Miten saa unen päästä uudelleen kiinni kun herää aamuyöllä
Antakaa jotain vinkkejä. Heräsin taas kolmelta työasioita miettimään. En pysty rauhoittumaan.
Kommentit (25)
Luettelen alkulukuja. Mietin jonkun laulun sanat alusta loppuun. Mietin reittejä paikoista joissa olen joskus asunut. Mietin montako a:lla alkavaa valtiota muistan. Tai b:llä.Ajattelen jonkun tutun elokuvan alusta loppuun.
Sitkeästi mieli keskittymään johonkin muuhun, niin ei ala ongelmat pyöriä mielessä.
Menen usein 15 minuutiksi sängystä pois, käyn syömässä jotain pientä ja juon lasin maitoa. Ehkä luen jotain.
Mitä sinä olet kokeillut? Mua joskus auttaa kun käyn juomassa mukillisen kaakaota ja syömässä leivän. Joskus aiemmin auttoi rentoutus, mutta nyt olen niin kireä ettei onnistu, en saa esim leukoja rentoutumaan. ap
Minulle käy usein niin. Ja alan tehdä töitä kotona. Liittyy stressin. Nytkin heräsin, vaikka olen opintovapaalla. Tämä on harvinaista. Työheräily vaati kunnollisen irtioton töistä, että sain kierrokset alas
Tätä en yleensä tee herätessäni keskellä yötä, mutta äsken masturboin itseni orgasmiin... :)
Mulla sama ongelma. Yhden urapolun jouduin lopettamaan sen vuoksi, että stressitasot nousivat liikaa, väsyin loppuun kun en enää yölläkään saanut nukuttua. Kokonaan en ole päässyt aamuyön valvomisista eroon, mutta olen huomannut sen auttavan, että kirjoitan illalla tai työstä lähtiessä listan tekemättömistä töistä. Lista on olemassa ja voin unohtaa ne hommat aamuun asti. Käytän myös mielikuvaharjoittelua ja sanon itselleni: nuku nyt, ja tyhjennän mieleni ja alan ajatella jotain mukavaa, vaikka metsässä nukkumista.
Tämä on perfektionistien vaiva, pitäisi opetella pois kaikenlaisista itsesyytöksistä, murehtimisesta ja antaa itselleen lupa olla mitätön, heikko, yhdentekevä ja korvattavissa.
vedä käteen. Rentouttaa ja uni maittaa
Hyvin sanottu, seiska. Äsken just mietin että oma mustavalkoinen ajattelu itseä kohtaan ajaa stressiin. Kun vaihtoehdot on kaikki tai ei mitään, niin äärettömän harvoin on tyytyväinen itseensä työpäivän jälkeen, koska ei kaikkea ehdi tehdä täydellisesti, eikä se ole edes tarkoituksenmukaista.
[quote author="Vierailija" time="24.04.2015 klo 05:13"]Mulla sama ongelma. Yhden urapolun jouduin lopettamaan sen vuoksi, että stressitasot nousivat liikaa, väsyin loppuun kun en enää yölläkään saanut nukuttua. Kokonaan en ole päässyt aamuyön valvomisista eroon, mutta olen huomannut sen auttavan, että kirjoitan illalla tai työstä lähtiessä listan tekemättömistä töistä. Lista on olemassa ja voin unohtaa ne hommat aamuun asti. Käytän myös mielikuvaharjoittelua ja sanon itselleni: nuku nyt, ja tyhjennän mieleni ja alan ajatella jotain mukavaa, vaikka metsässä nukkumista.
Tämä on perfektionistien vaiva, pitäisi opetella pois kaikenlaisista itsesyytöksistä, murehtimisesta ja antaa itselleen lupa olla mitätön, heikko, yhdentekevä ja korvattavissa.
