Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Minusta on tullut ”rikas köyhä”

Vierailija
05.01.2022 |

Ennen tuhlasin kaiken ja nautin shoppailusta mutta nykyään koen pakonomaista tarvetta saada kaiken ylimääräisen rahan säästöön. Ostamisesta ja rahan käytöstä tulee hirveä morkkis. Olen tullut minimalistiksi ja alkanut jopa myydä vanhoja tavaroita että pärjäisin mahdollisimman vähällä omaisuudella.
Onko kukaan muu kokenut saman?

Kommentit (53)

Vierailija
41/53 |
05.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samoja fiiliksiä sillä erotuksella että en ole koskaan ollut rikas. Kaiken säästän, ei tee mieli ostaa juuri mitään. Vetkuttelen kaiken ostamista, tarpeellisenkin, jos vain keksin kotona korvata tarvitsemani jollain muulla (esim viimeksi loppui biojätepussit mutta aloin sitten taitella sanomalehdistä pusseja ettei tarvitse mennä kauppaan sen vuoksi). Kauppaan meneminen on rasittavaa ja vastenmielistä, mutta pakkohan sitä on syödä ja pihi kun olen en raski kotiinkuljetuksesta maksaa. Kauppa on alle km päässä. Onneksi kaikki ei ajattele samalla tavalla vaan saan edelleen myytyä netissä kaikkea itselle tarpeetonta. 

Vierailija
42/53 |
05.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mites te muut säästäjät suhtaudutte inflaatioon?

Yritän unohtaa, pääasia että tilillä on edes jotain pahan päivän varalle :D

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/53 |
05.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jäin eläkkeelle 65-vuotiaana ja kaikki varoittelivat, että pieneneviin tuloihin sopeutuminen voi olla vaikeaa. Ei ollut. Rahaa ei enää kulu työmatkoihin, siisteihin työvaatteisiin ja työpaikkalounaisiin. Rahaa on kertynyt säästöön ilman mitään ponnisteluita 5 eläkevoden aikana reilut 30.000 euroa. Olen myös pystynyt auttamaan taloduellisesti paria läheistäni. Kerrottakoon vielä, että eläkkeeni on suomalaisten keskieläke.

Alle kahden tonnin eläke ja homma toimii? Ihana kuulla :)

Vierailija
44/53 |
05.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Shoppailuun voi kehittyä riippuvuus siinä kuin pelaamiseen ja alkoholiin. Jäi jotenkin mieleen entisen shoppoholistin oivallus siitä, että hankkimisen tuoma tyydytys haalistuu jo kotimatkalla.

Vierailija
45/53 |
05.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on sekä säästöjä, että ihan ok palkka. Mutta tiedostan hyvin myös sen, että työtilanteeni on ollut jo pitkään ja on tuleva olemaan tulevaisuudessakin hyvin epävarma. Olen onnistunut luovimaan pätkätyöstä toiseen hyvin onnekkaasti, mutta ei ole mitenkään sanottua, että se jatkuisi eläkkeelle saakka. Siksi elän hyvinkin niukasti ja säästän pahan päivän varalle kaiken ylimääräisen. Ja tällä hetkellä, etätöissä ja kutakuinkin lockdownissa kun ollaan, rahaa ei kyllä juuri mihinkään mene, muuta kuin ruokakauppaan. En koe kitkuttelevani ja olen myös sen verran erakko, että tämä kotinurkissa pieruverkkareissa nysvääminen sopii minulle oikein hyvin. Säästöt luovat turvallisuutta ja toisaalta, jos se paha päivä joskus koittaa, haluan, että minulla on jonkin verran taloudellista liikkumavaraa.

Lockdownissa? Suomessako?

Ei Suomi ole lähelläkään lockdownia!

Varmaan tähän tilanteeseen voidaan viitata lovkdownina kun kokoontumisia rajoitetaan näin rajulla kädellä vaikkei ihan ulkonaliikkumista olekaan estetty.

Ei voida viitata, ne on kaksi tyystin eri asiaa.

Minun kotimaassa on ollut neljä kertaa lockdown ja se on hyvin kaukana Suomen tilanteesta, jossa ystävällisestä kehotetaan välttämään ylimääräisiä kontakteja ja estetään iltakaljalle pääsy.

Voihan tästäkin alkaa täällä väittelemään. Tarkoitin että jokainen varmaan ymmärsi mitä kirjoittaja tarkoitti.

