Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Paljonko 1-vuotiaan pitää ymmärtää vai pitääkö ollenkaan?

Vierailija
25.04.2015 |

Olen itse lapseton ja täysin lapsista tietämätön, eli älkää naurako, olen tosissani!
Ystävälläni on 1-vuotias poika, hän on kummipoikani. Poika on juuri nyt huhtikuun alussa vuoden täyttänyt. Poika ei tunnu ymmärtävän yhtään mitään, ei "ei"-sanaa eikä muutakaan. Ei osaa esimerkiksi edes katsoa oikeaan suuntaan jos kysyy vaikka "missä äiti", "missä lamppu" tai muita tuttuja sanoja. Kuuluisiko 1-vuotiaan ymmärtää jo jotain tuollaisia?
Motorisesti on ihan ikätasoisensa, konttaa sujuvasti.

Enkä todellakaan nyt tarkoita mitään pahaa vaan uteliaasti kysyn! Poika on kamalan rakas minulle(kin). Ystäväni ei ole osannut myöskään ottaa kantaa, "kai tämä on ihan normaalia" kun olen häneltä kysynyt. En ole huolissani vaan utelias :-)

Kommentit (21)

Vierailija
21/21 |
25.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.04.2015 klo 20:30"][quote author="Vierailija" time="25.04.2015 klo 20:28"]

No eitä lapset ei ymmärrä jos ei ole opetettu. Meillä lapsi ymmärsi ein jo 7-8kk iässä. Yli vuoden ikäinen tutun lapsi ei. Enkä sano tätä kehuakseni, mutta pointtina että lapsi oppii mitä opettaa. Jos lampuista ei ole tehty kotona numeroa, tuskin lapsi tietää missä lamppu on. Äiti on yleensä kyllä sana, jonka lapsen pitäisi ymmärtää. Mutta jos kyselee missä äiti tai höpöttelee paljon, lapsi saattaa sekoittua. Eikä aina edes huvita osoitella missä äiti on. Meillä lapsi katsoo hölmönä, jos kysyy missä äiti on, jos olen lähellä. Siis enemmänkin niin, että kysyjä kysyy vaan tyhmiä, eikä lähde hommaan mukaan. Lisäks lapsivoi vierastaa tai ujostella, eikä sen takia suhtaudu niin kuin oletat. Se ei välttämättä kerro siitä, etteikö hän ymmärtäisi. Tai voi olla, että lapselle ei ole juteltu paljoa, eikä siksi vielä tunnista paljoa sanoja. Ja lapset on yksilöitä. Olisin huolissani, jos lähemmäs 1,5-2 v ikää ei ymmärrä puhetta. Eikä välttämättä ole siitä kiinni ettei ymmärrä, vaan ei reagoi sanoihin niin kuin haluaisit. Ihmettelee vaan, että miksi ihmeessä kummitäti hokee lamppua tai äitiä, onko se vähän yksinkertainen. :D

[/quote]

Eiköhän lapsissa ole yksilöllisiä eroja... Naurattaa aina nää itsensä jalustalle nostavat...
[/quote]

4 lapsen äitinä voin todeta että on niin lapsikohtaista tuo että mitä ymmärtää vuoden iässä. Nimeensä on meillä kaikki reagoinut jo vuoden iässä, mutta muuten vaikuttanut paljon lapsen mielenkiinto oppia asioita.
Meillä nuorimmainen 11kk on vasta nyt alkanut jotenkin ymmärtämään ei-sanan. Siihen reagoi ja saattaa lopettaa tekemänsä asian mutta on vielä paaljon niin että täytyy samalla hakea lapsi pois tai ottaa kädestä jokin.
Osaa tulla äidin luo jos sanoo mutta ei osaa näyttää kuka on äiti jos kysyy.

Joka päivä huomaa edistystä asioissa. 1 vuotiaat on ihanassa iässä kun kokoajan oppivat uutta ja kaikki on niin ihmeellistä ja uutta. :) Ja nyt alkaa näkymään oma tahto ja osaa ilmaista itseään jos esim sisarus ottaa lelun kädestä tms.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla