Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Autetaan löytämään kadoksissa olevia elokuvia, biisejä jne.

Vierailija
03.01.2022 |

Onko sinulla unohduksissa oleva elokuva, sarja, kappale, kirja tms. mutta nimi ei tule päähän? Kerro tähän ketjuun muistamiasi asioita vihjeeksi niin muut voivat yrittää auttaa löytämään hakemasi :)

Kommentit (6191)

Vierailija
2261/6191 |
03.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mustavalkoinen Italialainen elokuva jossa elokuvan loppukohtauksessa jokin ryhmä on rannalla, johon on ajautunut jokin pieni valas tai kaskelotti tims?

Federico Fellinin "La Strada - Ihana Elämä", josta tuli maailmankuuluksi mm.kaiketi tunnetuin italiankielinen kohujuttuhakuista toimittajaa tarkoittava sana : papparazzi (Fellinin elokuva valmistui jo v.1954)

Vierailija
2262/6191 |
03.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mustavalkoinen Italialainen elokuva jossa elokuvan loppukohtauksessa jokin ryhmä on rannalla, johon on ajautunut jokin pieni valas tai kaskelotti tims?

Federico Fellinin "La Strada - Ihana Elämä", josta tuli maailmankuuluksi mm.kaiketi tunnetuin italiankielinen kohujuttuhakuista toimittajaa tarkoittava sana : papparazzi (Fellinin elokuva valmistui jo v.1954)

"La Dolce Vita" tarkoitin, La Strada on FF:n aikaisempi, pahoittelen "Ihana Elämä" on oikea suomennos kyllä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
2263/6191 |
03.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä kirja? Päähenkilö on skitsofreniaan sairastunut entinen huippupianisti, joka asuu New yorkin Keskuspuistossa luolassa. Luolan lähellä murhataan joku ja päähenkilö alkaa selvittää murhaa omalla harhaisella päättelyllään.

https://en.wikipedia.org/wiki/The_Caveman%27s_Valentine

Sehän se! Kiitos! 

Vierailija
2264/6191 |
03.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis mulla on kateissa mainos jostain ysäriltä, ehkä vuodelta 1997-1999? En muista kanavaa millä esitettiin, ehkä kolmonen? Siinä mainostetaan jotain limsaa muistaakseni rantateemalla, miesäänet huudahtaa jotain :"To the hasco!" Tai "To The fresco!" Ja sitten alkaa pitkä panhuilusoolo.

Musiikin tietäjille: biisi on F-duurissa.

Vierailija
2265/6191 |
03.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis mulla on kateissa mainos jostain ysäriltä, ehkä vuodelta 1997-1999? En muista kanavaa millä esitettiin, ehkä kolmonen? Siinä mainostetaan jotain limsaa muistaakseni rantateemalla, miesäänet huudahtaa jotain :"To the hasco!" Tai "To The fresco!" Ja sitten alkaa pitkä panhuilusoolo.

Frisco limun mainos?

Jos sitä tarkoitat niin hämärä mielikuva minullakin siitä on.

En vain löytänyt sitä mainosta mistään mikä minulle tuli mieleen.

Vierailija
2266/6191 |
03.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

saitko jo vastauksen oisko Phillip Phillips - Gone, Gone, Gone

Vierailija
2267/6191 |
03.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomirock/-pop-biisi jostain 80-luvun alkupuolelta. Oli melko hidastempoinen, siinä taisi olla saksofonia paikoin. Kertosäkeessä lauletaan jotenkin että: ”Ne päivät/kesät oli lyhyitä(?) Mari…” oon vuosien aikana googlettanut raivolla, mutten ole saanut selville. Tähän biisin liittyy yksi lapsuudenmuistoni.

Vierailija
2268/6191 |
03.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Dalton Trumbo: Sotilaspoika

Vierailija
2269/6191 |
03.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Frisco limun mainos?

Jos sitä tarkoitat niin hämärä mielikuva minullakin siitä on.

