Jos jäisit työttömäksi 58-vuotiaana, mitä tekisit tavanomaisen työnhaun lisäksi?
Töitä nyt pitää hakea, vaikka tuskin kauheasti onnistaa, kun osaan tehdä vain toimistotöitä ja piirrellä muutamalla CAD-ohjelmalla - en osaa juurikaan suunnitella kuitenkaan mitään kovin vaativaa, ehkä vähän jotain pientä tässä on opittu, kokonaisuuksiin ei nämä taidot riitä.
Mieli olisi avoin opiskella rakennusalaa, mutta vienee liian kauan. Edellisistä opinnoista on yli 15 vuotta, joten mitään ei lueta enää hyväksi. Toki jotain kursseja, mutta ne eivät liity suoraan alaani.
Lähihoitajan työ ei käy luonteelleni eikä kropalleni, joka jo vähän reistailee. Siivoojan työ kävisi luonteelleni, mutta siinäkään ei jalkavaivainen varmaan oikein pärjää (nilkassa ja polvessa nivelrikot).
Kommentit (25)
Miksi et opiskelisi sitten vaikka mielen virkistykseksi, vaikka työtä sillä ei aukeaisikaan? Siis kun kerran kiinnostaa, parempi se kuin tuijotella seinää. En alaasi tunne, joten tarkkoja neuvoja en osaa antaa, mutta kannattaa ajatella out-of-the box. Olisiko esimerkiksi jotain lupa-asioita, asiakaspalvelua, työhösi liittyviä sidosryhmiä tai järjestöjä, joista voisi löytyä jotain yhtymäkohtaa asiantuntijuuteesi? Ikää ei kannata liikaa miettiä, ei se sillä parane eikä ota jos ei annakaan.
Et voi ja saa opiskella mitään järkevää, ainoastaan työvoimapoliittisia "päivähoito" koulutuksia, jotka ovat älykkäälle ihmiselle tuskastuttavia, koska ovat, niin juostenkustuja höpö höpöjö.
Näissä homman nimenä on laittaa sinut ilmaiseksi töihin neljäksi kuukaudeksi ja ns. Opiskelu on pari kuukautta, näin saadaan tulosiirtoa yrityksille ja tilastot nätiksi hallitukselle.
Vierailija kirjoitti:
Miksi et opiskelisi sitten vaikka mielen virkistykseksi, vaikka työtä sillä ei aukeaisikaan? Siis kun kerran kiinnostaa, parempi se kuin tuijotella seinää. En alaasi tunne, joten tarkkoja neuvoja en osaa antaa, mutta kannattaa ajatella out-of-the box. Olisiko esimerkiksi jotain lupa-asioita, asiakaspalvelua, työhösi liittyviä sidosryhmiä tai järjestöjä, joista voisi löytyä jotain yhtymäkohtaa asiantuntijuuteesi? Ikää ei kannata liikaa miettiä, ei se sillä parane eikä ota jos ei annakaan.
Kyllähän minä avoimessa yliopistossa olenkin opiskellut kaikenlaista. Kokeilin koodausta, sain tentit läpi, mutta en ole siinä hyvä. Matikka meni oikein hyvin, niinkuin on aina mennyt. Minulla olisi ollut koulutusta ja osaamista ollut vaativampaankin, mutta en vain päässyt, joten tyydyin mitä satuin saamaan. En ole kovin supliikki ja olen aika pienikokoinen. Nykyään näytä jo ikäiseltäni, mutta vielä 15 vuotta sitten minulle puhuttiin joskus kuin vähä-älyiselle lapselle. Organisointikykyiseksi moni sanoo, valitettavasti vain näistä sanojista ei ole paljon hyötyä, kun ovat eläkeläisiä harrastuksessa ja perheenjäseniä, joilla ei ole esimiesasemaa. Kielipää ei ole kovin kummoinen, englantia osaan keskustelutarpeisiin, mutta vaativissa teksteissä tarvitsen paljon sanakirjaa avuksi. Ruotsi menee samalla kaavalla. Olen opiskellut myös kansalaisopistossa, itsenäisesti ja opintojen yhteydessä mm. saksaa, venäjää, espanjaa ja ranskaa, mutta en muista näistä juuri mitään, kun en ole tarvinnut ja ei ole tullut itsenäisesti harjoiteltua. T. Aloittaja
Eläisin siten, että kuolisin 20 vuoden sisällä.
En tekis mitään. Nauttisin elämästä. Jos ei kerran töihin kelpaa voi alkaa harrastaa ja puuhata omia projekteja. Tehkööt nuoremmat ne työt.
Keskittyisin osakesijoittamiseen ja ehkä ostaisin sijoitusasunnon rempattavaksi.
Yrittäisin päästä suorittamaan loppuun kesken olevan yliopistotutkinnon työttömyystuella.
Hankkiutuisin väliaikaiseen työhön välitystoimiston kautta, Barona, Eila Kaisla, Heimo yms.
Sitä kautta löytyy helpommin vakituinen työ.
