Teinini sanoo haluavansa mennä Oxfordin yliopistoon
En ole kuullut, mutta onko sinne vaikea päästä? Tytöllä nyt ka 7.8, pääseekö sillä sinne? Niin ja missä se edes on?
Kommentit (56)
[quote author="Vierailija" time="25.04.2015 klo 22:10"][quote author="Vierailija" time="25.04.2015 klo 21:37"]
En ole kuullut, mutta onko sinne vaikea päästä? Tytöllä nyt ka 7.8, pääseekö sillä sinne? Niin ja missä se edes on?
[/quote] provohan tuo on, ei tuolla ka pääse kun a mikseen
[/quote]
Ite oot provo. Amiksiin nykyisin vaikeampi päästä kuin lukioon
Mun veli kävi Oxfordin (valmistui maisteriksi 2009 muistaakseni). Oli lähes kympin keskiarvo lukiossa ja viisi L:ää ylppäreistä. Ainahan noihin parhaisiinkin ulkomaisiin yliopistoihin joku pääsee, mutta kyllä pitää erittäin hyvä kielitaito olla ja paperit. Ja toki monella voi tyssätä noihin lukukausimaksuihin, muistaakseni meidän pappa rahoitti suurimman osan noista veljen maksuista kun meidän porukat ei mitenkään suurituloisia ole.
Riippuu mitä opiskelee Oxfordissa, esimerkiksi jos haluaa maantiedettä opiskella niin riittänee, että kirjottaa pitkälti eetä ja kirjoittaa kivan kirjeen hakemukseensa ja suositukset kohdallaan.
Hyvä, jos lapsella on haaveita. Ota netistä lisää selvää vaihtoehdoista ja tee sen mukaan päätös vamhempana, pystytkö kannattamaan lapsesi haavetta. Ulkomailla on usein lukukausimaksuja, joiden maksaminen vaatii todella suuret opintolainat. Tosin, jos valmistuu huippuyliopistosta on luultavimmin todella haluttu työntekijä työmarkkinoilla ja töihin päästessä nostaa todella kovaa palkkaa. Mielestäni ulkomaille lähtö ei ole paha ajatus, sillä valitettavasti Suomen yliopistoissa, ainakin isossa osassa, opetuksen laatu on muihin maihin verrattuna heikonlainen. Amiksissa vielä onnettomampi. Tämän vuoksi en yhtään ihmettele, ettei Suomesta löydy paljoa niitä huipputason osaajia. Mutta ota ensin itse selvää nuista ulkomaan yliopistoista. Ja kuten joku sanoikin, IB-lukio on oiva polku päästä ulkomaille opiskelemaan. Sen jälkeen keskustele teinisi kanssa avoimesti, eträ mitä kaikkea se vaatii, jos haluaa hakea ulkomaille. Unelmiin kannattaa panostaa, mutta pidä huoli, että lapsi ei katso maailmaa ruusunpunaisten lasien läpi. Tuon toteuttaminen vaatii kovaa työtä ja ei olisi edes varmaa, pääsisikö sisälle. Ja totuus on, että keskiarvon pitäisi lukiossa nousta huimasti. Tosin, lukio-opinnot ovat vielä helppoja.
[quote author="Vierailija" time="25.04.2015 klo 21:55"][quote author="Vierailija" time="25.04.2015 klo 21:49"][quote author="Vierailija" time="25.04.2015 klo 21:48"]Minun poikani haluaa Columbian yliopistoon. Arvosana onkin tällä hetkellä 9 :)
[/quote]
Lol mun isä on käyny senki :DD
-13v tyttö
[/quote]
En ymmärrä miks alapeukutatte tätä ja mun edellistä vastausta.
-13v tyttö
[/quote]
Koska faijas oli ku sua teki.
[quote author="Vierailija" time="25.04.2015 klo 21:44"]
EU-kansalaiset ei tarvii maksaa lukukausimaksuja
[/quote]
Lähes ainoa maa. johon voi kuka tahansa tulla opiskelemaan tohtorkisi asti ILMAISEKSI, on Suomi. Meillähän siihen on varaa . :( Lapseni opiskelee ulkomailla ja lasku tulee olemaan noin 90.000 euroa.
[quote author="Vierailija" time="25.04.2015 klo 22:20"]
[quote author="Vierailija" time="25.04.2015 klo 21:55"][quote author="Vierailija" time="25.04.2015 klo 21:49"][quote author="Vierailija" time="25.04.2015 klo 21:48"]Minun poikani haluaa Columbian yliopistoon. Arvosana onkin tällä hetkellä 9 :) [/quote] Lol mun isä on käyny senki :DD -13v tyttö [/quote] En ymmärrä miks alapeukutatte tätä ja mun edellistä vastausta. -13v tyttö [/quote] Koska faijas oli ku sua teki.
[/quote]
Ai alapeukku vai :OOOOOO
Oon aina halunnu olla puoliks alapeukku.