En vain löytänyt sitä mainosta mistään mikä minulle tuli mieleen.

Täytyypä alkaa kelata mainoksia noilta ajoilta. Onnistuin kerran jäätävän salapoliisityön jäljiltä löytämään vuosia vanhan, semisuositun radiohitin.

Vierailija
2270/6191 |
03.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
2271/6191 |
03.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

1980-luvun (ehkä puolivälistä-lopulta) ulkomainen musiikkivideo. Olen melko varma, että siinä lauletaan englanniksi ja että laulaja oli mies. Videolla on selkeästi jokin uima-allas, muistaakseni ulkona sijaitseva. Mahdollisesti uima-altaassa on joku henkilö tai jotain tavaraa / sinne tipahtaa tai heitetään jotain. Luultavasti ainakin on melko tunnettu biisi, koska videon näin silloin usein, mutta en muista oliko joku kotimainen listaohjelma tms vaiko meillä näkyneet ulkomaiset kanavat. Mahdollisesti genrenä voisi olla new wave / synthpop tms, mutta miksei jokin muukin aikakaudella pinnalla ollut. Hevimetallia se ei kuitenkaan ollut. Olen katsellut paljon videoita vuosien varrella, mutta tämä ei ole onnistunut tulemaan vastaan.

Vierailija
2272/6191 |
03.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kappale ainakin voisi olla The Hustle ja jos ei ole se niin ainakin siitä mukaelma sitten. Se alkuperäinen tosin soi Estrella-sipsien mainoksessa noihin aikoihin ja mainoksessa mies ja poika ovat biljardisalilla. En tiedä sotketko sattumoisin siihen. 

Vierailija
2273/6191 |
03.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä oli sellainen suomalainen nuortenohjelma, joka tuli varmaan Yleltä joskus 2010-luvulla. Ohjelmassa oli nuori ehkä 12-vuotias tyttö, jonka äiti kuoli ja isä löysi uuden naisen. Tämä nainen oli vähän kuin joka "ilkeä äitipuoli", turhamainen ja tää tyttö ei sen kanssa tullut toimeen. Tytön nimi oli ehkä joku Matleena/Marleena tms.

Jossain jaksossa tää äitipuoli silitti jotain vaatteita ja lähti vastaamaan puhelimeen ja jäi suustaan kiinni. Perheen talo syttyi palamaan sillä välin ja paloi ihan asumiskelvottomaksi. Oisko tän tytön pikkuvelikin meinannut kuolla samalla palossa tai jotain. Sitten tässä ohjelmassa kuvattiin tytön ikävää äitiä kohtaan ja näytettiin muistaakseni jotain tytön muistikuvia, joissa istuu äidin kanssa rannalla ym.

Vierailija
2274/6191 |
03.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

1980-luvun (ehkä puolivälistä-lopulta) ulkomainen musiikkivideo. Olen melko varma, että siinä lauletaan englanniksi ja että laulaja oli mies. Videolla on selkeästi jokin uima-allas, muistaakseni ulkona sijaitseva. Mahdollisesti uima-altaassa on joku henkilö tai jotain tavaraa / sinne tipahtaa tai heitetään jotain. Luultavasti ainakin on melko tunnettu biisi, koska videon näin silloin usein, mutta en muista oliko joku kotimainen listaohjelma tms vaiko meillä näkyneet ulkomaiset kanavat. Mahdollisesti genrenä voisi olla new wave / synthpop tms, mutta miksei jokin muukin aikakaudella pinnalla ollut. Hevimetallia se ei kuitenkaan ollut. Olen katsellut paljon videoita vuosien varrella, mutta tämä ei ole onnistunut tulemaan vastaan.

