Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Vinkkejä, mitä kannattaa/ei kannata ostaa vauvaperheeseen lahjaksi?

Vierailija
03.01.2022 |

Näitä kysellään palstalla säännöllisesti, niin laitetaan listaa kehiin. Mitä kannattaa ostaa? Mitä puolestaan ei?

Älä osta vaippoja kysymättä etukäteen perheeltä, mitä merkkiä (ja kokoa) käyttävät. Osa perheistä käyttää kestovaippoja, jolloin vaippapaketti voi olla väärä ostos heille.

Ap

Kommentit (229)

Vierailija
201/229 |
02.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Body on hyvä! Niitä kuluu paljon ja sen takia ”vähemmän” miellyttävä kuosikaan ei haittaa. Tai voi ostaa neutaalin. Ja siihen lisäksi nokkamuki, ei vie paljoa tilaa ja tulee käyttöön jo melko nopeasti. Tai voi vaikka pitää leluna.

Vierailija
202/229 |
02.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suosittelen puruleluja. Eivät ole kalliita ja valikoimaa löytyy.

Jokaiselle lapselle purulelujen pitäisi olla omat hygieniasyistä eli tämä sopii myös, jos perheessä on ennestään lapsia. 

Purulelut myös vievät vähän tilaa ja kuluvat käytössä. 

Meidän vauvat ei kyllä tykänneet puruleluista yhtään, melkein käyttämättömiä olivat molempien purulelut vauvavuoden jälkeen. Osa ei ehtinyt edes paketista pois.

Sen sijaan vauvaleluista käytössä vielä eskarilaisellakin on sellaiset pinottavat, sisäkkäin menevät kipot. Niissä säilötään vielä jos jonkinlaista härpätintä tai ovat mukana keittiöleikeissä. Anoppi osui tietämättään kultasuoneen ostaessaan nuo.

Ostin kirpparilta vauvalleni tuollaiset purkit. Ei syttynyt niistä ennen kuin sitten kun alkoi ruoanlaittoleikit. Purulelua oli pakko pitää mukana koko ajan, yksi roikkui rattaassakin hihnalla, kun muuten lapsi pureskeli rattaan laitaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/229 |
02.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Harsoja ja peppupyyhkeitä ei varmaan voi olla liikaa.... itse saimme koon 62 bodeja lähemmäs 30... Vauvanhoitolahjakortti olisi myös ollut kiva samoin esim lahjakortti siivouspalveluihin.

Mihin noita harsoja tai peppupyyhkeitä tarvitaan paljon? Meillä riitti vanhat käsipyyhkeet ja äitiyspakkauksen harsot.

Meillä ainakin harsoja meni paljon. Toimivat peppupyyhkeinä ja päänalusina suojaamassa lakanaa pukluilta, samoin olkapäällä röyhtäytyessä.

Vierailija
204/229 |
02.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun vauva oli syntyessään pieni, vain 46cm. Sain lahjaksi vain suht isoja vaatteita kokoa 62-74cm. Olis ollut kiva kun olis ollut enemmän sopivia jo heti alussakin, ja vuodenaika oli väärä sitten kun lahjavaatteet oli sopivia.

Vauvasi on ollut poikkeuksellisen pieni syntyessään tai syntynyt reilusti etuajassa. Ihan ymmärrettävää, ettei lahjaksi ole annettu koon 50 tai 56 vaatteita, kun ne jäävät keskivertovauvalla muutamassa viikossa pieneksi.

Meillä pienin oli 48 cm ja suurin 56 cm. Ei tuolle isommalle mennyt ne edellisen jäljiltä olleet pienet ollenkaan, käytti kuukauden vanhana niitä, mitä ensimmäisellä oli käytössä puolivuotiaana. Eli suosittelen kysymään vanhemmilta minkä kokoisia vaatteita. Tosin ei niihin kokonumeroihin kannata liikaa uskoa, jotkut menevät tosi pitkän ajan (hyvin suunniteltu vaate), kun joku toinen on hyvä vain lyhyen hetken. Jotain jäi käyttämättäkin, kun vaatteen kokonumerointi ei vastannutkaan normaalimitoitusta ja oli varastossa liian kauan.

Vierailija
205/229 |
02.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suosittelen puruleluja. Eivät ole kalliita ja valikoimaa löytyy.

Jokaiselle lapselle purulelujen pitäisi olla omat hygieniasyistä eli tämä sopii myös, jos perheessä on ennestään lapsia. 

Purulelut myös vievät vähän tilaa ja kuluvat käytössä. 

