Buddhalaisuus
Halusin kääntyy buddhalaisuuteen, mut en oikein tiedä miten toimia (esim. onko jotai tiettyy ns. kirkkoo) Ja tääl peräkylil on kans vähä se ongelma et ei oo oikeen muita buddhalaisii "tukena".
Kommentit (29)
[quote author="Vierailija" time="23.04.2015 klo 19:59"]
[quote author="Vierailija" time="23.04.2015 klo 16:32"]Miksi? Mitä ns. etsit tai haluaisit löytää siitä? Ja saanko kysyä että miten alunperin kiinnostuit buddhalaisuudesta? [/quote] Olen melko raivokas ihminen ja toivoisin pystyvåni löytämään rauhan ja olen jo pidemmän aikaa ollut kiinnostunut varsinkin timanttipolku? suuntautumisesta. Ja kiinnostuin buddhalaisuudesta jotenkin vahingossa ja huomaamatta. AP
[/quote]
Oletko lukenut tämän, jos ei muuta, niin itseltäni se poisti kuoleman pelon, kuolema on väistämätön, miksi pelätä ja pullikoida väistämätöntä vastaan, tulee kun tulee, sitä ennen ollaan elossa:
http://fi.wikipedia.org/wiki/Tiibetil%C3%A4inen_kirja_el%C3%A4m%C3%A4st%C3%A4_ja_kuolemasta
[quote author="Vierailija" time="23.04.2015 klo 21:06"]
[quote author="Vierailija" time="23.04.2015 klo 17:48"]
"Totuus on poluton maa" J. Krishnamurti
Tuohon totuuteen ei voi mitään lisätä eikä pois ottaa.
[/quote]
Niin, mutta siihen totuuteen asti pääseminen voikin olla haastavampi juttu. Tämäkin on yksi hengellisyyden ja henkisyyden paradoksi, että toisaalta herääminen tai valaistuminen on täydellisen vapauden tila jossa ei ole auktoriteetteja, mutta siihen pääsemiseksi suurta osaa ihmisistä auttaa seurata jotain auktoriteetteja tai oppeja. On mahdollista ilmankin, mutta monen into hiipuu jos yksin vaan yrittelee, kun tuloksia tulee hitaasti, ja aina on tarjolla nopeammin palkitsevat lihalliset ja maalliset houkutukset.
On omakohtaista kokemustakin mulla, olin pitkään sellainen hengellinen etsijä joka en halunnut sitoutua mihinkään uskontoihin tai oppeihin. Luin kaikenlaista, harjoitin välillä rukousta, välillä meditaatiota tai joogaa. Mutta se etsintä oli kauhean hajanaista ja levotonta, ja tosiaan päätyi joko turhautuneena menetelmien vaihteluun tai sitten kausiin jolloin en jaksanut etsiä hengellisesti ollenkaan vaan ajattelin että se on elämän tuhlausta, parasta on asenne "syö ja juo, huomenna voit olla kuollut", maallinen nautiskelu.
[/quote]
Olen osittain ainakin samaa mieltä. Kuitenkin tuohon sitaattiin sisältyy mielestäni suuri viisaus siitä, että "Totuutta ei voi löytää organisaation, uskonlahkon, opinkappaleen, papin eikä seremonian avulla, ei filosofisen tiedon eikä psykologisen tekniikan keinoin. Se kohdataan käyttämällä vuorovaikutusta peilinä, ymmärtämällä oman mielemme sisältö, havainnoimalla, ei älyllisen, sisäänkääntyneen erittelyn avulla." (lähde: http://fi.wikipedia.org/wiki/Jiddu_Krishnamurti
[quote author="Vierailija" time="23.04.2015 klo 19:59"][quote author="Vierailija" time="23.04.2015 klo 16:32"]Miksi? Mitä ns. etsit tai haluaisit löytää siitä? Ja saanko kysyä että miten alunperin kiinnostuit buddhalaisuudesta?
[/quote] Olen melko raivokas ihminen ja toivoisin pystyvåni löytämään rauhan ja olen jo pidemmän aikaa ollut kiinnostunut varsinkin timanttipolku? suuntautumisesta. Ja kiinnostuin buddhalaisuudesta jotenkin vahingossa ja huomaamatta.
