Vinkkejä, mitä kannattaa/ei kannata ostaa vauvaperheeseen lahjaksi?
Näitä kysellään palstalla säännöllisesti, niin laitetaan listaa kehiin. Mitä kannattaa ostaa? Mitä puolestaan ei?
Älä osta vaippoja kysymättä etukäteen perheeltä, mitä merkkiä (ja kokoa) käyttävät. Osa perheistä käyttää kestovaippoja, jolloin vaippapaketti voi olla väärä ostos heille.
Ap
Kommentit (229)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä on 8 kk ikäinen vauva ja oman kokemuksen pohjalta hyviä/huonoja lahjoja ovat olleet:
+Paksusivuiset kirjat, vauva rakastaa meillä kirjojen selailua ja syömistä. Citymarketista on saanut hyviä kirjoja reilusti alle kympillä.
+(Sukulaiset tekemät) laadukkaat lastenvaatteet. Sukulaisella itselläänkin vauva, joten tietää millaiset vaatteet ovat vauvalla hyviä ja käytännöllisiä. Nämä ovat kestäneet käyttöä pitkään, kun eivät ole olleet ns. yhden koon vaatteita.
+Ikeasta, Prismasta yms saatavat pinottavat ja sisäkkäin laitettavat värikkäät "purkit", vauva rakastaa näitä.
+Lastenastiastot. Siis sellaiset, joiden käyttöikä on pitkäikäinen, ei vain vauva-aikana. Me on tykätty Pentikin astiastoista, mutta muitakin hyviä on.
-Kaikki soivat lelut. Vauvaperheessä on muutenkin meteliä.
-Lelut, jotka ovat tyyliin +3. Monta vuotta jonkun lelun säilyttäminen käyttämättömänä kaapissa vie tilaa. Paljon löytyy leluja, jotka käyvät vauvalle/taaperolle.
Minä ostin kirpparilta tuommoiset purkit ja sain jostain soivan patterilelun. Purkkeja lapsi ei käyttänyt. Soivan härpäkkeen kanssa lapsi istui kiltisti syöttötuolissa esim. kun olin suihkussa shampoot päässä. Haalin niitä soittoleluja kaikki mitkä kirppareilta löysin, ei paljon maksaneet. Lapsi rakasti niitä, erityisesti sellaisia jotka soittivat musiilkkia. Automatkoillakin olivat hyviä viihdykkeitä.
Soivat patterilelut on ärsyttäviä, mutta lapset tykkää niistä. Ja joskus sitä mieluusti sietää ne ärsyttävät rallatukset jos vauva pysyy niiden kanssa tyytyväisenä hetken aikaa! Meillä on esikoiselle vauvana 6-vuotta sitten ostettu soiva "puhelin" edelleen kovalla käytöllä, pääasiallinen käyttäjä on 3,5v kuopus joka soittelee sillä milloin kenellekin, ovat siis yleensä myös aika pitkäikäisiä toisin kuin ne purulelut ym.
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni kyllä voi antaa lahjaksi vaippoja, tuttipulloja ja tutteja, niin vanhempi pääsee kokeilemaan mikä heidän lapselleen sopii. Mutta itse ostaisin niistä varmuuden vuoksi jotkut ekologiset versiot, esimerkiksi lasinen tuttipullo jne.
Vanhemmille on hyvä hankkia jotain, voi esim. lahjoittaa lahjakortin Woltille, siivouspalveluun tms.
Tarvikkeita, osasta voi kysyä onko tarpeen:
Yövalo
Valkoista kohinaa päästävä laite
Vauvamonitori, jossa videokuvaa
Vauvan amme, kukka, jonka voi laittaa tulpaksi lavuaariin ja pestä vauva sen päällä
Tuttipullojen sterilisointilaite sekä teline tuttipullojen kuivatukseen (netissä suosikki on silikoninen vihreä ”ruohomatto.”)
