Koska olet viimeksi palauttanut vanhentuneet lääkkeet yms. apteekkiin?
Kommentit (19)
Tuli siivottua lääkekaappi ja siellä oli neljä vuotta sitten vanhentuneita lääkkeitä. Osa oli ihan käypäistäkin, mutta vaihdettu lääkitystä, niin jäänyt pois. Ja insuliinineuloja kanssa kerääntynyt.
Kevättalvella 2020, sittemmin ei ole ollut sellaisia lääkkeitä taloudessa. Nuo olivat muutaman vuoden takaa vahvoja särkylääkkeitä leikkauksen jälkeen.
Se muuttuu koko ajan työläämmäksi.
Mitähän viimeksi oli? Muovipusseissa olisi pitänyt olla ja pahvit ja purkit kuskata takaisin.
Joo kiitos riitti mulle. vessasta alas vaan.
Sinnehän ne käytetytkin lopulta päätyy.
On pussillinen usealta vuodelta jääneitä. Pääasiassa mielialalääkkeitä, jotka hain, mutten syönyt. Piti "syödä" lääkkeet, jotta sai saikkua, joten väitin syöväni ja ostin ne. Oli tarkoitus viedä ne kesällä pois ja otin mukaan mökkimatkalle, jotta vien siellä niin sinne mökillehän ne jäi. Mietin oisko sotkenut hiirille soossiksi. Mutta kaksi elohopea kuumemittaria olen vienyt marraskuussa, koska molemmat meni rikki.
Kierrätysohje, eihän tuo nyt kovin vaikeaa ole.
https://www.keljonapteekki.fi/wp-content/uploads/2015/09/Apteekki-tiedo…
Joku vuosi sitten vein ison kassillisen apteekkiin. Sen jälkeen on tullut vähän sairastettua, joten nyt ei ole mitään vietävää. Olen vienyt myös kuolleen ystäväni kaikki lääkkeet apteekkin kun autoin perhettä asunnon tyhjennyksessä.
Miksi hävittää hyviä aineita? Kyllähän jo oman huoltovarmuuden kannalta vähän vanhentuneet antibiootit ja panacodit ovat parempi olemassa kuin hävitettyinä.
En ole vienyt koskaan. Isältäni jääneet lääkkeet mieheni poltti uunissa.
Ei ole kertaakaan ehtinyt vanhentua.
Pitäisi säilytellä jossain ja niin ettei lapset pääse käsiksi, ei vaan enää monella ole mitään tilaa missä säilyttää, tilaa ei ole monelle muullekaan (tärkeämmälle) asialle, joten ei toimi.
Viime kesänä omia ja pari vuotta sitten kuolinpesän vanhentuneet.
Helppo kauppareissulla heittää pussi apteekkiin.
Miksi niitä pitää jossain säilytellä pidempiä aikoja?
Vierailija kirjoitti:
Tuli siivottua lääkekaappi ja siellä oli neljä vuotta sitten vanhentuneita lääkkeitä. Osa oli ihan käypäistäkin, mutta vaihdettu lääkitystä, niin jäänyt pois. Ja insuliinineuloja kanssa kerääntynyt.
Neulat saa laittaa sekajätteeseen, niin on mulle sanottu sekä sairaalasta että terkkarista. Itse kerään ne korkillisiin muovirasioihin eli esim tyhjentyneisiin lääkepurkkeihin ja laitan täysinä normaaliroskiin.
Vierailija kirjoitti:
Eikös insuneulat viedä yleisjätteisiin? Näin mua opasti diabeteshoitaja. Kehotti keräämään ne vaikka maitopurkkiin. Vai onko niitä erilaisia neuloja?
Pari vk sitten vein insukynät ja vanhentuneen särkylääkkeen.
Tässä kuussa, ehkä kerran vuodessa vien.
Joskus syksyllä. Vien niitä sitä mukaa, kun huomaan jonkun lääkkeen vanhentuneen.
Kotona vien silloin jos huomaan jonkun yksittäisen paketin menneen vanhaksi. Keväällä vein kuolinpesän tyhjennyksen yhteydessä muovikassillisen erilaisia lääkkeitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Neulat saa laittaa sekajätteeseen, niin on mulle sanottu sekä sairaalasta että terkkarista. Itse kerään ne korkillisiin muovirasioihin eli esim tyhjentyneisiin lääkepurkkeihin ja laitan täysinä normaaliroskiin.
Täällä ei saa. Pakkaa insuliinikynien ja kertakäyttökynien neulaosat aina erilleen muista lääkejätteistä, ja palauta läpäisemättömässä pakkauksessa lähimpään apteekkiin.
Joskus kesällä palautin jotain lemmikin ja omia antibiootteja. Muutoin tulee aika vähän, kun pääasiassa lääkekaapista löytyy vaan buranaa joka ei kerkiä vanhenemaan.