Meidän vauvat ei kyllä tykänneet puruleluista yhtään, melkein käyttämättömiä olivat molempien purulelut vauvavuoden jälkeen. Osa ei ehtinyt edes paketista pois.

Sen sijaan vauvaleluista käytössä vielä eskarilaisellakin on sellaiset pinottavat, sisäkkäin menevät kipot. Niissä säilötään vielä jos jonkinlaista härpätintä tai ovat mukana keittiöleikeissä. Anoppi osui tietämättään kultasuoneen ostaessaan nuo.

Ostin kirpparilta vauvalleni tuollaiset purkit. Ei syttynyt niistä ennen kuin sitten kun alkoi ruoanlaittoleikit. Purulelua oli pakko pitää mukana koko ajan, yksi roikkui rattaassakin hihnalla, kun muuten lapsi pureskeli rattaan laitaa.

Minä taas viritin purulelun tuttiketjulla vaatteisiin, söi muuten haalarin kaula-aukon märäksi kaupassa käydessä. Kävellen käytiin kaupassa pakkasilla ja olisi tullut vaunuissa kylmä märissä vaatteissa.

Vierailija
206/229 |
02.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä tajusin tätä ketjua lukiessa, että todella harva vauvalahja on jäänyt meillä käyttöön. Kolme vauvaa ollaan saatu ja ison kasan uniriepuja, pehmoleluja, valmiiksi pieniä/ei yhtään meidän tyylisiä vaatteita ja esimerkiksi "esteettisiä helistimiä" (eli vauvan mielestä supertylsiä) oon kantanut pois.

Ne mistä on oikeasti olleet iloa, on pari reilumman koon bodya, lindexin yöpuku (paras malli!) Ja rahaa, joilla on ostettu mm. syöttötuoli ja kantoreppu. Esikoisen syntyessä saatiin myös aivan hirveä määrä kukkia, eikä ne varsinaisesti enää tuottaneet iloa, kun ahtaassa asunnossa yritin keksiä ees jotain hillopurkkia ja tyhjää tasonpalasta mihin päin kukat sais laitettua.

Kuopuksen syntyessä anoppi kysyi, mitä toisi. Sanoin että vaatteita ja pehmoja on liikaa, mutta mielellämme ottaisimme x merkin vaippoja (muut ei iholle sopineet). Anoppi soitti ettei niitä löydy, minä sanoin et ei se mitään, tervetuloa, ei tarvita muuta!

Ja anoppi toi kassin vaatetta, kun ei kuulemma tyhjin käsinkään voinut tulla. Huoh. Mainittakoon, että vaatemakumme eroavat vielä hyvin paljon toisistaan.

Anoppi itse asiassa aikoi tuoda myös äiti-lapsikimput, mutta kysyikin, tuoko ristiäisiin vasta. Kyllä, se oli ihana lahja! Helpotti juhlastressiäkin kun tiesi että kukat on valmiina.

Mutta tosiaan itse vien nykyään vaikka tommosen yökkärin tai vaikka tulevaisuutta ajatellen jonkin värikkään lelun. Tarpeeksi pieni säilöä, mutta sellainen että vauvat yleensä luultavasti tykkää. Tai sit ihan vaan leipomuksia.

Ristiäislahjaksi ykkönen on ollu posliininen muumi-lastenastiasetti. Se kuperareunainen lautanen on ihan tosi hyvä syömään opetellessa!

Tuo lautanen on tosiaan todella hyvä. Ostin muutaman valkoisen, kun satuin yhdestä kaupasta löytämään. Siinä pysyy ruoka lautasella, ei mene reunan yli lapsen hämmentäessä. Sopivan painava, että pysyy paikoillaan ja jostain syystä noita lautasia ei yksikään noista meidän lapsista ole edes yrittänyt heitellä. Muoviastioiden kanssa oli ihan toista.

207/229 |
02.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aineettomat lahjat on olleet parasta, kertoi miniäni.

Eli siivous, joku tulee ja tarttuu imuriin , valmis ruoka, pyykkäys. Astianpesukoneen täyttö ja tyhjennys.

Arjen helpotus.

Vierailija
208/229 |
02.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhdet briopuulelut olen säästänyt omilta lapsiltani seuraaville sukupolville. En juuri muuta. Parhaita vauva-ajan tarvikkeita oli silkkiset tai silkki ilmaiset alusvaatteet. Esim.kypärämyssy, tumput, aluspaita. Ne toimi kesät talvet.

Vierailija
209/229 |
02.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Harsoja ja peppupyyhkeitä ei varmaan voi olla liikaa.... itse saimme koon 62 bodeja lähemmäs 30... Vauvanhoitolahjakortti olisi myös ollut kiva samoin esim lahjakortti siivouspalveluihin.

