Miksi poliisinaista leikataan koko ajan?
Tarkoitukseni ei ole olla tahditon, vaan en vain tiedä ampumahaavoista mitään. Siis ihmettelen sitä, että miksi sitä ammuttua harjoittelussa ollutta naispoliisia leikataan koko ajan? Minkälaisia haavoja yms. hänelle oikein aiheutui ammuskelussa, että vaatii jatkuvaa leikkaamista ja kuntoutusta?
Mielestäni on todella hyvä, että kerrankin puhutaan siitä, mitä ampuminen yms. voi aiheuttaa! Useasti ei uhreista kerrota mitään. Televisiokin antaa aina vain ymmärtää, että ammuttaessa joko kuolee tai leikataan kerran ja sitten parannutaan heti.
Kommentit (13)
Mitä sinä tarkoitat "koko ajan" ? En osaa vastata juuri tähän yksittäiseen tapaukseen, mutta kai sinä itsekin osaat jotain päätellä vakavista vammoista. Yksi syy voi olla se, että ensimmäisessä leikkauksessa ei ole voitu korjata kaikkea ihan ennalleen. Toinen syy voi olla se, että paraneminen ei ole edistynyt odotusten mukaan. Tästä monella on kokemusta pienemmissäkin vammoissa, vaikka ensimmäisessä leikkauksessa tai hoidossa ei olisi mitään mennytkään pieleen.
Kuntoutus on sitten vielä pitkäaikaisempi projekti. Pelkästään liikuntakyvyn palauttaminen voi viedä kuukausia.
Vatsaan sai osuman ja sitä kautta sisuskalut ihan romuna. Niitä sitten parsitaan ajan kanssa ja kaikki komplikaatiot päälle. Kai niitä pitää parannella välillä ennen kuin voi leikata lisää.
Ampuja itse pääsee vankilasta aikaisemmin kuin naispoliisi sairaalasta. :(
Tulee mieleen eräs 12-vuotias tyttö, joka jäi perämoottorin potkurin ruhjomaksi... YÖKS!
[quote author="Vierailija" time="24.04.2015 klo 14:28"]
Mitä sinä tarkoitat "koko ajan" ? En osaa vastata juuri tähän yksittäiseen tapaukseen, mutta kai sinä itsekin osaat jotain päätellä vakavista vammoista. Yksi syy voi olla se, että ensimmäisessä leikkauksessa ei ole voitu korjata kaikkea ihan ennalleen. Toinen syy voi olla se, että paraneminen ei ole edistynyt odotusten mukaan. Tästä monella on kokemusta pienemmissäkin vammoissa, vaikka ensimmäisessä leikkauksessa tai hoidossa ei olisi mitään mennytkään pieleen.
Kuntoutus on sitten vielä pitkäaikaisempi projekti. Pelkästään liikuntakyvyn palauttaminen voi viedä kuukausia.
[/quote]
No siis jostain luin, että olisi ollut jo sata kertaa leikkaussalissa eli aika "koko ajan" siellä joutuu olemaan leikattuna. Jotenkin olen aina ajatellut, että ammuttaessa se luoti vaan menee sisään tai joskus jopa tulee uloskin ja se luoti vaan sieltä otetaan ulos ja ehkä sitten ommellaan kiinni. En oikein ole osannut ajatella, että se tosiaan tuhoaisi sisuskaluja pahastikin. - Ap
Hirvikiväärissähän se hauli hajoaa tms. (niin olen käsittänyt) eli se aiheuttaa ihan älyttömästi tuhoa.
[quote author="Vierailija" time="24.04.2015 klo 14:34"] Jotenkin olen aina ajatellut, että ammuttaessa se luoti vaan menee sisään tai joskus jopa tulee uloskin ja se luoti vaan sieltä otetaan ulos ja ehkä sitten ommellaan kiinni. En oikein ole osannut ajatella, että se tosiaan tuhoaisi sisuskaluja pahastikin. - Ap
[/quote]
Nopea kiväärinluoti tekee shokkiaallon, joka tuhoaa kudoksia laajalla alueella samaan tapaan kuin kova isku. Jos luoti tekisi vain reiän, saaliseläin juoksisi toisen maakuntaan ennen kuin kuolee tulehdukseen ja sotilas parsittaisiin kuntoon ja jatkaisi sotaa.
[quote author="Vierailija" time="24.04.2015 klo 14:43"]Hirvikiväärissähän se hauli hajoaa tms. (niin olen käsittänyt) eli se aiheuttaa ihan älyttömästi tuhoa.
[/quote]ei hauli vaan luoti, mutta tämä nyt on vaan pilkun viilausta. Toinen uhreista taisi kuolla piekkarin osumaan vai kuolivatko molemmat uhrit siihen. Niinhän nuo viisaammat sanovat että .22 on pirullisin kaliberi. Luoti on niin heikko ettei läpäise kunnolla vaan "kimpoilee" uhrin sisällä tehden pahaa jälkeä. Jokelassa ja kauhajoella käytettiin myös .22.
[quote author="Vierailija" time="24.04.2015 klo 14:43"]Hirvikiväärissähän se hauli hajoaa tms. (niin olen käsittänyt) eli se aiheuttaa ihan älyttömästi tuhoa.[/quote]
Hirviluoti ei hajoa vaan levistyy sienimäiseksi ja luovuttaa energiansa shokkiaallolle nopeasti. Hajoava luoti tuhoaisi enemmän lihaa ja jättäisi metallinpaloja.
Miksi niitä vammoja ei sitten kursita kerralla yhteen? Maha auki kokonaan ja ommellaan. Vai aukeaako ne tehdyt ompeleet tms? Mä en käsitä tätä kanssa yhtään. Luulisi että jatkuvat nukutukset ja lääkitykset olisivat keholle aivan järkyttävä rasitus.
Sisäelimet vaurioituneet pahasti, ja niitä on mahdotonta "korjata" yhdellä leikkauksella, vaan tarvitaan monia joissa vähitellen rakennetaan niitä uudestaan. Tekoelimet, avanteet ym eivät myöskään ole aina ikuisia kestoltaan, vaan niitä saattaa joutua vaihtamaan leikkauksilla.
Hirvikiväärillä vatsaan, joten lienee sisuskalut aika riekaleina ja runsaasti hermostovaurioita josta kertoo sekin, että pystyi vasta hiljan kävelemään vähän.
Eikö hänen blogistaan löytyisi enemmän tietoa?