AP
[/quote]
Kuulostaa tutulta vaikka en buddhalainen olekaan. Kysyin noita kysymyksiä koska olen itsekin kääntynyt aikuisiällä eri uskontoon ja kiinnosti että mikä sai sut miettimään hengellisiä asioita :) Mä löysin rauhan Jeesuksesta ja sain katolisuudesta suunnan elämälleni. Se oli parasta mitä mulle on ikinä tapahtunut!
[quote author="Vierailija" time="23.04.2015 klo 20:33"]
[quote author="Vierailija" time="23.04.2015 klo 18:01"]
Minuakin kiehtoi buddhalaisuus nuorempana, kaiken elämän kunnioittaminen, kasvissyönti ym ym. Mieleni muuttui kun tuli matkusteltua buddhalaisissa maissa ja nähtyä miten he oikeasti "kunnioittavat" elämää, esim auton alle jäänyttä ja pahoin vammautunutta koiraa ei voida lopettaa, vaan sen annetaan kärsiä ja kitua.
[/quote]
Niin se on täälläkin. Dementoituneet ja kärsivät ihmiset pidetään väkisin hengissä erillaisin konstein.
[/quote]
Missä päin Suomea dementoituneita pidetään hengissä väkisin? Kun sellaistakin kuulee, että jotkut kuolevat jopa aliravitsemukseen, jos eivät itse saa syötyä.
[/quote]
Täällä pääkaupunkiseudulla näitä dementtiakoteja ainakin on. Laitoksissa ei ole muita kuin vain näitä potilaita. Niitä hoidetaan kaikin puolin ja syötetään. Mistään eivät enää ymmärrä eivätkä tunnista ketään. Sitten kun eivät enää pysty nielemään laitetaan tiputukseen.
"Totuus on poluton maa" J. Krishnamurti
Tuohon totuuteen ei voi mitään lisätä eikä pois ottaa.
[/quote]
Niin, mutta siihen totuuteen asti pääseminen voikin olla haastavampi juttu. Tämäkin on yksi hengellisyyden ja henkisyyden paradoksi, että toisaalta herääminen tai valaistuminen on täydellisen vapauden tila jossa ei ole auktoriteetteja, mutta siihen pääsemiseksi suurta osaa ihmisistä auttaa seurata jotain auktoriteetteja tai oppeja. On mahdollista ilmankin, mutta monen into hiipuu jos yksin vaan yrittelee, kun tuloksia tulee hitaasti, ja aina on tarjolla nopeammin palkitsevat lihalliset ja maalliset houkutukset.
On omakohtaista kokemustakin mulla, olin pitkään sellainen hengellinen etsijä joka en halunnut sitoutua mihinkään uskontoihin tai oppeihin. Luin kaikenlaista, harjoitin välillä rukousta, välillä meditaatiota tai joogaa. Mutta se etsintä oli kauhean hajanaista ja levotonta, ja tosiaan päätyi joko turhautuneena menetelmien vaihteluun tai sitten kausiin jolloin en jaksanut etsiä hengellisesti ollenkaan vaan ajattelin että se on elämän tuhlausta, parasta on asenne "syö ja juo, huomenna voit olla kuollut", maallinen nautiskelu.
Buddhalaisuudessa on kyllä se hyvä puoli että se haastaa ihmisen vaivaamaan itseöään ja ottamaan itse vastuun hyvinvoinnistaan. Kristinusko toimii hiukan päinvastoin, ainakin sen tulkinnat.
Buddhalaisuus = välinpitämättömyys
[quote author="Vierailija" time="23.04.2015 klo 23:44"]
Buddhalaisuus = välinpitämättömyys
[/quote]
Noin ne jotkut voi väärinkäsittää kaiken. Ajatella että tämäkin pointti menee tällä ihmisellä näin
[quote author="Vierailija" time="23.04.2015 klo 18:01"]
Minuakin kiehtoi buddhalaisuus nuorempana, kaiken elämän kunnioittaminen, kasvissyönti ym ym. Mieleni muuttui kun tuli matkusteltua buddhalaisissa maissa ja nähtyä miten he oikeasti "kunnioittavat" elämää, esim auton alle jäänyttä ja pahoin vammautunutta koiraa ei voida lopettaa, vaan sen annetaan kärsiä ja kitua.
[/quote]
Niin se on täälläkin. Dementoituneet ja kärsivät ihmiset pidetään väkisin hengissä erillaisin konstein.
[/quote]
Missä päin Suomea dementoituneita pidetään hengissä väkisin? Kun sellaistakin kuulee, että jotkut kuolevat jopa aliravitsemukseen, jos eivät itse saa syötyä.