Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vinkkejä, mitä kannattaa/ei kannata ostaa vauvaperheeseen lahjaksi?

Vierailija
03.01.2022 |

Näitä kysellään palstalla säännöllisesti, niin laitetaan listaa kehiin. Mitä kannattaa ostaa? Mitä puolestaan ei?

Älä osta vaippoja kysymättä etukäteen perheeltä, mitä merkkiä (ja kokoa) käyttävät. Osa perheistä käyttää kestovaippoja, jolloin vaippapaketti voi olla väärä ostos heille.

Ap

Kommentit (229)

Vierailija
101/229 |
04.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mielestäni kyllä voi antaa lahjaksi vaippoja, tuttipulloja ja tutteja, niin vanhempi pääsee kokeilemaan mikä heidän lapselleen sopii. Mutta itse ostaisin niistä varmuuden vuoksi jotkut ekologiset versiot, esimerkiksi lasinen tuttipullo jne.

Vanhemmille on hyvä hankkia jotain, voi esim. lahjoittaa lahjakortin Woltille, siivouspalveluun tms.

Tarvikkeita, osasta voi kysyä onko tarpeen:

Yövalo

Valkoista kohinaa päästävä laite

Vauvamonitori, jossa videokuvaa

Vauvan amme, kukka, jonka voi laittaa tulpaksi lavuaariin ja pestä vauva sen päällä

Tuttipullojen sterilisointilaite sekä teline tuttipullojen kuivatukseen (netissä suosikki on silikoninen vihreä ”ruohomatto.”)

Vauvakeinu, jossa vauva voi pomppia, värisevä sitteri, sellainen muovinen leikkijuttu, jonka keskellä vauva voi seistä ja kävellä pyörien avulla (jotkut vauvat tykkäävät yhdenlaisesta ja vihaavat muita, kätevää kokeilla)

Vauvalelut, kuten Sophie la Girafe, Brio, Fisher-Price, Duplo, Little Dutch jne. mkl. vaunu-, kehto- ja kylpylelut + pehmolelut

Soittimet ja lasten musiikkia

Vauvoille suunnatut kirjat, satukirjat, riimi-, loru- ja lastenlaulukirjat

Imetystyyny

Kankainen suojus, jonka voi esim. laittaa kaupan ostoskärryn kaukalon päälle

Vaunuharso

Musliinit ym. liinat ja harsot

Vauvapeitot

Pussilakanasetit, lakanat, pyyhkeet, huppupyyhe

Unipussi, kantoliina, kapalointiin liina

Vaatteet, sukat, lapaset, erilaiset päähineet

Ruokalaput mkl. silikoninen, jossa kaukalo

Kuolalaput

Aurinkolasit

Vauvakengät

Tutinpidikkeet, korut jotka ovat samalla vauvan puruleluja

Otsakuumemittari, korvasta mittaava kuumemittari sekä perinteinen, jolla lämpö mitataan peräsuolesta

Nenäfriida

Vauvan ihonhoitotuotteet, kylpytuotteet, vaippaihottuman hoitoon rasva

Vauvakuvaus ammattilaisella, digikuvien tulostus valokuvausliikkeessä

Valokuva-albumi, vauvakirja, valokuvakehys, pakkaus, jolla saa otettua muotit vauvan käsistä ja jaloista

Lastenastiasto- ja aterimet

Kukat ja ilmapallot

IIIIIK!!!

Oletko mummi? On tuossa hyviäkin. Mutta isommista pitää varmistaa että tarvitaan ja ottaa vanhemmat mukaan valitsemaan.

En, olen vaan aikoinani ollut kiinnostunut lukemaan netistä babyshower -suosituksia keskustelupalstoilla ja tuollaisia tullut vastaan ja osan keksinyt itse :D

Sinulla oli hyviä juttuja listassa. Olen itsekin hankkinut joitain näistä asioista, ja ovat olleet mieluisia. Tottakai toiveista on keskusteltu etukäteen.