Mihin noita harsoja tai peppupyyhkeitä tarvitaan paljon? Meillä riitti vanhat käsipyyhkeet ja äitiyspakkauksen harsot.

Harsoja käytettiin vauvan pyyhkeinä, alustana vaipanvaihdossa ja kuivatessa, ruokailusuojana rattaissa kuomun päällä aurikosuojana, helteellä rattaissa vauvan peittona (aurinkosuojana, hänellä oli pelkkä body alla). Edelleen isomman lapsen kanssa harso on kätevä pyyhe kesällä kahluualtaalla rannalla. Käytämme myös lapsen käsipyyhkeenä.

Ennen vanhaanhan nuo olivat vaippaliinoja.

Siivousliinana harson voi käyttää loppuun kun ei muuten tarvitse. Tai käy myös hikiliinaksi urheillessa.

Harso kuivuu nopeasti ja sen voi pestä kuumassa. Ei vie paljon tilaa eikä paina.

Vierailija
210/229 |
02.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paras tuominen oli monta litraa vastapoimittuja mustikoita.

Minä en pidä mistään seinälle ripustettavasta. Siinä on aina hirveä työ porata reikä betoniseinään  ja jälki on ikuinen. Vasaroitavat taulukoukut taas eivät meillä toimi, tuo betoni on niin kivistä, että niistä katkeaa aina piikki tai pari, pienemmissä on vain se yksi ainokainen piikki ja sekin harvoin uppoaa. Eteisen seinät on ainoat, joihin saa koukun ongelmitta, mutta siellä ei ole tilaa kuin katonrajassa peilin yläpuolella. Tarrakoukutkaan eivät pysy tapetissa. Jossain lastulevyseinäisessä talossa asuvat eivät tuota oikein ymmärrä, siellä voi aina hakata pienen naulan seinään ongelmitta.

Vierailija
211/229 |
02.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuosta yhdestä kommentista tuli mieleen:

Jos haluat muistaa, tarjoa apua ristiäisten/nimiäisten suhteen. Tarjoudu ostamaan/leipomaan kakku, auttamaan juhlapaikan siivouksessa, ostamaan kukat tms.

Me jäätiin miehen ja kiljuvan koliikkivauvan kanssa siivoamaan kahdestaan juhlatilaa ja tiskaamaan, kun avuksi lupautuneet isovanhemmat lähtivätkin kotiin auttamisen sijaan. Olisi ollut todella ihanaa, jos joku olisi auttanut tiskien ja muiden kanssa, kun itse oli kiinni vauvassa.

Vierailija
212/229 |
10.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vie lahjaksi kahvikuppi https://www.kuppikauppa.fi

Vierailija
213/229 |
11.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

vai oikein kertiksiä, hekoheko

Vierailija
214/229 |
11.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vinkki vuoden ikäiselle tai vähän nuoremmalle. Yksi tuttava toi pehmeän pallon. Se oli ihan älyttömän kovassa käytössä. Muksut leikki sillä vielä 10 v. Poika tykkäsi siitä tosi paljon heti,kun sen sai. No nyt jo aikuinen ja pelaa vieläkin jalkapalloa... Eikä pienenä saanut pehmeällä pallolla mitään vahinkoa aikaiseksi.

Vierailija
215/229 |
31.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastaan lukematta ketjua:

Ilahdutti:

- lasten astiat ja ruokailuvälineet, osa eskarilaisella käytössä edelleen kun aikuisten välineet tuntuvat käteen ja suuhun isoilta

- itsetehty kastemekko (ei toimi läheskään kaikilla, me toivoimme tätä)

- kysymys haluatteko/onko käyttöä/millaista kun jotain oltiin hankkimassa/haluttiin hankkia

- pyyteetön halu auttaa siinä missä tarvittiin

Ei tullut käyttöön/harmitti/aiheutti ylimääräistä vaivaa:

- leivonnaiset ja ruoat (ai mitkä ruokarajoitukset? Kysyen olisi selvinnyt..) 

