Milloin koiralle eutanasia?
Missä vaiheessa vanhalle nivelrikkoiselle koiralle tulisi tehdä eutanasia päätös? Omani on yli 13-vuotias ja tähän mennessä kipulääkkeen kanssa pärjännyt, mutta nyt ei pääse lattialta enää omin avuin ylös ja vatsan alta avustamallakaan ei joka kerta onnistu. Ulkona köpöttelee omaa vauhtiaan,mutta sitätiloissa vain makaa. Lähes joka yö alkaa myös yhtäkkiä haukkua, kipuja ehkä?
Varasin jo ajan piikille, mutta nyt alkoi epäilyttämään, onko silti vielä aika. Olisiko antaa neuvoja?
Ap.
Kommentit (43)
Kyllä tämä nyt on oikea päätös. Sydän murtuu kun se nyt on edessä, mutta parhaaksi toiselle.
Ap
On aika. Hyvästit on paikallaan, vaikka sydän ei raaskis ja järki sanoo aivan muuta. Lemmikin omistajan rankkoja päätöksiä.
Voimia!
Ensimmäisen koiran kohdalla päätös on vaikein kun ei tunne vielä niin hyvin kaikkia "koirajuttuja". Mutta kyllä nyt on aika, kuten olet itsekin jo huomannut. Tekeepä sen milloin hyvänsä, niin jos jälkeenpäin ei tunnu että liian myöhään, niin sitten tuntuu että liian aikaisin, näin se menee.
Vierailija kirjoitti:
Edelleenkin heille jotka pitävät minua nyt jonain eläinrääkkääjänä kun koira ei pääse lattialta ylös, NIIN se alkoi viikon sisään ja olen heti sen jälkeen jo varannut tälle viikolle eutanasiaan ajan. Ennen sitä on päässyt vielä omin avuin ylös, ulkona köpöttelee ihan hyvin ja nytkin vielä. Kipuja on todella hankala arvioida ja sitä arviointia olen tehnyt koko ajan. Koira on myös kuuroutunut vuoden sisään ja mietin voisiko haukkuminen liittyä myös siihen.
Ap.
Haukkuminen voi liittyä kipuun, kuurouteen, dementiaan tai mihin vaan. Ja et ole eläinrääkkääjä, tuo on niin vaikea päätös. Voimia! Kuulostaa kuitenkin siltä että nyt on oikea aika.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä tämä nyt on oikea päätös. Sydän murtuu kun se nyt on edessä, mutta parhaaksi toiselle.
Ap
Otan osaa, tuo on todella raskas päätös. Oma sydän murtui marraskuussa, kun kissalleni jouduttiin tekemään eutanasia vaikean sairauden ja toivottoman ennusteen vuoksi. Vointi meni parissa päivässä huonoksi ja labra-arvojen perusteella eläinlääkäri suositteli eutanasiaa. Edelleen itken päivittäin monta kertaa ikävääni.
Tuo, että täytyy avustaa ylös eikä sittenkään aina pääse, olisi mulle sen merkki, että on aika.
Raskas päätös ja suuri menetys. Voimia ❤️
Meidän 15.v koira nukutettiin vajaa kuukausi sitten pois. Oli vaikea päätös, mutta välttämätön.
Itse päätin, että sitten kun liikkuminen loppuu, niin sitten tietää että on tullut aika..toinen vaihtoehto oli että jos olisi tullut kipuja, mutta tämä oli loppuun saakka hellä herrasmies lapsia kohtaan. Pussaili ja töykki kuonolla, kuten aina ennenkin. Kipulääkettä sai sitten ihan ne viimeiset päivät, kun odotettiin että pääsee eläinlääkärille..sattui justiin joku valtakunnallinen koulutus ja kaikki lähellä olevat olivat varattuja viikonlopun yli.
3.kk aikana tapahtui asteittain kunnon huonontumista.
Ensin alkoi laskemaan ajoittain alleen, mutta pihakoirana tämä ei vielä ollut syy lopettaa.