Vierailija
46/53 |
05.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on sekä säästöjä, että ihan ok palkka. Mutta tiedostan hyvin myös sen, että työtilanteeni on ollut jo pitkään ja on tuleva olemaan tulevaisuudessakin hyvin epävarma. Olen onnistunut luovimaan pätkätyöstä toiseen hyvin onnekkaasti, mutta ei ole mitenkään sanottua, että se jatkuisi eläkkeelle saakka. Siksi elän hyvinkin niukasti ja säästän pahan päivän varalle kaiken ylimääräisen. Ja tällä hetkellä, etätöissä ja kutakuinkin lockdownissa kun ollaan, rahaa ei kyllä juuri mihinkään mene, muuta kuin ruokakauppaan. En koe kitkuttelevani ja olen myös sen verran erakko, että tämä kotinurkissa pieruverkkareissa nysvääminen sopii minulle oikein hyvin. Säästöt luovat turvallisuutta ja toisaalta, jos se paha päivä joskus koittaa, haluan, että minulla on jonkin verran taloudellista liikkumavaraa.

Varmaan tähän tilanteeseen voidaan viitata lovkdownina kun kokoontumisia rajoitetaan näin rajulla kädellä vaikkei ihan ulkonaliikkumista olekaan estetty.

Minun kotimaassa on ollut neljä kertaa lockdown ja se on hyvin kaukana Suomen tilanteesta, jossa ystävällisestä kehotetaan välttämään ylimääräisiä kontakteja ja estetään iltakaljalle pääsy.

https://www.hs.fi/kulttuuri/art-2000007612356.html

Lue tuolta lockdownin määritelmä. Sillä pyritään mm. estämään sosiaalista kanssakäynti.

Vierailija
47/53 |
05.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lue tuolta lockdownin määritelmä. Sillä pyritään mm. estämään sosiaalista kanssakäynti.

En pysty lukemaan alkua pidemmälle.

Mutta jo siitä saa selvän. ”Tiukkojen rajoitusten asettaminen matkustamiselle, sosiaaliselle vuorovaikutukselle ja pääsylle julkisiin tiloihin.”

Jos kuvittelet että Suomessa on tiukkoja rajoituksia millään osa-alueella olet harvinaisen väärässä. Vai onko teitä lukittu sisätiloihin, estetty työteko moneksi kuukaudeksi, laitettu koronaleireille ja maahan tultaessa monen valvottuun viikon karanteeniin?

Vierailija
48/53 |
05.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En pysty lukemaan alkua pidemmälle.

Mutta jo siitä saa selvän. ”Tiukkojen rajoitusten asettaminen matkustamiselle, sosiaaliselle vuorovaikutukselle ja pääsylle julkisiin tiloihin.”

Jos kuvittelet että Suomessa on tiukkoja rajoituksia millään osa-alueella olet harvinaisen väärässä. Vai onko teitä lukittu sisätiloihin, estetty työteko moneksi kuukaudeksi, laitettu koronaleireille ja maahan tultaessa monen valvottuun viikon karanteeniin?

Ei mutta lockdownejakin on eri asteisia.

Vierailija
49/53 |
05.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hei ap, onko tuo vaihe jatkunut elämässäsi kovinkin kauan? Minäkin kävin sellaisen läpi ja sitten palasin normaalimpaan, joskaan en entiseen. Elämä oli ihan helkkarin ankeaa kieltäytymistä, kun yritin selitellä, etten halua tai tarvitse kuin perustarpeet. Mikä sinänsä on totta, mutta me olemme kaikki ihmisiä, jotka saavat osan nautinnoistaan itsensä ulkopuolelta. Harva on niin henkistynyt, että sisäinen ja aineeton elämä riittäisi iloiksi.

Tietenkin omaisuuden läpi käyminen ja karsiminen on hyödyllinen prosessi, joka voi vapauttaa energiaa. Mainitset kuitenkin ahdistuksen teksteissäsi joten oletan, että haet vielä omaa tietäsi tässä ja otat ehkä esimerkkiä ulkopuolelta. Nyt kuulostaa siltä, että olet vaan heilahtanut asteikon ääripäästä toiseen todellisia halujasi ja tarpeitasi tuntematta.

Tuo on mielestäni asennekysymys. Itse en ainakaan koe kuluttamisesta pidättäytymistä mitenkään ankeaksi kieltäytymiseksi. Ennemmin on kiva katsoa pankkitilin kasvavaa saldoa. Mitä voisin edes tarvita? Kotitalouteni on jo valmis, eli täältä ei puutu mitään. Enemmän ahdistaisi jos tänne pitäisi tuoda vielä lisää turhaa tavaraa tukkimaan paikkoja olemaan tiellä.