[/quote]
Sama perfektionistin vika on minussakin. Liittyy vain työhön. Ei kotihommiin
T. 5
[quote author="Vierailija" time="24.04.2015 klo 04:42"]
Mitä sinä olet kokeillut? Mua joskus auttaa kun käyn juomassa mukillisen kaakaota ja syömässä leivän. Joskus aiemmin auttoi rentoutus, mutta nyt olen niin kireä ettei onnistu, en saa esim leukoja rentoutumaan. ap
[/quote]
kannatttaa päiväsaikaan tilata hieroja ja ruveta tekemään dynaamista venyttelyä ja jumppaa, että saat paikat auki. Tai mene pilateksenen, hanki purentakiskot...et niin pure hampaita...se kuorsauksen on siihen aluksi hyvä (kokeilin)..tarkista patja ja tyyny sopiviksi.
yöllä..se maitolasi ja asioiden kelaaminen niin, että ajattelet mikä rassaa ja mieti, että se menee ohi...tää on normaalia, että jännitetään..., mutta että olet nyt ihan turvassa...ei ole hätää...ne unettomuuden paniikit tulee usein jostain vanhoista tunteista...tee jokin renroutusharjoiitus siinä sängyssä.
ajattele jotain mukavaa juttua. Hyvää yötä.
Minä sain lääkettä, mikä auttaa nukkumaan syvempää unta enkä heräile.
Ainakaan puhelinta ei pidä ottaa yöllä katseltavaksi! Saatan itse vilkaista siitä kellon, mutta pakotan itseni laittamaan puhelimen pois. Yhden lööpin tai keskustelun kun lukee, niin elimistö alkaa aktivoitua heräilemään ja unen saaminen vaikeutuu. Vältän ajattelemasta pakko nukahtaa tai pakko nukkua, mutta mietin pyörällä ajamista, vaihtuvia maisemia tai keskityn ajattelemaan kosken kuohujen ääntä, vesielementti rauhoittaa mieltä.
Mä alan ajatella jotain hyvin neutraalia asiaa, vaikka taitoluistelua tai jotain sellaista. Joskus laitan ihan valot ja alan täyttää sanaristikoita (helppoja, ne nukuttaa) tai sudokuja tai luen jotain yksinkertaista.
[quote author="Vierailija" time="24.04.2015 klo 05:24"][quote author="Vierailija" time="24.04.2015 klo 04:42"]
[/quote]
kannatttaa päiväsaikaan tilata hieroja ja ruveta tekemään dynaamista venyttelyä ja jumppaa, että saat paikat auki. Tai mene pilateksenen, hanki purentakiskot...et niin pure hampaita...se kuorsauksen on siihen aluksi hyvä (kokeilin)..tarkista patja ja tyyny sopiviksi.
yöllä..se maitolasi ja asioiden kelaaminen niin, että ajattelet mikä rassaa ja mieti, että se menee ohi...tää on normaalia, että jännitetään..., mutta että olet nyt ihan turvassa...ei ole hätää...ne unettomuuden paniikit tulee usein jostain vanhoista tunteista...tee jokin renroutusharjoiitus siinä sängyssä.
ajattele jotain mukavaa juttua. Hyvää yötä.
[/quote]
Anteeks... ei pahalla...mutta ehkä ei tarviis noita pisteitä joka väliin........................
Itse alan aina selaamaan vauva.fitä kun herään ja asettaudun mahdollisimman mukavaan asentoon.. jossain vaiheessa työjutut unohtuu aihe vapaan selaamisen tuoksinnassa ja saan taas unta:D
Mulla auttaa ainoastaan nukkumaan menon myöhäistäminen. Menen nukkumaan noin 23.30. Jos aikaisemmin, niin vaikka olisin kuinka väsynyt, herään 01-04,enkä saa enää unta. Myöhäisemmällä ajalla nukun 8,5 tuntia putkeen. Jos ei tarvi herätä aikaisemmin töihin.
Jos olet päälle nelikymppinen, kyse saattaa olla estrogeenivajeesta. Luen juuri Maija Kajanin kirjaa aiheesta, mielenkiintoinen!
Tunniksi yöllä herääminen on íhmisen normaali unirytmi, nykyään se on vaan unohdettu.