Vierailija
102/229 |
04.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olen ihan kohta mummi, neuloin pikkuiselle nutun ja lakin (toivottavasti kelpaa), ostin pari purulelua, tilasin Suomesta äitiyspakkauksen makuupussin (kysyin ensin olisiko käyttöä), koska olin kokenut sen todella käytännölliseksi jo aikoinaan itse tullessani äidiksi ja miniä sai syntymäpäivälahjaksi arvokkaan lahjakortin itse valitsemaansa ravintolaan (vuoden voimassa) ja lupauksen lapsenvahtina olosta.

Toivottavasti en tehnyt mitään väärin. Tosin minulla on aivan ihana miniä, joka tässä juuri jouluna sanoi, ettei hän pysty edes kuvittelemaan, että meidän kanssamme tulisi jotain hankaluuksia tai että hän väsyisi meihin, kun sanoin, että missään tapauksessa emme sitten halua tuppautua, mutta olemme aina valmiita auttamaan, kun vauva on synytynyt. Olen eläkkeellä ja asumme samassa kaupungissa, ja ajattelin juuri tuollaista apua, jota joku tässä aiemmin kirjoitti, että tarjoudun viemään vauvan vaunulenkille ja antamaan äidille omaa aikaa hänen niin halutessaan. Ja tietysti paljon enemmänkin, jos kysytään.

Olet hyvä mummi ja anoppi. Se ilman ruokaa tullut anoppi olisi kyllä tosiaan sitten jäänyt ilman ruokaa. Mitä ihmeen kynnysmattoja täällä on, ne jotka alapeukutti toista kritisoijaa. Luuletteko, että anoppi puhui hyvää, vaikka kauppaan lähdettiinkin? ”Ei MITÄÄN oltu hankittu vieraita varten, kauppaan lähtivät kun vieraita olisi pitänyt kestitä. Ja pitäähän ihmisillä nyt aina vierasvaraa olla valmiina kotona!”

Jos sulla itselläsi ei ole paskaa anoppia tai sukulaisia, turha tulla sivusta vinoilemaan.

Tekstini ei ollut vinoilua, ja molemmat löytyy täältäkin. Enkä katso heiltä tuollaista käytöstä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/229 |
04.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harsoja ja peppupyyhkeitä ei varmaan voi olla liikaa.... itse saimme koon 62 bodeja lähemmäs 30... Vauvanhoitolahjakortti olisi myös ollut kiva samoin esim lahjakortti siivouspalveluihin.

Vierailija
104/229 |
04.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lattiansuojus syöttötuolin alle on erinomainen lahja, mitä ei osata haluta tai pyytää. Meillä ollut käytössä jo vajaa kolme vuotta. Ilman sitä lattia olisi varmasti lunastuskunnossa. 

https://www.ikea.com/fi/fi/p/kolon-lattiansuojus-44881100/

Vierailija
105/229 |
04.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meille on kolmas lapsi tulossa. Vaatetta ei tarvita, leluja on hirveästi niin kuin kaikkea muutakin vauvahärpäkettä.

Kaikkein mieluisin lahja olisi ruokakassi, rahalahja vauvan tilille tai lahjakortti johonkin ruoka- tai verkkokauppaan.

Vierailija
106/229 |
04.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lelut eritellään, niin esimerkiksi

purulelut

helistimet

vesilelut

kehtoon lelut, kuten mobile (äiti luultavasti haluaa valita) ja vedettävät lelut

vaunuun roikkuvat lelut, joita katsella (äiti luultavasti haluaa valita ainakin sen ison poikittaisen)

pehmolelut

vedettävät ja työnnettävät puulelut (sekä Fisher-Pricen klassikko, vedettävä vanhanaikainen puhelin)

klassiset puupalikat

duplot

pinottavat lelut, kuten Brion klovni, torni tai isosta pieneen menevät purnukat

muotolaatikko, jonka sisälle laitetaan palikoita

vauvapalapelit

sateenkaarihelmitaulu, sekä koriste että lelu

pop-up vauvalelut

ääniä ja valoja päästävät vauvalelut, esim. säästöpossu

kankaiset (rapisevat) kirjat, pahvikirjat, efektikirjat, loru- yms. kirjat, ääneen luettavat satuklassikot (vauva nauttii kuunnella vanhemman ääntä, eli voi lukea vaikka sanomalehteä)

keilapeli

ensijoulukoriste

puinen juna

(Melissa & Doug myös hyvä merkki)