-13v tyttö
[quote author="Vierailija" time="25.04.2015 klo 22:22"][quote author="Vierailija" time="25.04.2015 klo 22:20"]
[quote author="Vierailija" time="25.04.2015 klo 21:55"][quote author="Vierailija" time="25.04.2015 klo 21:49"][quote author="Vierailija" time="25.04.2015 klo 21:48"]Minun poikani haluaa Columbian yliopistoon. Arvosana onkin tällä hetkellä 9 :) [/quote] Lol mun isä on käyny senki :DD -13v tyttö [/quote] En ymmärrä miks alapeukutatte tätä ja mun edellistä vastausta. -13v tyttö [/quote] Koska faijas oli ku sua teki.
[/quote]
Ai alapeukku vai :OOOOOO
Oon aina halunnu olla puoliks alapeukku.
-13v tyttö
[/quote]
Mee jo nukkumaan.
Veljeni opiskelee Cambridgessä ja paraikaa harmittelen sitä että hoidin lukion niin huonosti. Kävin vielä korottamassa käytännössä katosen muuttamatta omaa suhtautumistani opiskeluun - ihmeitä ei siis tapahtunut "korotuskerralla." En kuitenkaan koe että olisin tehnyt vain huonoja valintoja. Olen saanut harrastaa kilpaurheilua Suomen huipulla ja kv.tasolla lajin parissa joka on antanut minulle älyttömästi ja jota ilman en olisi käynyt läpi niitä tapahtumia ja hetkiä jotka nyt miellän elämäni tärkeimmiksi kohokohdiksi ja ajanjaksoiksi. Toisaalta en voi väittää, etteikö huippuyliopistossa opiskelu olisi mahdollistanut upeita elämyksiä - se ei tunnu niin konkreettiselta luonnollisesti sen takia, että sitä ei ole tapahtunut.
Aiheesta tulikin mieleen hiljattain lukemani psykologian artikkeli joka käsitteli mm. elämänkaipuuta. Optimaaliseen kehitykseen kuuluu elämän rajallisuuden ja epätäydellisyyksien käsittäminen. Kaipuu on määritelty voimakkaana haluna elää tai kokea toisin ja usein kyse on hyvin epärealistisesta halusta tai toiveesta. Kaipuun avulla voi oppia käsittelemään saavuttamattomuuteen liittyvää surua.
Kun tiedostaa että on inhimillistä, arkikielessä ajateltuna normaalia kokea voimakasta tunnetta saavuttaa jotain minkä tapahtumiselle on hyvin pieni todennäköisyys, tuntuu helpommalta hyväksyä asia. Ehkä kaikella on loppujen lopuksi tarkoituksensa - vaikka jokin tietty polku ei sillä hetkellä tunnu oikealta ja hyvältä, voi myöhemmin kiittää että se tuli käytyä. En tarkoita ns. kohtalolla tai tarkoituksellisuudella sitä että minkään eteen ei tulisi ponnistella, koska kaikki ikään kuin menisi kuten on tarkoitettu, vaan sitä, että jokin ei ennalta suunniteltu tai ennalta parhaalta tuntuva tie voi toisinaan osoittautua varsin optimaaliseksi vaihtoehdoksi.
Omien kokemusteni perusteella oman intuition kuunteleminen on kaikkein tärkeintä. Jos intuitiota ei ole mahdollista toteuttaa, ei pidä kuitenkaan jäädä liian pitkäksi aikaa paikalleen ja lannistua. Elämässä on niin paljon erilaisia vaihtoehtoja, että jokaiselle on varmasti riittävästi niitä asioita jotka tekevät elämästä merkityksellisen ja tärkeän. Se, että yksi ovi sulkeutuu, ei tarkoita sitä että kaikki ja ainoat merkitykselliset asiat olisivat ikuisiksi ajoiksi huuhtoutuneet pois.
Vierailija kirjoitti:
Entäs nyt kun britit eroo EU sta
Itsekkin oxfordista haaveilen kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Entäs nyt kun britit eroo EU sta
Sitä ei vielä tiedetä. Niille, jotka aloittavat ennen Brexitin voimaantuloa tuskin mikään muuttuu, eli tän vuoden UCAS-haussa (Brittiyliopistojen yhteishaku) kannattaa vielä yrittää sisään.
Pääsee jos voit maksaa. Sinne on lukukausimaksut. Ja niin, vähän has been valkoihoisten joukossa, pääosa opiskelijoista on kiinasta, aasiasta yleensä, Lähi-idästä ja afrikasta.
Netistä löytyy opiskelija profiilit, toki se että on "britti" ei merkkaa mitään enää.
Muodikkaasti 6 vuotta myöhässä kirjottelen, mutta jos nyt joku näitä vielä lukee..
Opiskelen itse nyt toista vuotta Oxfordin yliopistossa ja eksyin tälle palstalle. Keskustelua hetken aikaa luettuani haluan sanoa, että keskiarvolla ei ole mitään väliä.. sitä ei katsota, kun haet Oxfordiin. Valintaperusteina on YO-kirjoitusten tulokset, erillinen englannin kielen testi ja itse hakemus. Kirjoituksista mun muistaakseni piti olla 2 Laudaturia ja mikään aine ei saanut olla alle Magman.
Suurin painoarvo on sillä, että pystyy ajattelemaan itsenäisesti ja tuomaan ajatuksiaan esiin sekä suullisesti, että kirjallisesti.
Tsemppiä kaikille joilla aikomuksia pyrkiä Oxfordiin!;)
No, haluta saa. Se koulu on maksullinen eli myös sinun haluamistasi mitataan.