- väärään vuodenaikaan sopivat vaatteet (joo kyllä tumppaan kesäkuun vauvan 56 kokoiseen toppapukuun)

- osa leluista (vauva ei tarvitse useita samanlaisia leluja (kysy), ja osa oli vauvalle sopimattomia "laitatte varastoon ja annatte isona" ja saatiin myös mm. homeisia leluja)

- omat vanhentuneet neuvot/puuttuminen lapsen hoitoon

- vaipat (meille kävi yksi merkki ja siitä piti olla oikea koko - kysyähän ei voinut)

- syöttötuoli (muuten olisi tämäkin voinut olla hyvä, mutta meille tarjottiin huteraksi ja tilaa vieväksi arvosteltua mallia jota ei haluttu täyttämään jo ennestään pientä kotia (ja mittailtiin myös tilaa), muuta mallia tämä henkilö ei halunnut hankkia edes kuluihin osallistuen -> ostettiin sitten itse vakaa ja pöydän alle selkänojaa myöten mahtuva)

Kaikki ei tokikaan ole aineellisia tavaroita, mutta enemmän pienen vauvan perhettä auttaa se että tuodaan täsmänä se mitä tarvitaan - kuin se että siinä arjessa pyörii kaikkea turhaa tavaraa, josta pitää (myös niiden tarpeellisten jäätyä pieneksi) hankkiutua eroon

Vierailija
216/229 |
31.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni outo ajatus tuo että "älkää ostako vaatteita, kysykää vaatemakua" jne. Minä olin kiitollinen kaikista bodyista vaikka ne eivät sopineetkaan minun vaatemakuuni.

Vauvat sotkevat, puklaavat, ripuloivat vaippojen välistä jne. Mitä väliä siinä vaiheessa mitä vauva kotona pitää kunhan on jokin puhdas vaate päällä sillä välin kun ne omat lempparit on pesukoneessa?

Vierailija
217/229 |
31.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuttu valitti kun ostin pari numeroa liian ison bodyn. Noh, kummasti se vaate eksyi sitten n.puolen vuoden kuluttua vauvan päälle. Jotkut ei osaa ajatella hiukan pidemmälle.

Vierailija
218/229 |
03.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos ei kelpaa se lahja, joka annetaan niin muistaapa seuraavalla kerralla olla antamatta mitään. Ihmetyttää muutenkin tämän päivän nuoriso, kun eivät osaa kiittää mistään. Olen itse lopettanut kummilahjojen ym. antamisen juuri siksi, ettei mitenkään noteerata lahjan saantia. Pikkuisen voisi ilahdusta edes esittää, kun saa jotakin eikä vaan mullistella. Rahaa en anna kenellekään lahjaksi varsinkaan sille, joka on kiittämätön ja arvostelee lahjoja.

Jaa. Mitenkäs sitten kun äiti tyrkyttää käytettyjä pussilakanoita ja sanoo että jos ette ota niin hän ei voi ostaa uusia. Sama juttu jonkun käytetyn vaatteen kanssa joka lisäksi on väärän kokoinen. Kyllä tämä nyt sulla menee, älä höpsi! Jos et ota niin MINÄ en saa uutta. Vauvalle ei voinut edes vaippoja ostaa ja valitti siitä että tekemäni ruoka ei ollut tarpeeksi laadukasta. Lihapaketin heitti kaupassa hyllyyn takaisin ja sanoi että hyi yäk, tuotako pitäisi syödä. Olin siis synnyttänyt alle kaksi viikkoa sitten, vauvan biologista isää evvk ja perussiistin vuokrakaksionkin äiti haukkui. Tämmöisessä EI VAAN VOI lasta kasvattaa. Onneksi pääsi pian siskon omakotitaloon kyläilemään. Sori ohis.

Vierailija
219/229 |
10.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluaisimme antaa vauvalle ristiäislahjaksi rahaa säästökirjalle. Se ei kai kuitenkaan onnistu ilman vanhempien lupaa. Olisiko joku muu sijoitus järkevä lapsen tulevaisuutta ajatellen. Rahasto tai joku??  Onko ideoita?

Vierailija
220/229 |
10.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Haluaisimme antaa vauvalle ristiäislahjaksi rahaa säästökirjalle. Se ei kai kuitenkaan onnistu ilman vanhempien lupaa. Olisiko joku muu sijoitus järkevä lapsen tulevaisuutta ajatellen. Rahasto tai joku??  Onko ideoita?

Oletus tässä varmaan se että vanhemmat ovat järkeviä ihmisiä? Voithan kysyä onko vauvalle avattu pankkitili, itse avasin heti kun vauva sai hetun ja kelakortin ja tilille alkoi mennä lapsilisät. Sinne voi sitten joku muukin tallettaa jotain, meillä ei tosin ollut sitä pelkoa koska sukulaiset olivat joko pihejä tai varattomia. Ikävä laittaa tähän ketjuun mutta työkaverin varoittavaa esimerkki siitä että oli säästänyt useammalle lapselle omalle tilille ja erossa mies vei puolet säästöistä sai tekemään näin.