P.S. vauvavakuutus vuodeksi, säästötili tms. vauvalle

Vierailija
107/229 |
04.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mahdollisesti kalliimmat:

vauvasänky

aluspatja, peitto, tyyny

syöttötuoli

turvaistuin autoon

(erillinen kantokoppa)

kantoreppu vauvalle

hoitopöytä

liukuva nojatuoli tai keinutuoli imetykseen

Vierailija
108/229 |
04.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä varmaan käytetyin lahja oli ensiastiasetti jossa nokkamuki, lautanen ja muotoiltu lusikka. Kyllä vaatteetkin yms tulivat käyttöön, en ollut turhan tarkka kuoseista ja merkeistä.

Vierailija
109/229 |
04.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äänileluista sellaiset, jotka matkivat oikean elämän juttuja, kuten autonavaimet, kaukosäädin, kännykkä

Jotkut tykkäävät imukuppiastioista, jotka kiinnitetään tarjottimelle.

Vierailija
110/229 |
04.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on 3 lasta, melkein kaikki saamamme lahjat tulivat kyllä käyttöön. Saimme vaatetta ja tarviketta ihan laidasta laitaan. Ehkä muutama jäi käyttämättä. Vappuna syntyneelle vauvalle saatiin syksyllä lahjana vastasyntyneen kokoa oleva lyhythihainen body (tosin antaja asui lämpimämmässä maassa, ehkä siellä vielä menee lyhythihainen syksyllä). Jotkut söpöt kengät taisivat olla menneet monta numeroa liian pieneksi siinä vaiheessa, kun eka kertaa kenkiä tarvittiin.

Vierailija
111/229 |
04.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos lelut eritellään, niin esimerkiksi

purulelut

helistimet

vesilelut

kehtoon lelut, kuten mobile (äiti luultavasti haluaa valita) ja vedettävät lelut

vaunuun roikkuvat lelut, joita katsella (äiti luultavasti haluaa valita ainakin sen ison poikittaisen)

pehmolelut

vedettävät ja työnnettävät puulelut (sekä Fisher-Pricen klassikko, vedettävä vanhanaikainen puhelin)

klassiset puupalikat

duplot

pinottavat lelut, kuten Brion klovni, torni tai isosta pieneen menevät purnukat

muotolaatikko, jonka sisälle laitetaan palikoita

vauvapalapelit

sateenkaarihelmitaulu, sekä koriste että lelu

pop-up vauvalelut

ääniä ja valoja päästävät vauvalelut, esim. säästöpossu

kankaiset (rapisevat) kirjat, pahvikirjat, efektikirjat, loru- yms. kirjat, ääneen luettavat satuklassikot (vauva nauttii kuunnella vanhemman ääntä, eli voi lukea vaikka sanomalehteä)

keilapeli

ensijoulukoriste

puinen juna

(Melissa & Doug myös hyvä merkki)

P.S. vauvavakuutus vuodeksi, säästötili tms. vauvalle

Vauvavakuutukset ja säästötilit on täyttä rajattomuutta, vanhempien tontille astumista.

Vierailija
112/229 |
04.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olisin toivonut edes paria bodya pienemmässä koossa, nyt kaikki olivat kokoa 74+. Onneksi kesävauva ei nyt muutenkaan tarvinnut vaatetta ja niillä äitiyspakkauksen vaatteilla pärjäsi hyvin. Nyt, kun vauva alkaa olla kokoa 74 niin on kiva, kun löytyy kaapeista vaatetta mutta osa meinasi unohtua kaappiin, kun on odottanut siellä jemmassa puoli vuotta.

Leikkimatto oli kiva lahja. En olisi itse ostanut heti mutta isovanhemmat toivat lahjaksi kuukauden ikäiselle.

