Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten jotkut vaan saa aina muiden apua?

Vierailija
25.04.2015 |

Tunnen ihmisen, jotka saa tosi paljon apua muilta. Naapuri leikkaa nurmikon, työkaveri vie työhön, isovanhemmat hoitaa lapset, sisko tulee pesemään ikkunat. Hän ei koskaan tee vastapalvelusta kenellekään, vaan pyytää koko ajan lisää ja lisää - ja myös saa apua.

Itse en koskaan saa apua pyytämättä tai tuskin silloinkaan. Kerran pyysin tädiltäni pientä palvelusta. Hän puhuu siitä vieläkin, kuinka en ilman hänen apuaan olisi selvinnyt. Siitä on aikaa 7 vuotta, eikä se ollut mikään en olisi selvinnyt juttu nyt todellakaan.

Sen sijaan minulta pyydetään jatkuvasti apua milloin missäkin. Ei sellaista juhlaa, johon en ainakin yhtä kakkua joutuisi paistamaan. Mitä teen siis väärin?

Kommentit (29)

Vierailija
21/29 |
25.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.04.2015 klo 12:29"]

[quote author="Vierailija" time="25.04.2015 klo 12:14"]

Miksi terveen ihmisen pitää saada jatkuvasti muiden apua. Anoppini on jatkuvasti tunkemassa pesemään ikkunoita, hoitamaan pihaa ja lapsia. Pärjätään loistavasti ilman hänen apujaankin ja aina loukkaantuu verisesti kun kielletään tulemasta.

[/quote]Tuollainen avun tuputtaminen on yksi vallankäytön muoto verhottuna mukavilpittömään auttamiseen mutta ap:n aloitus ei tarkoita tuota.

[/quote]

Tai sitten anoppi vain haluaa kovasti olla osa rakkaan lapsensa ja tämän puolison elämää ja nähdä lapsenlapsiaan usein. Anoppi ei ehkä uskalla tulla ihan vain kylään ja lapsenlapsia tapaamaan, koska pelkää, että on vaivaksi, joten ehdottaa sitten aina jotain palvelusta, jonka hän voisi tehdä.

Kun aina tyrmätään, ei ihme, että anoppi suuttuu. Hänen näkökulmastaan häntä ei haluta nähdä ja tavata ja estetään hänen ja lapsenlasten tapaamiset.

Voihan olla, että anoppi itse ollessaan nuori äiti joutui jatkuvasti keittämään pullakahvit vieraille, vaikka olisi ollut sen tuhannen kotiaskaretta tehtävänä ja apua olisi kaivannut kovastikin. Nyt hän ei itse halua olla vaivaksi vaan hyödyksi.

Vierailija
22/29 |
25.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.04.2015 klo 14:56"]

[quote author="Vierailija" time="25.04.2015 klo 12:29"]

[quote author="Vierailija" time="25.04.2015 klo 12:14"]

Miksi terveen ihmisen pitää saada jatkuvasti muiden apua. Anoppini on jatkuvasti tunkemassa pesemään ikkunoita, hoitamaan pihaa ja lapsia. Pärjätään loistavasti ilman hänen apujaankin ja aina loukkaantuu verisesti kun kielletään tulemasta.

[/quote]Tuollainen avun tuputtaminen on yksi vallankäytön muoto verhottuna mukavilpittömään auttamiseen mutta ap:n aloitus ei tarkoita tuota.

[/quote]

Tai sitten anoppi vain haluaa kovasti olla osa rakkaan lapsensa ja tämän puolison elämää ja nähdä lapsenlapsiaan usein. Anoppi ei ehkä uskalla tulla ihan vain kylään ja lapsenlapsia tapaamaan, koska pelkää, että on vaivaksi, joten ehdottaa sitten aina jotain palvelusta, jonka hän voisi tehdä.

Kun aina tyrmätään, ei ihme, että anoppi suuttuu. Hänen näkökulmastaan häntä ei haluta nähdä ja tavata ja estetään hänen ja lapsenlasten tapaamiset.

Voihan olla, että anoppi itse ollessaan nuori äiti joutui jatkuvasti keittämään pullakahvit vieraille, vaikka olisi ollut sen tuhannen kotiaskaretta tehtävänä ja apua olisi kaivannut kovastikin. Nyt hän ei itse halua olla vaivaksi vaan hyödyksi.

[/quote]

Tässä tapauksessa niin ilkeä anoppi että menee tuonne vallankäytön puolelle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/29 |
25.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

22: jos vilpittömästi haluaa tavata ei loukkaannu jos ei haluta "apua" vaan koetaan se tunkeiluna ja hallintayrityksenä.