Vauvakeinu, jossa vauva voi pomppia, värisevä sitteri, sellainen muovinen leikkijuttu, jonka keskellä vauva voi seistä ja kävellä pyörien avulla (jotkut vauvat tykkäävät yhdenlaisesta ja vihaavat muita, kätevää kokeilla)
Vauvalelut, kuten Sophie la Girafe, Brio, Fisher-Price, Duplo, Little Dutch jne. mkl. vaunu-, kehto- ja kylpylelut + pehmolelut
Soittimet ja lasten musiikkia
Vauvoille suunnatut kirjat, satukirjat, riimi-, loru- ja lastenlaulukirjat
Imetystyyny
Kankainen suojus, jonka voi esim. laittaa kaupan ostoskärryn kaukalon päälle
Vaunuharso
Musliinit ym. liinat ja harsot
Vauvapeitot
Pussilakanasetit, lakanat, pyyhkeet, huppupyyhe
Unipussi, kantoliina, kapalointiin liina
Vaatteet, sukat, lapaset, erilaiset päähineet
Ruokalaput mkl. silikoninen, jossa kaukalo
Kuolalaput
Aurinkolasit
Vauvakengät
Tutinpidikkeet, korut jotka ovat samalla vauvan puruleluja
Otsakuumemittari, korvasta mittaava kuumemittari sekä perinteinen, jolla lämpö mitataan peräsuolesta
Nenäfriida
Vauvan ihonhoitotuotteet, kylpytuotteet, vaippaihottuman hoitoon rasva
Vauvakuvaus ammattilaisella, digikuvien tulostus valokuvausliikkeessä
Valokuva-albumi, vauvakirja, valokuvakehys, pakkaus, jolla saa otettua muotit vauvan käsistä ja jaloista
Lastenastiasto- ja aterimet
Kukat ja ilmapallot
IIIIIK!!!
Oletko mummi? On tuossa hyviäkin. Mutta isommista pitää varmistaa että tarvitaan ja ottaa vanhemmat mukaan valitsemaan.
Älä osta vauvalle joululahjaksi tonttupukua tai muutakaan jouluaiheista vaatetta, koska sen käyttöaika loppuu suurin piirtein siihen, kun se paketti jouluaattona avataan. Ja seuraavana jouluna se on jo liian pieni.
Eli jos vauvalle olet "jouluvaatteita" ostamassa, anna ne hänelle (hänen vanhemmilleen) viimeistään joulukuun alussa, ja sano, että paketin sisältö on sellainen, että sitä tarvitaan nimenomaan ennen joulua, ei enää joulun jälkeen.
Seuraavan vuoden jouluksi ostaminen taas on liiaksi tuuripeliä, osuuko koko kohdilleen.
Äidille voi myös hankkia lahjakortin liikkeeseen, mistä hän voi esim. ostaa imetystopin jne. kun rahaa menee uusiin vaatteisiin
Vauvalle hiusharja ja kampa, hammasharja, kynsisakset
Jonkinlainen kehys, jossa voi esittää lapsen kädestä tai jalasta otetun muotin tai painokuvan
Hälytin, joka ilmoittaa patjan kastelusta
Itkuhälytin kätevä matkoilla
Vaunukoukku, johon voi ripustaa eri juttuja
Vaippalaukku jos tietää saajan maun
Vaipoille tarkoitettu roskakori
Mainittu ruoka meni millä roskiin,mitä näin pihinä ja ekolokisena ihmisenä pidin tosi pahana. Ruokaa tuli siis ihan kamalasti, kuulemma karjalainen tapa tuoda rotinoiksi ruokaa. Saatettiin tuoda vaikka kaksi uunivuoallista laatikkoruokaa, pakastettuja karjalanpiirakoita 50 kpl, pullakranssi ja piirakka. Tällaisia vieraita kun kävi useamman kerran ja itsellä jo pieni jääkaaappi ja pakastinlokero täynnä itse ostettuja ruokia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni kyllä voi antaa lahjaksi vaippoja, tuttipulloja ja tutteja, niin vanhempi pääsee kokeilemaan mikä heidän lapselleen sopii. Mutta itse ostaisin niistä varmuuden vuoksi jotkut ekologiset versiot, esimerkiksi lasinen tuttipullo jne.
Vanhemmille on hyvä hankkia jotain, voi esim. lahjoittaa lahjakortin Woltille, siivouspalveluun tms.
Yövalo
Vauvan amme, kukka, jonka voi laittaa tulpaksi lavuaariin ja pestä vauva sen päällä
Tuttipullojen sterilisointilaite sekä teline tuttipullojen kuivatukseen (netissä suosikki on silikoninen vihreä ”ruohomatto.”)
Vauvakeinu, jossa vauva voi pomppia, värisevä sitteri, sellainen muovinen leikkijuttu, jonka keskellä vauva voi seistä ja kävellä pyörien avulla (jotkut vauvat tykkäävät yhdenlaisesta ja vihaavat muita, kätevää kokeilla)
Vauvalelut, kuten Sophie la Girafe, Brio, Fisher-Price, Duplo, Little Dutch jne. mkl. vaunu-, kehto- ja kylpylelut + pehmolelut
Imetystyyny
Vaunuharso
Vauvapeitot
Kuolalaput
Aurinkolasit
Vauvakengät
Otsakuumemittari, korvasta mittaava kuumemittari sekä perinteinen, jolla lämpö mitataan peräsuolesta
Nenäfriida
Valokuva-albumi, vauvakirja, valokuvakehys, pakkaus, jolla saa otettua muotit vauvan käsistä ja jaloista
Kukat ja ilmapallotIIIIIK!!!