Oma vauva rakastaa kirjoja ja pahviset ja pehmokirjat ovat pop.

Ruoka olisi ollut kivaa. Sen sijaan saimme anopilta kerran viikossa ison kasan leivonnaisia, joita yritettiin syödä. Ajatus oli kaunis, koska ajatteli, että on sitten vieraille tarjottavaa mutta ei meillä käynyt vieraita. Sen sijaan oltiin muuttamassa ja piti tyhjentää kaappeja. Enemmän iloa olisi ollut makaronilaatikosta kuin suklaakakusta.

Pyyhkeitä saatiin vauvalle lahjaksi joka toiselta.

Vierailija
113/229 |
04.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Harsoja ja peppupyyhkeitä ei varmaan voi olla liikaa.... itse saimme koon 62 bodeja lähemmäs 30... Vauvanhoitolahjakortti olisi myös ollut kiva samoin esim lahjakortti siivouspalveluihin.

Mihin noita harsoja tai peppupyyhkeitä tarvitaan paljon? Meillä riitti vanhat käsipyyhkeet ja äitiyspakkauksen harsot.

Vierailija
114/229 |
04.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on 3 lasta, melkein kaikki saamamme lahjat tulivat kyllä käyttöön. Saimme vaatetta ja tarviketta ihan laidasta laitaan. Ehkä muutama jäi käyttämättä. Vappuna syntyneelle vauvalle saatiin syksyllä lahjana vastasyntyneen kokoa oleva lyhythihainen body (tosin antaja asui lämpimämmässä maassa, ehkä siellä vielä menee lyhythihainen syksyllä). Jotkut söpöt kengät taisivat olla menneet monta numeroa liian pieneksi siinä vaiheessa, kun eka kertaa kenkiä tarvittiin.

Itse ostin kengät, jotka vauva piti nimiäisissään. Äiti tykkäsi. Kesti varmaan käytössä superlyhyen aikaa mutta ajattelin, että siitä jää ihana muisto miten pienet jalat lapsella olikaan.

Vierailija
115/229 |
04.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mihin noita harsoja tai peppupyyhkeitä tarvitaan paljon? Meillä riitti vanhat käsipyyhkeet ja äitiyspakkauksen harsot.

Eri mutta meillä harsoja käytettiin vaipan vaihdon yhteydessä pepun kuivaamiseen. Äitiyspakkauksen värikkäät harsot oli pukluja varten ja valkoiset perintöharsot peppupyyhkeitä. Kuivuivat nopsaan ja etenkin alussa meillä oli jokainen vaippa kakkavaippa, jolloin pyllyä sai pestä usein. Suojasivat samalla hoitoalustaa.

Mitään kosteuspyyhkeitä ei opittu käyttämään pyllyn putsaukseen.

Vierailija
116/229 |
04.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Leikkikaari, jota vauva voi katsella selällään ja kurkotella leluja kohti.

Vierailija
117/229 |
04.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Leikkikaari, jota vauva voi katsella selällään ja kurkotella leluja kohti.

Nåitäkään ei tarvitse kuin yhden eli missään tapauksessa ei kannata viedä ennen kuin on tarkiatanut ettei ole jo tai ole tulossa muualta

Vierailija
118/229 |
04.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En itse koskaan saanut, mutta ihanin lahja olisi ollut lyhytaikainen vauvanhoitoapu. Tyyliin, että vauvaa olisi katsottu vaikka tunti niin, että olisin saanut miehen kanssa istua rauhassa juomaan kahvit tai kipaista hetkeksi kahvilaan. Tai että toinen olisi tarjoutunut auttamaan vaikka jossain vaativammassa kodinsiivoustehtävässä, jota oli vaikea tehdä yksin/vauvaa piti samalla valvoa.

Voi, kun ihmiset tarjoaisivat rohkeammin tällaista apua! Ainahan sen vauvanhoidon ei tarvitse tarkoittaa sitä, että vauvan kanssa on muualla, vaan sekin on jo paljon, jos saman katon alla toinen katsoo vauvaa hetken.

