Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Milloin koiralle eutanasia?

Vierailija
04.01.2022 |

Missä vaiheessa vanhalle nivelrikkoiselle koiralle tulisi tehdä eutanasia päätös? Omani on yli 13-vuotias ja tähän mennessä kipulääkkeen kanssa pärjännyt, mutta nyt ei pääse lattialta enää omin avuin ylös ja vatsan alta avustamallakaan ei joka kerta onnistu. Ulkona köpöttelee omaa vauhtiaan,mutta sitätiloissa vain makaa. Lähes joka yö alkaa myös yhtäkkiä haukkua, kipuja ehkä?
Varasin jo ajan piikille, mutta nyt alkoi epäilyttämään, onko silti vielä aika. Olisiko antaa neuvoja?
Ap.

Kommentit (43)

Vierailija
1/43 |
04.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisin varmaan itse vienyt jo aiemmin.

Vierailija
2/43 |
04.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa kyllä siltä että ei ole enää koiranelämää tuo :(

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/43 |
04.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei ole kokemusta koirista, vaan kissoista, ja jos olen arvioinut, että eläin on mahdollisesti alkamassa kärsiä esim. sairauden, kipujen vuoksi eikä voi toteuttaa lajityypillistä käyttäytymistään, niin sitten on rakkauden teko päästää hänet menemään. mitä mieltä eläinlääkäri on?

Vierailija
4/43 |
04.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syntyessä pitää tehdä, koirat levittää virusta.

Vierailija
5/43 |
04.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se valitettavasti kuulostaa siltä, että nyt on aika. Öisin haukkuminen viittaa vahvasti kipujen aiheuttamaan "hälytystilaan".

Voimia tulevaan <3

Vierailija
6/43 |
04.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa kysyä eläinlääkäriltä voisiko vielä kokeilla jotain erilaista kipulääkettä. Markkinoille on tullut uusiakin vaihtoehtoja kivun hoitoon.

Vierailija
7/43 |
04.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tuo on tilanne ettei todella koirasi halua/pääse liikkeelle,on aika tasan huomenna 😑 on varmasti todella kipeä ja kävelee sen mitä on ihan pakko.... Olen pahoillani tästä,mutta raaka totuus. Kipulääke ei ole enään järkevä vaihtoehto jos eläin ei pääse ylös ilman apua. Yöllinen ääntely kertoo myös kivusta. Lääkkeiden teho heikkenee ajan myötä.

T:kokemusta on neljän koiran verran.

Vierailija
8/43 |
04.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt on aika.

Vierailija
9/43 |
04.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä odotat? Että koira ei enää lenkilläkään liiku? Ei syö, ei juo? Sydän pysähtyy?

Säälittää vanhat kipeät koirat joita omistajat kiduttavat odottaen, mitä lie odottavatkaan. Koira kituu yllättävän pitkälle.

Jos ei enää pääse omin avuin ylös ja lenkitkin lyhyitä köpöttelyjä, niin kyllä se aika on tullut. Vai nauttiiko koirasi mielestäsi elämästään? Elää oikeaa täysipainoista koiran elämää?

Turha pitkittää siihen saakka että koirasi jalat eivät enää lainkaan kanna. Koira on silloin jo äärimmäisen sairas. Mielummin vähän liian aikaisin, kuin yhtään liian myöhään!

Vierailija
10/43 |
04.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinä vaiheessa, kun koira ei pääse omin avuin ylös eikä kysymys ole mistään parannettavissa olevasta vaivasta, on minusta täysin selvää, että eutanasian lykkääminen aiheuttaa koiralle kärsimystä.

Vierailija
11/43 |
04.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koira ei pääse omin avuin ylös ja vielä epäilee että onko piikittämisen aika vai ei.

Itse olisin jo aiemmin vienyt.

Ei koiraa olisi pitänyt kipulääkkeillä pitää näinkään pitkälle. Pientä kipua varmaan sietänyt mutta kovempaa ei kestä ja haukkunee sen takia.

Muistakaa aina, että oma henkinen tuska on ihan jotain kevyttä verrattuna koiran kiputuskaan.

Vierailija
12/43 |
04.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuosi sitten käynyt eläinlääkärillä ja kaikki veriarvot otettiin ja kuvattiin, niin sanoi vielä että kaikki kunnossa ja kipulääkkeen kanssa pitäisi pärjäillä. Todella hankala arvioida pelkän nivelrikon takia milloin on se aika, mutta kyllä se on nyt sitten tainnut tulla.. Se ettei itse pääse lattialta ylös, (ainakaan liukkaalla laminaatilla ) on alkanut viikon sisään. Kaikki nuo muutokset tapahtuvat niin hitaasti ja niihin ehtii tottua. Jotenkin aina ajatellut että en halua toista viedä piikille liian aikaisin, mutta en toisaalta pitkittää liikaakaan. Nyt se aika kuitenkin on varattu, tämä on ensimmäinen oma koira jolle tämä päätös pitänyt tehdä.