Jos suuttuu siitä etteu tyrkytetty apu kelpaa kertoo se jo paljon mistä on kyse.

Vierailija
24/29 |
25.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun tuntemat ainaiset avunpyytäjät on röyhkeitä sekä selkeästi läheisriippuvaisia. Eivät ainoastaan tekeydy avuttomiksi, vaan ovat avuttomia. 

Jos eivät saa apua, niin homma ei hoidu. Eivät osaa hoitaa asioita, vaan aina tarvitsevat vähintään jonkun pitelemään kädestä ja tsemppaamaan/ hyväksymään toiminnan.

Sama riippuvuus pätee myös muutoin elämässä, yksin ei oikein pärjää missään asiassa.

Mulle röyhkeys, toisten hyväksikäyttö ja tuollainen roikkuminen aiheuttaa heti vastareaktion ja pyrin pysymään hyvin kaukana ko. ihmistyypistä.

Vierailija
25/29 |
25.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.04.2015 klo 15:04"]

22: jos vilpittömästi haluaa tavata ei loukkaannu jos ei haluta "apua" vaan koetaan se tunkeiluna ja hallintayrityksenä.

Jos suuttuu siitä etteu tyrkytetty apu kelpaa kertoo se jo paljon mistä on kyse.

[/quote]

Onko anopille sanottu suoraan, että apua ei kaivata mutta kyläilemään on aina tervetullut? Jotkut ihmiset eivät usko olevansa arvokkaita ja haluttuja muuten kuin antautumalla hyödynnettäväksi.

Anopilla voi olla myös omassa tuttavapiirissään porukkaa, jotka aina kehuvat, kuinka tekevät sitä ja tätä asiaa lastensa perheille. Anoppi ihmettelee sitten, miksi muiden anopit kelpaavat mutta hän ei kelpaa.

Vierailija
26/29 |
25.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
27/29 |
25.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.04.2015 klo 15:08"]

[/quote]

Onko anopille sanottu suoraan, että apua ei kaivata mutta kyläilemään on aina tervetullut? Jotkut ihmiset eivät usko olevansa arvokkaita ja haluttuja muuten kuin antautumalla hyödynnettäväksi.

Anopilla voi olla myös omassa tuttavapiirissään porukkaa, jotka aina kehuvat, kuinka tekevät sitä ja tätä asiaa lastensa perheille. Anoppi ihmettelee sitten, miksi muiden anopit kelpaavat mutta hän ei kelpaa.

[/quote]Voihan se koko porukka olla niit vallankäyttäjiä :D

Mut vakavasti, on tottakai rakastavia vanhempia jotka auttavat oikealla tavalla ja asenteella omia lapsiaan ja näiden perheitä, mutta yllättävän paljon on näitä vallankäyttäjiä jotka "hyvää hyvyyttään" tunkevat toisen reviirille mitätöiden lastaan/vävyään/miniäänsä ja naamioivat -jotkut todella taitavastikin!- hyvyyteen ja jopa uhrautumiseen.

Kyllä se kohde itse tietää mistä on milloinkin kyse vaikka ulkopuolisten silmissänäyttäisi miltä.

Vierailija
28/29 |
25.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.04.2015 klo 15:08"]

[/quote]

[/quote]No musta se ihmetteleekö ja sureeko vai suuttuuko siitä kertoo melko hyvin mistä kyse. Ja jos vilpittömästi ihmettelee saattaa ymmärtää kieltäytymisenkin.

Vierailija
29/29 |
25.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.04.2015 klo 15:06"]

Mun tuntemat ainaiset avunpyytäjät on röyhkeitä sekä selkeästi läheisriippuvaisia. Eivät ainoastaan tekeydy avuttomiksi, vaan ovat avuttomia. 

Jos eivät saa apua, niin homma ei hoidu. Eivät osaa hoitaa asioita, vaan aina tarvitsevat vähintään jonkun pitelemään kädestä ja tsemppaamaan/ hyväksymään toiminnan.

Sama riippuvuus pätee myös muutoin elämässä, yksin ei oikein pärjää missään asiassa.

Mulle röyhkeys, toisten hyväksikäyttö ja tuollainen roikkuminen aiheuttaa heti vastareaktion ja pyrin pysymään hyvin kaukana ko. ihmistyypistä.

[/quote]Mun tuntemani kuningatarmehiläiset kyllä osaisivat ja selviäisivät monista asioista ihan itse (tiedän, en luule) eivätkä ole todellisuudessa avuttomia mutta heittäytyvät sellaisiksi.