Oletko mummi? On tuossa hyviäkin. Mutta isommista pitää varmistaa että tarvitaan ja ottaa vanhemmat mukaan valitsemaan.
Ja valtaosa ihan turhia (maapallo hukkuu roksaan) tai tarvitaan vain yksi kpl, joka jo saattaa olla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yövalo
Imetystyyny
Vaunuharso
Vauvapeitot
Kuolalaput
Aurinkolasit
Vauvakengät
Nenäfriida
Ja valtaosa ihan turhia (maapallo hukkuu roksaan) tai tarvitaan vain yksi kpl, joka jo saattaa olla.
Tai sitten se kiertää ystäväpiirissä eli sitä on ihan turha jokaisen ostaa uutena.
Lahjakorteista sen verran, että kannattaa antaa sellaisia, jotka käyvät myös nettikauppaan, niin tulevat varmemmin käytettyä.
Vierailija kirjoitti:
Mulla oli siis tosi vaativa vauva, allergiaa, refluksia yms, nukkui päiväunia tosi huonosti. Arki oli kiireistä eikä tukiverkkoja ollut, mies teki töissä pitkää päivää. Tää on aineeton lahjaidea, mutta olisin itse ilahtunut tästä ihan hirveästi: jos ystävä olisi tullut vaikka muutamaksi tunniksi kylään ja kyläilyn aikana ehdottanut, että haluanko käydä rauhassa suihkussa tai istahtaa itsekseni hetkisen, jos ystävä kävisi vaikka pienellä vaunulenkillä tai katsoisi vauvaa sen aikaa. Ei siis koko kyläilyn aikaa olisi ollut yksin vauvan kanssa, vaan vaikka sen vartin, että olisin saanut käydä rauhassa suihkussa. Ei tätä varmasti kaipaa helpon vauvan kanssa, mutta vaikean vauvan kanssa olisi ollut todella tarpeen.
Minulla oli ns. helppo vauva, mutta olisi silti ollut oikein mainio lahja :) Pienen vauvan vanhemmilla ei ole koskaan liikaa omaa aikaa tai energiaa. Kannatettava ajatus.
Minä olen ihan kohta mummi, neuloin pikkuiselle nutun ja lakin (toivottavasti kelpaa), ostin pari purulelua, tilasin Suomesta äitiyspakkauksen makuupussin (kysyin ensin olisiko käyttöä), koska olin kokenut sen todella käytännölliseksi jo aikoinaan itse tullessani äidiksi ja miniä sai syntymäpäivälahjaksi arvokkaan lahjakortin itse valitsemaansa ravintolaan (vuoden voimassa) ja lupauksen lapsenvahtina olosta.
Toivottavasti en tehnyt mitään väärin. Tosin minulla on aivan ihana miniä, joka tässä juuri jouluna sanoi, ettei hän pysty edes kuvittelemaan, että meidän kanssamme tulisi jotain hankaluuksia tai että hän väsyisi meihin, kun sanoin, että missään tapauksessa emme sitten halua tuppautua, mutta olemme aina valmiita auttamaan, kun vauva on synytynyt. Olen eläkkeellä ja asumme samassa kaupungissa, ja ajattelin juuri tuollaista apua, jota joku tässä aiemmin kirjoitti, että tarjoudun viemään vauvan vaunulenkille ja antamaan äidille omaa aikaa hänen niin halutessaan. Ja tietysti paljon enemmänkin, jos kysytään.
Me saatiin ihana, pehmeä vauvan oma kirja, ollut kovassa käytössä. Mutta tuostakin kannattaa kysyä, onko sellainen jo. Lisäksi villasukat ja lapaset oli hyvä lahja talveksi. Lapasia voi olla useitakin, kun vauva laittaa niitä suuhun. Kuolalaput on hyviä. 0-3 kuukauden ikäiselle tarkoitetut vaatteet kävi nopeasti pieniksi pojallemme. Moni hankki bodyjä tai paitoja, mutta housuja olisi tarvinnut enemmän, koska bodyjä oli jo useita. Leikkimatto oli hyvä ostos. Liikkuvasta pehmoeläinmobiilistakin vauva tykkäsi. Värikkäät, simppelit lelut saivat vauvan nauramaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yövalo
Imetystyyny
Vaunuharso
Vauvapeitot
Kuolalaput
Aurinkolasit
Vauvakengät
Nenäfriida
En, olen vaan aikoinani ollut kiinnostunut lukemaan netistä babyshower -suosituksia keskustelupalstoilla ja tuollaisia tullut vastaan ja osan keksinyt itse :D
Vierailija kirjoitti:
Äidille voi myös hankkia 8lahjakortin liikkeeseen, mistä hän voi esim. ostaa imetystopin jne. kun rahaa menee uusiin vaatteisiin
Vauvalle hiusharja ja kampa, hammasharja, kynsisakset
Jonkinlainen kehys, jossa voi esittää lapsen kädestä tai jalasta otetun muotin tai painokuvan
Hälytin, joka ilmoittaa patjan kastelusta
Itkuhälytin kätevä matkoilla
Vaunukoukku, johon voi ripustaa eri juttuja
Vaippalaukku jos tietää saajan maun
Vaipoille tarkoitettu roskakori
Eipä noita kannata antaa. Jos vanhemmat tarvitsevat, niin hankkivat mieleiset. Ei nykyisillä vaipoilla kastu patja, tai löydettiin yksi vaippamerkki jolla se ei kastu.