Rikki menneet käyttötavarat kyllä korvaan. En kuitenkaan näe mitään lisäarvoa jos varta vasten pitäisi kierrellä kaupoissa haalimassa tavaraa ihan vaan haalimisen vuoksi. Ihana pörröviltti? Minulla on jo neljä kivaa vilttiä, minne tunkisin ne entiset? Uusi kahvinkeitin. Mitä teen entisellä? Uusi laukku? Minulla on jo kaikki tarvitsemani käyttölaukut, ja vielä hyvälaatuisina. Joku sisustushärveli? En minä halua nostella mitää turhaa rihkamaa pyyhkiessä pintoja, tai muuttaessa pakata tuhatta turhaa hilavitkutinta.

Nykyisin ostan pelkkää ruokaa ja tylsiä käyttötavaroita tyyliin pölynimurin suodatin tai kissanhiekka. Onko tämä pelkkien perustarpeiden varassa elämistä? Mitä tästä pitäisi puuttua?

No kun sinuta ei puutukaan mitään. Olet jo ehtinyt ostaa kaikkea, jopa yllinkyllin tai liikaa ja moneksi vuodeksi. Olet onnekas.

Ei köyhätkään näin ajattele, että kun minulla on jo neljä kivaa vilttiä, mutta ostanpa nyt viidennen pörröviltin.

Heillä on usein aina käytössä se ainoa viltti, (ei edes pörrö) ainoa laukku (keinomateriaalia), ainoa kahvinkeitin (halpa), ainoa talvitakki (kirpparilta tai alesta, ei edes kovin lämmin), ainoat hyvät talvikengät (eivätkä läheskään aina edes hyvät) jne.

On myös paljon jotain mikä puuttuu tai toisi mielihyvää tai hyötyä, mutta sinnittelee ilman.

Siksi on eri asia olla jonkin aikaa ostamatta mitään kun kerran ei mitään tarvitse, mutta silti ei mikään puutu tai,olisi huonolaatuista. Ei jää ilman mitään ja silloinhan ei uusi tavara tuota edes mielihyvää. Tietenkään.

Tilillä on aina rahaa, jos jotain tarvitsee tai tulee mielihalu ostaa.

Raha ei tuo onnea, mutta helpottaa elämää. Ja voi ostaa aina sellaista mistä tykkää ja se on hyvälaatuista ja juuri sopiva siihen hetkeen ja tarpeeseen. Ei tarvitse kitkutella tai lykätä jotain tarvitsemaansa johonkin tulevaan ehkä silloin-aikaan.

Voi luottaa, että kotona on aina tarvittavat asiat ja ne ovat kunnollisia. Jos ei ole niin voi ostaa tai viedä korjattavaksi. Koti on usein viihtyisä ja harmoninen, värit ja tekstiilit sopivat toisiinsa. On tarpeeksi tilaa ja kaappeja ym.

Se ei ole ehkä onnea jonkun mielestä, mutta voi elää siltä osin huoletontonta ja stressitöntä elämää.

Minulle köyhänä se olisi kyllä aika suurta onneakin. En osaa kuin kuvitella miltä sellainen elämä tuntuisi elää.

Vierailija
50/53 |
28.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hinnat nousseet. Ei ole varas kuluttaa.

Vierailija
51/53 |
28.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elän kuin köyhä, mutta omaisuutta on tällä hetkellä noin 800 000 eur. Kun joku näkee minut esimerkiksi kassajonossa, niin ei varmasti kateellisena katso.  Vaan tuijottaa varmaan, että tuokin köyhä tuossa, käyköhän edes töissä.  Kyllähän siitä omalla tavallaan saa kiksejä, hauska ajatella että lähes kaikki ympärillä olevat ovat köyhempiä vaikka esittävät rikkaampia.

Vierailija
52/53 |
28.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki tavarat ahdistaa kun päivät joutuu kökkimään kotona. Olen alkanut myymään pois, haluan väljän kodin joka on helppo siivota. Rahat pistän säästöön pahan päivän varalle, kasvamaan edes vähän korkoa. Tavaraa on paljon kun on ikänsä ollut keräilijä, mutta nyt lähtee suurin osa. Harmi vaan että ihmisillä ei ole nyt ostohaluja tai rahaa. Hidasta on.

Vierailija
53/53 |
28.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen aina ollut minimalisti. Sulle huomautuksena, että rikas köyhä on hyvin eri asia kuin köyhä köyhä. Sinuna en käyttäisi noin provosoivaa ilmaisua.