Dunga kirjoitti:
Hankkiutuisin väliaikaiseen työhön välitystoimiston kautta, Barona, Eila Kaisla, Heimo yms.
Sitä kautta löytyy helpommin vakituinen työ.
Ei kannata. Ei kukaan ota eläkeläisiä töihin. Pinnaavat ja saikuttavat ja maksajaksi joutuu työnantaja.
Vierailija kirjoitti:
Dunga kirjoitti:
Sitä kautta löytyy helpommin vakituinen työ.Ei kannata. Ei kukaan ota eläkeläisiä töihin. Pinnaavat ja saikuttavat ja maksajaksi joutuu työnantaja.
Nuoremmat kyllä pinnaavat ja saikuttavat huomattavasti enemmän.
Täytyy sanoa, että minäkin nauttisin vain elämästä. Tekisin hakemuksia ja täyttäisin työkkärin määräykset, mutta en tosissani hakisi sellaisiin paikkoihin, mitä en halua. Ei kannata 58-vuotiaana ainakaan mihinkään fyysisiin töihin enää lähteä kroppaansa rikkomaan. Pidä mieli virkeänä ja keskity asioihin jotka tekee sinut onnelliseksi :)
Nauttisin elämästä hyvällä omallatunnolla! Sellaisia harrastuksia ja opiskeluja joista todella pidät. Koti kuntoon ja kauniiksi, työttömänä on aikaa myydä kaikki ylimääräiset romut pois. Hyvää itse tehtyä kotiruokaa ja mielekästä liikuntaa.
Jos opiskelu kiinnostaa, mutta kestää liian kauan oletko miettinyt oppisopimus mahdollisuuksia? Entä kiinnostaako osastosihteerin / terveydenhuollon sihteerin työ? Tai sitten kuten, jo jotkut muutkin ehdotti harrastat jotain mikä sinua kiinnostaa.
Perustaisin jonkun yrityksen, joka toimii netin välityksellä.
Harrastuksia on paljon ja ei minulla ole kesken jäänyttä yliopistotutkintoa, vaan olen avoimen kautta opiskellut kaikille avoimia kursseja.
Yrittäjyys olisi vaihtoehto, sitä tässä tutkin, mutta en haluaisi alaisia ja pitää olla kunnossa tekemään yksin. Mietin myös että mitä jos lähtisi työkokeilemaan johonkin, missä ei ole vaivoiksi, esim. yhdistykseen, voisiko sellaiseen päästä?
Olen kyllä aina ollut ahkera ja tunnollinen, ehkä liikaakin tunnollinen, myös hyvä hoksaamaan, mutta siitä hoksaamisesta en ole päässyt oikein nykyistä työpaikkaani lukuunottamatta antamaan näyttöä ja joskus siitä on oltu jopa kateellisia, jos olen hoksaillut liikkaa esim. harjoittelupaikoissa. Olin nuorena liian ujo, enää en ole.
Minkä takia monet kehottavat vaan nauttimaan elämästä? Itse olen saman ikäinen, jos joutuisin työttömäksi, pitäisi kyllä keinolla millä hyvänsä löytää työtä, ei onnistuisi elämästä nauttiminen kun olisi kova huoli toimeentulosta.
Olen nyt 60 vuotias ja jäin työttömäksi muutamia vuosia sitten.
Minulla on omistusasunto ja jonkinlainen perustoimeentulo. Olen yksinkertaisesti ottanut ihan rauhassa ja katsellut, mitä elämä tuo tullessaan.
Myin asuntoni, ostin uuden ja nyt myyn taas asuntoni. Kiinnostaa löytää se oikein koti. On ollut aikaa laitella ja rempata nykyistä asuntoani, joten saan siitä pikkasen enemmän kuin mitä itse maksoin.
Menin mukaan vapaaehtoistoimintaan, jota kautta sain uuden ystävän ja joka järjesti minulle todella kivan hanttihomman. Olen ollut siitä innoissani ja vaikka palkka on pieni päivät töissä ovat aidosti mukavia. Ihan uusi maailma ja uusia ajatuksia. Se taas on innostanut minua lempiharrastukseni kirjoittamisen äärelle, sillä kirjoittelen pieniä tekstejä ja joista ihmiset ovat tykänneet. Mietin blogin perustamista työpäivistäni.
Jätin siis kaiken vanhan elämästäni ja ajatuskuvioistani. En todellakaan palaisi enää entiseen ammattiini, vaikka se olikin vaativampaa kuin nykyinen.
Keskittyisin harrastuksiini, joita työ vielä vähän häiritsee. N42.
Mitä sun pitäisi 'tehdä'....tee ihan omia juttujasi ja nauti elämästä. Käytä sitä +55 ikäisten etua anssin uusimiseen, kun päivät vähenee. Ei pelkoa tippumisesta peruspäivärahjalle, kun hoidat asiat. Ei tuota kukaan sinulle tarjoamaan ala, eikä neuvo viranpuolesta, itse se on hoidettava. Näin jatkat, kunnes pääset eläkkeelle.
Nauttisin elämästä!