Laihtui laihtumistaan, vaikka söi saman määrän mitä ennenkin. Kun huomasin tämän, aloin lisäämään ruokaan öljyä, mutta sekään ei pitkässä juoksussa auttanut.
Alkoi kaatuilemaan, jos teki liian jyrkän käännöksen. Tästä syystä saikin käpeksiä pihalla vapaana, tehtiin lisää aitaa.
Kyllä tuo minusta on ihan eläinrääkkäystä. Katsoin itse sivusta kaverini vastaavaa juupas eipäs -leikkiä vuoden pari ja olin todella vihainen hänelle, kun antoi vanhan raihnaisen koiransa kärsiä niin pitkään.
Koirat eivät valita tai näytä kipuaan, omistajan on se itse tajuttava ja tehtävä tarvittava johtopäätös. Luonnossa koirasi olisi kuollut jo aikoja sitten.
Kyllä on oikea aika nyt. Meidän 15-vuotias nivelrikkoinen lopetettiin kun lääkkeet ei enää auttaneet ja se linkkasi etujalkaansa koko ajan. Välillä tuntuu että päätös olisi pitänyt tehdä jo aiemmin.
Jatkan tuosta kaatuilusta vielä..kyllä meidänkin koiraa avustettiin ylös n.1kk ajan sillon tällöin ja sovittiin että käydään tarkistamassa joka ilta, että on päässyt koppiin yöunille. Aamulla sama homma, että tulee syömään ja tsekataan samalla, miten kävelee ja miltä vaikuttaa muutoin voinniltaan, ettei ole kipuja.
Ihan samoja juttuja mitä ihmistenkin kanssa tarkkaillaan, kun eivät osaa itse kertoa..näin siis vanhainkodin hoitaja ratkaisi oman koiran lopettamispäätöksen..tuntuikin kurjalta ajatella että ihmisten se on pakko kärsiä loppuun asti, koska laki ei salli eutanasiaa vielä.
Miksi avustettiin ylös, siksi että koira oli tosiaan täyspäinen ja kivuton vaikka kaatuilikin..tein oman arvion perustuen siihen miten koira katsoo takaisin ja käyttäytyy muutoin. Ei näkynyt ahdistusta tai epätoivoa tai luovuttamista, sillä paimensi pikkulapsia entiseen tapaansa vielä viikko ennen lopetusta.
Vierailija kirjoitti:
Vuosi sitten käynyt eläinlääkärillä ja kaikki veriarvot otettiin ja kuvattiin, niin sanoi vielä että kaikki kunnossa ja kipulääkkeen kanssa pitäisi pärjäillä. Todella hankala arvioida pelkän nivelrikon takia milloin on se aika, mutta kyllä se on nyt sitten tainnut tulla.. Se ettei itse pääse lattialta ylös, (ainakaan liukkaalla laminaatilla ) on alkanut viikon sisään. Kaikki nuo muutokset tapahtuvat niin hitaasti ja niihin ehtii tottua. Jotenkin aina ajatellut että en halua toista viedä piikille liian aikaisin, mutta en toisaalta pitkittää liikaakaan. Nyt se aika kuitenkin on varattu, tämä on ensimmäinen oma koira jolle tämä päätös pitänyt tehdä.
Ap.
Oma rakas koirani päästettiin pilven reunalle, kun eläinlääkäri sanoi että nyt on aika.
Jälkikäteen ajatellen vähän aikaisemmin olisi jo ollut, sitä jotenkin itse sokeutuu tilanteelle, kun se pahenee niin pikkuhiljaa.
Eli kyllä, uskon vahvasti että nyt on sinun aika tehdä se suurin rakkauden teko.
Olen pahoillani, iso halaus 💔
Voimia todellakin. 🧡
Suurinta rakkautta omaa lemmikkiä kohtaan on päästää hänet riittävän aikaisin menemään.... kamalan rankkaa. Mutta parasta eläimelle!
Lohdutukseksi voin sanoa ettei lemmikki sitä sure ja lähtö on yleensäkin rauhallinen ja kivuton. Usein eläin menee piiloon kuolemaan kun aika on. Mutta lemmikkieläintä voi auttaa aiemmin ja se on paras tehdä tarpeeksi aikaisin.
Mitään en ole katunut niin paljon, kuin sitä, että pitkitin ensimmäisen koirani elämää turhat kolme päivää. Silloin päätin, että karvakaverit päästän kivuista mieluummin vähän aikaisemmin kuin liian myöhään. Nyt on taas laumassa seniorikoira, jonka tilannetta seuraan tarkalla silmällä. Vielä hän liikkuu ja voi hyvin.
Voimia sinulle, ap!
Kuulostaa siltä, että olet päätynyt oikeaan ratkaisuun varatessasi eutanasian. Voimia tuleviin päiviin, ensimmäisestä koirasta luopuminen vihlaisee erityisen syvältä.
Joudut nyt luopumaan rakkaasta ystävästä ja edessäsi on surun päiviä, mutta voit lohduttautua sillä että teit oikean päätöksen. Ajan myötä suru muuttuu ikäväksi ja kaipaukseksi, ja väistyy taka-alalle. Ehkä tulee uusia koiria, vuodet ja vuosikymmenet kuluvat ja koirat vaihtuvat, jokainen on aikanaan tärkeä ja rakas, ehkä joku on ns "elämäsi koira", mutta ensimmäisellä koiralla tulee aina olemaan oma erityispaikkansa muistoissa, se on se joka opasti sinut koirien maailmaan ja opetti sinut ymmärtämään niitä.
Vierailija kirjoitti:
Ensimmäisen koiran kohdalla päätös on vaikein kun ei tunne vielä niin hyvin kaikkia "koirajuttuja". Mutta kyllä nyt on aika, kuten olet itsekin jo huomannut. Tekeepä sen milloin hyvänsä, niin jos jälkeenpäin ei tunnu että liian myöhään, niin sitten tuntuu että liian aikaisin, näin se menee.
Tämä oli tärkeä kommentti ja uskon ihan täysin että näin on. Juuri tuo on saanut miettimään ja epäröimään päätöstä, että onko liian aikaista. Vaan helpottaa tätä päätöstä että jos se aina tuntuu juuri tuolta, paitsi silloin kun on pitkittänyt liian pitkään. Jolloin se syyllisyys on varmasti miljoona kertaa pahempi.
Ap
Voimia ap. On rakkautta saattaa lemmikin elämä kunnialla loppuun. ❤️
Vierailija kirjoitti:
Edelleenkin heille jotka pitävät minua nyt jonain eläinrääkkääjänä kun koira ei pääse lattialta ylös, NIIN se alkoi viikon sisään ja olen heti sen jälkeen jo varannut tälle viikolle eutanasiaan ajan. Ennen sitä on päässyt vielä omin avuin ylös, ulkona köpöttelee ihan hyvin ja nytkin vielä. Kipuja on todella hankala arvioida ja sitä arviointia olen tehnyt koko ajan. Koira on myös kuuroutunut vuoden sisään ja mietin voisiko haukkuminen liittyä myös siihen.
Ap.
Jos koira ulkona kävelee hyvin, olisi voinut mattoa laittaa alle, pelkkä laminaatti on liukasta nuorellekin koiralle. Tassupohjiin saattaa kasvaa karvat talvella, mikä edesauttaa liukautta laminaattilla.
Haukkuminen voi liittyä hyvinkin kuuroutumiseen. Sinuna keskustelisin vielä eläinlääkärin kanssa. Saat ammattilaisen näkemyksen päätöksesi tueksi.
Äläkä välitä noista typeristä kommenteista. Tällä palstalla tosi monet ovat sitä mieltä, että koira pitäisi viedä heti piikille, kun askel lyhenee ja vauhti vähenee. On ihan normaalia, että seniorikoiran lenkit ovat lyhyitä köpöttelyjä tai että lattialta nouseminen vaikeaa. Samanlailla ne ihmisvanhuksetkin vähentävät tekemistä ja liikkeet muuttuvat epävarmoiksi, mutta kykenevät silti elämään vuosia itsenäiseti omassa kodissa.