Tuli mieleen Whamin Club Tropicana. Mulle kiva kesähitti jota tykkää kuunnella ja uima-allas vahvasti esillä. Tosin en muista putoaako sinne mitään ellei lasketa tuota kun George Michael kippaa drinkkinsä sinne. :)

Vierailija
2275/6191 |
03.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietääkö kukaan sellaista 80-luvun puolivälissä esitettyä tv-elokuvaa, jossa oli muistaakseni Maija-niminen tyttö jonka isä lähti kotoa jostain syystä, ja äiti sanoi hänelle, että isä on kuollut. Myöhemmin isä kuitenkin tuli takaisin elävänä.

Vierailija
2276/6191 |
03.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus 30 vuotta sitten radiosta kuultu suomirock-kappale:

"Tämä tie vie sirkukseen, kuoleman eteiseen. Tämä tie vie sirkukseen, kuka luottaa huomiseen."

Sen koommin en ole sitä kuullut, mutta on jäänyt vaivaamaan kun en tiedä mikä biisi se oli.

Vierailija
2277/6191 |
03.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tarkistitko tämän silloin kun mainos tuli ja oletatko että sävellajista voisi tunnistaa, jos ei muuten? 🤣

Vierailija
2278/6191 |
03.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli lapsuudessa 1990 luvun lopussa - 2000 luvun alussa, muistan katsoneeni vanhempieni kanssa elokuvan, mutta minkä niminen tai missä maassa elokuva oli tehty, puhuttu kieli oli mahdollisesti italia, espanja, ranska, kreikka...?

molemmilla näyttelijöillä tummat hiukset ja tummat silmät, keski-ikäisiä.

- mies ja nainen juoksevat kilpaa, mies antaa naiselle etumatkaa, mies voittaa vaikka hänellä on kävelykeppi ja elokuvan alussa on antanut naisen ymmärtää että hänellä on ontuva jalka (kohtauksessa miehellä punainen tai oranssi koko haalari)

- päähenkilö nainen on työnvälitys toimistossa (?), käsketään mennä jonon viimeiseksi, kohtauksessa näytetään kuinka kymmeniä naisia on jonottamassa, kun päähenkilö nainen menee sinne jonon viimeiseksi ja se jono/kohtaus oli todella pitkä!

- hämärä mielikuva kuinka mies laulaa serenaadia (?) humalassa naisen ikkunan/parvekkeen alla ja miehen ystävät kantavat hänet sammuneena sisälle naisen asuntoon tai heidän yhteiseen asuntoon?

Elokuva on ollut VHS kasetilla kirjastosta lainattu (ehkä 1998?) mutta ainakin 2000 luvun alussa katsottu, mutta elokuva on yhtä hyvin voitu tehdä myös vaikkapa 1980 luvulla. Jos tätä ketjua vielä luetaan tai jollakin tulee mieleen mikä elokuva voisi olla niin iso kiitos!

Vierailija
2279/6191 |
03.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taidan muistaa tämän. Kyseessä oli Frisco-limsa. Biisissä laulettiin muistaakseni "Do the hassle!" Olen katsonut YouTubesta vanhoja mainoskatkoja ja tämä mainos oli siellä joukossa.

Vierailija
2280/6191 |
03.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lienee mainosta varten levytetty, mutta muistan lapsuudesta 90-luvun alkuvuosilta olutmainoksen jossa mies lauloi "Tää on se ilta, kesäpäivät lähenee, tää on se ilta joka saa mut elämään, tää on se ilta olen taas onnellinen". Näin ainakin kuulin kappaleessa laulettavan ja kuulosti hyvältä silloin, mainoksen olisin linkittänyt, mutta ei ole tubessa enää. Tämä jäänyt mieleen ja miettinyt onkohan tätä erikseen levytetty ja laulaja itseasiassa kuulostaa hieman Jiri Nikkiseltä. Ellei päälle tule Mandela-efektiä, mutta muistan nähneeni samoihin aikoihin Tv:stä konserttitaltioinnin missä oli eri esiintyjiä ja aivan kuin joku bändi olisi tätä esittänyt eli sama melodia, mutta sanat vaan eri. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kolme viisi