Ap.

Vierailija
13/43 |
04.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta tuollaiset eläinrääkkääjät pitäisi laittaa eläintenpitokieltoon!

Vierailija
14/43 |
04.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikea päätös, mutta luota siihen että tiedät itse kun mietit asiaa. Omalla koiralla oli saman ikäisenä sama tilanne. Oli myös viimeisen vuoden lähes kuuro ja dementoitunut. Pyysi ulos monta kertaa yössä.

Sitten alkoi olla ulkona kun kaatui niin ei päässyt itse ylös eikä hypännyt autoon niin näki että ei siitä muutu kuin huonompaan suuntaan.

Kun muistelet, minkälainen koira on ollut parhaina vuosinaan niin huomaat kyllä että ei nauti enää olostaan. On myös koira eikä ihminen niin ei osaa pyytää.

Mielestäni päätös kannattaa tehdä mieluummin vähän ennen kuin myöhään. On vain ihmisen halusta kiinni pitää väkisin hengissä vaikka eläin kärsii.

Itse mietin 3 elämäni kamalinta päivää ja tein päätöksen ja varasin ajan. Päätöksen tehtyä helpotti itseäkin.

Tsemppiä vaikeassa tilanteessa ja luota siihen että sinä itse tiedät, milloin on oikea aika päästää irti.

Vierailija
15/43 |
04.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä ihmettä. Eläin ei pääse lattialta ylös ja pidät sitä vielä hengissä?!?

Vierailija
16/43 |
04.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikea päätös. Sitä miettii ja miettii tekeekö oikein. Parempi vähän aikaisemmin kuin liian myöhään. Ei sitä millään raskisi, mutta joskus se päätös on tehtävä. Voimia.

Vierailija
17/43 |
04.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vuosi sitten käynyt eläinlääkärillä ja kaikki veriarvot otettiin ja kuvattiin, niin sanoi vielä että kaikki kunnossa ja kipulääkkeen kanssa pitäisi pärjäillä. Todella hankala arvioida pelkän nivelrikon takia milloin on se aika, mutta kyllä se on nyt sitten tainnut tulla.. Se ettei itse pääse lattialta ylös, (ainakaan liukkaalla laminaatilla ) on alkanut viikon sisään. Kaikki nuo muutokset tapahtuvat niin hitaasti ja niihin ehtii tottua. Jotenkin aina ajatellut että en halua toista viedä piikille liian aikaisin, mutta en toisaalta pitkittää liikaakaan. Nyt se aika kuitenkin on varattu, tämä on ensimmäinen oma koira jolle tämä päätös pitänyt tehdä.

Ap.

Tokihan se on ihan hyvä eläinlääkäriä vielä konsultoida, että onko järkeä hoitaa oiretta. Moni nivelrikkoinen koirahan saa ison avun kuukausittain annettavasta kipupiikistä yhdistettynä säännölliseen fysioterapiaan.

Koirallasi on kuitenkin sen verran paljon ikää, että hoidon hyöty-haitta-suhde ei ole varmasti se parhain. Raskas päätös, mutta myös viimeinen palvelus ystävälle.

Vierailija
18/43 |
04.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koirasi kärsii. Koira ei välttämättä ilmaise kipua, joka tulee nivelrikoista mutta tyhmäkin tajuaa, että kipuja on. Ihan samat kivut mitä ihmisellä on. Itselläni on nivelrikot hoidettu tekonivelillä.

Älä kiduta koiraasi, vaan vapauta kärsimyksistä. Eläinrääkkäystä jos pitkittää ja pitkität.

Vierailija
19/43 |
04.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edelleenkin heille jotka pitävät minua nyt jonain eläinrääkkääjänä kun koira ei pääse lattialta ylös, NIIN se alkoi viikon sisään ja olen heti sen jälkeen jo varannut tälle viikolle eutanasiaan ajan. Ennen sitä on päässyt vielä omin avuin ylös, ulkona köpöttelee ihan hyvin ja nytkin vielä. Kipuja on todella hankala arvioida ja sitä arviointia olen tehnyt koko ajan. Koira on myös kuuroutunut vuoden sisään ja mietin voisiko haukkuminen liittyä myös siihen.

Ap.

Vierailija
20/43 |
04.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurinta rakkautta on päästää irti kun aika on. Mieluummin vaikka viikko liian aikaisin kuin päivä liian myöhään. Nämä on vaikeita päätöksiä, mutta jälkeenpäin kadut jos venytät päätöstä vielä.