin puhe 35 vuotiaita 15v nuorten vanhemmista jotka osallistuvat näiden lastensa ala-asteen vanhempainiltoihin.

[/quote]

Niin, olen siis nyt 26v.