Kannattaa kysyä, ottaako äitiyspakkauksen, ettei hanki samoja juttuja kuin siinä on.
Vauvalle pieni viltti on monikäyttöinen. Sellainen mikä on helppo heittää pesukoneeseen. Meillä oli useampi viltti käytössä kapalointiin, alustaksi lattialle, peittona vaunuissa päiväunilla. Päivittäin oli käyttöä ja likaantuivatkin sitä mukaa joten hyvä että oli useampia. Myös kudotut ja virkatut pikkupeitot on lämpimiä ja ihania, mutta niissä voi pesu olla vähän toinen juttu.
Niistä vaipoistakin kannattaa kysyä! Mitä merkkiä ja kokoa. Meille tuotiin varmaan 10 pakettia 1-kokoisia vaippoja ja nehän oli jo heti alussa naftia kokoa.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen ihan kohta mummi, neuloin pikkuiselle nutun ja lakin (toivottavasti kelpaa), ostin pari purulelua, tilasin Suomesta äitiyspakkauksen makuupussin (kysyin ensin olisiko käyttöä), koska olin kokenut sen todella käytännölliseksi jo aikoinaan itse tullessani äidiksi ja miniä sai syntymäpäivälahjaksi arvokkaan lahjakortin itse valitsemaansa ravintolaan (vuoden voimassa) ja lupauksen lapsenvahtina olosta.
Toivottavasti en tehnyt mitään väärin. Tosin minulla on aivan ihana miniä, joka tässä juuri jouluna sanoi, ettei hän pysty edes kuvittelemaan, että meidän kanssamme tulisi jotain hankaluuksia tai että hän väsyisi meihin, kun sanoin, että missään tapauksessa emme sitten halua tuppautua, mutta olemme aina valmiita auttamaan, kun vauva on synytynyt. Olen eläkkeellä ja asumme samassa kaupungissa, ja ajattelin juuri tuollaista apua, jota joku tässä aiemmin kirjoitti, että tarjoudun viemään vauvan vaunulenkille ja antamaan äidille omaa aikaa hänen niin halutessaan. Ja tietysti paljon enemmänkin, jos kysytään.
Olet hyvä mummi ja anoppi. Se ilman ruokaa tullut anoppi olisi kyllä tosiaan sitten jäänyt ilman ruokaa. Mitä ihmeen kynnysmattoja täällä on, ne jotka alapeukutti toista kritisoijaa. Luuletteko, että anoppi puhui hyvää, vaikka kauppaan lähdettiinkin? ”Ei MITÄÄN oltu hankittu vieraita varten, kauppaan lähtivät kun vieraita olisi pitänyt kestitä. Ja pitäähän ihmisillä nyt aina vierasvaraa olla valmiina kotona!”
Vierailija kirjoitti:
Kysyitkö mitä he haluaa?
Vai teitkö kaiken sen mukaan mitä itse haluat?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet hyvä mummi ja anoppi. Se ilman ruokaa tullut anoppi olisi kyllä tosiaan sitten jäänyt ilman ruokaa. Mitä ihmeen kynnysmattoja täällä on, ne jotka alapeukutti toista kritisoijaa. Luuletteko, että anoppi puhui hyvää, vaikka kauppaan lähdettiinkin? ”Ei MITÄÄN oltu hankittu vieraita varten, kauppaan lähtivät kun vieraita olisi pitänyt kestitä. Ja pitäähän ihmisillä nyt aina vierasvaraa olla valmiina kotona!”
Jos sulla itselläsi ei ole paskaa anoppia tai sukulaisia, turha tulla sivusta vinoilemaan.
Mä opin vasta oman lapsen saamisen myötä, etten lapsettomana osannut ollenkaan ajatella, mitä lapsiperheessä voitaisiin tarvita. Ostin pehmoleluja ja muuta tuollaista. Kun itse sain lapsen, opin kysymään muilta, mitä lahjaksi toivottaisiin. Toiveet ovat tähän asti olleet kohtuuhintaisia ja sellaisia, etten itse olisi älynnyt viedä lahjaksi.