Olen aina ihmetellyt sitä että ihmiswt tunkee lapsiperheeseen eikä auta missään.

Multa murtui ranne enkä pystynyt esim viikkaamaan lasten vaatteita kaappeihin.

Mun sisko ja veli tunki kahville, eivät auttaneet edes sen kahvin kanssa vaam istuivat ja katselivat kun minä ähräsin.

Lasten huoneessa ihmettelivät kyllä kovaan ääneen kun lastenvaatteet oli kaikki varasängyllä mutta ei mieleen tullut kysyä voisko he suttaa jotenkin.

Et omalle sisarelle ja veljelle saa sanottua, että keittäkää kahvit ja viikatkaa nuo pyykit?

Herranenaika, miksi et?

Me pyydettiin nyt jouluna isovanhempaa tuomaan mukanaan itselleen jouluruokaa, jos aikoo syödä vierailunsa aikana. Oltiin aivan puhki vauvan kanssa, eikä jaksettu laittaa jouluruokia eikä varattu ylimääräistä ruokaa. Mitä teki isovanhempi? Tuli meille ja tokaisi jo ovella, että olisi tuntunut oudolta tulla kylään eväiden kanssa, joten ei ottanut mitään mukaan ja hän syö sitä, mitä kylässä tarjotaan. Minä sitten jouduin lähtemään kauppaan, jotta saatiin anopillekin syötävää...Eli kaikki eivät tajua, vaikka asiasta sanoisi.

Miksi te lähditte kauppaan, ettekä pyytäneet anoppia lähtemään? Outoa käytöstä teilläkin.

Ja anoppi olisi sitten mennyt? Vai olisko haukkunut viisi vuotta laiskaa miniää?

Sinä olet itse todella outo.

Juuri näin. Kun minun viides lapseni syntyi, samoihin aikoihin mieheni, eli lapseni isä, sairastui vakavasti. Hän oli mm. juuri ristiäisten alla viikon tutkimuksissa sairaalassa. Anoppini tarjoutui auttamaan ristiäisten (ja joulun) valmisteluissa. Minä otin kiitollisena avun vastaan, vaikka olimme olleet anopin kanssa vasta vähän aikaa puheväleissä pari vuotta kestäneen hiljaiselon jälkeen. Anopin apu tuli todella tarpeeseen, ja kiitin häntä siitä. Muutaman viikon kuluttua, kun olimme anoppilassa käymässä, anoppi kertoi toiselle miniälleen, kuinka laiska ihminen minä olen, kun en edes ristiäisiä saanut itse laitettua. Toisen miniän ilmeestä näin, että hän ei mitenkään vakavasti anoppinsa juttuja ottanut, joten en sitten minäkään. Anoppini toinen miniä on oikeasti todella empatiakykyinen ihminen, ja hän tiesi, millainen tilanne meidän perheessä oli silloin ristiäisten alla.

Vierailija
119/229 |
04.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eri mutta meillä harsoja käytettiin vaipan vaihdon yhteydessä pepun kuivaamiseen. Äitiyspakkauksen värikkäät harsot oli pukluja varten ja valkoiset perintöharsot peppupyyhkeitä. Kuivuivat nopsaan ja etenkin alussa meillä oli jokainen vaippa kakkavaippa, jolloin pyllyä sai pestä usein. Suojasivat samalla hoitoalustaa.

Mitään kosteuspyyhkeitä ei opittu käyttämään pyllyn putsaukseen.

Meillä taas jokaista kosteuspyyhekokeilua seurasi armoton rasvauskuuri, ennen kuin saatiin vauvan pylly taas näyttämään ihmislapsen pyllyltä. Kakka harvemmin teki yhtä tehokasta tuhoa vauvan iholle, jos ei ollut allergiakakka.

Vierailija
120/229 |
04.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoitoalustan suojukset on käteviä, enkä itse olisi hoksannut ostaa ennen esikoista. Esim. Ikean Len-hoitoalusta 5,99 e on ollut mainio :)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yhdeksän neljä